شناسهٔ خبر: 3240668 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بازتاب درگذشت ملک عبدالله در رسانه های لبنان/ عربستان، پایان اختلافات و یا آغاز بحران

بیروت – ایرنا - خبردرگذشت «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی در روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی لبنان وابسته به دو اردوگاه 8 و 14 مارس بازتابی گسترده داشته و این رسانه ها با توجه به شروع دوره پادشاهی « سلمان بن عبدالعزیز» و تحولات سریع و گسترده در راس هرم قدرت سعودی ، سیاست های آینده این کشور بویژه در قبال لبنان را مورد اهتمام قرار داده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،روزنامه المستقبل وابسته به حزب جریان المستقبل به ریاست « سعدالحریری» همپیمان اصلی خاندان سعودی در لبنان بیشتر صفحات خود را به اخبار درگذشت ملک عبدالله اختصاص داده و برخی کارشناسان آن را با روزنامه های چاپ عربستان مانند عکاظ مقایسه کرده اند.

اما بسیاری از رسانه ها با توجه به گرایش سیاسی و طایفه ای خود تلاش کرده اند تا به ارزیابی دقیق شرایط کنونی و گمانه زنی از تحولات آینده در سیاست های داخلی و خارجی عربستان مبادرت کنند.

« عبدالله به خاک سپرده شد، محمدبن نایف در هرم قدرت ، عربستان در عهد سلمان و بازگشت سدیری ها به قدرت» از جمله عناوین روزنامه های لبنانی است .

روزنامه لبنانی السفیر نوشت: سلمان عبدالعزیز هفتمین پادشاه عربستان با صدور دستورات پی در پی حضور سدیری ها در راس هرم قدرت در عربستان را تقویت کرد هرچند آینده حکومت در این کشور با اما واگرهای زیادی مواجه است.

درمیان توفانی از تغییرات و چالش های داخلی و خارجی، درهای قدرت برای نخستین بار بر روی « نسل دوم» آل سعود با انتصاب شاهزاده محمد بن نایف به عنوان جانشین ولی عهد گشوده شد.

السفیر افزود: سئوالات زیادی در باره سرعت عمل پادشاه جدید برای انتصاب های جدید بویژه در خصوص انتصاب « محمد بن سلمان» پسرش به عنوان رییس دفتر پادشاهی و وزرات دفاع عربستان بی پاسخ مانده است.

کنارزدن فوری « خالد التویجری» رییس دفتر ملک عبدالله و انتشار خبر خروج او از عربستان در حالیکه هنوز پیکر پادشاه به خاک سپرده نشده بود، ابهام ها را بیشتر کرده است.

این روزنامه لبنانی با اشاره به ارتباط مستحکم « محمد بن نایف» با آمریکایی ها، تاکید کرد که اکنون فضای گمانه زنی ها و پچ پچ ها در دربار سعودی و پشت درهای کاخ پادشاهی در باره دلایل تغییرات و آینده سیاسی عربستان و سرنوشت برخی شاهزادگان داغ است.

السفیر با بیان اینکه « به نظر می رسد ملک سلمان باید در دو مسیر موازی در مرحله آینده حرکت کند»، خاطرنشان کرد: پادشاه جدید اول باید پیوندهای قدرتش در داخل را تقویت و با پرونده های پیچیده امنیتی ،اجتماعی و اقتصادی که عربستان با آنها مواجه است، تعامل کند.

این روزنامه لبنانی ادامه داد: روی دیگر سکه اوضاع بحرانی منطقه است از یمن و بحرین گرفته تا مصر و عراق و سوریه و از سوی دیگر پادشاه جدید نمی تواند رقابت با ایران را که در حال حل وفصل موضوع هسته ای با همپیمان اول ریاض یعنی آمریکا است، فراموش کند.

به نظر می رسد بزرگترین چالش پیش روی پادشاه جدید عربستان، احتمال دستیابی ایران رقیب دیرین این کشور به توافق با آمریکا متحد دیرین آل سعود است.

السفیر در گزارشی دیگر نوشت که قاعده قدرت همچنان از دایره فرزندان عبدالعزیز بیرون نرفته و بیعت با پادشاه و ولی عهد برقرار است، هرچند ساختار دولت تغییر کرد اما قاعده و اساس دست نخورده باقی ماند.

این روزنامه لبنانی افزود: پادشاه هفتم هم روش6 پادشاه قبلی را در پیش گرفت و با محافظ ها و روسای دیوانی و دفتری ویژه خود کار را شروع کرد و تنها تغییر هم انتصاب محمد بن نایف به عنوان جانشین ولی عهد بود و این مقام هم از میراث های ملک عبدالله است.

پادشاه متوفی این مقام را ایجاد کرد تا اطمینان یابد بعداز مرگش و در دوره پادشاهی سلمان، مقرن بن عبدالعزیز ولی عهد خواهد شد و بین نوادگان عبدالعزیز درگیری و منازعه صورت نخواهد گرفت.

السفیر خاطرنشان کرد که در عربستان این بار 3 پادشاه بطور همزمان معرفی شدند.

این روزنامه لبنانی نوشت: بحران های داخلی عربستان ، بحران های عربی ، جهانی و نفتی است و جامعه جهانی و منطقه نمی تواند آنها را نادیده بگیرد و البته آل سعود اکنون سرگرم امور داخلی خود است و شاید منطقه مدتی در آرامش باشد.

« النهار» دیگر روزنامه لبنانی هم با عنوان « سلمان در مسیر عبدالله ...» تغییرات گسترده و سریع بلافاصله بعداز اعلام خبردرگذشت ملک عبدالله را مورد توجه قرار داده و نوشته است که « عربستان به عنوان یک کشور اسلامی و منبع نفت درجهان در دوره سلمان به مسیر سابق خود ادامه خواهد داد و وحدت کشورهای عربی را پی خواهد گرفت».

النهار افزود: انتظار می رود که پادشاه جدید تا حدود زیادی سیاست های ترسیم شده در دوره ملک عبدالله را بویژه در دو حوزه سیاست و نفت ادامه دهد و اقدامات اصلاحی و ریشه ای را در عرصه های سیاسی و اجتماعی آغاز کند.

روزنامه لبنانی الاخبارهم درگزارشی با عنوان « عربستان در دورانی سخت» نوشت: تصمیم های پادشاه جدید در یک لحظه اتخاذ نشده است بلکه ملک سلمان در انتظار درگذشت ملک عبدالله بسر می برد تا این تصمیم ها را بلافاصله اعلام کند.

الاخبار افزود: همه چیز بیانگر اختلاف شدید وعمیق بین دو طیف حاکم خاندان سعودی ( طیف عبدالله و طیف سدیری ها) است که با صدور دستورات پادشاه جدید برآن صحه گذاشته شد.

این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: پادشاه جدید درصدد بهبود بخشیدن به شرایط و اوضاع سدیری ها در راس هرم قدرت از طریق فرمان های جدید پادشاهی است.

الاخبار تصریح کرد: ملک سلمان دوره خود را با پاکسازی نهاد قدرت از طیف عبدالله شروع و نشانه های اولیه فاش کرده است که او تصمیم دارد بسرعت از مرحله عزل ها و انتصاب ها بگذرد تا بتواند زمام امور را بطور کامل در اختیار گرفته و فشارها را بر خود و طیف سدیری ها کم کند.

این روزنامه لبنانی نوشت: اما ملک سلمان انتقام و تسویه حساب با طیف عبدالله را بسیار سریع ، توفانی و داغ شروع کرد و حتی اجازه نداد که پیکر پادشاه متوفی به خاک سپرده شود.

اما « شارل ایوب» سردبیر مسیحی روزنامه لبنانی الدیار نوشت که بعداز درگذشت عبدالله همه منتظر موضع روشن پادشاه جدید عربستان در خصوص « ابتکار عمل سعودی برای سازش» هستند.

ایوب با طرح این سئوال که « آیا این ابتکار مرده همچنان روی میز مذاکرات خواهد ماند و یا پادشاه جدید برای همیشه آن را از گردونه خارج می کند»، تاکید کرد: ملت های عربی و اسلامی منتظر هستند تا مواضع ملک سلمان در باره اشغال سرزمین های عربی توسط رژیم صهیونیستی و هتک حرم مسجد الاقصی را بشنوند.

خاورم ** 1324

نظر شما