شناسهٔ خبر: 32589390 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رئیس کل گمرک ایران اعلام کرد

تراز تجاری سال ۹۷ مثبت بود

تراز تجاری سال گذشته مثبت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده و صادرات غیرنفتی سال گذشته ۴۴.۳ و واردات ۴۲.۶ میلیارد دلار بوده است

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از گمرک؛ مهدی میراشرفی در بازدید از گمرک مراغه اظهار داشت: در بحث صادارت در مقایسه با سال قبل از آن، ​ ۵.۶ درصد کاهش داشتیم که بیشتر ناشی از تحریم‌ها بود.
وی گفت: در بحث واردات نیز نسبت به سال ۹۶، ۲۱.۷ درصد کاهش داشتیم و عمده کاهش کالا‌های وارداتی مربوط به گروه کالا‌هایی مصرفی و لوکس بود که به طور یقین مصوبه هیئت وزیران مبنی بر ممنوعیت ورود ۱۳۳۹ قلم کالا در این امر موثر بود.
میراشرفی به شرایط تحریم و تاثیر آن بر روی صادرات اشاره کرد و افزود: در صورتی که بتوانیم مدیریت بهتر و هماهنگی بین دستگاه‌ها را افزایش دهیم می‌توانیم آثار تحریم را به حداقل رسانده و بهتر از آن چه که وجود دارد، تجارت خارجی را مدیریت کنیم.
­رئیس کل گمرک ایران اضافه کرد: توسعه صادارت غیرنفتی، تولید و صادرات و درخواست واردات در کمترین زمان از مهمترین مباحث در توسعه گمرکات کشور است.
وی ادامه داد: آذربایجان شرقی در بحث تولید یکی از مهمترین قطب‌های کشور به خصوص در حوزه کشاورزی و صنعتی است.
میراشرفی گفت: از سال ۷۵ صادارت غیرنفتی گمرک مراغه فعال بوده و در سال گذشته ۲۷ میلیون دلار از گمرک این شهرستان صادر شده و عمده صادرات این گمرک در سال گذشته شامل تولیدات صنعتی شیشه جام، آینه، کربنات سدیم، سولفات آمونیوم، محصولات فولادی و محصولات کشاورزی و تبدیلی از جمله انواع کشمش، سیب و آرد گندم بود که به کشور‌های عراق، ترکیه، گرجستان، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، بلغارستان، ایتالیا، اسپانیا، یونان، پاکستان، رومانی، ترکمنستان، قبرس و قزاقستان صادر شد.
معاون وزیر اقتصاد گفت: در راستای کمک به تولید و رونق، ​ حاضر به ایجاد گمرک اختصاصی در محل فعالیت شرکت‌های بزرگ هستیم که کاهش هزینه‌ها و آسیب کمتر به کالاها، ​ از جمله مزایای این طرح است.

نظر شما