شناسهٔ خبر: 32368127 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هشدار به کشاورزان، دام پروران و زنبورداران

بهره برداران کشاورزی مواظب ملخ‌ها باشند.

صاحب‌خبر -
هشدار به کشاورزان، دام پروران و زنبوردارانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، در پی ورود ملخ‌ها به فارس، سازمان جهاد کشاورزی استان به بهره برداران کشاورزی هشدار داد.
در این هشدار آمده است:
کشاورزان، دامپروران و زنبورداران ، با توجه به استمرار ورود توده‌های متراکم ملخ صحرایی از کشور عربستان به جنوب کشور و خطر آسیب دیدن مزارع و باغات استان فارس به موارد زیر توجه کنید:
۱ _ علاوه بر سرکشی روزانه به مزارع و باغ ها، به مراتع و علف زار‌های مجاور نیز سرکشی کنید و به محض مشاهده آفت به مراکز جهاد کشاورزی محل سکونت خود در اسرع وقت اطلاع دهید.
۲- همه امکانات و لوازم مورد نیاز سمپاشی از جمله تراکتور‌ها و سمپاش‌های خود را آماده به کار نگه دارید.
۳ _هرگونه عملیات سمپاشی علیه آفت را فقط با کسب نظر کارشناسان جهاد کشاورزی انجام دهید.
۴ -در صورت نیاز به سمپاشی، سموم مناسب مورد نیاز توسط سازمان جهاد کشاورزی تامین می‌شود.
۵_ قبل از عملیات سمپاشی، در صورت وجود دام و احشام در منطقه، نسبت به جابه جایی آ نها اقدام کنید. ۶_ در صورت وجود کندوی زنبور عسل در مزارع، مراتع و باغات مورد نظر جهت سمپاشی، نسبت به جابه جایی آن‌ها قبل از سمپاشی اقدام شود.
۷- از چرای دام در مراتع و علفزار‌های سمپاشی شده حداقل به مدت یک هفته خودداری شود.
۸- از فعالیت کندو‌های زنبور‌های عسل (باز گذاشتن درب کندو) مجاور در مراتع و باغات و مزارع سمپاسی شده حداقل به مدت یک هفته جلوگیری شود.
۹- از مصرف لاشه ملخ‌های تلف شده به وسیله سم جدا خودداری شود.
۱۰-از خرید هر گونه ملخ مرده توسط دلالان و سودجویان برای مصرف خوراکی پرهیز شود.
۱۱- از تعلیف دام‌ها و طیور از لاشه ملخ‌های مرده پرهیز شود.
۱۲- در صورت مشاهده اجساد پرندگان و جانوران وحشی در حجم قابل توجه در مناطق سمپاشی شده نسبت جمع آوری، حفر چاله و دفن آِنها در عمق مناسب و آهک پاشی روی محل دفن اقدام شود.
۱۳- درصورت نیاز به کسب آخرین اطلاعات موثق از وضعیت ملخ و روند مبارزه با این آفت در استان فارس با روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس به شماره ۰۷۱۳۲۲۹۲۶۷۰ تماس بگیرید.

نظر شما