شناسهٔ خبر: 32422681 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

500 نفر از هنرمندان همدانی باز هم دست به دامن استاندار شدند

71191

هنرمندان و بازیگران همدانی از استاندار این استان خواستند تا بواسطه‌ی تجربه‌هایش در ساماندهی سعدالسلطنه قزوین؛ بازمانده‌های تاریخی و طبیعی استان و شهر همدان را هم نجات بدهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، این هنرمندان صراحتا درخواست کردند تا از مجوز بلند مرتبه‌سازی و افزایش ارتفاع در رینگ اول و دوم شهر و محور پرترافیک همدان مانند خیابان بوعلی، میدان جهاد و بیمه جلوگیری شود تا خسارات جبران ناپذیری به میراث تاریخی و طبیعی شهر وارد نشود.

محمد حسین حلیمی نقاش، طراح گرافیک، استاد دانشگاه تهران و عضو پیوسته فرهنگستان علوم و از چهره‌های ماندگار، پرویز پرستویی - بازیگر - و امیرشهاب رضویان - کارگردان - در نامه‌ای به سید سعید شاهرخی - استاندار همدان - درخواست توجه به وضعیت آثار تاریخی استان به عنوان عنصر اصلی گردشگری در هر نقطه از کشور، را دارند، عناصری که مدتی است در سر تا سر استان، درگیر تخریب‌ها و بی‌توجهی‌های دستگاه‌های متولی و مدیریت شهری استان است.

در این نامه که تا کنون بیش از ۵۰۰ نفر از اهالی فرهنگ و هنر همدان امضا کرده‌اند (اسامی آنها نزد ایسنا محفوظ است) بعد از تشکر از استاندار برای توجه اش به ظرفیت‌های گردشگری استان، آمده است: «همان‌طور که می‌دانید یکی از مهمترین عناصر گردشگری درکشور، گردشگری فرهنگی است که به میراث تاریخی وابسته است. حفاظت از این میراث علاوه بر معرفی هویت ملت ایران به صنعت گردشگری نیز کمک می‌کند.

در سال‌های گذشته دغدغه‌مندان استان، نگرانی خود را با تخریب و نابودی میراث فرهنگی و طبیعی بارها ابراز کردند و خوشبختانه آقای نیکبخت - استاندار سابق – در بیشتر موارد به پرسش‌ها پاسخ گفت و همراهی کرد. از جمله در موضوع تخریب زورخانه «شهید همه‌کسی» که دستور توقف تخریب این بنای تاریخی را صادر کرد. او برای تبدیل میدان امام به سایت موزه بسیار تلاش کرد هرچند پس از بازنشستگی وی، ماجرا مسکوت ماند و امروز این مکان به زباله‌دانی در مرکز شهر تبدیل شده و همانطور که اطلاع دارید، زمستان گذشته شهرداری برف پیاده‌راه را در آن تخلیه می‌کرد.

همچنین در سال‌های گذشته آسیب‌های جدی به آثار طبیعی و تاریخی استان وارد شده است که متأسفانه به دست یا دستور برخی مدیران این اتفاق افتاده است، تخریب عمارت «ذوالریاستین»، «عمارت جواهری»، خانه‌های تاریخی «کبابیان»، ایجاد ترمینال در حریم هگمتانه و آسفالت کردن بخشی از این تپه باستانی و تخریب چندین باغ با چشم پوشی مدیران شهری صورت گرفت.

جناب استاندار همان‌طور که می‌دانید از سال گذشته موضوع ساخت وساز در حریم درجه یک عمارت «نورمهال» به نگرانی دغدغه‌مندان استان دامن زد که مبادا این بنا نیز به سرنوشت بناهای «کبابیان» دچار شود بنابراین مخالفت فعالان مدنی و هنرمندان در سطح ملی مطرح شد. درپی آن با قول‌هایی که آقای «پرویز فتاح» - رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) و ریاست شورای شهرهمدان دادند امید دربین شهروندان ایجاد و آرامش به سطح جامعه بازگشت.

اما این روزها بار دیگر مالک یا مالکان زمین درپی احداث برج هستند و متأسفانه مسئولان شهری پاسخ شفافی به پرسش‌ها نمی‌دهند. این بار از جنابعالی درخواست داریم با تدبیر و مدیریت صحیح این بنا و محوطه اطراف آن را نجات دهید. با مدیرت جنابعالی و همراهی شهرداری، شورای شهر، اداره راه وشهرسازی و میراث فرهنگی می‌توان با واگذاری زمین معوض، رضایت مالک را جلب کرد و نگرانی مردم همدان را برطرف ساخت.

آقای مهندس شاهرخی از جنابعالی نیز انتظار و درخواست داریم به مطالبات هنرمندان، فعالان مدنی و اهالی رسانه جامه عمل بپوشانید. مطمئن باشید مردم فرهنگ‌دوست و قدرشناس همدان همراهی شما را فراموش نخواهند کرد. ما از شما به عنوان عالی‌ترین مقام دولتی در استان خواستاریم اجازه ندهید بیش از این حفظ میراث طبیعی و فرهنگی استان نادیده گرفته شود.

می‌دانیم که تملک چند اثر تاریخی درمقابل هزینه‌های معمول یک استان مبلغی نیست که شما نتوانید از پس آن برآیید. جنابعالی در استان قزوین نیز خدمت کرده‌اید آیا نمی‌توان از تجربه نجات «بازار سعدالسلطنه» و سایر آثار تاریخی قزوین الگو گرفت و بازمانده‌های تاریخی این استان و شهر را نجات داد؟ آیا نمی‌توان دستور داد برای همیشه از احداث هتل‌ها، اقامتگاه‌ها و اماکن تفریحی در منطقه مشرف به تپه عباس‌آباد و گنجنامه، اعطای مجوز بلند مرتبه‌سازی و افزایش ارتفاع در رینگ اول و دوم شهر و محور پرترافیک همدان از جمله خیابان بوعلی، میدان جهاد و بیمه جلوگیری کرد تا خسارات جبران ناپذیری را به میراث تاریخی و طبیعی شهر وارد نکنند؟

جناب مهندس شاهرخی توجه به توسعه پایدار و حفاظت از میراث طبیعی و تاریخی در این زمینه، حلقه مفقوده مدیریت شهری است. حفاظت و پاسداری از میراث طبیعی و فرهنگی تنها برعهده یک اداره نیست، هم مدیران دولتی و هم مردم با مشارکت نهادهای عمومی باید در جهت حفظ آن تلاش کنند. بارها به شهرداری پیشنهاد و گوشزد کرده‌ایم که وظیفه سازمان اجتماعی، فرهنگی شهرداری، تنها نصب بنر تبلیغاتی نیست و می‌توانند بخشی از بودجه و اعتبار فرهنگی را صرف خرید خانه‌های تاریخی شهر کنند. شهر به فرهنگسرا نیاز دارد.

چرا باید خانه جواهری تخریب شود و درمدت کوتاهی درهمان مکان پس از قطع درختان مجوز ساخت چندین برج صادر شود؟ باستان‌شناسان، معماران و فعالان فرهنگی استان بارها گوشزد کرده‌اند که احداث پارکینگ در محوطه آقاجانی‌بیگ، دوای درد ترافیک شهر نیست. اگر قرار است ۶ خیابان اصلی منتهی به میدان، به پیاده‌راه تبدیل شود چه ضرورتی برای ایجاد پارکینگ در این محوطه است؟ از شما تقاضا داریم حتی المقدور آنچه از عناصر قدیمی و بافت شهر باقی مانده یا در حال نابودی است را نجات دهید.

بازیابی و مرمت ساختمان‌های قدیمی، چمن‌ها، محله‌ها و قنات‌های تاریخی شهر، در کنار حفظ باغ‌های باقیمانده می‌تواند به حفظ هویت شهری همدان کمک کند.مورد دیگر محیط زیست همدان با موقعیت جغرافیایی و هویت بصری همدان است که در فرهنگ وادب و تاریخ ایرانی شهرت و اعتبار دارد. قله الوند و چشم اندازهای سرسبز آن و منظره شهری، همواره مجموعه‌ای خاطره‌انگیز برای تمام افراد بوده و همواره به عنوان یک مزیت شهری شهرت داشته و دارد، درصورتی‌که به این جنبه میراث طبیعی ملی توجه نشود و برای استفاده‌های انفرادی دامنه الوند تصاحب شود وبا ساخت و سازهای مخرب که بعضاً درحال انجام یا شکل گرفتن است، هویت اقلیم حتماً اضمحلال خواهد شد.مسئولیت حفظ وحراست متوجه همه مدیران ومسئولین شهری بالاخص استانداری، محیط زیست، میراث فرهنگی، شهرداری، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی هنری است که البته مسئولیت توجه آحاد جامعه همیشه ضروری است، پس بهتر است از سیل اخیر عبرت بگیریم و کمتر طبیعت را دستکاری کنیم.»

در پایان نامه نیز پرستویی، حلیمی و رضویان درخواست کردند؛ «امیدواریم از طرف جنابعالی فرصتی فراهم شود تا مباحث دیگر را در حضوری بیان کنیم»

رونوشت این نامه که اول اردیبهشت به دفتر شاهرخی استاندار همدان فرستاده شده، به شورای اسلامی شهر همدان، شهرداری همدان، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و اداره کل راه و شهرسازی استان همدان فرستاده شده است.

انتهای پیام

نظر شما