شناسهٔ خبر: 32472672 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

واکنش آیت الله مکارم شیرازی نسبت به جوایز برخی مسابقات تلویزیونی/ نوعی بخت آزمایی و قمار است

آیت الله مکارم شیرازی گفت: اگر برگزار کنندگان مسابقه وجه جوایز را از خود بدهند و بخواهند کار خیر انجام دهند، اشکال ندارد اما اگر وجه جوایز را به عناوین مختلف از شرکت کنندگان دریافت کنند، نوعی بخت آزمایی قمار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، آیت الله العظمی «ناصر مکارم شیرازی» امروز چهارشنبه (4 اردیبهشت) در آغاز درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد گفت: بنده اسم دستگاه خاصی را نمی برم، اما اگر دستگاهی سئوال هایی مطرح کند و بگوید هر فردی پاسخ آن را بدهد جایزه به او می دهیم، آیا این جایزه درست است یا خیر؟

 

مرجع تقلید جهان تشیع گفت: در این شرایط سئوال ها باید معقول باشد اما گاها سئوال های غیرمعقول و یا سئوال های مذهبی نامعقول پرسیده می شود که این سئوال ها معلومات مذهبی نیست، بلکه خیالات بوده و سوی ندارد، مثلا پرسیده می شود در فلان سوره چند بار اسم موسی برده شده و یا در کدام سوره 10 بار حرف ص به کار برده شده است.

 

وی گفت: در خصوص شرایط جوایز مسابقات هم اگر برگزار کنندگان مسابقه وجه جوایز را از خود بدهند و بخواهند کار خیر انجام دهند، اشکال ندارد اما اگر وجه جوایز را به عناوین مختلف از شرکت کنندگان دریافت کنند، همانگونه که برخی دستگاه ها این کار را می کنند، نوعی بخت آزمایی و قمار است.

 

آیت الله مکارم شیرازی گفت: تمام آقایان بر این مساله معتقد هستند ولی من با صراحت بیشتری می گویم و نباید این قمارها در کشور باشد.

 

وی گفت: در برخی از موارد مشاهده می شود که 95 درصد وجه از سوی شرکت کنندگان تامین می شود که به جیب برگزار کننده مسابقه می رود و از سویی فقط پنج درصد به اهدای جایزه تعلق می گیرد که هر 2 مورد پول حرام است.

 

آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت: در کشور اسلامی زندگی می کنیم و نباید این مسائل را شاهد باشیم و افرادی که می گویند به این پول نیاز داریم باید بدانند که این پول حرام بوده و پول حرام هم در مسیری درست مصرف نمی شود.

 

این مرجع تقلید در خصوص اجناس گفت: در برخی موارد تبلیغ می شود که اگر جنس ما را بخرید با قرعه کشی برنده جایزه می شوید، حتی اگر جنس گران تر فروخته شده باشد، این مساله اشکالی ندارد، زیرا در این مورد خرید و فروش انجام شده است.

نظر شما