شناسهٔ خبر: 32350229 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

مهمترین درس‌هایی که از حجم عظیم گِل در پلدختر آموختیم/ سیلی که وحدت و همدلی بین مردم حمیدیه را دو چندان کرد

وقتی به پلدختر رسیدیم چیزی از شهر دیده نمی‌شد و همه جا تا چشم کار‌ می‌کرد پُر از گِل و لای بود، تخلیه گِل چسبنده‌ای که به عمق خانه‌های مردم رخنه کرده بود، کار بسیار دشواری بود.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، معصومه شمسینی؛ سیل از جمله بلایای طبیعی است که در همه گوشه و کنار دنیا اتفاق می‌افتد و خسارت‌های مالی و جانی فراوانی به همراه دارد، بعد از سال‌ها خشکسالی در کشور، بارندگی‌ها هرچند موجب خوشحالی بسیاری از کشاورزان شد؛ اما به دنبال تداوم باران، سیل ویرانگری به راه افتاد که منجر به نابودی خانه و زندگی بسیاری از مردم شد.

این روز‌ها مردم با وجود مشکلات اقتصادی که با افزایش تحریم‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بیشتر از آنکه اخبار بالا رفتن قیمت سکه و دلار را دنبال کنند؛ پیگیر وضعیت مردم سیل زده هستند و از هیچ کمکی به آنها مضایقه نمی‌کنند و بسیاری از مردم بعد از این اتفاق به طور خودجوش راهی استان‌های سیل زده از جمله گلستان، لرستان و خوزستان شدند.

وقتی کرمان معین استان خوزستان شد

در بین گروه‌های مردمی، گروه‌های جهادی دانشجویی نقش پررنگتری دارند و برای آن‌ها فرقی نمی‌کند که از کدام شهر هستند، برخی از استان‌های معین استان سیل‌زده شده‌اند، از جمله کرمان که این روزها معین استان سیل زده خوزستان شده است و بسیاری از دانشجویان گروه‌های جهادی از کرمان خود را به مناطق سیل‌زده در استان خوزستان و لرستان رسانده‌اند تا به خدمت رسانی به مردم بپردازند.
 
<div id="video-display-embed-code_622481" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/757926/622481?width=400&height=300"></script></div>
حضور دانشجویان کرمانی در حمیدیه
 
ریاحی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد کرمان که این روز‌ها در حمیدیه استان خوزستان حضور داشته است، می‌گوید که گروه جهادی عمار بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کرمان به سخنان مقام معظم رهبری و سردار سلیمانی پیرامون کمک به مناطق سیل زده جهت خدمت رسانی و کمک به هموطنان لبیک گفتند و بچه‌های گروه جهادی ما در منطقه حمیدیه و سوسنگرد به خدمت رسانی به سیل زدگان مشغول شدند.
 
درس‌های که از حجم عظیم گِل در پلدختر آموختیم/ سیلی که وحدت و همدلی بین مردم را دو چندان کرد
 
او در رابطه با درس عظیمی که از این حادثه آموختند، می‌گوید با دیدن همه مردمی که از سراسر کشور به منطقه سیل زده آمده بودند موجی از سیل همدلی به راه افتاده بود و این همدلی را مدیون رحمت الهی هستیم. گروه جهادی ما در حالی که هنوز یک هفته از بازگشت از اردوی جهادی ایام نوروز در جازموریان نگذشته بود با حضور ۲۱ دانشجو به شهر حمیدیه اعزام شدند، ابتدا به ترمیم و مقاوم سازی سیل بند روستای شبیشه پرداختند و سپس در منطقه عین دو در کنار مردم بومی نسبت به احداث سیل بند کمک کردند، همچنین در روز‌های پایانی یک معبر حاشیه پل شریعتی حمیدیه ایجاد کردند و سیل بند ایجاد کردند تا آب وارد خانه‌های مردم نشود.

مقاومت مردم خوزستان همچون دوره دفاع مقدس بی‌نظیر بود

این دانشجو می‌گوید که مقاومت و ایثار مردم بومی منطقه همچون دوره دفاع مقدس بی نظیر بود و این تاثیر فراوانی در روحیه بچه‌ها داشت و باعث شد این فضای خدمت رسانی مشابه فضای دفاع مقدس شود و بچه‌ها با انگیزه بالا از مردم و وطن و شهر با پر کردن گونی‌ها و کار کردن شبانه روزی در گل و خاک و باران دفاع کنند، با پای کار بودن مردم منطقه و کمک‌های ارسالی از سراسر کشور مشکل کمبود نیرو و امکانات کمتر به چشم دیده می‌شد.
 
درس‌های که از حجم عظیم گِل در پلدختر آموختیم/ سیلی که همدلی بین مردم را دو چندان کرد
 
شهرستان پلدختر یکی از مناطقی بود که بیشتر حجم آسیب و خسارات را در سیل اخیر داشت، یکی از دانشجویان استان کرمان که برای امدادرسانی به پلدختر رفته است، می‌گوید: وقتی به شهر رسیدم چیزی دیده نمی‌شد و همه جا تا چشم کار می‌کرد پر از گِل ولای بود، تخلیه گل و لای چسبنده‌ای که به عمق خانه‌های مردم  رخنه بود در ابتدا به نظر کار بسیار دشواری بود، اما دانشجویان گروه جهادی استان کرمان عزم خود را برای پاکسازی آن جزم کردند و خانه‌های بسیاری را از گل و لای تخلیه کردند.

تلاش‌ کردند تا زندگی پلدختری‌ها به وضعیت عادی بازگردد

به گفته این دانشجو بیشتر خانه‌های مردم بیش ازارتفاع یک و نیم متر آب و گل و لای وارد آن شده است و حجم بسیاری از گل خانه‌های مردم را پر کرده است، اما بچه‌های گروه جهادی امیدوار هستند که تا چند روز آینده این گل و لای را از خانه مردم خارج کنند و تلاش کردند تا پلدختری‌ها به وضعیت عادی زندگی خود بازگردند.
 
<div id="video-display-embed-code_622264" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/757926/622264?width=400&height=300"></script></div>
حضور دانشجویان کرمانی در پلدختر
علاوه بر گرو‌های جهادی در منطقه سیل زده در خانه‌ها مشغول کار هستند، یگان‌های ارتش و سپاه کار تخلیه گل و لای از خیابان‌های سطح شهر را عهده دار شده‌اند و موجی از همدلی و همراهی بین همه مردم از هر صنف و قشری از دانشجو، سپاهی، ارتشی، امدادگر و طلبه به وجود آمده است.

حجم گل و لای در سطح شهر قابل تصور نیست

به گفته این دانشجوی کرمانی، حجم گل و لای در سطح شهر قابل تصور نیست و حادثه سیلی به این وسعت تا کنون سابقه نداشته است، اما این روز‌ها همه مردم در سطح شهر پلدختر دست به دست هم داده اند تا پلدختری‌ها با بازگشت به خانه‌هایشان به مسیر عادی زندگی خود بازگردند و برای این کار همت بلندی نیاز است.
 
درس‌های که از حجم عظیم گِل در پلدختر آموختیم/ سیلی که همدلی بین مردم را دو چندان کرد

ناصر بهروز، مسئول بسیج دانشجویی استان کرمان که همراه با دانشجویان گروه جهادی استان کرمان به مناطق سیل زده پلدختر رفته است، می‌گوید: بیش از ۱۰۰ نفر از دانشجویان مراکز عالی دانشگاه‌های استان کرمان در قالب ۱۰ گروه جهادی به مردم سیل‌زده پلدختر خدمت رسانی کردند که این دانشجویان مجهز به تجهیزات مورد نیاز منطقه بودند و مدت سه روز است که در منطقه سیل‌زده شهرستان پلدختر حضور داشتند.
 
درس‌های که از حجم عظیم گِل در پلدختر آموختیم/ سیلی که همدلی بین مردم را دو چندان کرد
 
مسئول بسیج دانشجویی استان کرمان می‌‎گوید که با توجه به بازدید میدانی که شخصا از منطقه سیل‌زده پلدختر داشته‌ام، تمام وسایل اولیه زندگی مردم در این منطقه از بین رفته است. لباس، پتو، زیرانداز، وسایل بهداشتی و مواد غذایی نیاز‌های ضروری مردم در این منطقه است و از هموطنان در سراسر کشور به‌ویژه مردم استان کرمان درخواست دارم تا در این زمینه کمک کنند تا مردم سیل‌زده هر چه سریع‌تر به زندگی عادی خود برگردند.

اعزام ۳ گروه جهادی دانشجویی برای امداد رسانی به منطقه فاریاب

اما در چند روز اخیر جنوب استان کرمان نیز درگیر مساله سیل بوده است که موجب تخریب برخی خانه در منطقه فاریاب شده است،  تقی زاده، مسئول جهاد سازندگی بسیج دانشجویی استان کرمان از اعزام ۳ گروه جهادی دانشجویی برای امداد رسانی به منطقه فاریاب در جنوب کرمان خبر داد و گفت که با مساعد شدن هوا این گروه‌های جهادی از جیرفت راهی این منطقه شدند، ۵ تا ۶ خانه در این منطقه تخریب شده است و گروه جهادی آن‌ها با رصد تصاویری که از این منطقه به دست آمده است قرار است به مردم کمک کنند.
 
هر چند که هنوز اطلاعات دقیقی از میزان خسارت‌ها سیل در جنوب کرمان وجود ندارد؛ اما صادقی، مسئول تشکل عدالتخواه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمان می‌گوید: وضعیت سیل زدگان جنوب استان کرمان را بررسی و خواسته‌های آن‌ها را از مسئولان مطالبه خواهیم کرد.

این روز‌ها و در این شرایط بحرانی فرقی برای این دانشجویان فرقی نمی‌کند که اهل کجا هستند؟ کرمان، خوزستان، لرستان یا گلستان، همه عزم خود را جزم کرده‌اند تا به مردم مناطق سیل زده کمک کنند و موج وحدت و همدلی بین همه مردم از سراسر ایران مهمترین درسی که سیل‌های اخیر به آن‌ها آموخته است.

 

نظر شما