شناسهٔ خبر: 32277487 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

جنايت جنگي در طرابلس/ درگيري ها در ليبي ادامه دارد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- دولت وفاق ليبي نيروهاي حفتر را به ارتکاب جنايات جنگي متهم کرد.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، سخنگوي دولت وفاق ملي ليبي با متهم کردن نيروهاي ژنرال حفتر به ارتکاب جنايات جنگي گفت: دولت اقدامات قانوني را در سطح داخلي و بين المللي در قبال جنايات جنگي که نيروهاي حفتر در حمله اخير به طرابلس مرتکب شده اند، اتخاد خواهد کرد.
«مهند يونس» افزود: دولت از آتش بس استقبال مي کند، اما خواستار خروج نيروهاي حفتر از طرابلس است.
وي افزود: متاسفانه نيروهاي متجاوز، جنايات جنگي زيادي از جمله بمباران غيرنظاميان و حمله مستقيم به خودروهاي امدادي و اکيپ هاي پزشکي مرتکب شده اند. آنها همچنين مدارس و فرودگاه هاي بين المللي را بمباران کرده اند.
عماري زايد اضافه کرد: دولت وفاق به حفتر و نيروهاي او پاسخ مي دهد و آنها را شکست خواهد داد و به علت جنايات جنگي که مرتکب شده اند تحت پيگرد بين المللي قرار خواهد داد.
`خليفه حفتر` ژنرال پيشين ارتش ليبي هفته گذشته در يک فايل صوتي به نظاميان تحت امر خود فرمان حمله به طرابلس پايتخت ليبي را صادر کرد و از ساکنان اين شهر خواست در برابر نيروهاي نظامي او مقاومت نکنند.
«ژنرال خليفه حفتر» از جمله مخالفان معمر قذافي بود که در سال دو هزار و يازده ميلادي(هزار و سيصدو نود شمسي) پس از تبعيدي بلند مدت، از آمريکا به ليبي بازگشت. در سال دو هزار و هفده ميلادي(هزار و سيصدو نود وشش شمسي)، نظاميان تحت رهبري او بنغازي را اشغال کردند.
در روزهاي اخير درگيري ميان نيروهاي تحت امر حفتر با نيروهاي دولت وفاق ملي در 30 کيلومتري جنوب شهر طرابلس به اوج خود رسيده است.
با تشديد درگيري و تبادل آتش ميان طرف هاي درگير در ليبي، سازمان ملل براي بررسي اين موضوع جلسه اضطراري تشکيل داد.
پس از سقوط «معمر قذافي» ديکتاتور ليبي در سال 2011، اين کشور به دو بخش شرقي و غربي تقسيم شد. دولت وفاق ملي به رياست «فايز السراج» در طرابلس، غرب کشور تشکيل شد که مورد حمايت جامعه جهاني است.
همزمان نيز يک دولت موازي در شهر طبرق در شرق ليبي با حمايت مجلس نمايندگان به رياست عقيله صالح و ژنرال حفتر فرمانده ارتش، اعلام موجوديت کرد.

درگيري ها در اطراف طرابس ليبي همچنان ادامه دارد
سازمان بهداشت جهاني شمار جان باختگان درگيري هاي اخير در ليبي را يکصد و بيست و يک کشته، و پانصد و شصت و يک زخمي اعلام کرد.
شبکه تلويزيوني فرانس بيست و چهار گزارش داد بر اساس آمار اعلام شده از سوي سازمان بهداشت جهاني، در درگيري بين نظاميان تحت امر ژنرال بازنشسته «ژنرال خليفه حفتر» و نيروهاي وفادار به «فائز السراج»، يکصد و بيست و يک تن کشته، و پانصد و شصت و يک تن ديگر زخمي شده اند.
درگيري هاي شديدي بين دو طرف متخاصم، در اطراف فرودگاه قديمي، واقع در نزديکي يازده کيلومتري مرکز طرابلس رخ داده است. «ژنرال خليفه حفتر» روز يکشنبه با عبدالفتاح السيسي رئيس جمهور مصر در کاخ «الاتحاديه» قاهره ديدار و گفتگو کرده است.
 حملات نيروهاي تحت فرماندهي «ژنرال خليفه حفتر» به طرابلس شرايط را تغيير نداده است و نيروهاي وفادار به دولت وفاق ملي به رياست «فائز السراج»، که تحت حمايت و پشتيباني سازمان ملل متحد نيز قرار دارند، تلاش مي کنند تا اين حملات را دفع کنند. با وجود اين که جامعه بين الملل خواستار توقف درگيري ها شده و طرفين را به آرامش دعوت کرده است، ولي اين تلاش ها بي نتيجه مانده و روز شنبه نيروهاي «ژنرال خليفه حفتر» حملات خود را به منطقه اي واقع در يازده کيلومتري طرابلس آغاز کرده اند.
پارلمان ليبي، که در بنغازي واقع شده، خاطر نشان کرده است که «ارتش ملي ليبي» به حملات خود ادامه خواهد داد. «عبدالله بليحق» سخنگوي پارلمان بنغازي گفت:« توافقي براي حمايت و پشتيباني از عمليات ارتش و آزادسازي طرابلس از وجود تروريست ها و افراط گرايان حاصل شده است.» وي ادامه داد:« ما خواستار برداشته شدن تحريم هاي تسليحاتي از سوي جامعه بين الملل هستيم؛ چرا که حملات ما تنها تروريست ها را هدف قرار مي دهد.»

تسليم شدن ده ها نيروي حفتر به دولت وفاق ملي در جنوب طرابلس
يک منبع نظامي از تسليم شدن ده ها نفر از نيروهاي خليفه حفتر به نيروهاي دولت وفاق ملي ليبي و تحويل تسليحات و خودروهاي خود به آنان در جنوب طرابلس خبر داد.
 
رد پاي سعوديها در ديدار السيسي با حفتر
رئيس جمهور مصر به دستور عربستان سعودي ، در قاهره ميزبان خليفه حفتر نظامي بازنشسته ليبيايي بود و با وي ديدار و گفتگو کرد.
به گزارش پايگاه اينترنتي العربي الجديد؛ به گفته برخي منابع ديپلماتيک مربوط به قضاياي ليبي، خليفه حفتر سفري غافلگيرکننده به مصر داشت و روز يکشنبه با رئيس جمهور اين کشور ديدار و گفتگو کرد. بسام راضي سخنگوي رياست جمهوري مصر به گفتن اين موضوع اکتفا کرد که سفر خليفه حفتر به منظور «بحث و بررسي جديدترين تحولات اوضاع ليبي» صورت گرفت.
اين سفر در حالي انجام مي شود که اقدامات نظامي نيروهاي خليفه حفتر عليه طرابلس پايتخت ليبي که تحت کنترل دولت وفاق ملي است، تشديد شده است.
به گفته برخي منابع ديپلمات مصري، به «دستور» عربستان، استقبال رسمي از خليفه حفتر در کاخ رياست جمهوري صورت گرفت.
اين منابع افزودند ورود علني و شديد رياض در مسائل ليبي که اخيرا صورت گرفت، علت تشديد روند حوادث و تشويق خليفه حفتر به اتخاذ رويکرد نظامي عليه پايتخت بود.

نظر شما