شناسهٔ خبر: 32442435 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

گزیده مهمترین اخبار مجلس در سوم اردیبهشت

بررسی جزئیات طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه/تعیین شرایط تجمیع آرای نامزدهای مجلس

تعیین شرایط تجمیع آرای نامزدهای مجلس به صورت استانی، اعلام ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا به عنوان سازمان تروریستی، از جمله مهمترین اخبار امروز (سه شنبه سوم اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان،  از جمله مهمترین اخبار امروز (سه شنبه سوم اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه ۳ اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

امیر حسین قاضی زاده هاشمی دستور جلسه امروز مجلس شورای اسلامی را به شرح زیر قرائت کرد:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در خصوص طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی.

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مورد طرح دو فوریتی تقویت جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برابر آمریکا.

بررسی گزارش کمیسیون اصل "90" قانون اساسی در خصوص بررسی اقدامات دستگاه‌های مسئول در خصوص مصوبات هیات وزیران و قوانین مرتبط در زمینه مبارزه با آلودگی هوا.

بررسی گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص طرح یک فوریتی حمایت از مرمت و احیای بافت‌های فرهنگی و توانمندسازی مالکان و بهره‌برداران فرهنگی و تاریخی.

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از نحوه خرید ساختمان ها و جذب نیرو توسط بانک شهر.

بررسی گزارش کمیسیون عمران در خصوص طرح اصلاح ماده "60" قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه.

بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی مبنی بر رد تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست.

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین جمهوری اسلامی ایران و دوک نشین اعظم لوکزامبورگ.

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز سه شبنه (۳اردیبهشت )مجلس شورای اسلامی و در بررسی جزئیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ماده ۵ این طرح را به شرح زیر اصلاح کردند:

شمارش و تجمیع آرای نامزدهای مجلس شورای اسلامی به صورت استانی و تناسبی و با شرایط زیر است:

۸ ــ ۱ : از هر حوزه انتخابیه فرعی صرفا نامزد یا نامزدهایی که حداقل ۱۵ درصد از آرای صحیح ماخوذه آن حوزه را کسب کرده‌اند مجاز به کسب حوزه استانی و تناسبی می باشند.

۸ ــ ۲: درصد کسب آرای فهرست‌های احزاب، جبهه ها و نامزدهای مستقل از کل آرای صحیح ماخوذه در حوزه انتخابیه اصلی، ملاک تخصیص کرسی در مجلس شورای اسلامی می‌باشد.

۸ ــ ۳: پس از تعیین سهم هر فهرست و نامزدهای مستقل که کرسی به آنها تعلق گرفته است، به ترتیب هر نامزدی که بالاترین آرا را در سطح حوزه انتخابیه اصلی به دست آورده است، تا سقف سهم هر فهرست از کرسی ها به عنوان نماینده حوزه انتخابیه فرعی به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه  علنی امروز (سه شنبه، 3 اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی و در  بررسی جزئیات طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان «سازمان تروریستی» توسط ایالات متحده آمریکا در ماده یک  طرح مقرر کردند، به منظور اقدام متقابل در برابر تصمیم و یا اقدام ایالات متحده آمریکا در تضعیف صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی و از آنجا که این رژیم بر خلاف اصول مسلم حقوق بین الملل، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که مطابق اصل یکصد و پنجاهم(۱۵۰) قانون اساسی به عنوان یکی از ارکان حاکمیتی دفاعی ایران شناخته می شود، سازمان تروریستی خارجی اعلام نموده است؛ به موجب این قانون فرماندهی مرکزی آمریکا (سنت کام)، نیروها و سازمانها و یا نهادهای تحت اختیار این فرماندهی، تروریست اعلام می شوند و هرگونه کمک اعم از نظامی، اطلاعاتی، مالی، فنی، آموزشی، خدماتی و تدارکاتی به این نیروها جهت تقابل با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران همکاری در اقدام تروریستی محسوب می گردد.

 

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز ( سه‌شنبه، 3 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا با ماده (7) با 170 رأی موافق، 5 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده  7 آمده است: کلیه کشورها که به هر نحوی از تصمیم ایالات متحده آمریکا مبنی بر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی تبعیت یا حمایت نمایند مشمول عمل متقابل می‌گردد.

 

همچنین نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه، 3 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا با ماده (6) با 157 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. در ماده  6 آمده است: وزارتخانه امور خارجه با همکاری سایر دستگاه‌ها موظفند با استفاده از ظرفیت‌های حقوقی، سیاسی و دیپلماسی نظامی خود، برای تعطیلی پایگاه های آمریکایی در منطقه تلاش نموده و بهره‌مندی نیروهای آمریکایی از تأسیسات، تجهیزات، منابع مالی و سایر کمکهای احتمالی کشورهای منطقه را خاتمه دهند.

 

در ادامه نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز ( سه‌شنبه، 3 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا با ماده (9) با 162 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 204 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

 

در ماده  9 آمده است: دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است ضمن اعتراض و اقدام حقوقی به تصمیم غیرقانونی ایالات متحده آمریکا در تروریست نامیدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراجع بین المللی، از طریق مراودات دوجانبه و چند جانبه با کشورها و رایزنی با مجامع و سازمان های بین المللی از حداکثر توان خود برای بی اثر کردن اقدام آمریکا در نقض مصونیت حاکمیتی ارکان دفاعی جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.

 

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 3 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا با ماده 10 این طرح با 172 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. براساس ماده ۱۰ این طرح؛ سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است منابع مورد نیاز برای اجرای این قانون را سالانه در بودجه سنواتی دستگاههای مجری این قانون پیش بینی و تخصیص صددرصد (۱۰۰٪) را صادر نماید.

 

همچنین نمایندگان با ماده 11 این طرح با 180 رأی موافق، یک رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

 

در ماده ۱۱ نیز آمده است؛ دولت و کلیه دستگاههای مشمول این قانون موظف هستند هر چهار ماه یکبار گزارش عملکرد خود را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای طرح در مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند.

 

در ادامه وکلای مردم در مجلس با ماده 12 این طرح با 169 رأی موافق، 6 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

 

در ماده ۱۲ این طرح نیز آمده است؛ وزارت اطلاعات و سایر دستگاه های اطلاعاتی موظفند اسامی کسانی که در این تصمیم مشارکت داشته اند، شناسایی و به قوه قضائیه معرفی نمایند تا اقدام قانونی مقتضی به عمل آید.

 

نمایندگان در ادامه به بررسی ماده 13 طرح مذکور پرداختند و آن را با 169 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

 

براساس ماده ۱۳؛ کلیه تکالیف مرتبط با نیروهای مسلح مقرر در این قانون بر اساس تدابیر فرماندهی کل قوا قابل اجراء می باشد.

 

در نهایت بهارستان نشینان با 176 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 205 نماینده حاضر در صحن در ماده 14 طرح مذکور تاکید کردند که این قانون از زمان تصویب، اجرا شود.

۱۶۲ نماینده مجلس در بیانیه‌ای از دست اندرکاران برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم تقدیر و تشکر کردند. در متن این بیانیه که احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیأت رئیسه مجلس در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۳اردیبهشت) مجلس شورای اسلامی قرائت شد امده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

به حول و قوه خداوند سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، در فروردین ماه ۱۳۹۸ با شرکت صدها تن از قاریان و حافظان ایران و جهان با شعار شایسته «یک کتاب، یک امت» برگزار شد.

 

۲۵۱ نفر از نمایندگان مجلس  با صدور بیانیه ای حمایت قاطع خود از انتصاب فرمانده جدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را اعلام کردند. در متن این بیانیه که توسط احمد امیرآبادی در جلسه نوبت صبح امروز (سه‌شنبه ۳اردیبهشت ) مجلس شورای اسلامی قرائت شد آمده است:

«رهبر معظم انقلاب اسلامی طی حکمی سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی را به فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند. ایشان فردی انقلابی، جهادی و با سوابق بسیار روشن و مورد اعتماد رهبر انقلاب می‌باشند و انتصاب ایشان در آستانه دوم اردیبهشت ماه سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) از جایگاه ویژه سپاه پاسداران به عنوان نهاد پاسدار حریم اسلام و جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

«امیرحسین قاضی زاده هاشمی»، عضو هیات رئیسه فراکسیون پیگیری اقدامات متقابل رفتارهای خصمانه آمریکا در حاشیه جلسه علنی امروز سه شنبه (3 اردیبهشت )م جلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به تشکیل فراکسیون پیگیری اقدامات متقابل رفتارهای خصمانه آمریکا گفت: هدف از تشکیل این فراکسیون پیش دستی در برابر اقداماتی است که آمریکا علیه ما انجام می‌دهند  و امیدواریم بتوانیم در یکسال باقیمانده از عمر مجلس دهم در سطح تهدیداتی که نظام جمهوری اسلامی ایران را نشانه گرفته و مردم را تحت فشار قرار داده اقدامات لازم را انجام دهیم.

 

سید جواد ابطحی از دیگر اعضای هیأت رئیسه این فراکسیون نیز در این ادامه این نشست خبری گفت: اقداماتی که دولت زیاده خواه آمریکا به همراه کشورهای مرتجع منطقه در حال انجام است ما را به این فکر انداخت تا از موضع انفعال خارج شویم. ما با تشکیل این فراکسیون این پیام را به آمریکا می‌دهیم که فکر نکند ما دست بر روی دست گذاشته‌ایم.

 

وی بیان کرد: ما می‌دانیم که دشمن بیدار است و دشمنی می‌کند و آمریکا بداند که با یک مصوبه یا قطعنامه نمی‌تواند کار ما را تمام کند.

 

علی اکبر رنجبر زاده نیز ،از دیگر اعضا هیات رئیسه این فراکسیون در ادامه این نشست خبری  با بیان اینکه این فراکسیون در راستای تقویت پایه‌های انقلاب و مقابله مستقیم ملت ایران با دولت آمریکا شکل گرفته است گفت:  آمریکا از روی عصبانیت سپاه پاسداران را تحریم کرد و در طول این ۴۰ سال مانند ماری زخمی هر جا که توانست به ما نیش زد. این فراکسیون در مقابل تمام اقدامات آمریکا خواهد ایستاد.

 

«علی لاریجانی» زنگ پایان نشست علنی نوبت صبح امروز (سه‌شنبه، 3 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت 12 به صدا درآورد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه بعدی مجلس عصر امروز رأس ساعت 14 با ادامه بررسی دستورکار هفتگی برگزار می‌شود.

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما