شناسهٔ خبر: 32314903 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رییس حوزه هنری:

رشد و مهندسی ادبیات انقلاب اسلامی را مدیون رهبری هستیم

در هشتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت از تقریظ حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، بر کتاب «در کمین گل سرخ» رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، آیین رونمایی از تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «در کمین گل سرخ» (روایتی از زندگی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی) در قطعه 29گلزار شهدای بهشت زهرا با خیرمقدم‌گویی ایمان عطارزاده، معاون دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه‌ای(مد ظله‌العالی)، آغاز شد.

 

عطارزاده، معاون دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای در این مراسم اظهار داشت: موسسه و دفتر حفظ و نشر مسوولیت صیانت و نشر اندیشه‌های رهبر انقلاب را عهده‌دار است و آنچه در منظومه فکری ایشان بیش از هر چیز مورد تاکید و توجه است، اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است.

 

وی تصریح کرد: دفتر نشر نیز با انتشار آثار در جهت ترویج این مهم اهتمام دارد. رهبر انقلاب در سال‌های اخیر همواره به بزرگداشت ایثارگران، رزمندگان و جانبازان اهتمام داشتند. ما نیز پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت را برگزار می‌کنیم و امروز هشتمین مراسم را در جوار آرامگاه سپهبد صیاد شیرازی که به کتاب «در کمین گل سرخ» به قلم محسن مومنی شریف می‌پردازد، برپا خواهیم کرد.

 

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها نیز در این مراسم اظهار داشت: ممکن است در روزهایی که سیل تقریبا ۲۵ استان کشور را در بر گرفته، برخی سوال و گلایه کنند که چنین برنامه‌ای چه ضرورتی دارد؟ در پاسخ به منویات رهبر انقلاب در دیدار روز گذشته با شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن اشاره می‌کنم. ایشان پس از اشاره به مفاهیم قرآن به اتفاق اخیر و خیل سیل‌آسای مردم و گروه‌های جهادی پرداخته و فرمودند: این حضور و روحیه بسیج‌شوندگی آموزش شهداست.

 

وی ادامه داد: اگر اتفاقی که امروز در کشور رخ می‌دهد، آموزشی است که ما از شهدا داریم بنابراین وظیفه ما تجلیل از معلمان جهاد و شهادت است و برای تجلیل، چه روزی بهتر از سالروز شهادت سپهبد صیاد شیرازی و آستانه روز ارتش؟

 

امیر آراسته رئیس هیئت معارف جنگ و از همرزمان شهید صیاد شیرازی خاطراتی را از ایشان بازگو کرد و در بخش دیگر برنامه گروه نسیم رحمت به اجرای برنامه پرداختند.

 

محسن مومنی شریف در سخنانی با بیان اینکه صیاد یک نظامی به تمام معنا بود، اظهار کرد: شهید صیاد در تمامی دوره‌های نظامی اول شده بود، به‌جز یک دوره و آن هم پایان دوره آموزشی بود. او این موضوع را حکمت می‌دانست؛ چراکه معتقد بود نباید درجه پایان دوره خود را از دست حکومت شاهنشاهی بگیرد، بلکه باید از دستان رهبری این اتفاق می‌افتاد.

 

رئیس حوزه هنری همچنین گفت: صیاد درباره چشم‌‌انداز خود در ارتش پیش از انقلاب می‌گفت من درجه بیش از سرهنگی برای خود نمی‌یافتم؛ چرا که دستیابی به درجه امیر در ارتش قبل از انقلاب دارای شرایطی بود که با عقاید من همخوانی نداشت. اما به لطف انقلاب شرایط تغییر کرد و معیار لیاقت‌ها هم تغییر کرد.

 

نویسنده کتاب «در کمین گل سرخ» اظهار داشت: امروزه امور فرهنگی اهمیت بسیاری دارد و با تلاش‌های رهبری و به لطف انقلاب رو به پیشرفت است. ادبیات انقلاب امروز پیشرو و دارای عقایدی است که دیگر مکاتب ندارند و ما رشد و مهندسی این ادبیات را مدیون رهبری هستیم.

 

وی با تاکید بر اینکه حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای ادبیات و هنر را می‌شناسند، عنوان کرد: توجه و پیگیری‌های ایشان کمک کرده تا ایران امروز دارای ادبیات پیشرو باشد. می‌دانیم که این الطاف رهبری تشویقی برای دلگرمی ما برای ادامه راه است.

 

در این مراسم، علی‌رضا مختارپور قهرودی معاون نشر موسسه‌ی پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی و امیر ناصر آراسته همرزم شهید صیاد شیرازی سخنانی درباره مقام شهید صیاد شیرازی و تاثیر کتاب «در کمین گل سرخ» در شناساندن بهتر این شهید به مردم  سخن گفتند.

 

همچنین مستندی درباره ویژگی‌های ادبی محسن مومنی شریف با حضور جمعی از نویسندگان همچون محمد حمزه‌زاده، مرتضی سرهنگی، رضا امیرخانی، محسن کاظمی، علیرضا کمری و محمدرضا سرشار، حجت‌الاسلام سعید فخرزاده پخش شد.

 

کتاب «در کمین گل سرخ» زندگینامه داستانی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی است که به قلم محسن مومنی‌ شریف توسط انتشارات سوره مهر بیش از ۲۲ بار تجدید چاپ شده است.

 

نظر شما