شناسهٔ خبر: 32220582 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انصاف نیوز | لینک خبر

آخرین خبرها از تحولات سودان

صاحب‌خبر -

دوران حکومت سی ساله عمر البشیر روز گذشته(پنج شنبه) پس از ماهها تظاهرات در شهرهای مختلف سودان در نهایت با کودتای ارتش این کشور پایان یافت تا از این طریق مردی که با کودتا روی کار آمده بود با کودتا نیز از قدرت برکنار شود.

به گزارش شفقنا به نقل از المیادیین، عمر حسن البشیر متولد سال ۱۹۴۴ در روستای «حوش بانقا» در شمال خارطوم است که حیات سیاسی اش را از یک نهاد نظامی آغاز کرد جایی که جبهه اسلامی ملی جدا شده از گروه اخوان المسلمین از وی دعوت کرد تا مسئولیت های ریاست جمهوری این کشور را پس از کودتای نظامی علیه حکومت «صادق المهدی» در سال ۱۹۸۹ میلادی، برعهده بگیرد.

عمر البشیر در دوران ریاست جمهوری سودان چندین بار در معرض کودتای نافرجام قرار گرفت اما هر بار موفق به سرکوب آنها شد. او تا سال ۲۰۱۰ میلادی هیچ گونه انتخاباتی در سودان برگزار نکرد و در این سال پس از کناره گیری مخالفان از حضور در انتخابات، با اکثریت آرا پیروز انتخابات شد.

اما کودتای اخیر که روز پنج شنبه رخ داد، با قدرت بیشتری کار خود را آغاز کرد و و در نهایت نیز توانست قدرت را از عمر البشیر بگیرد و پس از برکناری وی، برای اداره امور این کشور در یک دوره انتقالی دو ساله، شورای نظامی تشکیل دهد.

اعلام سرنگونی نظام حاکم و بازداشت عمر البشیر

پس از وقوع کودتای نظامی علیه عمر البشیر، فرماندهی کل نیروهای مسلح سودان عصر روز پنج شنبه ۲۲ فروردین سرنگونی نظام حاکم را رسما اعلام کرد و از بازداشت رئیس جمهوری و تشکیل شورای نظامی برای اداره امور کشور در یک دوره انتقالی دو ساله خبر داد.

به نقل از بخش عربی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، فرماندهی کل نیروهای مسلح سودان در بیانیه ای که بعد از ظهر پنج شنبه از سوی ارتشبد «عوض محمد احمد ابن عوف»، وزیر دفاع و معاون رئیس جمهوری این کشور قرائت شد، به صورت رسمی انجام کودتای نظامی و سرنگونی نظام حاکم را تایید کرد.

بنا بر آن چه در بیانیه شماره یک فرماندهی کل نیروهای مسلح سودان پس از کودتای نظامی آمده، «عمر حسن البشیر»، رئیس جمهوری این کشور از قدرت برکنار شده و در یک مکان امن در بازداشت به سر می برد در حالی که نهاد ریاست جمهوری، هیئت دولت، مجلس نمایندگان و شوراهای استانی به همراه دولت های محلی و شوراهای قانونگذاری آنها نیز منحل شدند.

بن عوف در این بیانیه که قرائت آن به طور مستقیم از تلویزیون رسمی سودان پخش شد، ضمن اعلام تعلیق قانون اساسی و برقراری حالت فوق العاده برای سه ماه و همچنین ممنوعیت تردد از ساعت ۲۲ شب تا ۴ صبح به وقت محلی ظرف یک ماه آینده، تاکید کرد که یک شورای نظامی برای اداره امور کشور در دوره انتقالی تشکیل شده تا پس از ایجاد فضای مناسب برای انتقال مسالمت آمیز قدرت و تاسیس احزاب سیاسی، انتخابات سراسری آزاد و شفاف در پایان این دوره دو ساله برگزار شود و قانون اساسی جدید نیز تدوین گردد.

وزیر دفاع سودان همچنین از بسته شدن حریم هوایی این کشور به مدت ۲۴ ساعت و تعطیلی تمامی گذرگاه های مرزی با کشورهای همسایه تا اطلاع ثانوی خبر داده و برقراری آتش بس فراگیر در سراسر کشور را نیز اعلام کرد.

بن عوف که ریاست کمیته عالی امنیتی متشکل از نیروهای مسلح، نیروهای پلیس، سرویس های امنیتی و اطلاعاتی و نیروهای پشتیبانی سریع را نیز بر عهده دارد، با این حال بر ادامه فعالیت نهاد قضایی، دادگاه قانون اساسی و دادستانی کل سودان تاکید کرده و از آزادی فوری تمامی زندانیان سیاسی در سراسر کشور نیز خبر داد.

رئیس کمیته عالی امنیتی سودان ضمن تاکید بر این که کشورش خواهان روابط بین المللی متعادل در راستای تامین منافع خود و عدم دخالت در امور داخلی آن می باشد، به جامعه جهانی نیز اطمینان داد که به روابط حسن همجواری و تمامی معاهدات، کنوانسیون ها و توافقنامه های محلی، منطقه ای و بین المللی پایبند می مانند و سفارتخانه ها، دیگر هیئت های دیپلماتیک و سازمان های مختلف نیز به فعالیت های خود ادامه خواهند داد.

بن عوف همچنین از تامین امنیت اماکن و مناطق مهم، پل ها و عبادتگاه های مختلف، ادامه فعالیت تاسیسات، ارتباطات، بنادر و هوانوردی و تامین خدمات مختلف به عنوان اقدامات کمیته عالی امنیتی سودان نام برد.

تداوم تظاهرات سودانی‌ها علی رغم اجرای قانون منع آمدوشد از سوی ارتش

علی رغم اعمال قانون منع آمد و شد از سوی ارتش سودان، صدها سودانی روز جمعه به قانون منع آمدوشد در شهرهای کشورشان اعتراض کردندو دست به تظاهرات زدند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، ارتش سودان با اعلام برکناری و بازداشت عمرالبشیر رییس‌جمهور این کشور یک کودتای نظامی را تدارک دید و اکنون در بخش‌هایی از شبانه‌روز اعلام منع آمدوشد کرده است. سودانی‌ها که نگران گذار از یک دیکتاتوری سیاسی به دیکتاتوری نظامی هستند، در اعتراض به قانون منع آمدوشد به خیابان‌ها ریخته و علیه این تصمیم ارتش تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان روبروی مقر اصلی ارتش سودان در خارطوم تجمع کرده و خواستار لغو حکومت نظامی شدند.

آمریکا نیز در واکنش به کودتای نظامی در سودان و برکناری عمرالبشیر، از همه طرف‌های سودانی خواسته خویشتنداری خود را حفظ کرده و اجازه دهند حکومت غیرنظامی در این کشور تشکیل شود. اتحادیه اروپا نیز خواستار تحویل حکومت به غیرنظامیان در یک چارچوب سیاسی و آزاد شده است.

امیدواری فرانسه به شنیده شدن صدای سودانی‌ها

از سوی دیگر و در پی وقوع کودتای نظامی در سودان، وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که امیدوار است صدای شهروندان سودانی شنیده شده و امور بدون خشونت حل و فصل شود.

به نقل از اسپوتنیک، وزارت خارجه فرانسه نسبت به حوادث کنونی سودان پس از اعلام برکناری عمر البشیر، رئیس جمهوری این کشور توسط وزیر دفاع این کشور واکنش نشان داد.

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد: امیدواریم صدای ملت سودان شنیده شود و تحولات کنونی بدون خشونت پایان یابد.

پایین کشیدن بنرها و عکس های عمر البشیر در پایتخت سودان

در پی وقوع کودتای نظامی در سودان، یک کلیپ ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شده، شماری از سودانی ها را نشان می دهد کهرروزپنج شنبه همزمان با کودتای نظامی در این کشور، بنر حاوی عکس عمر البشیر رئیس جمهوری این کشور را پایین می کشند.

به نقل از اسکای نیوز عربی، در این فیلم که با موسیقی ملی همراه است، یکی از سودانی ها بنر حاوی عکس البشیر را از یکی از خیابان ها پایین می کشد و لگد می زند.

منابع خبری دیروز(پنج شنبه) اعلام کردند که ارتش سودان با برکناری عمر البشیر، اوضاع این کشور را تحت کنترل خود درآورده است.

از سوی دیگر کارمندان سفارت سودان در کویت روز گذشته قاب عکس عمرالبشیر را که روز پنج شنبه از سوی ارتش این کشور برکنار شد، از روی دیوار این سفارتخانه پایین کشیدند و شکستند.

به نقل از اسپوتنیک، کلیپی که در همین زمینه در فضاهای مجازی منتشر شده، نشان می دهد که یکی از کارکنان زن سفارت سودان در کویت آزادی این سفارتخانه را آزاد می کند در حالی که یک کارمند دیگر قاب عکس عمرالبشیر را از روی دیوار پایین می کشد و می شکند.

پس از این اقدام کارکنان حاضر در سفارت سودان، شعارهایی نیز علیه عمر البشیر سر می دهند و به خوشحالی و پایکوبی می پردازند و او را مجرمی توصیف می کنند که سودان را نابود کرده است.

کارمندان این سفارتخانه همچنین اعلام می کنند که سفارت سودان در کویت اولین سفارتخانه ای است که پس از سرنگون عمر البشیر آزاد می شود.

با این حال سفارت سودان در کویت در پی چنین اقدامی از سوی برخی کارمندان خود ابراز تاسف کرد.

سفارت سودان در کویت در بیانیه ای شکستن قاب عکس عمر البشیر را رفتای نامناسب توصیف کرد.

این سفارتخانه همچنین از سرویس های امنیتی کویت به دلیل حمایت از این ساختمان تمجید کرد.

دولت سودان: از آغاز تظاهرات تاکنون ۴۶ نفر کشته شدند

دولت سودان روز دوشنبه آمارهای جدیدی درباره قربانیان اعتراضات این کشور که چهار ماه از آن می گذرد خبر داد.

به نقل از تارنمای سودان تریبون، دولت سودان اعلام کرد که شمار کشته های تظاهرات این کشور به ۴۶ تن رسیده است که ۷ نفر از آنها روزهای ۶ و۷ آوریل کشته شدند.

«بشاره جمعه» وزیر کشور سودان در بیانیه ای در پارلمان این کشور گفت: ۳۹ گزارش مرگ دریافت کرده ایم که ۳ نفر از آنها جزو نیروهای نظامی بوده اند.

وی اعتراضات روز ۶ آوریل را که منجر به کشته شدن ۵ معترض دیگر سودانی شد، تحولی ناگهانی توصیف کرد و افزود: روز شنبه گذشته حدود ۳۳ تظاهرات در مناطق متفرق خارطوم برگزار شد.

این وزیر سودانی دربیانیه ویژه اوضاع امنیتی سودان از دسامبر ۲۰۱۸ تاکنون تصریح کرد: حدود ۱۰ هزار شهروند در روز ۷ آوریل (شنبه) جلوی ساختمان های فرماندهی کل نیروهای مسلح تجمع کردند.

وی همچنین گفت که در دیگر مناطق نیز تظاهرات پراکنده ای برگزار شد.

تجمع معترضان جلوی مقر ارتش و ورود به محل اقامت عمرالبشیر برای اولین بار

اعتراضات ضد دولتی در سودان روز شنبه هفته جاری به اوج خود رسید به طوری که معترضان برای اولین بار به مقر ارتش این کشوردر خارطوم رسیدند.

به نقل از روسیا الیوم، این اولین بار از زمان آغاز اعتراضات ضد دولتی در سودان است که معترضان به مقر ارتش این کشور در خارطوم می رسند.

معترضان با شعارهایی نظیر «ارتش واحد و ملت واحد» در خیابان های خارطوم تظاهرات کردند و راهی مقر ارتش سودان شدند. تظاهرات کنندگان همچنین شعار «صلح …عدالت.. آزادی» سر دادند و به مقر ارتش و محل ساختمان وزارت دفاع این کشور رسیدند.

دلایل و ابعاد تظاهرات سودان

اعتراضات سودان روز به روز بر شدت آن افزوده شد به طوری که دولت خارطوم را به شدت تحت فشار قرار داد تا حدی که دولت این کشور برای مهار ناآرامی ها مجبور شد چند مقام عالی رتبه را برکنار کند و به مردم وبهبود اوضاع معیشتی را وعده دهد.

براساس این گزارش، اقتصاد سودام در حال حاشر با کمبود ارز خارجی و افزایش شدید تورم به میزان ۷۰ درصد روبرو شده و ارزش پول ملی این کشور تا حد زیادی کاهش یافته است؛ مشکلاتی از این دست باعث شد تا مردم سودان در اعتراض به گرانی برخی اقلام اساسی نظیر نان و وضعیت بد معیشتی به خیابان ها بریزند؛ اعتراضات در ابتدا از شهر «عطبره» در شمال شرقی خارطوم شورع شد و رفته رفته به دیگر استان های این کشور نیز کشیده شد.

با گسترش اعتراضات در سودان و برخورد خشونت آمیز پلیس و نیروهای امنیتی، منابع خبری در سودان اعلام کردند که از زمان آغاز اعتراضات در سودان بیش از ۳۰ نفر کشته شده اند و بیش از ۱۳۰ تن دیگر نیز زخمی شده اند با این حال سازمان های بین المللی نظیر عفو بین الملل شمار کشته ها را بیشتراز اینها اعلام کرده اند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما