شناسهٔ خبر: 32383359 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هجوم بی امان ملخ های صحرایی به مراتع جنوب سیستان و بلوچستان

زاهدان- ایرنا- ملخ های صحرایی از اسفند سال گذشته بخش قابل توجه ای از مراتع جنوب سیستان و بلوچستان را مورد هجوم قرار دادند که مقابله جدی با موج جدید حمله این ملخ ها به منطقه نیازمند تخصیص سریع اعتبارات ملی و استانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ملخ های صحرایی تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف های هرز را می خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه‎ روز می‎ تواند تا 150 کیلومتر پرواز کند.
ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می تواند مهاجرت کند.
این نوع از ملخ ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه های مختلف ازجمله جنگل ها، باغهای میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می شوند.
هر کیلومتر مربع از دسته پروازی متراکم می ‌تواند شامل 50 میلیون ملخ باشد که روزانه قادرند 100 تن از پوشش گیاهی را از بین ببرند.
دسته پروازی بسیار بزرگ می‌ تواند هزار کیلومتر مربع را پوشش دهد و قادر است روزانه 100 هزار تن پوشش گیاهی را به مصرف برساند.
همچنین ملخ صحرایی می تواند 6 تا 20 ساعت بدون وقفه با سرعت وزش باد 12 تا 120 کیلومتر برساعت پرواز کند.
دسته پروازی ملخ صحرایی بعد از استانهای بوشهر، فارس و خوزستان از اواخر اسفند سال گذشته وارد سیستان و بلوچستان شد.
هم اینک در بیش از 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در 80 هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می شود که بهترین تغذیه برای ملخ های صحرایی محسوب می شوند.

**مبارزه با ملخ صحرایی درسیستان و بلوچستان به 13 هزار و 20 هکتار رسید
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: 13 هزار و 20 هکتار از مراتع شهرستانهای کنارک، چابهار، قصرقند، نیکشهر و دلگان علیه ملخ صحرایی سمپاشی شده است.
غلام حیدر زورقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به آخرین گزارش ارسالی از سازمان خواروبار کشاورزی(فائو) مبنی بر هجوم دسته های ملخ از استان های دیگر به سیستان و بلوچستان مبارزه با این آفت از 13 اسفند پارسال در این استان آغاز شد.
وی افزود: پنج هزار و 970 هکتار از سطح سمپاشی شده مراتع در جنوب سیستان و بلوچستان به ملخ بالغ و هفت هزار و 50 هکتار به پوره (بچه ملخ) اختصاص داشت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: بیشترین سطح مبارزه با ملخ صحرایی با هفت هزار و 440هکتار به کنارک اختصاص دارد.
وی افزود: همچنین تاکنون مبارزه با ملخ صحرایی علاوه بر کنارک در سطح 100 هکتار از مراتع نیکشهر، هزار و 400 هکتار قصرقند، سه هزار و 780 هکتار چابهار و 300 هکتار دلگان انجام شده است.

**موج دوم ورود ملخ های صحرایی به سیستان و بلوچستان از اردیبشهت آغاز می شود
زورقی افزود: از آنجایی که بر اساس اعلام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) مرحله بعدی حمله ملخ به سیستان و بلوچستان از اردیبشهت ماه جاری در راه است دیده بانی و مبارزه با ملخ صحرایی با جدیت همچنان ادامه دارد.
وی از حمله ملخ های صحرایی به مزارع کشاورزی به عنوان تهدیدی برای امنیت غذایی نام برد و افزود: اگر در مبارزه با این آفت خطرناک غفلتی انجام شود امنیت اقتصادی را که از ارکان امنیت ملی است تهدید می کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: برای مقابله جدی با موج جدید حمله ملخ های صحرایی به مزارع کشاورزی این استان نیازمند تخصیص اعتبارات ملی هستیم.
وی ادامه داد: از آنجایی که مبارزه با ملخ صحرایی در سیستان و بلوچستان بدون تخصیص اعتبار از محل منابع داخلی استان در حال انجام است ضروریست اعتبارات ملی با توجه به درخواست های مکرر مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان پهناور با داشتن ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار بالا در حوزه کشاورزی و زیربخش های مهم آن و اقلیم بسیار مناسب تولید محصولات زراعی فصلی و خارج فصل (فصل زمستان)، میوه های گرمسیری و سردسیری و محصولات متنوع دامی و شیلات در آبهای ساحلی و فراساحلی و منابع آبی داخلی با پرورش ماهیان گرمابی و سردآبی و دیگر زمینه ها می تواند تامین کننده نیاز بازار داخل و صادرات به دیگر کشورها باشد.
7316**3213

نظر شما