شناسهٔ خبر: 32543406 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه فرهنگیان:

20 هزار معلم جدید در آموزش و پرورش مشغول به کار می شوند

تهران - ایرنا - رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: مهرماه سال جاری 20 هزار دانش آموخته معلمی این دانشگاه در آموزش و پرورش شروع به کار می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش ایرنا،« حسین خنیفر » در نشست خبری روز یکشنبه در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان افزود: سال گذشته از طریق آزمون سراسری 25 هزار دانشجو معلم و از طریق ماده 28( فارغ التحصیلان دیگر مراکز دانشگاهی به شرط گذراندن یک دوره آموزشی یک ساله در زمینه دروس مهارتی ) 17 هزار نفر جذب شد.
وی با اشاره به اینکه با این میزان جذب، تعداد دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان اکنون به حدود 70 هزار نفر رسیده است، ادامه داد: تلاش می شود امسال ظرفیت پذیرش دانشجو معلم را به 55 هزار نفر برسانیم.
رئیس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: اگر با همین روال برای جذب دانشجو معلم به پیش رویم تا سه سال آینده معلم مورد نیاز تمامی مدارس کشور تامین می شود.
خنیفر بیان داشت: شیب تند کاهش پذیرش دانشجو معلم از سال 91 تا 96 باعث شد این تعداد جذب از 21 هزار نفر به حدود سه هزار نفر رسید و باعث شد در سال 97 وزارت آموزش و پرورش با 78 هزار کمبود معلم مواجه شود.
به گفته وی اگر با حداکثر ظرفیت و بهترین امکانات تا 40 سال آینده به تربیت نیرو بپردازیم معلم اضافه نخواهیم داشت بلکه در ادامه برای کاهش تراکم دانش آموزان در کلاس های درس اقدام می شود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه تنها دانشگاهی در ایران هستیم که دانش آموخته بیکار تربیت نمی کند و تحمیلی هم به دولت نیست، گفت: بنابراین اگر ظرفیت پذیرش معلم را بالا برده و بهترین ها را تربیت کنیم نیاز واقعی ملی در این رابطه تامین خواهد شد.
**
خنیفر، کمیت و کیفیت را دو بال برای رشد و بالندگی دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد و گفت: اولین گام برای تربیت نیروی متخصص در سال 90 با تاسیس این دانشگاه برداشته شد به این صورت که دوره کارشناسی اضافه شد و البته اکنون نیز در 10 مرکز و پردیس دانشگاهی دوره کارشناسی ارشد وجود دارد.
خنیفر تاکید کرد: این دانشگاه بر اساس نیاز وزارت آموزش و پرورش فعالیت می کند و در کنار آن به کارهای کیفی از جمله بازنگری برنامه های درسی و جذب اعضاء هیات علمی نیز می پردازد و با سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تعاملی برقرار کرده تا مثلثی بین معلم، استاد تربیت معلم و نیاز دانش آموزان ایجاد و محتوای کتاب های درسی بازنگری شود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه هدف از این تعامل حرکت به سمت مهارت آموزی در مدارس است، اظهار داشت: اکنون حجم کتاب های درسی زیاد است و نیاز به غنی سازی دارد.
خنیفر اضافه کرد: همچنین برای کیفیت بخشی سطح علمی و آموزشی دانشجو معلمان جلساتی با وزارت علوم برگزار شده تا فضاهای خالی دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور مورد استفاده قرار گیرد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: آموزش عمومی نیازمند معلمانی غافله سالار برای پاسخ به سوالات نسل پرسشگر هزاره سوم است زیرا اکنون دانش آموزان با جستجو در دنیای مجازی گاه صد قدم از معلمان جلوتر هستند از این رو برای پاسخ به ذهن پویای این نسل بی بدیل باید به نظام تعلیم و تربیت بهای بیشتری داده و مسائل آن به دغدغه ملی شود.
خنیفر با بیان اینکه منتظر روزی هستیم که بعد از امنیت، نظام تعلیم و تربیت به سبد دوم دغدغه مسئولان تبدیل شود، افزود: با این کار شاهد بسته شدن زندان ها و کاهش پرونده های قضایی خواهیم بود و همانا توجه به این دستگاه انسان ساز است که می تواند کشور ما را از وابستگی به مواردی همچون صادرات نفت بی نیاز کند.
وی یادآور شد: پس از تشریف فرمایی رهبر معظم انقلاب در 16 اردیبهشت ماه سال 97 به این دانشگاه، الطاف ملی به نظام تعلیم و تربیت بیشتر شده و مسائل دانشگاه فرهنگیان توسط دستگاه های بزرگ کشور رصد می شود.

**برگزاری نکوداشت یکصدمین سال تربیت معلم در ایران 14 و 15 اردیبهشت
رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: آئین نکوداشت یکصدمین سال « تربیت معلم در ایران » روزهای 14 و 15 اردیبهشت ماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.
خنیفر اضافه کرد: دعوت از رئیس جمهوری به عنوان سخنران ویژه، تجلیل از پژوهشگران و پیشکسوتان، دعوت از وزرای آموزش و پرورش و علوم و وزرای اسبق آموزش و پرورش، افتتاح نمایشگاه آثار تعلیم و تربیت، افتتاح موزه اسناد و مفاخر شامل کتاب ها، برنامه ها ودفترچه های قدیمی، برگزاری نمایشگاه یادواره شهدا و رونمایی از اسناد تربیت معلم و تاریخ جامع و شفاهی تربیت معلم از جمله برنامه های این آئین است.
وی یادآور شد: رونمایی از کتاب« یک قرن، صد چهره » انتشار مقالات و پژوهش های برتر و زندگینامه دانشجو معلمان تربیت معلم و تجلیل از 36 هزار شهید دانش آموز، چهار هزار معلم و یک هزار و 200 دانشجو معلم دیگر برنامه های آئین نکوداشت است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره جذب هیات علمی در این دانشگاه نیز گفت : روند جذب اعضاء هیات علمی طبق بخشنامه وزارت علوم انجام می شود و اگر فردی دارای شرایطی همچون دانش آموخته یکی از دانشگاه های معتبر یا معدل بالا باشد جذب می شود ضمن اینکه سابقه کار معلمی هم می تواند او را در اولویت قرار دهد.
خنیفر اضافه کرد : اکنون مجوز جذب 400 هیات علمی از وزارت علوم گرفته شده است البته متقاضیان باید دقت کنند که رشته تخصصی آنها باید مرتبط با 16 رشته دانشگاه فرهنگیان که همان عناوین دروس 12 پایه تحصیلی است، باشد.
به گفته وی، پیش بینی می شود تا سال 1404، حدود 2 هزار و 80 هیات علمی مورد نیاز باشد تا به نیاز دانشگاه فرهنگیان پاسخ داده شود.
رئیس دانشگاه فرهنگیان در خصوص شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر تخلف در روند جذب اعضاء هیات علمی دانشگاه تاکید کرد : تمامی فرایند انتخاب و جذب هیات علمی دانشگاه فرهنگیان رصد و نظارت می شود اما اگر موردی با اسناد و مدارک تخلف در جذب مشاهده شود در کمتر از یک هفته بررسی و نتایج آن اعلام خواهد شد.

** طرح 10031 در استان های دارای شرایط اجرا می شود
خنیفر در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه مطالعات طرح دانشگاه جامع 10031 در چه مرحله ای قرار دارد نیز اظهار داشت : مطالعات اولیه، الگوگیری از کشورهای هدف و مکان یابی انجام شده و چند استان برای اجرای طرح اعلام آمادگی کرده اند.
وی تصریح کرد: امسال این طرح در البرز، فارس، خوزستان و تهران که آمادگی خود را اعلام کرده اند به اجرا در می آید و به دلیل در دسترس بودن امکانات، طرح 10031 قرار است در 31 مرکز استان و مساحتی حداکثر تا یکصد هکتار با تجهیزات کامل به تدریج اجرا شود تا در هر استان یک دانشگاه جامع تربیت معلم داشته باشیم.
1883**8398 ** 1200

نظر شما