شناسهٔ خبر: 32198755 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رئیس جمهور کره جنوبی امروز با ترامپ دیدار می کند

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی با امید کمک به مذاکرات خلع سلاح هسته ای با کره شمالی امروز پنجشنبه با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دیدار می کند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن‏، رئیس جمهور کره جنوبی اواخر چهارشنبه وارد واشنگتن شد و قرار است صبح امروز (پنجشنبه) قبل از دیدار با رئیس جمهور آمریکا مذاکرتی با مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ و مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا داشته باشد.
دیدار مون با ترامپ اواسط امروز در کاخ سفید انجام خواهد شد.
دیدار روسای جمهور آمریکا و کره جنوبی بعد از یک اجلاس ناموفق بین ترامپ و کیم جونگ اون رئیس کره شمالی در 28 فوریه امسال در هانوی و با هدف کمک به خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ صورت می گیرد.
قبل از این سفر رئیس جمهور کره جنوبی به واشنگتن، مشاوران وی بر لزوم احیای مذاکرات آمریکا و کره شمالی در اسرع وقت تاکید می کردند.
ماه گذشته یک مقام ارشد کره شمالی هشدار داد که کیم ممکن است درباره دوره تعلیق شلیک موشک و آزمایش هسته ای خود که از سال 2017 اجرایی شده است بازنگری کند مگر آنکه واشنگتن امتیازهایی از جمله کاهش تحریم های اقتصادی بدهد.
مقامات سئول از شکست اجلاس هانوی شگفت زده شدند و برخی مقامات کره جنوبی نفوذ بولتون- یک تندرو که از مدتها قبل طرفدار رویکرد سخت علیه کره شمالی بود- را دلیل این شکست می دانند.
کاخ سفید اعلام کرده است که ترامپ و مون در این دیدار درباره کره شمالی و مسایل دوجانبه بحث و رایزنی خواهند کرد اما مقامات آمریکا از ارائه جزئیات در این باره امتناع می کنند.
مون جائه این شهرت سیاسی خود را در معرض خطر تشویق مذاکرات بین آمریکا و کره شمالی با هدف متقاعد کردن کیم برای دست برداشتن از برنامه تسلیحات هسته ای که اکنون آمریکا را تهدید می کند، قرار داده است.
مون بر لزوم ارائه امتیازات به کره شمالی برای تشویق شدن به مذاکرات تاکید کرده است، اما واشنگتن به نظر می رسد موضع خود را نسبت به رویکرد مرحله ای که پیونگ یانگ به دنبال آن است و در آن گام های تدریجی همراه با کاهش مجازات تحریم خواهد بود، سخت تر کرده است.
اجلاس هانوی در پی تقاضاهای متناقض کره شمالی برای کاهش تحریم ها و اصرار آمریکا بر خلع سلاح کامل این کشور به شکست انجامید و ناموفق بود.
مون گفته است که وی از فرصت دیدار با ترامپ برای رایزنی درباره ازسرگیری مذاکرات آمریکا و کره شمالی، پیشرفت فرایند صلح و ایجاد «چرخه مطلوب» بهبود روابط با پیونگ یانگ استفاده خواهد کرد. وی همچنین گفت امیدوار است با پاسخ مثبت کره شمالی همراه شود.
رسانه های کره شمالی روز چهارشنبه گزارش دادند که کیم روز سه شنبه ریاست کمیته سیاستگذاری پولیتبورو برای رایزنی درباره راهها برای رسیدن به پیشرفت تحت وضعیت پرتنش غالب برعهده داشت.
وزیر خارجه آمریکا نیز هفته گذشته گفت که وی مطمئن است که اجلاس سومی بین ترامپ و کیم برگزار خواهد شد.
پمپئو بدون ارائه جدول زمانی گفت امیدوار است که این دیدار به زودی برگزار خواهد شد.
وی همچنین گفت کانال های دیپلماتیک آمریکا و کره شمالی همچنان باز هستند و دو طرف بعد از اجلاس هانوی مشورتهایی درباره نحوه پیشرفت مذاکرات داشته اند. وی جزئیاتی از این مذاکرات ارائه نکرد.
کیم و مون سال گذشته سه بار با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند و کیم قول داد در ازای سفر رئیس جمهور کره جنوبی به پیونگ یانگ در سپتامبر گذشته سفری به کره جنوبی داشته باشد. تحلیلگران می گویند چهارمین دیدار بین کیم و مون می تواند به فراهم کردن زمینه ها برای دیداری دیگر بین کیم و ترامپ کمک کند.

نظر شما