شناسهٔ خبر: 3260601 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

٣ کشته در حریق گسترده ساختمانی مسکونی

پناه گرفتن در حمام و دستشویی‌ها به‌شدت خطرناک است و افراد باید همواره راه فراری برای خود در نظر بگیرند.

صاحب‌خبر -
بیش از ٤ ساعت آتش و دود و انفجار با فریادهای بی‌امان کمک، شبی دردناک برای ساکنان ساختمانی مسکونی در تهران رقم زد.

به گزارش اعتماد، شامگاه جمعه گذشته، حریق مهیب در یکی از مجتمع‌های مسکونی در تهران جان سه نفر را گرفت. پسری چهار ساله نیز در میان کشته‌شدگان این حادثه دلخراش دیده می‌شود که به گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران به طرز دردناکی در شعله‌های آتش سوخته بود.

در این روز به دنبال تماس‌های متعدد مردمی با فوریت‌های ١٢٥ آتش‌نشانی تهران، ماموران در جریان وقوع حریقی گسترده در یک ساختمان ٦ طبقه مسکونی در منطقه مجیدیه شمالی قرار گرفتند و به سرعت تیمی از آتش نشانان را به محل حادثه اعزام کردند. زبانه‌های بی‌محابای آتش، طعمه خود را در محاصره کامل گرفته و تاریکی شب را بی‌اثر ساخته بود و دودی غلیظ در حجم وسیعی از آسمان جولان می‌داد.

شعله‌های آتش که خود را در چشمان ماموران آتش‌نشانی یافت، رویارویی آب و آتش آغاز شد؛ عملیاتی دلهره‌آور که فریادهای یاری اهالی ساختمان بر پیچیدگی‌های آن افزوده بود. جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در تشریح جزییات امدادرسانی و عملیات آتش‌نشانان به «اعتماد» گفت: این آتش‌سوزی ساعت ٢٢:٢٤ جمعه شب روی داد که به دنبال آن، ستاد فرماندهی آتش نشانان سه ایستگاه ٢٣، ٧٥ و ٧١ را به همراه گروه نجات ١٢، دو دستگاه نردبام هیدرولیکی، خودروی حامل تجهیزات تنفسی و تشک نجات به محل حادثه واقع در مجیدیه شمالی اعزام کرد.

ساختمان مسکونی با ٢٤ واحد در شعله‌های آتش می‌سوخت و فریادهای یاری ساکنان ماموران را به تکاپوی بیشتر وامی‌داشت. به گفته ملکی با توجه به نزدیکی ایستگاه ٢٣ به محل حادثه نخستین گروه آتش نشانان، تنها پس از «یک و نیم دقیقه» خود را به محل آتش‌سوزی رساندند و عملیات نجات را آغاز کردند.

زبانه‌های آتش از دو خودرو و یک دستگاه موتوسیکلت در پارکینگ ساختمان شعله ور شده بود و شدت حرارت حریق، تعدادی از ساکنان ساختمان را برای رهایی از سوختگی به لبه پنجره‌ها کشانده بود. خطر سقوط آنها بیش از پیش احساس می‌شد که تعدادی از آتش‌نشانان با استفاده از نردبام‌های هیدرولیکی به یاری آنها شتافته و آنها را از مرگ حتمی نجات دادند. در حالی که عملیات اطفای حریق ادامه داشت ناگهان صحنه‌ای دلخراش پیش چشم ماموران آتش نشانی نمایان شد؛ پیکر سوخته شده کودکی ٤ ساله و مادربزرگ ٦٢ ساله‌اش، «مرگبار» بودن این حادثه را تایید کرد.

همزمان عملیات نجات ٥٠ نفر دیگر از ساکنان ساختمان ادامه یافت. با این حال صحنه دلخراشی دیگر در بازرسی از آسانسور ساختمان، عدد دیگری بر تعداد کشته‌شدگان این حادثه افزود؛ جوانی ٢٨ ساله در حالی که قصد فرار از شعله‌های آتش به وسیله آسانسور را داشت به دلیل قطعی برق ساختمان در آن محبوس شد و براثر شدت حرارت و دودگرفتی جان خود را از دست داد.

به گفته ملکی این عملیات پس از ٤ ساعت رویارویی بی‌وقفه آتش نشانان با حریق سرانجام در ساعت ٢:١٢ بامداد با نجات بیش از ٥٠ نفر از ساکنان ساختمان به اتمام رسید و تعدادی از مجروحان این حادثه نیز به شکل سرپایی مداوا شدند.  از عدم تجهیز ساختمان به سیستم‌های ایمنی و هشدار‌دهنده‌های حریق به عنوان پیش‌زمینه آتش‌سوزی گسترده در این ساختمان قدیمی یاد شده است با این حال علت اصلی آتش‌سوزی همچنان در دست بررسی است. این در حالی است که به‌گفته ملکی، مرگ سه نفر در این حادثه و شکایت احتمالی اهالی ساختمان، اعلام علت آتش‌سوزی را منوط به دستور قضایی خواهد کرد.

رعایت نکات ایمنی رمز نجات از زبانه‌های آتش

از «آتش‌سوزی» به عنوان یکی از حوادث خطرناک و مرگبار دنیا یاد می‌شود؛ حادثه‌ای که می‌تواند در چشم برهم زدنی برجی از آجر و تیرآهن را به خاکستر تبدیل کند و جان انسان‌ها را برباید. با این حال انسان با دست خالی نیز می‌تواند خود را در مقابل زبانه‌های بی‌رحم آتش مجهز کند و در اوج ناامیدی، پیروز میدان باشد؛ «رعایت نکات ایمنی» همان رمزی است که انسان را از این معرکه نجات می‌دهد.

جلال ملکی، کارشناس آتش نشانی در گفت‌وگو با «اعتماد» مهم‌ترین نکات ایمنی و اقدامات ضروری در هنگام محاصره در زبانه‌های آتش را بیان می‌کند:
 
افرادی که در «طبقات پایین‌تر از نقطه کانونی آتش‌سوزی» قرار دارند باید از طریق راه پله‌ها به سرعت خود را به خارج از ساختمان برسانند.
 
 افرادی که در «طبقا ت بالاتر از نقطه کانونی آتش‌سوزی» قرار دارند ضروری است تا پس از کسب اطمینان از باز بودن در پشت بام، به سرعت خود را به فضای آزاد پشت بام برسانند و منتظر نیروهای آتش‌نشانی بمانند.
 
در صورت گسترش آتش و پر شدن راهروها از دود و آتش، بهترین اقدام، ماندن در خانه ساختمان است.
 
برقراری تماس مداوم با سامانه ١٢٥ از نکات مهم در هنگام محاصره شدن در آتش است که برای حضور سریع نیروهای امدادی و نجات محاصره‌شدگان در آتش ضروری است.

 افراد باید در پشتی و درزهای خانه خود را با حوله‌های ضخیم یا پتوی خیس بپوشانند تا از ورود حرارت و دود به داخل جلوگیری شود.

 افراد باید با گرفتن دستمال یا روسری مرطوب جلوی دهان‌شان، از دودگرفتگی خود جلوگیری کنند.
 
به یاد داشتن این نکته ضروری است که دربدترین شرایط آتش سوزی نیز در کف هر واحد ساختمانی به اندازه نیم متر، اکسیژن باقی می‌ماند بنابراین ساکنان با خوابیدن در کف اتاق می‌توانند از دودزدگی خود جلوگیری کنند.

 پناه گرفتن در حمام و دستشویی‌ها به‌شدت خطرناک است و افراد باید همواره راه فراری برای خود در نظر بگیرند.

 ساکنان ساختمان نباید به هیچ عنوان برای کنجکاوی خود را به راهروهای پر از دود و آتش برسانند.

 هرگز نباید از آسانسور استفاده کرد به این دلیل که چاهک آسانسور دقیقا مانند دودکش عمل می‌کند و دود و حرارت را به بالا می‌کشد و افرادی که در کابین هستند در خطر حتمی مرگ قرار می‌گیرند.

 محاصره‌شدگان در زبانه‌های آتش باید به تمامی توصیه‌های آتش‌نشانان عمل کنند چون آنها تمامی جوانب ایمنی را در نظر می‌گیرند و بدون تردید «نجات مردم»، هدف اصلی آنهاست.

نظر شما