شناسهٔ خبر: 32334509 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در آنکارا ؛

ظریف و اردوغان روابط دوجانبه را بررسی کردند

وزير خارجه کشورمان در ادامه سفر یک روزه به ترکیه با اردوغان رئیس جمهور این کشور دیدار و درخصوص روابط دو جانبه، مسایل منطقه و تحولات بین المللی گفتگو کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صداوسیما از آنکارا ؛ وزير امور خارجه کشورمان در ادامه سفر یک روزه به ترکیه با رجب طيب اردوغان رئیس جمهور این کشور دیدار و درخصوص روابط دوجانبه، مسایل منطقه و تحولات بین المللی گفتگو کرد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3404882"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2403955/3404882?width=400&height=300"></script></div>
­با صداها:
1 – محمد جواد ظریف  وزیر امور خارجه
2 – مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه
 
توئیت ظریف
محمد جواد ظریف ­وزیر امور خارجه ایران در صفحه توئیتری خود نوشت: سفر منطقه ای موفقیت آمیزی به پایان رسید که در آن درباره روابط و تحولات منطقه ای گفتگوهای مهمی با رئیس جمهور اسد، نخست وزیر(سوریه)، وزیر امور خارجه سوریه، رئیس جمهور اردوغان، رئیس پارلمان(ترکیه) و وزیر امور خارجه ترکیه و دیگر مقامات ارشد در دو پایتخت (آنکارا و دمشق) انجام شد.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3404068"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2403955/3404068?width=400&height=300"></script></div>
اردوغان رییس جمهور ترکیه در این دیدار با ابراز تأسف از حوادث تلخ اخیر در برخی مناطق کشورمان بر اثر سیل، با خانواده کشته شدگان این حوادث ابراز همدردی کرد. 
آقای ظریف هم برگزاری موفقیت آمیز و مشارکت بالای شهروندان ترکیه ای در انتخابات اخیر شوراها و محلی ترکیه را تبریک گفت.
طرفین در این دیدار ضمن مخالفت با تحریم های ایالات متحده آمریکا و تروریستی خواندن سپاه پاسداران، بر گسترش روابط دو جانبه در چهارچوب توافقات بین دو کشور در حوزه های پنجگانه‌ بر تقویت روابط اقتصادی دو کشور تاکید کردند.
در این دیدار همچنین در خصوص آخرین تحولات سوریه، یمن و شمال آفریقا رایزنی و تبادل نظر شد.
 
ديدار وزیر امور خارجه کشورمان با رئيس مجلس ملي ترکيه
وزیر امور خارجه کشورمان با مصطفی شنتوم رئیس مجلس ملی ترکیه دیدار و گفتگو کرد.
ظریف و اردوغان روابط دوجانبه را بررسی کردند ظریف و اردوغان روابط دوجانبه را بررسی کردند ظریف و اردوغان روابط دوجانبه را بررسی کردند ظریف و اردوغان روابط دوجانبه را بررسی کردند ظریف و اردوغان روابط دوجانبه را بررسی کردند ظریف و اردوغان روابط دوجانبه را بررسی کردند ظریف و اردوغان روابط دوجانبه را بررسی کردند ظریف و اردوغان روابط دوجانبه را بررسی کردند ظریف و اردوغان روابط دوجانبه را بررسی کردند
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3404228"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2403955/3404228?width=400&height=300"></script></div>
 
پلاتو خبرنگار اعزامي به آنکارا از محل مجلس ملی ترکیه 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3403754"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2403955/3403754?width=400&height=300"></script></div>
 
ظريف:  آمریکا ناقض اصول اولیه حقوق بین المللی است
وزير امور خارجه کشورمان در نخستین برنامه سفر کاری خود به ترکیه پس از دیدار با مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در کنفرانس خبری مشترک با همتاي ترکيه اي خود گفت: آمریکا ناقض اصول اولیه حقوق بین الملل است و این نباید برای هیچ کشوری قابل قبول باشد.
 
ظریف و اردوغان روابط دوجانبه را بررسی کردند ظریف و اردوغان روابط دوجانبه را بررسی کردند ظریف و اردوغان روابط دوجانبه را بررسی کردند ظریف و اردوغان روابط دوجانبه را بررسی کردند ظریف و اردوغان روابط دوجانبه را بررسی کردند ظریف و اردوغان روابط دوجانبه را بررسی کردند ظریف و اردوغان روابط دوجانبه را بررسی کردند ظریف و اردوغان روابط دوجانبه را بررسی کردند ظریف و اردوغان روابط دوجانبه را بررسی کردند ظریف و اردوغان روابط دوجانبه را بررسی کردند ظریف و اردوغان روابط دوجانبه را بررسی کردند ظریف و اردوغان روابط دوجانبه را بررسی کردند
 
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر حفظ حقوق بین الملل به عنوان مبنای سیاستگذاری کشورها و عدم دخالت اختلافات به نقض اصل تساوی حاکمیت دولتها گفت: متاسفانه دولت آمریکا در اقداماتی متعدد مانند خروج از برجام، شناسائی قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، تصمیم بر الحاق بلندی های جولان به این رژیم و از همه مهمتر قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروههای تروریستی در همه این موارد ناقض اصول اولیه حقوق بین الملل است و این نباید برای هیچ کشوری قابل قبول باشد.
وزیر امور خارجه کشورمان تحمیل غیر قانونی سیاستهای آمریکا به کل دنیا را اقدامی خلاف قطعنامه شورای امنیت دانست و افزود: قطعا باید دنیا مقابل این اقدام بایستد وگرنه دخالت آمریکائیها در تمامی روابط اقتصادی دنیا بخاطر منافع خودشان دور از انتظار نیست.
وی افزود: ما معتقدیم آمریکا نمی تواند روابط سایر کشورها را تحت کنترل خود در آورد و اجازه نمی دهیم تجارت جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها را زیر سوال ببرد و یا تحت تآثیر قرار دهد.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3403582"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2403955/3403582?width=400&height=300"></script></div>
 
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نتایج مثبت روند آستانه با همکاری کشورهای منطقه تآکید کرد: دولتها می توانند در عین داشتن اختلاف نظر در برخی موارد، در برقراری صلح و امنیت بین الملل با یکدیگر همکاری کنند. کما اینکه ما در روند آستانه توانستیم به نتایج خیلی خوبی برسیم و ظرف سه سال گذشته شرایط در سوریه را به شکل قابل توجهی آرام کنیم و امیدواریم این آرامش چه در ادلب و چه در سایر نقاط سوریه با حفظ آرامش و احترام به تمامیت ارضی و حقوق مردم سوریه تداوم داشته باشد.
ظریف افزود: ما به همکاری ها در زمینه گسترش روند سیاسی در سوریه از طریق کمک به تشکیل کمیته قانون اساسی و کاستن آلام انسانی در سوریه ادامه خواهیم داد .
وزیر امور خارجه کشورمان تحولات اخیر در آفریقا را بسیار نگران کننده خواند و گفت:جمهوری اسلامی ایران و ترکیه امیدوارند که خواست مردم در این منطقه بزودی محقق شود.
ظریف با اشاره به هدف گذاری 30 میلیارد دلاری تجارت ایران و ترکیه توسط سران دو کشور گفت: ما برای رسیدن به این هدف هنوز فاصله داریم و در این رابطه در مورد موضوعاتی همچون شرایط بانکی و ساز و کار تعیین شده توسط اتحادیه اروپا با مقامات ترکیه مذاکره کردیم.
وی افزود: معتقدیم روشهای زیادی برای ادامه روابط تجاری کشورها وجود دارد که مکانیزم اینستکس به عنوان یکی از روشهای مقابله با تحریمها و توسعه تجارت می تواند باشد.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3403582"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2403955/3403582?width=400&height=300"></script></div>
 
چاووش اوغلو: سپاه سازمانی تروریستی نیست
ولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این نشست خبری مشترک با انتقاد از اقدامات یکجانبه آمریکا علیه ایران گفت: از همان ابتدا اعلام کردیم که خروج یکطرفه آمریکا از تفاهم نامه هسته ای برجام اشتباه بوده است و پایبندی ایران به این این تفاهم و تایید آن از سوی طرف های اروپائی مایه خرسندی ماست و بر این باوریم که سیاستهای منزوی کردن ایران اشتباه بزرگی است.
چاووش اوغلو افزود: قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست گروههای تروریستی اقدامی اشتباه و بسیار خطرناک بوده و در دنیای کنونی یک اقدام منافقانه از سوی آمریکاست.
وی افزود: در صورت ادامه سیاستهای منافقانه آمریکا نیروهای نظامی کشورها زیر سئوال می روند و به حقوق بین الملل ضربه جبران ناپذیری وارد می شود.
وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به نتایج مثبت همکاری های ترکیه با روسیه و ایران در چارچوب روند آستانه و سوچی گفت: ما در آغاز بحران سوریه در بسیاری از موارد با ایران هم عقیده نبودیم اما به همراه ایران و روسیه برای یافتن راه حل سیاسی پایدار تصمیم گرفتیم و به دستاوردهای مثبتی رسیدیم.
وی با مثبت ارزیابی کردن رایزنی های سه کشور برای تامین صلح و آرامش در سوریه و ادامه آتش بس در ادلب و روند پس از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه افزود: برای برقراری صلح در کشور همسایه مان سوریه و یافتن راه حل سیاسی پایدار و ارسال کمک های انساندوستانه به همکاری های مان ادامه خواهیم داد.
چاووش اوغلو ضمن نکوهش و انتقاد از تحریم های یکسویه آمریکا علیه ایران گفت: ما بارها گفته ایم این تحریم ها برای ترکیه غیر قابل قبول است و همیشه خواستار ثبات، آرامش، توسعه و آبادانی کشورهای منطقه بویژه همسایگانمان هستیم.­
چاووش اغلو در اين کنفرانس خبري گفت: ما بر مخالفت مان با تحریمهای تحمیلی بر ایران که به ملت ایران آسیب می زند تأکید کردیم. سپاه پاسداران ایران سازمانی تروریستی نیست و امیدواریم آمریکا از تصمیم خود در این باره صرف نظر کند. مخالف تحریم های آمریکا علیه ایران هستیم و آمریکا باید به این تحریم ها پایان دهد. به گفتگو با واشنگتن درباره لزوم توقف تحریم های اعمالی علیه ایران ادامه خواهیم داد.
وي افزود: وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت: آنکارا در صدد است میزان مبادلات تجاری با ایران را به 30 میلیارد دلار در سال افزایش دهد. ما از روند مذاکرات آستانه برای حل وفصل بحران در سوریه حمایت و به همراه ایران در این چارچوب تلاش خواهیم کرد. ما برای بازگشت امنیت و ثبات به سوریه تلاش می کنیم. خارج شدن آمریکا از توافق هسته ای، کار نادرستی بوده است.
 
چاووش اوغلو: ترکیه همواره با تحریمهای آمریکا علیه ایران مخالفت کرده است
وزير خارجه ترکيه افزود: ما درباره پایان دادن به حضور شبکه های تروریستی که امنیت و ثبات سراسر منطقه را تهدید می کنند صحبت کردیم. ما تأکید کردیم با تحریمهای تحمیلی به ایران کاملا مخالفیم و همواره این را در خطاب قرار دادن آمریکا و کشورهای دیگر اعلام کرده ایم و تا الان نیز با این تحریمها مخالفت کرده ایم و تأکید می کنیم این تحریمها به ملت ایران نیز آسیب می زند. ما از امنیت و ثبات و ارتقا و توسعه منطقه حمایت می کنیم. ما از توسعه انسانی و نه فقط از توسعه اقتصادی و از همه طرحها در این منطقه برای ارتقا و توسعه حمایت می کنیم. ما هرگز قائل نیستیم که ایران از عرصه سیاسی منطقه حذف شود. ما درباره مسائل متعدد گفتگو کردیم البته ما درباره سوریه دیدگاه ایران را نداریم اما همواره تلاش کرده ایم در مسیر مذاکرات آستانه حرکت کنیم. ما باید برای حل وفصل موضوع سوریه و این مشکلات تلاش کنیم. من با آقای جواد ظریف درباره این موضوع صحبت کردم. ما تأکید کردیم در چارچوب مذاکرات آستانه تلاش خواهیم کرد و معتقدم همه می بینند که ترکیه چگونه به صورت مثبت تلاش می کند تا صلح و امنیت و ثبات به سوریه بازگردد. ما بر تلاش مشترک با ایران و همگان برای رساندن کمکهای بشردوستانه به سوریه تأکید کردیم. علاوه بر این درباره اصرار ایران بر فعالیت هسته ای در چارچوب توافقنامه های هسته ای صحبت کردیم. طرف دیگر اتحادیه اروپاست. ما معتقدیم ایران با شفافیت عمل می کند و معتقدیم خارج شدن آمریکا از این توافق کار نادرستی است و بر این تأکید کردیم. علاوه بر این درست نمی دانیم که آمریکا سپاه پاسداران انقلاب ایران را در فهرست شبکه های تروریستی گنجانده است. این درست نیست. این دلیل بر معیارهای دوگانه است. سپاه پاسداران انقلاب ایران یک گروه تروریستی نیست و امیدواریم آمریکا از این تصمیم بازگردد زیرا معیار دوگانه است و معیارهای دوگانه نیز به مسائل سیاسی منطقه ای و بین المللی لطمه می زند و ما در این کنفرانس خبری مشترک نیز بر این موضوع تأکید می کنیم. ما در گذشته نیز بر این تأکید کرده ایم و الان نیز تأکید می کنیم.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3403285"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2403955/3403285?width=400&height=300"></script></div>
 
چاووش اوغلو در پاسخ به سئوال يک خبرنگار ایرانی گفت: آنکارا برای رسیدن سطح مبادلات تجاری ترکیه با ایران تا سقف 30 میلیارد دلار تلاش خواهد کرد.
خبرنگار از چاووش اوغلو پرسید: با توجه به تحریمهای آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و مخالفت ترکیه با این تحریمها و سفری که سخنگوی رئیس جمهور ترکیه دیروز به آمریکا داشت و دیدارهایی که در آنجا صورت گرفت و در آنجا تأکید کرد به دنبال این هست معافیت تحریمی تمدید شود، برنامه آنکارا برای مقابله با این تحریمها و تقویت روابط دو جانبه با ایران و تأمین هدف گذاری 30 میلیاردی دلاری در این رابطه چیست؟
اوغلو گفت: هدف ترکیه و ایران چه بسا مشترک باشد اما ما شاید از حمایتهای ترکیه از ایران علیه تحریمهای آمریکا ضد ایران ، زیاد صحبت نکرده ایم اما در اینجا شاید برای نخستین بار می گویم ما با این تحریمها مخالفیم و آمریکا باید این تحریمها را متوقف کند. ما به همراه ایران برای رسیدن به هدف مان یعنی 30 میلیارد دلار حجم مبادلات تجاری تلاش خواهیم کرد و چه بسا با آقای ظریف به برنامه ریزی طرحها در عمل اقدام و این طرحها را ارزیابی خواهیم کرد. این گامها برای رسیدن به حجم مبادله تجاری مورد نظر است. ما به همراه ایران تلاش خواهیم کرد.
 
پلاتوي خبرنگار اعزامي به آنکارا پيش از برگزاري کنفرانس خبري
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3403358"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2403955/3403358?width=400&height=300"></script></div>
 
ظریف سه دور با چاووش اوغلو مذاکره برگزار کرد
وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور گفتگو و رایزنی با مقامات ترکیه، به این کشور سفر کرده است امروز در اولین برنامه، سه دور مذاکره با مولود چاووش اوغلو، همتای ترک خود برگزار کرد. محمدجواد ظریف در این دیدار، ضمن تبریک برگزاری موفقیت آمیز انتخابات محلی در ترکیه، از اینکه در یک ماه گذشته دومین دیدارش از ترکیه است، ابراز خوشحالی کرد و آنرا نشانه توجه ایران به روابط با کشور دوست و همسایه خود دانست. 
ظریف همچنین از مواضع مقامات و دولت ترکیه در مخالفت با تحریم های آمریکا علیه ایران قدردانی و بر ضرورت تقویت و تعمیق همکاری های منطقه ای بین دو کشور تاکید کرد.
وزیر امور خارجه ترکیه هم ضمن تسلیت به خاطر تلفات و خسارات سیل در کشورمان گفت: ترکیه اولین کشوری بود که کمک های خود را ارسال کرد و آمادگی دارد کمک های بیشتری را به ایران ارسال کند.
مولود چاووش اوغلو بار دیگر مخالفت خود را با تحریم های آمریکا علیه ایران اعلام و تاکید کرد: بر مواضع خود در این زمینه ایستاده ایم و از برادرانمان در ایران حمایت می کنیم.
وی گفت: خوشحالیم که سطح روابط دو کشور بسیار خوب است. ما نیازمند افزایش مبادلات تجاری و همکاری های اقتصادی بیشتر با یکدیگر هستیم. ما در زمینه همکاری های امنیتی، مرزی و مقابله با تروریسم اهتمام جدی داریم.
در این مذاکرات همچنین درباره تحولات سوریه، رایزنی های دکتر ظریف با مقامات سوری و همچنین آخرین تحولات سازوکار مالی اتحادیه اروپا برای حمایت از تجارت با کشورمان مورد تبادل نظر شد.
 
ظریف و اردوغان روابط دوجانبه را بررسی کردند ظریف و اردوغان روابط دوجانبه را بررسی کردند ظریف و اردوغان روابط دوجانبه را بررسی کردند
 
برگزاری دور اول مذاکرات وزیران خارجه ایران و ترکیه
دور اول مذاکرات وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به صورت خصوصی در آنکارا برگزار شد. محمدجواد ظریف در سفر دو روزه به ترکیه با مقامات این کشور، درخصوص همکاری‌های دوجانبه و مهمترین مسائل منطقه‌ای گفتگو می‌کند. در ادامه سفر قرار است ظریف با رئیس جمهور و رئیس مجلس ترکیه هم دیدار کند.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3402977"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2403955/3402977?width=340&height=240"></script></div>
 
راش دیدار دکتر ظریف و چاووش اوغلو و دیدار بین هیئت ها 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3403026"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2403955/3403026?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما