شناسهٔ خبر: 32325677 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

قلب فرانسه سوخت

پایان مشترک گوژپشت و نوتردام

صاحب‌خبر -
فروغ احمدی
خبرنگار

دوشنبه شب، قلب فرانسه و جان و روح اروپا به کام آتشی شرور گرفتار شد و کلیسای بزرگ نوتردام پاریس برای دومین بار در تاریخ خود، طعمه حریق شد. به دلیل گستردگی آتش ، سقف و برج کلیسا فروریخت اما خبر خوش برای فرانسوی‎ها این است که کلیسا در طول چند دهه قابل بازسازی خواهد بود. مردم فرانسه و سراسر جهان از همان ساعات اولیه آتش‎سوزی کمک‎های نقدی خود را روانه این کلیسا کردند تا هر چه زودتر کلیسا بازسازی شود.
خزانۀ شاهکارهای گوتیگ و لوحه‌ای از تاریخ فرانسه دوشنبه شب طعمه حریق گسترده‌ای شد. بخش مهمی از سقف برج کلیسا در همان اوایل آتش سوزی فرو ریخت و هنگامی که برج کلیسا سقوط کرد، قلب همه فرانسویان که این کلیسا را نماد و بخشی از هویت تاریخی، سیاسی و ادبی کشور خود می‎دانستند، شکست. هزاران فرانسوی از ساعات اولیه این آتش‎سوزی که هشت ساعت به طول انجامید، مقابل این کلیسا جمع شدند و با چشمانی ناباور این حادثه تلخ را به تماشا نشستند و گریستند.
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه که قرار بود در این شب سخنان تلویزیونی مهمی درباره جنبش جلیقه‎زردها داشته باشد، با به هم زدن زمان این سخنرانی تلویزیونی و در حالی که کلیسا در حال سوختن در آتش بود، در محل حادثه حاضر شد و در جمع خبرنگاران گفت: نوتردام بخشی از روح ما است جایی که تمام رویدادهای بزرگ ما در آن اتفاق افتاده است و کانون زندگی ما است. او در ادامه اعلام کرد من هم مانند تمام مردم فرانسه از این حادثه تلخ متأثر و غمگین شدم. کمپینی برای هزینه‌های بازسازی این کلیسا تشکیل خواهیم داد و این کلیسا را که 850 سال پیش ساخته‌ایم و قرن‌ها آن را بهبود بخشیدیم ؛ رسماً اعلام می‌کنم که بار دیگر در کنار هم آن را خواهیم ساخت.  400 آتش‌نشان برای مهار آتش به کلیسای نوتردام اعزام شدند که برخی از آنها، مسئولیت خارج کردن آثار تاریخی کلیسای نوتردام را بر عهده داشتند و یکی از آنها هم بشدت مجروح شده است. در این کلیسا یک پروژه 20 سالۀ مرمت در حال اجرا بود که به نظر می‌رسد آتش‌سوزی بر اثر یک حادثه اتفاقی در خلال این پروژه آغاز شده است.
واکنش سیاستمداران جهان
سیاستمداران مختلف جهان در پی وقوع آتش‎سوزی در کلیسای نوتردام فرانسه با دولت و مردم این کشور ابراز همدردی کردند و نسبت به وقوع این آتش‌سوزی ابراز تأسف کردند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان آتش‌سوزی نوتردام را واقعه‌ای دردناک خواند.  
آلساندرو گیزوتی، سخنگوی واتیکان نیز از این کلیسا به عنوان سمبل و نماد مسیحیت یاد کرده است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز گفته است که دیدن تصاویر مربوط به آتش‌سوزی در نوتردام او را شوکه کرده است.
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز در پیامی توئیتری نوشت: «غمگین شدم وقتی بخشی از نوتردام – بنای برجسته مختص عبادت پروردگار یکتا و بنایی که از طریق شاهکار ادبی هوگو همه ما را به هم نزدیک‌تر کرد – پس از 800 سال سر پا ماندن در پی جنگ‌ها و انقلاب تخریب شد. فکر ما با فرانسوی‌ها و همه کاتولیک‌هاست.» سفارت فرانسه در ایران  در پاسخ به این توئیت در توئیتی نوشت: «از جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران به دلیل ابراز تأسف و همدردی‌اش با مردم فرانسه و پیام‌های مشابه فراوانی که از ایرانی‌های عزیز دریافت کردیم، سپاسگزاریم.» 
در این میان بازهم توئیت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا همچون همه توئیت‎های او جنجال برنگیز شد ترامپ در این پست توئیتری نوشته بود: «دیدن تصاویر مربوط به آتش‌سوزی در کلیسای نوتردام برای من واقعاً بسیار وحشتناک است. شاید بشود از هواپیماهای آب‌پاش برای خاموش کردن آتش استفاده کرد. اما باید عجله کنید!» در پی این توئیت یکی از کاربران توئیتر نوشت: «ممکن است به ما فرانسویان یاد بدهید که چگونه می‌شود آتش را خاموش کرد؟ ما فرانسوی‌ها هیچ اطلاعی از این موضوع نداریم. در حال حاضر برای خاموش کردن آتش ، فرانسوی‌ها جمع شده‌اند و فوت می‌کنند. ولی نتیجه‌ای از این کار خود نگرفته‌اند. از شما رهبر قدرتمند جهان، خواهش می‌کنیم به ما کمک کنید!»
در حالی که همه مردم جهان در شوک شعله‎های آتشی بودند که بی‎رحمانه بنای کلیسای نوتردام را در خود می‎بلعید، تنها یک گروه بود که از این آتش‎سوزی ابراز شادمانی کرد. گروه تروریستی داعش با انتشار پوستری نوشت: «بنایی که ساخت آن در سال 1163 آغاز شد، در سال 1345 ویران شد. وقت آن است که با پرستش خدایان متعدد خود خداحافظی کنید.»
معنای واژه نوتردام
به نظر می‌رسد که معنای واژه نوتردام به جز فرانسه زبانان یا لاتین زبانان برای دیگران ناآشنا باشد.نوتردام عبارتی است که از دو واژه تشکیل شده است که معنی بانوی ما را می‌دهد.معنی بانو در این واژه همان مریم مقدس است. همچنین واژه ما در این ترکیب به مسیحیان و رستگاران اشاره دارد. مجسمه‌های مریم مادر و آیین‌های مذهبی در سنت مسیحیت کاتولیک و همچنین در زبان فرانسه به نام او نوتردام نام دارند.درهمین راستا کلیساهای پیش کش شده به مریم مقدس به نام نوتردام متبرک می‌شدند.
تاریخچه نوتردام
کلیسای «نوتردام» در شرق جزیرۀ «سیته» در قلب پاریس یکی از مهمترین بناهای پایتخت فرانسه و اروپا است که جایگاه ویژه‌ای در جهان و نزد جهانیان دارد. این کلیسا که سبک یک دستی نداشت قبله گاه پاریس نشینان و جهانگردان بود و البته با خواندن رمان شناخته شدۀ «گوژپشتِ نوتردام»، شاهکار ویکتور هوگو، در یاد کسانی که هرگز به این شهر قدم ننهاده‌اند نیز زنده بود. در زمان آتش‌سوزی کلیسا، نقل و قول‌هایی از این کتاب در شبکه‌های اجتماعی بود که گویی او(هوگو) این آتش سوزی را پیش‌بینی کرده بود. ویکتور هوگو در بخشی از این کتاب که در سال 1831 میلادی منتشر شد، آتش‌سوزی در این کلیسا را این‌گونه توصیف کرده بود: «شعله بزرگ آتش از میان دو مناره کلیسا به شکل جرقه‌ای از گردباد زبانه می‌کشد.» ساخت این بنای تاریخی در پاریس در سال 1163 آغاز شد و پس از 182 سال در 1345 به پایان رسید. کلیسای نوتردام قبل از این‌که دوشنبه شب در آتش زبانه بکشد هر سال 14 میلیون نفر از این بنای تاریخی بازدید می‌کردند و این چنین پُربیننده‌ترین بنای اروپا به حساب می‌آمد.
رویدادهای مهمی که در نوتردام رخ داد
کلیسای نوتردام در عمر 850 ساله خود شاهد وقایع تاریخی مختلفی هم بوده است که در درون این کلیسا رخ داده‎اند. مراسم تقدیس و تاج‌گذاری ناپلئون بناپارت در دوم دسامبر ١٨٠٤ با حضور پاپ «پی هفتم» در این کلیسا برگذار و با تابلوی معروف ژان لوئی داوید جاودانه شد. این رویداد هر چند بسیار شناخته شده است، اما تنها رخداد تاریخی پیوند خورده به کلیسای «نتردام دُ پاری» نیست.
قرن‌ها پیش از آن در سال ١٢٣٩ لوئی نهم، پادشاه فرانسه، معروف به لوئی مقدس، تاج خار عیسی مسیح را در این کلیسا به امانت سپرد. اسقفگری پاریس می‌گوید که این تاج از زمره آثار مقدسی است که در خزانۀ این کلیسا نگهداری می‌شود.
روند اعاده حیثیت به «ژاندارک» در سال ١٤۵٦ در این کلیسا آغاز شد. مراسم ازدواج «ماری استوارت» با فرانسوا ولیعهد که بعدها با نام «فرانسوا دوم» به پادشاهی رسید و نیز ازدواج «مارگاریت دُ ولوآ» با هانری چهارم پادشاه بعدی فرانسه در قرن شانزدهم در این کلیسا انجام گرفت. ازدواج ناپلئون سوم نیز در سال ١٨۵٣ در همین کلیسا برگزار شد. بسیار نزدیک‌تر به دوران ما مراسم تشییع و یا ادای احترام ملی به بسیاری از دولتمردان فرانسه نظیر شارل دوگل، ژرژ پمپیدو و فرانسوا میتران نیز در همین بنا به جا آمد. مراسم ادای احترام به قربانیان سوء قصدهای تروریستی پاریس نیز در روز ١۵ نوامبر ٢٠١۵ در این کلیسا انجام شد.

نظر شما