شناسهٔ خبر: 32214938 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اتحادیه اروپا: ژنرال حفتر تهاجم به طرابلس را متوقف کند

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل  خبرگزاری صداوسیما ، اتحادیه اروپا روز پنج شنبه با صدور بیانیه ای ،بدون نام بردن از ژنرال حفتر، از نیروهای وی خواست تهاجم خود را به طرابلس ، پایتخت لیبی، و اطراف آن متوقف کنند. به گزارش خبرگزاری رویترز ، انتشار بیانیه اتحادیه اروپا به علت اختلاف نظر فرانسه و ایتالیا بر سر شیوه مدیریت این رویداد جدید در بحران لیبی یک روز متوقف ماند و روز پنج شنبه توسط دفتر فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه منتشر شد.
در این بیانیه آمده است:« حمله نظامی ارتش ملی لیبی به طرابلس که به تشدید تنش در پایتخت (لیبی) و اطراف آن منجر شده، جان غیر نظامیان از جمله مهاجران و آوارگان را و همچنین و روند سیاسی تثبیت اوضاع این کشور را که سازمان ملل متحد پیش می برد، به خطر انداخته است و ممکن است لیبی و کل منطقه را با خطراتی جدی به ویژه خطر تروریسم روبه رو کند».
این بیانیه برخلاف نسخه قبلی که فرانسه مانع صدور آن شد، دیگر اشاره مستقیمی به نام حفتر نکرده است و فقط از نیروهای او (ارتش ملی لیبی)به عنوان مسئول این تنش نظامی نام برده و تصریح کرده است:« اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن از همه طرفها می خواهند فوری به کلیه عملیات نظامی خود پایان دهند. ارتش ملی لیبی و همه نیروهایی که وارد طرابلس یا اطراف آن شده اند باید از این شهر و اطراف آن خارج شوند و باید آتش بسی بشر دوستانه که سازمان ملل اعلام کرده است رعایت شود».
سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه متوقف کردن صدور این بیانیه را رد تکذیب کرده و آن را ادعایی دروغین خوانده است. وی تصریح کرد فرانسه در خواست کرده بود این متن بر سه نکته اساسی تاکید کند: اوضاع مهاجران، دخالت برخی از افراد و گروهها در این نبردها که به علت تروریسم تحت تحریم سازمان ملل متحد هستند و بالاخره لزوم دستیبابی به راه حلی سیاسی با سرپرستی سازمان ملل متحد و براساس تعهداتی که طرین لیبی در پاریس ، پالرمو و ابوظبی برعهده گرفته اند.

نظر شما