شناسهٔ خبر: 32603274 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

۳۰ درصد تولید خودروسازان به فروش فوری اختصاص یافت

روزنامه جوان

کمیته خودروی وزارت صمت در حالی با افزایش قیمت خودرو مخالفت و خودروسازان را موظف به فروش فوری ۳۰ درصد تولیدشان کرده که خودروسازان هنوز نتوانستند تعهدات سال گذشته‌شان را محقق کنند و ۷۸۰ هزار نفر هنوز خودرو‌های ثبت‌نامی‌شان را تحویل نگرفتند. ظاهراً خودروسازان فقط به دنبال جمع‌آوری نقدینگی مردم هستند نه تحویل خودرو.

صاحب‌خبر -
سرویس اقتصاد جوان آنلاین:  پس از یک دوره کوتاه ثبات در قیمت خودرو‌ها که در نتیجه فضای روانی پیش‌فروش‌ها و فروش‌های فوری شرکت‌های خودروساز ایجاد شده بود، از ابتدای هفته تاکنون، همزمان با آغاز پیش‌فروش خودرو‌سازان؛ بازار خودرو دوباره شاهد افزایش عجیب قیمت خودرو‌ها شد.
به طوری که به عنوان مثال، پژ و۲۰۶ تیپ ۲ که ۱۸ فروردین امسال، ۷۲ میلیون تومان قیمت داشت، در روز‌های گذشته به ۹۵ میلیون تومان رسیده‌است. پژ‌و ۲۰۶ V۸ در مدت یاد شده از ۸۸ میلیون به ۱۱۴ میلیون تومان، پژ و۲۰۶ تیپ ۵ از ۸۶ میلیون به ۱۱۲ میلیون تومان، سمند LX از ۷۲ میلیون به ۸۶ میلیون تومان، پژ‌و ۴۰۵ GLX از ۶۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۸۵ میلیون تومان و سراتو شرکتی سایپا از ۲۴۵ میلیون به ۳۳۰ میلیون تومان و تیبا به ۶۰ میلیون و پژوپارس به ۱۰۰ میلیون تومان رسید. افزایش قیمت خودرو‌ها در روز‌های اخیر در حالی ا‌ست که خریداران هیچ‌گونه دلیل منطقی و اقتصادی برای چنین افزایش قیمتی پیدا نمی‌کنند؛ حال آنکه نرخ ارز نیز که فروشندگان معمولاً به بهانه بالارفتن آن قیمت خودرو‌ها را افزایش می‌دادند، در روز‌های گذشته نوسان چندانی نداشته‌است. برخی از فعالان بازار افزایش قیمت خودرو‌ها در پیش‌فروش خودروسازان را دلیل گرانی قیمت‌ها می‌دانند و برخی شایعات نیز حاکی از آنست که دلالان با هماهنگی احتمالی با خودروسازان، به دنبال بالا بردن صوری قیمت در بازار آزاد هستند تا مردم به خرید از طریق پیش‌فروش‌ها ترغیب شوند!
بر اساس اظهارات نمایشگاهداران، افزایش قیمت‌ها اکنون ساعتی شده و به هیچ‌عنوان نمی‌توان قیمتی برای خودرو‌ها به مشتریان ارائه داد. به نظر می‌رسد قیمت‌گذاری سلیقه‌ای از حوزه مسکن به حوزه خودرو نیز سرایت کرده‌است و مالکان خودرو، قیمت‌های سلیقه‌ای می‌دهند و این وضعیت با عرضه قطره چکانی خودرواز سوی کارخانجات خودروسازی تشدید شده‌است. به گفته نمایشگاهداران، برخی مسئولان و نمایندگان مجلس در ماه‌های گذشته در حمایت از صنعت خودرو، تقصیر التهاب بازار را بر دوش دلالان می‌انداختند، اما امروز قیمت‌های کارتکسی در نمایندگی‌های خودروسازان بسیار بالاست؛ گفتنی‌است کارتکس اصطلاحی است که برای خودروی صفر کیلومتری به کار می‌رود که هنوز پلاک نشده و سند آن نیز به نام هیچ شخصی صادر نشده‌است.
با وضعیت موجود وعده کاهش قیمت خودرو از سوی وزیر صمت که در اسفند ماه اعلام شده بود با روند عرضه و قیمت‌گذاری خودرو تحقق نشده‌است، در واقع، خودروسازان روندی برخلاف صحبت‌های وزیر صنعت در پیش گرفته و گام‌های بلندتری را در قیمتگذاری محصولاتشان برداشته‌اند و با محدود بودن میزان عرضه خودرو، بازار و کارخانه قیمت‌های یکدیگر را تشدید کرده‌اند.

مصوبه جدید برای مهار رشد قیمت خودرو
ادامه روند صعودی قیمت خودرو در کارخانه و بازار و همچنین تداوم مشکل ثبت‌نام متقاضیان خرید خودرو در سایت شرکت‌های خودروساز موجب شد کمیته خودروی وزارت صمت جلسه‌ای روز دوشنبه برگزار کند. در این جلسه وزارت صنعت از خودروسازان خواست تا فروش فوری محصولاتشان را ۱۰ درصد افزایش دهند. پیش از این مصوب شده‌بود که ۲۰ درصد تولیدات ایران خودرو و سایپا در فروش فوری عرضه شود که حالا این سهم به ۳۰ درصد رسیده‌است. بر این اساس، در جلسه کمیته خودرو وزارت صنعت بر این نکته تأکید شد که هرگونه افزایش قیمت خودرو‌های تولیدی، هیچ دلیل اقتصادی ندارد زیرا تولید و تحویل خودرو‌ها بر اساس برنامه ادامه دارد و مردم نباید به جوسازی دلالان در فضای مجازی توجه نکنند. بر اساس تصمیم این کمیته، افرادی که قصد خرید محصولات ایران خودرو و سایپا را دارند می‌توانند با شرایط اعلام شده اقدام به خرید خودرو کنند.
ادامه طرح‌های فروش در هفته‌های اخیر و مصوبه اخیر کمیته خودرو ثابت می‌کند که عملاً فقط خودروساز‌ها مشغول جمع آوری نقدینگی از سوی مردم به بهانه پیش‌فروش و فروش فوری خودرو هستند. نکته مهم اینجاست با توجه به اینکه در حال حاضر تعهدات دو شرکت ایران خودرو و سایپا در سال ۹۷ و یک ماه امسال ۷۸۰ هزار دستگاه خودرو است فروش جدید خودرو توجیهی نداشته و این شرکت‌ها باید تمرکز خود را بر تحویل محصولات به مشتریان انجام دهند تا به واسطه این موضوع عرضه خودرو در بازار افزایش پیدا کرده و کاهش قیمت‌ها در بازار اتفاق بیفتد. به عبارت دیگر مقصر اصلی بهم ریختن بازار خودرو، خلف وعده خودروسازان در عمل به تعهداتشان است؛ چراکه اگر خودرو‌های مردم تحویل داده می‌شد به طور حتم بازار با این همه تقاضا و افزایش قیمت‌ها روبه رو نبود.

پیش‌فروش‌هایی که ثانیه‌ای تمام می‌شود
علاوه بر این در طرح‌های فروش هم کمتر کسی موفق به ثبت می‌شود؛ چراکه وقتی خریداران به سایت مراجعه می‌کنند ظرفیت ثبت‌نام ظرف چند ثانیه به اتمام رسیده و نمی‌توانند ثبت‌نام کنند. به عنوان نمونه تعدادی از مشتریان خرید خودرو می‌گویند: ۱۰ روزی است که می‌خواهیم یک ماشین ثبت‌نام کنیم، اما در عرض ۱۵ ثانیه ظرفیت تمام می‌شود و همه ما به نوعی سرکار هستیم و خودروساز از این شرایط نفع خود را می‌برد.
در این شرایط این مردم هستند که هر روز سرگردان‌تر از دیروز می‌شوند؛ چراکه نه می‌توانند از بازار خودرو بخرند نه از کارخانه! حتی آن‌هایی هم که ثبت‌نام کرده‌اند باید دنبال تحویل خودروی خود بدوند تا بتوانند بعد از یک سال خودروی خود را از شرکت تحویل بگیرند.

خاک خوردن ۱۰۵ هزار خودروی ناقص در کارخانه‌ها
همچنین یک مقام مسئول در گفت‌و‌گو با «تسنیم» با انتقاد از مصوبات کمیته خودرو گفت: ساماندهی بازار خودرو وظیفه یک دستگاه نیست، بلکه یک تصمیم همه‌جانبه را می‌خواهد. وی با بیان اینکه امروز عدم تعادل در عرضه و تقاضای خودرو وجود دارد، افزود: امروز خودروساز تولید می‌کند، اما بخشی از این تولیدات به سمت انبار‌ها می‌رود؛ چراکه کسری قطعه دارند. از جهتی قطعه‌ساز نیز به دلیل عدم دریافت پول از خودروسازان تمایلی به ارائه قطعه جدید به خودروساز ندارد.
این مقام مسئول در وزارت صنعت با اعلام اینکه در حال حاضر ۶۵ هزار دستگاه خودروی ناقص در ایران خودرو و ۴۰ هزار خودروی ناقص در انبار سایپا قرار دارد، تصریح کرد: به اعتقاد من باید مجوز‌های فروش فوری و پیش‌فروش خودرو در اسرع وقت لغو و تمام تمرکز خودروسازان به ایفای تعهدات خود باشد. توجه کنید ایران خودرو و سایپا در سال ۹۷ و اوایل ۹۸ در مجموع ۷۸۰ هزار تعهدات معوق دارند که باید تمام تمرکز خود را به تحویل آن‌ها انجام دهند.

نظر شما