شناسهٔ خبر: 32258536 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قاضی مسعودی مقام:

اتهام متهم ردیف دوم پرونده هدایتی اخلال در نظام اقتصادی است

تهران- ایرنا- قاضی رسیدگی کننده به پرونده حسین هدایتی معروف به عابر بانک پرسپولیس در پنجمین جلسه دادگاه این پرونده گفت: اتهام سید مهدی موسوی نژاد متهم ردیف دوم، اخلال در نظام اقتصادی کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، قاضی اسدالله مسعودی مقام روز یکشنبه در ششمین جلسه رسیدگی به پرونده هدایتی، با اعلام اینکه در جلسه گذشته، حسین هدایتی آخرین دفاع خود را مطرح کرده، از سید مهدی موسوی نژاد متهم ردیف دوم خواست تا برای آخرین دفاع پشت تریبون قرار گیرد.
هدایتی خواستار بیان مطالبی شد ولی قاضی گفت: شما پنج ساعت صحبت کردید و در جلسه قبل آخرین دفاع را از شما گرفتیم. سی دی شما ملاحظه شد و شما استنادات خود را ارائه دادید و یک لایحه را هم امروز آوردید.
وی تأکید کرد: وقتی به شما آخرین دفاع تفهیم شده فقط می توانید بگویید مطلب اضافه دارید.
بر این اساس، هدایتی درخواست کرد تا در پایان جلسه مطالبی را بیان کند.
مسعودی مقام به موسوی نژاد تذکر داد تا از تکرار مکررات و مطالبی که قبلا بیان شده خودداری کند و فقط به دفاع از خود بپردازد.
موسوی نژاد به بیان مطالبی درباره اتهام های هدایتی پرداخت و گفت: شما برخلاف قانون عمل کردید و باید در خصوص 2 هزار میلیارد تومانی که از سال 92 تاکنون با لحاظ شاخص تورم کالاهای سرمایه‌ای مانند دلار، مسکن و خودرو ایجاد شده است، پاسخگو باشید.
وقتی موسوی نژاد از هدایتی به عنوان مصداق بازیکن خائن یاد کرد، رئیس دادگاه به او تذکر داد و گفت: توهین نکنید 'خائن' توهین است. شما در چارچوب اتهامات خود دفاع کنید.
قاضی مسعودی مقام افزود: شما نمی توانید اقدامات خودتان را توجیه کنید و بگویید چه میزان مداخله داشتید. شما باید آخرین دفاع را داشته باشید نه اینکه با نفی دیگران خود را اثبات کنید.

* اعتراض پیاپی قاضی به مطالب تکراری متهم
موسوی ‌نژاد با ارائه توضیحاتی درباره کارشناسی های انجام شده در طرح های «لیان» و «کارسان» از نظارت شهرداری جهرم سخن گفت و افزود: این کارشناسی ها توصیفی بوده و به منظور گران نمایی صورت نگرفته است.
قاضی مسعودی مقام با تذکر به موسوی نژاد که 'دوباره مطالب تکراری را بیان می کند'، از او درباره ذینفع بودن شهرداری جهرم در پرونده سوال کرد.
مسعودی مقام گفت: کارشناسی ها تعارض دارد و شما به جای بیان مطالب تکراری، نکات مهم را به صورت کوتاه بیان کنید.

* چرا هدایتی را همراهی کردید؟
موسوی نژاد دوباره به بیان مطالبی درباره کارشناسی ها و نقش هدایتی در اخذ تسهیلات و اتهامات وارد شده از سوی هدایتی به منظور تشویش ذهن دادگاه پرداخت و رئیس دادگاه به او گفت: بخشی از ۹۳ میلیارد تومان نزد شماست که بابت تملک است. اگر شما این همه اطلاعات از هدایتی داشتید چرا او را همراهی کردید؟
قاضی افزود: شما در پرونده دیگری نیز به عنوان متهم احضار شدید و آنجا نیز همین عملکرد را دارید. به کار بردن مفاهیمی مانند 'تاراج' اشکالی ندارد ولی بخشی از همین وجوه نزد شماست.
متهم گفت: من ملکم را به هدایتی فروختم و ثمن معامله را گرفتم و آمادگی دارم املاکم را پس بگیرم.
قاضی مسعودی مقام گفت: شما گفتید پول را برمی گردانید و با همکاری همسرتان که خارج از کشور است این کار را انجام می دهید. عملیات بانکی شما نشانگر آن است که همه اطلاعات را داشتید.

* آخرین دفاعیات
قاضی دادگاه هدایتی خطاب به متهم ردیف دوم افزود: شما از خودتان دفاع کنید. شما به اخلال در نظام اقتصادی کشور متهم هستید و طی ۴ تا ۵ ساعت همه این مطالب مانند ارزش ملک جهرم، کتک‌زدن و مسائلی از این قبیل را بیان کرده اید. آخرین دفاع برای بیان نکات کلیدی است که ممکن است آن نکات را قبلا نگفته باشید.
مسعودی مقام افزود: ما رفتارهای شما را ارزیابی می‌کنیم و نه صرف اظهارات شما را. شما در اینجا باید درباره ۹۳ میلیارد تومان وجوه ناشی از عملکرد خودتان که با همکاری هدایتی صورت گرفته توضیح ‌دهید.
موسوی‌نژاد گفت: انتساب جرم اخلال در نظام اقتصادی، به دلیل فروش املاک خودم فاقد وجاهت قانونی و شرعی است. چون برای بقیه ثمن املاک فروخته شده بود و عنصر مادی جرم اختلال محقق نشده است.
وی افزود: با توجه به عدم اطلاع اینجانب از تخلفات هدایتی و متولیان بانک سرمایه و صندوق فرهنگیان در پنج سال گذشته انتساب اتهام مشارکت به اینجانب خلاف قانون است.

* ویلا یا شعبه ای از بانک سرمایه؟
این متهم نکاتی را درباره پروژه‌های کارسان و لیان گفت و قاضی دادگاه به او تذکر داد که به جای خواندن مطالب از روی متن، به صورت مختصر توضیح دهد.
وی افزود: شما گفتید که به ویلا می رفتید. شما می‌گویید به بانک سرمایه رفتم. بیان این مطالب چه لزومی دارد؟ شما از ملاقات‌های خود بگویید.
قاضی با اشاره به ارتباط متهم با بخشایش مدیرعامل سابق بانک سرمایه گفت: حکم بخشایش صادر شده و طرح این مطالب فایده ای هم ندارد.
مسعودی مقام افزود: شاید بگویید بخشایش با شما ارتباط کاری داشته است ولی مسئولان بانک ها در ویلاها و خانه ها چه می کنند مگر در محل کار خود نمی توانند جلسه بگذارند؟
وی خطاب به متهم اظهار داشت: آیا ویلای شما شعبه ای از بانک سرمایه است؟ چرا زیرزمینی در کشور عمل می‌کنید که کشور دچار فساد شود؟ مراودات شما قبل از دریافت تسهیلات با بخشایش بوده است.
متهم گفت: هشت ماه بعد از ارائه تسهیلات هدایتی، بحث فروش املاک من پیش آمد.
قاضی اظهار داشت: این توضیحات تاثیری در وضعیت شما ندارد.
متهم گفت: به ما گفتند این مطالب را بیان کنید.
قاضی پرسید: چه کسی گفته و متهم پاسخ داد که بخشایش گفته و قاضی گفت: ایشان بی‌جا کردند. بخشایش پیغام هم فرستاده درحالی که او خودش متهم است و محکوم هم شده است.

* شما شاکی هستید یا نماینده دادستان؟
موسوی نژاد با بیان اینکه هدایتی از یک ویرگول در کیفرخواست سوءاستفاده کرده است، با اعتراض قاضی روبه‌رو شد.
مسعودی مقام به او گفت 'شما شاکی هستید یا نماینده دادستان؟' و موسوی‌نژاد گفت: هدایتی از یک صفحه کیفرخواست او و ویرگول آن سوء استفاده کرده است.
قاضی اظهار داشت: شما بگویید تسهیلات گیرنده هستید یا نه و استنادات خود را ارائه کنید. شما به قدری سند و کاغذ دارید و تکرار مکررات می کنید که من آن را حفظ هستم از قیمت‌گذاری پروژه‌ها تا کارشناسی و سایر مسائل. بخشی از دفاعیات شما نفی دیگران است.
وی افزود: ما بیش از ۳۰۰ ساعت این پرونده را بررسی کردیم. ادعاهای شما را مورد بررسی قرار دادیم. شما قرار بود گردش مالی خود را قبل از دریافت تسهیلات اعلام کنید.
متهم گفت: گردش مالی من در شعبه نیاوران بانک اقتصاد نوین و شعبه مرکزی شیراز بانک مهر اقتصاد است.
در ادامه جلسه رسیدگی به پرونده هدایتی، قهرمانی نماینده دادستان در پاسخ به آخرین دفاعیات موسوی نژاد متهم ردیف دوم گفت: بخشی از اظهارات شما تکراری است و نیازی به توضیح در این خصوص وجود ندارد.
وی افزود: پرونده بانک سرمایه شبیه پازل است که هر کدام از متهمین بخشی از آن را تکمیل کرده اند. افرادی در امور بانکی بسیار کارکشته هستند، افراد دیگری زیرکی خاصی در غارت اموال بیت المال دارند، از طرفی هم تحصیلات بگیرانی هستند که سابقه اتهامی در دیگر بانک های کشور را داشتند. بنابراین در این پرونده هر کسی نقش ایفا کرده تا بتواند از شمشیر عدالت فرار کند.
قهرمانی ادامه داد: موسوی نژاد از برخی اتهامات فرار می کند و بخشی دیگر را متوجه هدایتی می‌کند.
نماینده دادستان خطاب به موسوی‌نژاد گفت: درست است که شما تسهیلات نگرفته اید اما سه اقدام داشتید دو شرکت مذکور را به افراد معرفی شده توسط آقای یقینی دادید و تلاش کردید خود نقش مستقیم ایفا نکرده باشید. وی افزود: در بحث فروش املاک نیز گران نمایی شده است. ملک شمارا به مبلغ 450 میلیارد تومان ارزیابی کردند و شما این ملک را به 145 میلیارد تومان به هدایتی فروختید و موضوع گران نمایی در این ملک کاملا محرز است.
نماینده دادستان اضافه کرد: همچنین شما نقش فعالی در اخذ تسهیلات داشتید و رفت و آمد هایی به شعبه فرمانیه داشتید به شکلی که می توانستید کارمندان بانک را جابه جا کنید. شما به عنوان یک پازل در این شعبه نقش آفرینی کرده اید.
قهرمانی افزود: هدایتی در این بخش نقش یقینی و موسوی نژاد را پررنگ می کند و شما هم تلاش می کنید عکس آن را ثابت کنید.
وی افزود: 586 میلیارد تومان تسهیلات از بانک سرمایه خارج شده است در حالی که تا کنون تنها 15 میلیارد تومان آن بازگردانده شده است این مبلغ قابل توجه می توانست در شرایط کنونی اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد.
در ادامه جلسه رئیس دادگاه از وکیل مدافع موسوی نژاد خواست آخرین دفاعیات خود از مو کلش را ارائه کند. وکیل موسوی نژاد خطاب به نماینده دادستان گفت: اگر فردی از بانکی وام بگیرد و افراد دیگری به او در این خصوص کمک هایی داشته باشند، آیا می توانیم اتهام مجرمیت به همه آنان بزنیم.
وکیل متهم ردیف دوم پرونده هدایتی در ادامه افزود: بنده به همراه وکیل هدایتی نماینده دادستان از هدایتی خواهش کردیم که 60 درصد از تسهیلات را بازگرداند.
وی افزود: در خصوص فروش ملک توسط موکلم به آقای هدایتی از چند فقیه سوال کردم و آنها تأیید کردند که معامله صورت گرفته کاملاً مشروع است.
وی افزود: موکل من برای نشان دادن حسن نیت حاضر است ملک فروخته شده خود به هدایتی را در قبال 82 میلیارد تومان پس گرفته و کل مبلغ دریافتی را به بانک بازگرداند.
وکیل مدافع موسوی نژاد افزود: سوال من از نظر دادگاه این است که موکل من چه نقشی در این فرآیند داشته است و اگر هدایتی تسهیلات اخذ شده را باز می گرداند امروز دلیلی برای حضور ما در این دادگاه نبود.
وی گفت: موکل بنده خود را مرید نظام جمهوری اسلامی می داند و نسبت به دستگاههای نظارتی و امنیتی بدبین نیست.
وکیل مدافع موسوی نژاد افزود: در محضر دادگاه عرض می کنم که ملک مذکور در زمان حاضر متروکه شده اما موکلم برای نشان دادن حسن نیت حاضر است آن را پس بگیرد.
وی در خاتمه خطاب به رئیس دادگاه و مستشاران آن گفت: بنا به دفاعیات زیر اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور را متوجه موکلم نمی دانم. مطابق لایحه تقدیمی اتهام تبانی و اخلال در نظام اقتصادی کاملاً منتفی است و از محضر دادگاه تقاضای حکم برائت برای موکلم را دارم. هرچند می پذیرم که وی ممکن است در بخش هایی قصوری داشته باشد.

* متهمان این پرونده در تسهیل جرم نقش داشتند
مسعودی مقام درباره معاونت متهمان این پرونده در جرم اخلال گفت: آنچه در کیفرخواست آمده دو قسمت دارد که یک قسمت آن مربوط به مصمم کردن دیگری از طریق ترغیب، تهدید، تطمیع یا تحریک و دسیسه فریب می باشد. ولی در انتهای ماده 126 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 آمده است کسی که در تسهیل جرم نقش داشته باشد. بنابراین منظور ما قسمت انتهایی این ماده است.

* همچنان به قول خود پایبند هستم
هدایتی که قرار بود اموالی را برای تسویه حساب به دادگاه معرفی کند، در پاسخ به قاضی گفت: من تا قبل از صدور رای خواهش کردم که فرصتی به من بدهند و به قول خود عمل می کنم.
وی افزود: بگذارید یکی از املاک مرا بفروشند تا با دادگاه تسویه کنم. اگر من دو ماه بیرون بودم، می توانستم تسویه کنم و اگر حواله ها را قبول ندارید به من بدهید تا آن را وصول کنم و اگر از نظر دادگاه، ارزش دارد آن را حساب کنید ولی باز هم قول می دهم تا قبل از صدور رای تسویه حساب نقدی کنم که من ملک شمیران یا لواسان را اعلام خواهم کرد.
این متهم که تاکنون چند بار تعهد به پرداخت بدهی خود داده بود از دادگاه خواست تا فرصتی برای تسویه حساب به او بدهند. چون کارشناسی ملک نیز ابلاغ شده و آماده است تا 750 میلیارد تومان را به صورت نقدی با دادگاه تسویه کند.

* دادگاهی تا این اندازه به متهم اجازه صحبت کردن نداده است
با توجه به آخرین دفاعیات هدایتی قاضی دادگاه به او فرصت داد تا در 15 دقیقه اگر مطلبی دارد، بیان کند و هدایتی از قاضی خواست تا 25 دقیقه به او فرصت صحبت کردن بدهد.
مسعودی مقام گفت: فکر نمی کنم دادگاهی در ایران تا این اندازه به متهمان اجازه صحبت کردن داده باشد.
هدایتی با بیان مطالبی درباره شرکت سرمایه گذاری بازرگانی تدبیرگران حافظ، به مطلب جلسه قبل خود که با واکنش رئیس ستاد دیه کشور روبه‌رو شده بود، گریزی زد و گفت: من در جلسه قبل گفتم در کارهای خیر فعالیت می‌کردم و هزاران زندانی را آزاد کردم. آقای جولایی که یک پیشکسوت و مبارز است، همان روز این مسئله را تکذیب کرد ولی بنده رسید 43 میلیارد تومان را دارم که در 20 استان و تهران از سال 86 نوکری کردم و نسخه ای از آن را به دادگاه ارائه می‌کنم.
هدایتی در ادامه لایحه خود را که در 15 صفحه تنظیم شده بود، قرائت کرد و گفت: چرا بانک سرمایه یک نامه برای اداره ثبت جهرم ارسال نکرد تا ارزش واقعی ملک لیان و کارسان مشخص شود و اگر اجراییه صادر می‌شد، بسیاری از حقایق مشخص می شد.
وی با بیان برخی ایرادهای شکلی پرونده نکاتی را بیان کرد و قاضی با اشاره به استجازه رهبر معظم انقلاب برای رسیدگی به مفاسد اقتصادی گفت: امروز آرای بانک سرمایه منتشر می شود و پاسخ صلاحیت های دادگاه قبلا داده شده است.
هدایتی همچنین به نکاتی مانند شرکت های صوری و کاغذی اشاره کرد و درباره خرید املاک مرغوب در تهران و خرید خودروهای لوکس که در کیفرخواست آمده، گفت: در حالی مرا به فسق و فجور متهم می کنید که بهترین سال های خود را در جبهه بودم و همواره به ارزشها پایبند هستم.

* 10 سال است که به خارج نرفتم
هدایتی مسافرتهای خارجی را اتهامی ‌دانست که دادستانی باید آن را ثابت کند و افزود: من 10 سال است که از کشور خارج نشده ام و این ادعاها انحراف افکار عمومی از مسیر دادگاه است.
وی سوء نیت در گرفتن وام بانکی را رد کرد و گفت: من یک بدهکارم نه اخلالگر و اخلالگر کسی است که اموال مردم را به تاراج می برد و یا از کشور خارج می‌شود و هرگز در خدمت مردم نیست. آنان که در امور اجرایی کشور تصمیم گیر هستند. من آقازاده نیستم بلکه یک کارگرزاده هستم و کار من تولید و صادرات بوده است.
هدایتی کیفرخواست را پر از تناقض و تهمت دانست و گفت: ای کاش بنده و فعالان اقتصادی شاهد سیل بی تدبیری که ناامیدی را به همراه دارد، نبودیم. امروز من در دانشگاه غیرانتفاعی اوین هستم و می بینم که اتهام برخی فعالان اقتصادی، ایستادن به پای تصمیمات غیردلسوزانه در بدنه اجرایی دولت است که بدون برنامه تصمیم های متناقض می گیرند.
وی افزود: آثار جنگ اقتصادی تحمیل شده را مردم لمس می کنند و کسانی بی‌تدبیری می کنند که قانون های روزانه برای صادرات و واردات وضع می کنند تا عده ای نتوانند به تعهدات خود عمل کنند و به زندان بیافتند.
این متهم با اشاره به ضرورت آسیب شناسی نقطه ارتباطی میان مدیران بانک سرمایه و دریافت کنندگان تسهیلات گفت: جابه‌جایی مدیران بانک سرمایه در مدت کوتاه یکی از مشکلات این بانک است.
وی از دادگاه خواست تا او را فقط یک بدهکار بانکی بدانند و افزود: من سنگ کسانی را بر سینه زدم که با همان سنگ مرا سنگسار کردند.
* بیانیه هدایتی
مسعودی مقام گفت: برخی از صحبت های شما بیانیه بود. چون شما از دوستدار نظام صحبت کردید در حالی که دوستدار نظام کسی است که قانون را اجرا کند و مردم را به نظام بدبین نکند و اگر سفره‌های ما رنگین شود، فکر نمی‌کنم دوستدار نظام باشیم.
وی افزود: شعبه ما همه آراء خود را منتشر می کند و ما اظهارنظرهای حقوقدانان را می پذیریم. البته در زمینه اقتصادی برخی تفاسیر بر اساس اصول فقه ارائه شده ولی کسی که در این زمینه می خواهد اظهارنظر کند، باید با حقوق و اقتصاد آشنا باشد و بداند نظام اقتصادی چیست. چون برخی می گویند نظام اقتصادی ما اشکال دارد درحالی که به نظرم غیر از یکی دو نفر کسی در زمینه حقوق و اقتصاد اطلاعات کافی ندارد.
نماینده دادستان نیز در پاسخ به دفاعیات متهم ردیف اول گفت: شما در بحث فولاد خورستان یک سری حواله ها مربوط به اختیارات و وظایف شما نبوده را امضا کردید، شرکت های قلابی وارد چرخه اخذ وام کردید و با استفاده از آنها تسهیلات گرفتید در حالی که این شرکت ها نه فعالیت اقتصادی داشتند و نه مالیاتی پرداخت می کردند.
قهرمانی افزود: آقای هدایتی به گونه ای صحبت کردند که انگار یک وزنه اقتصادی را زندانی کردند و به اقتصاد کشور آسیب وارد شده است.
قهرمانی خطاب به هدایتی گفت : شما کوچکترین فعالیت تولیدی در این کشور نداشتید و اگر غیر از این است مستندات خود را در اختیار خبرنگارانی که در این جلسه حضور دارند، قرار دهید.
وی تاکید کرد فعالیت های شما هیچ ثمره ای برای این کشور نداشته و از پول مردم و فرهنگیان برای خود چهره درست کردید و نسبت به اموال مردم مرتکب خیانت شدید.
نماینده دادستان گفت: آقای هدایتی 586 میلیارد تومان تسهیلات گرفتید و تاکنون تنها 15 میلیارد تومان آن را پس دادید، در این دادگاه توضیح دهید مابقی آن کجاست؟
نماینده دادستان خطاب به متهم ردیف اول گفت: به مردم ظلم کردید، تبانی غارت کردید و ما در این دادگاه تا آخر می ایستیم تا حق مظلومان در این پرونده را از شما پس نگیریم، کوتاه نخواهیم آمد.
اجتمام*1003*1908*1834

نظر شما