شناسهٔ خبر: 32280742 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

صمت از مهم‌ترین نمایشگاه صنایع پزشکی در خاورمیانه گزارش می‌دهد

ایران هلث؛ کلید درآمد ۳۰ میلیون دلاری

صاحب‌خبر -

گروه تجارت: کمتر از ۲ ماه زمان به برگزاری نمایشگاه ایران‌هلث باقی مانده است. رویدادی بین‌المللی در زمینه تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی، دارویی و خدمات مرتبط با بخش سلامت که از منظر کارشناسان بین‌المللی یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های این حوزه تلقی می‌شود.

این نمایشگاه در ۲۲سال گذشته با هدف ارائه توانمندی‌های صنعت سلامت ایران، رونمایی از فناوری‌ها و پیشرفت‌های روز جهان، توسعه توریسم درمانی، حمایت از تولیدکنندگان و کارآفرینان برتر و ارتباط با مراکز درمانی و آموزشی برپا شده و بستری بسیار مناسب برای پژوهشگران، تولیدکنندگان، فروشندگان و فعالان این حوزه است.
برگزاری همایش‌ها و سمینارهای گوناگون در حاشیه این نمایشگاه بین‌المللی نیز بر اعتبار آن افزوده است و شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان زیادی را به این رویداد تخصصی می‌کشاند.
مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه ایران‌هلث در جهت تحقق موضوع «رونق تولید» است به صمت گفت: درآمد ارزی صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی سالانه حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون دلار بوده است.
سیدحسین صفوی، مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت در آستانه برگزاری بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات پزشکی، دارو و آزمایشگاهی «ایران‌هلث» که قرار است از۱۹ تا ۲۲ خرداد با هدف حمایت از شرکت‌های تولید‌کننده و صادرکننده در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شود، اظهارکرد: این نمایشگاه یکی از بزرگ‌ترین رویدادها در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی به‌شمار می‌رود که آخرین دستاوردهای تولید‌کنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان را در معرض نمایش مصرف کننده‌ها، شرکت‌ها، دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز درمانی قرار می‌دهد.
وی افزود: امسال با توجه به نامگذاری سال از سوی رهبر معظم انقلاب به سال رونق تولید اهمیت برگزاری نمایشگاه ایران‌هلث دوچندان شده است.
مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت ادامه داد: متاسفانه تحریم ظالمانه دشمنان تامین تجهیزات پزشکی و ملزومات را سخت‌تر کرده که تکیه بر تولید داخل امسال مضاعف خواهد شد و برگزاری این نمایشگاه برای رونق تولید بسیار موثر خواهد بود.
صفوی گفت: درحال‌حاضر کیفی‌سازی تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی را در وزارت بهداشت در دستور کار قرار داده‌ایم و برگزاری نمایشگاه ایران‌هلث علاوه بر اینکه تجهیزات گوناگون پزشکی و ملزومات آن را در معرض نمایش مصرف‌کننده‌ها قرار می‌دهد، فضای رقابتی نیز ایجاد خواهد کرد و این مسئله در راستای افزایش ارتقای کیفیت موثر است.
وی بیان کرد: ارتقای کیفیت تجهیزات و ملزومات پزشکی در وزارت بهداشت مدنظر قرار دارد و این مسئله در توسعه صادرات نیز بسیار حائز اهمیت است.
مدیرکل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کالاهای صادراتی برای اینکه در کشورهای دیگر بتواند رقابت کنند باید از لحاظ کیفی در شرایط بالایی باشند، گفت: برگزاری نمایشگاه ایران‌هلث در راستای ارتقای کیفیت این تولیدات می‌تواند بسیار موثر واقع شود. صفوی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موضوع‌هایی که می‌تواند در این راستا حائز اهمیت واقع شود مسئله درآمد ارزی است چراکه درآمد ارزی در حوزه سلامت با صادرات امکان‌پذیر بوده و برگزاری این نمایشگاه می‌تواند در این راستا مورد توجه قرار گیرد. وی با اشاره به اینکه متوسط درآمد ارزی ناشی از صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی سال‌های گذشته حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون دلار بوده، گفت: در شرایط کنونی تحریم‌های ظالمانه دشمنان کار را برای صادرکننده‌ها سخت‌تر کرده ولی تلاش می‌کنیم با اقدام‌های لازم گام‌های موثری در این زمینه برداریم. وی بیان کرد: نمایش و ارائه تجهیزات آزمایشگاهی، دارویی و پزشکی از محورهای اصلی این نمایشگاه است و موضوع‌های دیگری همچون گردشگری سلامت، شرکت‌های دانش‌بنیان، اپلیکیشن‌های سلامت و رسانه‌های حوزه سلامت برای این نمایشگاه در نظر گرفته شده است.


خودکفایی در تولید تجهیزات مقابله با عفونت بیمارستانی
عضو هیات مدیره انجمن تولید‌کنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی و دندانپزشکی و آزمایشگاهی نیز با اشاره به اینکه عفونت بیمارستانی در کمین بیماران است، گفت: ایران در تجهیزات مقابله با عفونت بیمارستانی به خودکفایی رسیده است. مهدی شاهمرادی مقدم، نایب ریس هیات مدیره شرکت دارویی به بان‌شیمی( دانش‌بنیان) در آستانه برگزاری نمایشگاه ایران‌هلث درباره عفونت‌های بیمارستانی اظهارکرد: یکی از مهم‌ترین عواملی که پس از جراحی، سلامت بیمار را تهدید می‌کند، موضوع عفونت‌های بیمارستانی است. وی افزود: هرچند اقدام‌های موثری در این زمینه انجام شده، اما هنوز آ‌مار این عفونت‌ها در کشور بالا است و گرفتاری‌هایی را گاهی برای بیماران ایجاد می‌کند. این مقام مسئول ادامه داد: شرکت‌های زیادی تا کنون وارد عمل شده تا بتوانند میزان عفونت را در مراکز درمانی کاهش دهند و بسته به نیاز بخش‌های گوناگون از جمله اتاق عمل، آی‌سی‌یو، بخش عفونی و... محصولات و ماشین‌آلات خود را عرضه می‌کنند.
شاهمرادی‌مقدم با اشاره به اینکه در کشور ما ۹۵ درصد نیازها در زمینه کنترل عفونت بیمارستانی، دستگاه‌های آن تولید داخل است، خاطرنشان کرد: این مسئله نیاز به واردات را به شدت کاهش داده است و امیدواریم مشکلاتی که در این زمینه ایجاد شده رفع شود تا به‌طور ۱۰۰ درصدی در زمینه مقابله با عفونت بیمارستانی خودکفا شویم.
 وی با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه ایران‌هلث یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای تجارت و بازرگانی در حوزه سلامت به‌شمار می‌رود، گفت: در این نمایشگاه جدیدترین دستاوردهای علمی و تولیدات و تجهیزات در زمینه مقابله با عفونت بیمارستانی عرضه می‌شود. وی با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه ایران هلث یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای تجارت و بازرگانی در حوزه سلامت به‌شمار می‌رود، گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور و وضعیت تحریم‌ها انجمن تولید‌کنندگان و صادر‌کننده تجهیزات و ملزومات پزشکی نقش مهمی در تامین ۷۰ درصد نیازهای کشور در این زمینه داشته‌اند و فعالیت آنها در بخش‌های گوناگون به لحاظ کمی و کیفی اثربخش بوده است.
وی بیان کرد: نمایش و ارائه تجهیزات آزمایشگاهی، دارویی و پزشکی از محورهای اصلی این نمایشگاه است و موضوع‌های دیگری مانند گردشگری سلامت، استارت‌آپ، اپلیکیشن‌های سلامت و رسانه‌های حوزه سلامت برای این نمایشگاه در نظر گرفته شده است.


مهم‌ترین محورهای نمایشگاه ایران‌هلث
معرفی توانمندی‌ها و محصولات در سطح گسترده و بین‌المللی؛
برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان و شناخت نیازهای آنها (خصوصی و دولتی)؛
شناخت رقیبان و آشنایی با خدمات، محصولات و برنامه‌های آنها؛
فرصت جذب سرمایه‌گذار و توسعه فعالیت واحد صنعتی خود؛
ارتباط با تامین‌کنندگان مواد خام و ارائه‌دهندگان خدمات صنعتی؛
شناخت شرایط کلی بازار و امکان برنامه‌ریزی براساس آن؛
تعامل با شرکت‌های همکار برای برون‌سپاری و امور پیمانکاری؛
بروزرسانی دانش فنی و آشنایی با دستاوردهای نوین صنعت؛
امکان تعامل و مشورت با صاحب‌نظران و متخصصان؛
شرکت در سمینارها و کارگاه‌های تخصصی؛
فرصت استعدادیابی و جذب دانش آموختگان و متخصصان جدید؛
امکان بهره‌برداری از فرصت‌های تبلیغاتی متعدد (چاپی، اینترنتی، محیطی، تلویزیونی).
گفتنی است۴ تشکل شامل اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی، انجمن مهندسی پزشکی، انجمن صنفی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی و اتحادیه بازرگانان در برگزاری این نمایشگاه که از۱۹ تا ۲۲ خرداد برگزار می‌شود، مشارکت دارند.


نظر شما