شناسهٔ خبر: 32230334 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عربستان سعودی به حفتر وعده حمایت مالی داده است

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی گزارش داد رسانه های آمریکایی اعلام کردند چند روز قبل از آغاز حمله خلیفه حفتر برای تصرف طرابلس پایتخت لیبی, عربستان سعودی وعده داد به تأمین مالی این عملیات کمک خواهد کرد.
بر اساس این گزارش, روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد ریاض پیشنهاد ارائه ده ها میلیون دلار را به حفتر مطرح کرد.
وال استریت ژورنال روز جمعه گزارش داد این پیشنهاد طی سفر حفتر به ریاض -پایتخت عربستان سعودی- قبل از آغاز تهاجمش در روز چهارم ماه آوریل مطرح شد.
­این روزنامه به نقل از مشاوران بلندپایه دولت عربستان سعودی اعلام کرد هدف از ارائه این پیشنهاد مرتبط با تأمین مالی-که حفتر آن را پذیرفت- خریدن رهبران قبیله ای و همراه کردن آنها با خود, عضو گیری و پرداخت پول به جنگجویان و دیگر اهداف نظامی بوده است.
یکی از این مشاوران در حالی که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با وال استریت ژورنال گفت: " ما سخاوتمند بودیم."
جدیدترین درگیری ها در این کشور در شمال آفریقا ارتش ملی لیبی وفادار به حفتر را در مقابل نیروهای هم پیمان با دولت وفاق ملی لیبی قرار داد که از حمایت سازمان ملل متحد برخوردار است.
دولت وفاق ملی لیبی بر طرابلس کنترل دارد و در شمال غربی لیبی مستقر است و این در حالی است که ارتش ملی لیبی با یک دولت موازی هم پیمان است که در شرق این کشور غنی از نفت مستقر است.
سازمان ملل متحد -که امیدوار به سازمان دهی یک کنفرانس ملی در این ماه و دور هم جمع کردن دولت های رقیب در شرق و غرب لیبی به منظور برگزاری یک انتخابات بود, خواستار برقراری آتش بس در لیبی شده است. سازمان ملل متحد, گروه هفت کشور ثروتمند و اتحادیه اروپا نیز از ارتش ملی لیبی خواسته اند تهاجمش را متوقف کند.
بر اساس جدیدترین ارقام سازمان ملل متحد, در درگیری ها بین طرف های مختلف دست کم هفتاد و پنج نفر کشته و این در حالی است که سیصد و بیست تن دیگر هم زخمی شده اند. حدود نه هزار و پانصد تن نیز مجبور به فرار از خانه های خود شده اند.
خلیل جهشان مدیر اجرایی مرکز عرب در واشنگتن دی سی اعلام کرد حامیان حفتر قبل از انتشار مقاله وال استریت ژورنال مشخص بودند.
چندین کشور در خاورمیانه از جمله مصر و امارات از حفتر در مقابل گروه های اسلام گرا به ویژه اخوان المسلمین -که در پی قیام سال دو هزار و یازده نقشی برجسته در لیبی ایفا کرد و همچنان تحت دولت طرابلس در امور سیاسی در لیبی مشارکت دارد- حمایت کرده اند.
جهشان گفت: "حمایت ها افزایش یافت اما سبب تغییر در نقش سیاسی نشد. فکر میکنم عربستان سعودی می خواست مشارکت خود را در درگیری در لیبی افزایش دهد و احتمالا این موضوع به سفر خلیفه حفتر به این پادشاهی و دیدارش با ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و همچنین ولیعهد این کشور مرتبط بود."
او همچنین گفت: " بلافاصله پس از بازگشت حفتر, او نقش خود و رویارویی اش را با رقبایش در لیبی را تشدید کرد زیرا او نخست تأییدیه این کار را گرفته بود و من مطمئن هستم او حمایت های مالی و نظامی را نیز دریافت کرد با آن که این پادشاهی تنها طرفی در خلیج فارس یا خاورمیانه نیست که طی چند سال گذشته از حفتر حمایت کرده است." وال استریت ژورنال اعلام کرد حفتر طی سفرش به عربستان سعودی قبل از آغاز تهاجم به طرابلس, با ملک سلمان و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و همچنین رئیس دستگاه اطلاعاتی این کشور و وزیر امور خارجه آن دیدار کرد.
دولت سعودی و سخنگوی حفتر به درخواست ها در این باره پاسخ ندادند.
در همین حال, در درگیری های روز جمعه در حومه طرابلس دست کم پنج غیر نظامی کشته شدند.
همچنین گزارش های منتشر شده حاکی است درگیری ها در روز جمعه در مقایسه با دو یا سه روز گذشته کاهش یافته است و منابع اعلام کردند نیروهای دولتی توانستند مکان هایی را بازپس بگیرند که نیروهای حفتر چند روز پیش آنها را تصرف کرده بودند.
راکت ها و خمپاره های شلیک شده از سوی نیروهای وفادار به خلیفه حفتر به یک منطقه مسکونی در غرب طرابلس اصابت کرد. دو طرف اعلام کرده اند طی بیست و چهار ساعت گذشته توانسته اند از نظر راهبردی به دستاوردهایی برسند. طی هفته گذشته بر اثر درگیری ها در لیبی بیش از پنجاه نفر کشته و هزاران تن دیگر هم آواره شده اند.
خبرنگار الجزیره انگلیسی گزارش داد معترضان از سراسر طرابلس تجمع کرده اند تا تهاجم نظامی نیروهای وفادار به خلیفه حفتر را محکوم کنند. تظاهرکنندگان می گویند به طور کامل حاکمیت استبدادی و نظامی خلیفه حفتر را رد می کنند. آنها می گویند نیروهای حفتر می خواهند طرابلس را تصرف و در غرب این کشور حکومت نظامی اعلام کنند. آنها همچنین می گویند در سال دو هزار و یازده علیه دیکتاتوری و حکومت استبدادی معمر قذافی قیام کردند و آنها همچنین می گویند اکنون در حال قیام علیه حکومت نظامی خلیفه حفتر هستند. جنگنده های متعلق به نیروهای خلیفه حفتر چندین مکان را در اطراف و داخل طرابلس از جمله فرودگاه غیر نظامی این شهر را هدف قرار داده اند. آژانس پناه جویان سازمان ملل متحد هشدار داد حدود هزار و پانصد آواره و مهاجر به سبب درگیریهای اخیر در لیبی گیر افتاده اند.

نظر شما