شناسهٔ خبر: 32190339 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سید حسن نصرالله به مناسبت روز جانباز؛

بی طرفی در نبرد برای حق جایی ندارد

دبیرکل حزب الله لبنان: اینکه آمریکا، سپاه و حزب الله را در فهرست تروریسم قرار می دهد نشان ضعف ما نیست بلکه نشان قوت و قدرت ماست

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما از بيروت؛ سید حسن نصر الله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنانی به مناسبت روز جانباز و ولادت حضرت اباالفضل العباس علیه السلام با عنوان «جانبازان ما، مشعل های پیروزی»، گفت: در نبرد بین حق و دفاع از مظلوم، جایی برای بی طرفی وجود ندارد.

<div id="video-display-embed-code_3376060"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2398054/3376060?width=400&height=300"></script></div>

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: پیروزی ها، امنیت و قدرت بازدارندگی در لبنان نتیجه فداکاری شما جانبازان و شهداست. اسرائیل با حمایت آمریکا و تسلیحات آمریکایی، مرتکب جنایت ها و کشتارها می شود. آمریکا در حمایت از اسرائیل تروریست و به خاطر گروههایی تروریستی که برایشان همه نوع تسهیلات فراهم می کند، یک ملت را به ذلت کشاند.

اینکه آمریکا نام سپاه را برای گنجاندن در فهرست تروریسم انتخاب می کند نشان دهنده موقعیت و جایگاه برتر و قدرتمند این نهاد در تاثیرگذاری ها بر مناطق درگیری است.

سید مقاومت خاطرنشان کرد: اقدام دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در گنجاندن نام سپاه در فهرست تروریسم نتیجه شکست و ناامیدی این کشور در منطقه است. ما این تصمیم آمریکا را محکوم و تقبیح می کنیم و بر حمایت مان از سپاه پاسداران در ایران تاکید می کنیم . سپاه در دفاع از مردم منطقه، مجاهدت های زیادی نشان داد و در این راه شهدا و مجروحانی تقدیم کرد.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: اینکه آمریکا، سپاه و حزب الله را در فهرست تروریسم قرار می دهد نشان ضعف ما نیست بلکه نشان قوت و قدرت ماست. اینکه آمریکا نام سپاه را برای گنجاندن در فهرست تروریسم انتخاب می کند نشان دهنده موقعیت و جایگاه برتر و قدرتمند این نهاد در تاثیرگذاری ها بر مناطق درگیری است.

<div id="video-display-embed-code_3376466"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2398054/3376466?width=400&height=300"></script></div>
در صورتی که ضرورت ایجاب کند در مناطقی که آمریکا حضور دارد واکنش مناسبی نشان خواهیم داد. وحشی گری آمریکا تا جایی پیش رفته است که مانع ارسال کمک های بشردوستانه به آسیب دیدگان سیل در ایران می شود.

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد: برای واکنش به تحریم ها و تدابیر آمریکا، خط مقاومت اهرم های قدرت بسیاری در اختیار دارد. بر این باور نباشید که به برخی از گام هایی که آمریکا برمی دارد پاسخ ندهیم. این حق طبیعی و وظیفه انسانی و اخلاقی ماست با آنچه ما و دستاوردهای مان را تهدید می کند مقابله کنیم. در صورتی که ضرورت ایجاب کند در مناطقی که آمریکا حضور دارد واکنش مناسبی نشان خواهیم داد. وحشی گری آمریکا تا جایی پیش رفته است که مانع ارسال کمک های بشردوستانه به آسیب دیدگان سیل در ایران می شود.

سید مقاومت در ادامه، مردم یمن را حامی فلسطین و تمامی اراضی عربی اسلامی تحت اشغال دانست و افزود: جنگ علیه یمن تجاوزی سعودی، آمریکایی، انگلیسی و اسرائیلی است. اگر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در یمن پیروز شود فلسطینی ها را مجبور می کند تا طرح معامله قرن را امضاء کنند. اگر عربستان پیروز جنگ یمن باشد آن وقت در برابر عربستان سلطه جو، دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و حاکمانشان چه تدبیری خواهند داشت؟

گزارش خبرنگار صدا و سیما در بیروت از سخنرانی دبیرکل حزب الله لبنان:

<div id="video-display-embed-code_3376673"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2398054/3376673?width=400&height=300"></script></div>

مشروح سخنان سید حسن نصرالله به این شرح است:

دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی خود به مناسبت روز جانباز با عنوان "جانبازان ما، مشعل های پیروزی" پس از تبریک اعیاد شعبانیه و بیان اینکه ماه شعبان به حضرت رسول (ص) تعلق دارد و پیشواز ماه رمضان و ماه طاعت و عبادت، مناجات، دعا و توسل است و سالروز ولادت شخصیت های اصلی و تأثیر گذار حادثه کربلا در این ماه واقع شده است، گفت: روز سوم ماه شعبان سال چهارم هجری سالروز ولادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، این روز به عنوان روز "پاسدار" نامگذاری شد و ما امروز اندکی به موضوع سپاه پاسداران نیز می پردازیم. روز چهارم شعبان سال 26 هجری سالروز ولادت حضرت اباالفضل العباس (ع) است و این روز به عنوان روز "جانباز مقاوم" نامگذاری شده است و این روز به شما عزیزان تعلق دارد. شما جانبازانی که مصدوم و مجروح شدید و اعضای بدن خود را در این مسیر تقدیم کردید. روز پنجم شعبان سال 38 هجری سالروز ولادت امام زین العابدین(ع) است و این روز به عنوان روز "اسرا" نامگذاری شده است. این روز متعلق به اسرایی است که در زندان بوده و یا هنوز در زندان هستند.

ما می دانیم هنوز بسیاری از اسرا در زندان ها هستند و در حال حاضر نیز صدها اسیر فلسطینی در اعتراض به اقدامات غیرانسانی زندان بانان رژیم صهیونیستی دست به اعتصاب غذا زده اند. روز هفتم شعبان نیز سالروز جنگ خیبر و کسب پیروزی بزرگ و کرامت ها در خیبر است. روز یازدهم ماه شعبان سال 42 هجری نیز سالروز ولادت امام علی اکبر (ع) است که به عنوان روز "جوان" نامگذاری شده است. روز پانزدهم ماه شعبان نیز سالروز ولادت امام حجه بن الحسن العسکری المهدی (عج) است و به عنوان روز مستضعفان نامگذاری شده است. ان شاء الله امام موعود، زمین را پس از اینکه سرشار از ظلم و ستم شد با عدالت و داد پر خواهد کرد.

حضرت ابوالفضل العباس که در زمان واقعه کربلا در دهه سوم عمر خود بود، به لحاظ تاریخی و در فرهنگ ما نماد و الگوی جوانمردی، دلاوری، پیشگامی، ایمان و فرمانبرداری از امام زمان خود است. حضرت عباس در مقابل رویدادهای زمان خود جانب بیطرفی اتخاذ نکرد. شما می دانید که در ابتدای قیام امام حسین (ع) برخی از مردم به یزید ملحق شدند و بسیاری ها نیز جانب بیطرفی را اختیار کردند. اما حضرت عباس نه در ابتدای قیام امام حسین و نه در مرحله بعد و هنگامی که به او پیشنهاد دادند که می تواند در امان باشد، جانب بی طرفی را اختیار نکرد.

برخی ها ممکن است ابتدا در جنگ و نبردی حضور داشته باشند ولی در ادامه خسته شوند و صبر خود را از دست بدهند و به دلیل جراحت،گرسنگی، درد، فقر، محاصره و پیشنهادهای اغوا کننده از نبرد خارج شوند و هر چند وارد صف دشمن نشوند ولی جانب بیطرفی اختیار کنند. اما در نبرد حق و باطل و دفاع از مقدسات و مظلومان جایگاهی برای بیطرفی وجود ندارد. حضرت عباس نیز بیطرف نبود و برادارانش را تقدیم قیام امام حسین کرد. پس از شهادت اصحاب امام حسین و اهل بیت ایشان، کسی جز امام حسین و ابوالفضل العباس و زین العابدین کسی باقی نمانده بود و حضرت عباس خود به تنهایی و با شجاعت تمام در مقابل هزاران نفر از سپاه دشمن ایستاد.

ما از این موضع و شیوه امام عباس باید یاد بگیریم که اگر جماعت و گروهی که به آن تعلق داریم در مقابل ناملایمات تنها ماند چگونه با شجاعت، صلابت، شهامت، ثبات و عزم و اراده و بدون ترس، شک و تردید و نگرانی ایستادگی کنیم. حضرت عباس در واقعه نوشیدن آب در سرزمین کربلا بزرگترین صحنه و الگوی برادری و ایثار را به نمایش گذاشت و جراحت ها و زخم هایش او را از پیش رفتن به سوی هدفش باز نداشت و نهایت تلاش خود را برای یاری امام و دین و مسئله عادلانه اش به کار گرفت. تاریخ نقل می کند که دست راست حضرت عباس (ع) قطع شد و ایشان شمشیر را با دست چپش گرفت و پس از قطع شدن دست چپش شمشیر را با بازوهایش گرفت و پس از اینکه دو چشم خود را از دست داد و سر مبارکش با شمشیر قطع شد به زمین افتاد.

عباس تا آخرین لحظه و تا آخرین نفس به خود شک راه نداد و متوقف نشد تا با رضایت به شهادت رسید. این مرد جوان و فرمانده بزرگ که نماد و الگوی بسیاری از نیکی هاست، رهبر ماست و به ویژه رهبر مجروحان و جانبازان ماست و از این رو، سالروز ولادت ایشان به عنوان روز جانباز نامگذاری شده است. شما ای برادران جانباز، باید به این روز و صاحب آن افتخار کنید.

شما همچنین باید افتخار کنید که در این دوره و زمانه، فرمانده و ولی امر و امام شما یعنی جناب رهبر آیت الله خامنه ای -دام ظله الشریف- که زیر پرچم او حرکت می کنید، یکی از شماست. ایشان نیز جانباز است و آثار جراحت پس از اینکه در حادثه تروریستی در یکی از مساجد تهران نجات یافتند، هنوز بر تن ایشان مانده است. ایشان به اینکه یکی از شماست و در میان جمع مبارک و مقدس شما جای دارند، افتخار می کنند. شما ای برادران و خواهران عزیز، در نبرد مقاومت علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی بی طرف نبودید.

شما هنگامی که ملت، وطن، مقدسات و هم وطنانتان در معرض تهدید قرار گرفتند بی طرف نبودید و همیشه با صداقت و اخلاص تا پایان در همه عرصه ها حاضر بودید. بهترین دلیل اثبات این سخن این است که در میان شما افرادی حضور دارند که در جنگ سال های 1982 تا 2000 مجروح شده اند و افرادی نیز از جنگ و پیروزی بزرگ 2003 و پیش و بعد از آن مجروح شده اند و میان شما بسیاری از مجروحان و جانبازان توطئه اخیر تکفیری ها و تروریست ها در منطقه حضور دارند.

ای برادران و خواهران، شما امروز شاهدان حی و زنده هستید، آنگونه که شهدا نیز با خون و خانواده خود شاهدان حی و زنده هستند. دستاوردها، پیروزی ها، امنیت و آرامش داخلی، قدرت بازدارندگی و ثبات کنونی لبنان تا حد زیادی مدیون فداکاری ها و خون ها و جراحت های شماست. از این رو شما مشعل های پیروزی هستید. این دستاوردها و پیروزی ها که در لبنان محقق شده است به دلیل اقدامات آمریکای ها یا متحدان و ابزارهای منطقه ای آمریکا نیست، بلکه ما در کنار مزار هر شهید نظامی و غیرنظامی در لبنان و همچنین در پشت دست ها، چشم ها، پاها و اعضای قطع شده و مصدوم شما ردپایی از آمریکایی ها می بینیم.

ما در لبنان به دلیل تجاوز گری های اسرائیل و حمایت آمریکا از آن و به واسطه تسلیحات آمریکایی کشته و زخمی شدیم و در روستاها و شهرهای ما کشتارها و قتل عام ها صورت گرفت. اما پیروزی ها و دستاوردها و تحقق امنیت، صلح و آرامش به برکت مردان، زنان، کودکان، شهدا، اسرا و جانبازان ما به دست آمد و این تروریست ها و شیاطین و قاتلان و توطئه گران حق ندارند به لبنان بیایند و یا در خارج از لبنان به گونه ای سخن بگویند و به خاطر برقراری ثبات و امنیت و صلح بر ما منت بگذارند و مدعی شوند این مسائل خط قرمز هستند. از چه زمانی این مسائل به خط قرمز شما تبدیل شده است؟

شما که همیشه از تجاوزی گری های دشمن صهیونیستی حمایت کرده و دشمن را به سوی تجاوزگری سوق داده اید! امروزه اگر این دشمن جرأت ندارد فکر تجاوزگری در سر بپروراند، به دلیل ترسیم خطوط قرمز شما نیست، بلکه بعه دلیل خون های قرمز و جراحت ها و پایداری و مقاومت ماست. ملت ما باید این مسئله را به خوبی درک کنند. برادران و خواهران عزیز، همه مردم و جهانیان نظاره گر شما هستند و شما بار دیگر بر این معنا و مفهوم تأکید و ثابت کردید جراحت های شما، خون برادران شهید شما، دردها و مصیبت های برادران اسیر شما، صبر و تحمل خانواده ها و همسران، دختران، پسران و مردم شما امنیت و ثبات و کرامت را به لبنان و منطقه هدیه داده است. امروز شما شاهدان حی و زنده بر ماهیت و جوهره و واقعیت این مقاومت هستید.

هنگامی که جهانیان به شما و خانوادها و چهره ها و خانواده های شما نگاه می کند باید از خود بپرسد آیا شما تروریست هستید و در یک جنبش تروریستی فعالیت می کنید؟ شما کجا مجروح و مصدوم شده اید؟ شما کجا اعضای بدن خود را فدا کرده اید؟ در کدام سرزمین و نبرد و در مقابله با کدام دشمن؟ همه قوانین و شرایع دینی و قوانین بین المللی و ساخته دست بشر را به قضاوت فرا بخوانید تا حقیقت ماجرای شما و مقاومت و جهاد شما را روشن سازیم.

آمریکایی ها تروریست واقعی هستند و اصل و رأس و ماهیت تروریسم به آنها برمی گردد. ای برادران، آمریکا حامی تروریسم نیست بلکه طرز فکر و فرهنگ و اقدامات دولت کنونی آمریکا نماد کامل تروریسم است و ما و شما و همه شرافتمندان در منطقه در مقابل این تروریسم خواهیم ایستاد. تروریسمی که نماد بارز آن در عصر جدید از کشتار تاریخی و هولناک هیروشیما و ناکازاکی آغاز شد و رد پای آن در طول ده ها سال اخیر به وضوح قابل مشاهده است. حتی به اعتراف رسمی خود آمریکایی ها، جنگنده ها و نظامیان ارتش آمریکا در بسیاری از کشورهای منطقه در طول سال های گذشته ده ها هزار غیرنظامی را به بهانه اشتباه و خطای محاسباتی به قتل رسانده اند.

این دولت (آمریکا) که خود عامل تروریسم است و از تروریسم حمایت می کند و یک میلیارد و نیم مسلمان و عرب را به خاطر اسرائیل تروریست به ذلت کشانده و گروه های تروریستی را ایجاد کرده است و همه امکانات و تسهیلات را در اختیار آنها قرار می دهد، می آید و مدافعان سرزمین و خاک، مقدسات، کرامت، آبرو، خون، امنیت، ثبات، آینده و آرزوهای ملت ها را در فهرست تروریسم قرار می دهد! این اوج وقاحت و حماقت است. در چند روز اخیر ما شاهد نمونه جدیدی از اوج وقاحت و حماقت آمریکا بودیم. وقاحت این است که آمریکای تروریست که نوک پیکان تروریسم و حامی و خودِ تررویسم است نیروهای مقاومت را در فهرست ترویسم قرار می دهد.

آمریکا در تازه ترین اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست تروریسم جای داده است، البته این کار مسبوق به سابقه است زیرا پیش از این هم، چنین برخوردی را با حزب الله، جنبش جهاد اسلامی فلسطین، جنبش حماس، برخی گروههای عراقی، انصار الله یمن و .... از طرف آمریکا شاهد بودیم اما اینکه نهادی رسمی و قانونی در کشوری که عضو سازمان ملل متحد است و نامش در جهان به رسمیت شناخته می شود یعنی در جمهوری اسلامی ایران، به عنوان سازمان تروریستی معرفی شود اقدام جدید به شمار می آید. حال این اتفاق رخ داده است.

سپاه یک نهاد جهادی بزرگ است و طبیعی است وقتی علیه چنین نهادی، ظلمی اینگونه روا داشته می شود تمام آزاداندیشان جهان به ویژه امت مسلمان احساساتشان جریحه دار شود. طبیعی است ما نیز این اقدام دولت آمریکا را محکوم و آن را تقبیح می کنیم و به وضوح اعلام می داریم در کنار برادران و دوستانمان در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران قرار داریم چنانچه به عنوان جزئی از مردم منطقه و محور مقاومت به فضائل بزرگ این نهاد در دفاع از اسلام، امت اسلام، مقدسات و مردم منطقه اعتراف می کنیم. آنان تنها از جمهوری اسلامی و نظام سیاسی و مردم بزرگ ایران دفاع نمی کنند بلکه از مردم، مقدسات و کرامات ما در منطقه دفاع می کنند.

آنان تنها در پی حمایت مادی و معنوی به ارتش ها، گروهها و جنبش های مقاومت در منطقه که در نبرد با تروریسم و صهیونیسم مشارکت دارند نیستند بلکه خود در خط مقدم چنین نبردهایی حضور دارند. حتی بهترین فرماندهان، افسران و مجاهدانشان، که تعدادشان هم قابل توجه است، در خارج از ایران و در دفاع از مقدسات و رویارویی با طرح سلطه طلبانه آمریکایی صهیونیستی علیه کشورها و ملت های ما به شهادت رسیدند چنانچه تعداد زیادی هم جانباز شده اند که امروز روز آنان است. به همین منظور وظیفه ماست که در کنارشان باشیم و از آنان دفاع کنیم و مواضع خود را آشکارا بیان داریم.

به عقیده من اینکه ترامپ سپاه را در فهرست تروریسم جای دهد، اقدام کردن به کاری است که انجام آن از جانب شیطان بزرگ عادی و طبیعی است، چنانچه کاری که پمپئو علیه لبنان کرده یا آنکه هر جنبش، نهاد، گروه و شخصیت مقاومت را در فهرست تروریسم جای داده اند، زیرا چنین اقدامی نوعی واکنش است، باید بدانیم این کار کنش آمریکا نیست بلکه واکنش آن هاست. چرا؟ برای درک این سخن باید به دو نکته توجه کنیم، نکته اول اینکه بدانیم این کار واکنش به شکست و ناامیدی آنان است، آمریکایی ها در سال های گذشته امیدهای زیادی به کارهایشان در منطقه داشتند، آنان در این مسیر از گروهها و سازمان های تکفیری و تروریستی حمایت کردند و چشم اندازشان تحقق طرحی بزرگ در سطح منطقه بوده است.

آنان در پی تغییر جغرافیای خاورمیانه و ترسیم آن به شیوه جدید بودند و همه سیاست ها و تدابیرشان در چارچوب همین هدف بود و حتی در این راه آلت دست هایی هم در منطقه داشتند اما آنچه برایشان حاصل شد این بود که امت ما و برخی از گروههای مقاومت و برخی از گروههای سیاسی در برابر این طرح ایستادگی و به سادگی می توان گفت که شکست را بر آنان تحمیل کردند. برادران و خواهران گمان نکنید امروز ما در موضع ضف قرار داریم، وقتی آمریکا سپاه را در فهرست تروریسم وارد می کند این اقدام دلیل بر آن است که سپاه قدرتمند است، وقتی ما را در فهرست تروریسم وارد کردند یعنی ما قدرتمند هستیم.

اگر ما ضعیف بودیم چه نیازی به تحریم و محاصره و ورود نام ما در فهرست تروریسم بود. اگر ضعیف بودیم و در معادلات داخلی و منطقه ای اثر گذار نبودیم، اگر در رویارویی با طرح هایشان ناتوان بودیم اصلا نیازی نبود برای مقابله با ما وقت صرف کنند، همانگونه که مشاهده می شود به بسیاری در جهان اسلام و کشورهای عربی توجه نمی کنند، هیچ نامی از آنان نمی آورند و هیچ اقدامی علیه آنان انجام نمی دهند زیرا اثر گذار نیستند و از دایره معادلات خارجند. پس آنچه رخ داده است طبیعی بود.

در سال های گذشته گروههای مقاومت و امروز در اقدامی بی سابقه سپاه پاسداران را در فهرست تروریسم جای دادند زیرا سپاه موقعیت محوری و مرکزی دارد، این محوریت هم در بعد پشتیبانی و هم در بعد اثر گذاری است. سپاه پاسداران در معادلات منطقه جایگاه محوری و مرکزی و جایگاه برتر و قدرتمندتر و به تعبیری بیشترین اثر را دارد. این نهاد با تمامی این عرصه ها در ارتباط است و حمایت ها و پشتیبانی هایش را ارائه می دهد.

خلاصه اینکه آمریکا پس از گنجاندن نام ما، گروهها و جنبش های مقاومت در فهرست تروریسم، به این نکته رسید که قدرت اساسی و مرکزی یعنی سپاه را هم وارد این فهرست کند. به همین دلیل است که می گوییم با تمام دبدبه و کبکه آمریکا، این کارشان بیانگر نومیدیشان است. دهها هزار تن سلاح و مهمات وارد منطقه کردند، صدها میلیارد دلار پول هزینه کردند و نتیجه این کارها جز شکست و ناامیدی نبود. اما نکته دوم پیامی است که امروز داریم، برادران وخواهران، به آمریکایی ها و به همه آنانی که به تدابیر آمریکا دل بسته اند اعلام می کنیم که به نظر می رسد فهرست آمریکا در این زمینه طولانی تر خواهد شد.

به نظر می رسد فهرست تروریسم، تحریم ها و سیاست هراس افکنی در دل برخی از دوستان و هم پیمانانمان در لبنان طولانی خواهد بود. آنچه می خواهم بگویم این است که ما تا به الان در برابر فهرست تروریسم و تحریم، تنها به محکوم کردن اکتفا کردیم و صبر نمودیم و سعی کردیم اوضاع را مدیریت کنیم اما این سیاست ما بدان معنی نیست که اهرم های قدرت در اختیار نداریم. من در این زمینه سخنم تنها از جانب حزب الله نیست بلکه سخنم از جانب تمامی محور مقاومت است.

ممکن است استفاده از واژه محور مقاومت هم گویا نباشد پس از واژه خط مقاومت استفاده می کنم. ما اهرم های قدرت زیادی در اختیار داریم اما تا به الان سعی کردیم واکنش نداشته باشیم بلکه نگاهمان به اقدامات آمریکا اینگونه بود که تدابیرشان واکنش به شکست ها و ناامیدی هاست و به دلیل همین شکست هاست که با هدف تضعیف ما به چنین روش هایی روی آورده اند تا بتوانند به دستاوردها و پیروزی های ما پایان دهند اما آنچه در این روز مبارک و بزرگ می خواهم بگویم این است که رفتار ما سیاست دائم و ثابت نیست، با توجه به اهرم های قدرتمندی که محور مقاومت در اختیار دارد، چه کسی می تواند بگوید این گونه تحرکات و این کارهای آمریکا بدون واکنش و بدون پاسخ قوی، خواهد بود؟ آنانی که چنین فکری در سر دارند، اشتباه می کنند.

وقتی ما یا هر گروه و هر عضوی از مقاومت احساس کند اوضاع تا حدودی خطرناک شده است که این شرایط، ما ، ملت، کشور و امور مهم ما را تهدید می کند آن زمان چه کسی مدعی خواهد شد تنها به محکوم کردن اکتفا خواهیم کرد؟ واکنش، حق طبیعی ماست زیرا ما در موضع دفاع قرار داریم، حتی وظیفه اخلاقی، دینی و انسانی ماست که با همه آنانی که می توانند با سیاست هایشان، ملت، کشور، مقاومت یا پیروزی های ما و دستاوردهای خون شهدا، جانبازان و حرمت اسرا و مجاهدانمان را تهدید کنند، مقابله کنیم.

به هر حال دست ما باز است و گزینه های متعددی در اختیار داریم اما در کمال آرامش و خونسردی در زمان مناسب یعنی زمانی که نیاز به واکنش باشد به یقین واکنش مناسب نشان خواهیم داد. این گفتار برای همه مناطق و میادینی مصداق دارد که آمریکا بر این باور است می تواند آن مناطق را برای خود مباح بداند ( در آن حضور داشته باشد). اما واقعیت این گونه نیست زیرا میدان خالی نخواهد بود. هر چند نیازی نیست در این زمینه به مصادیق اشاره کنم زیرا این روند بخشی از تاریخ، بخشی از گذشته ، بخشی از حال، بخشی اتفاقات، بخشی از مقاومت و بخشی از پیروزی ها و ثبات ماست.

دوست دارم با استفاده از این مناسبت اندکی درباره تحولات منطقه سخن بگویم. از وقوع سیل در ایران که برخی از استان های این کشور را در نوردید، بخشی از دلایل وقوع این حادثه، بارندگی های شدید بود که خیر و برکت به شمار می آید اگر چه تبعات و پیامدهایی داشته است. ما در این زمینه از عمق وجودمان اعلام می کنیم که در کنار برادران و دوستانمان در ایران هستیم، معتقدیم آنچه امروز ایرانیان انجام می دهند یعنی وقتی می بینیم مقامات، نیروهای مسلح ، ادارات و مردم ایران از طوایف مختلف دست در دست هم داده و با حضور در میادین و اماکن پرخطر به همدیگر کمک می کنند، این کارشان را می توانیم الگویی اخلاقی و انسانی بخوانیم. این روند، تبدیل تهدید به فرصت است.

اگرچه برخی دوست ندارند این سخن گفته شود اما چند روز قبل در صفحات تلویزیون دیدیم که یک شیخ شیعه با عمامه شیعی - البته مقصود از شیخ به تعبیر عربی و به معنی روحانی و عالم دینی است- یک روحانی سنی کهنسال را به دوش گرفته و او را به مکان دیگری منتقل می کند زیرا این وحانی سنی نمی توانست از میان سیل عبور کند. این نمونه ای از اتفاقات این روزهای ایران است که به جهان اسلام عرضه می شود یعنی همان جهانی که آمریکا و عربستان در پی آنند تا میان شیعیان و سنی هایش فتنه انگیزی کنند. وقتی در برخی ویدیوها مشاهده می کنیم افسری از سپاه پاسداران یعنی وابسته به نهادی که ترامپ آن را تروریست خوانده است، خم می شود تا یک زن کهنسال که نمی تواند از دیواری عبور کندة پا بر کمرش بگذارد و از دیوار عبور کند، شاهد جلوه های زیبایی از انسانیتیم.

در مقابل این جلوه های زیبا، شاهد وحشیگری آمریکا هستیم، شاهد کارهایی که با ارزشهای انسانی و حقوق بشر منافات دارد، این کشور مانع از آن می شود تا کمک های بشردوستانه کشورها به مردم ایران برسد. ایرانیان مقیم خارج دوست دارند کمک هایشان را به مردم آسیب دیده داخل برسانند اما به دلیل تحریم های آمریکا نمی توانند. از حماقت و شاید از بدشانسی ترامپ بود که زمانی را برای وارد کردن نام سپاه در فهرست تروریسم انتخاب کرد که سپاه در کنار دیگر قوای مسلح و دستگاه های دولتی ایران و با حضور فرماندهان عالی، جزء و دیگر نیروهایش در حال خدمت رسانی به مردم تمامی استان ها و و د رحال خلق حماسه انسانی است. در چنین شرایطی احمقی مثل ترامپ سپاه را در فهرست تروریسم جای می دهد.

ما همانگونه که در بیانیه صادره حزب الله آمده است، به همین مناسب به رهبر و امام امت، امام خامنه ای- که سایه مبارکش مستدام باد- و به همه مقامات محترم جمهوری اسلامی و به مردم عزیز این کشور و خانواده های بزرگ ایرانی تسلیت می گوییم و از خدواند سبحان برای زخمی شدگان حادثه اخیر و برای بیمارانشان شفای عاجل مسئلت داریم و امیدواریم خداوند به آنان جهت پشت سر گذاشتن این حادثه کمک کند.

اخیرا وارد سال پنجم جنگ و تجاوز آمریکایی، سعودی، انگلیسی، اسرائیلی علیه یمن و خاک و مردم این کشور شدیم. چهار سال جنگ علیه یمن گذشت و ما در این جنگ شاهد دو صحنه و منظره هستیم. نخست صحنه تجاوزگری ها، کشتارها، قتل عام و تروریسم و هدف قرار دادن مدارس و دانش آموزان است. این اقدامات از سوی جهات مختلف به شدت محکوم شده است و محکومیت ها هر چند تغییری در اوضاع ایجاد نمی کند ولی در جهانی که در مقابل این تجاوزگری ها ساکت و لال مانده است، امر مطلوبی به شمار می رود.

در طول این جنگ متجاوزان، ارتش ها، مزدوران، امکانات و تسهیلات و رسانه ها را به خدمت گرفتند و از اتهام زنی های عریض و طویل علیه نیروهای مقاوم یمنی امتناع نکردند. اما در مقابل، یک ملت مظلوم و مستضعف و محاصره شده قرار دارد که می جنگد و مقاومت می کند. امروز من نمی خواهم به تکرار موضوعاتی بپردازم که همیشه درباره جنگ یمن به آن اشاره می شود، بلکه می خواهم نکاتی ذکر کنم که ممکن است جدید باشد.

پس از گذشت چهار سال از جنگ یمن و آغاز سال پنجم، همه برادران و خواهران ما در یمن مقاومت و پایداری می کنند و قدرت و توان آنها افزایش یافته است. ما در منطقه که موضوع اسرائیل و فلسطین و اراضی اشغالی عربی برای مان اهیمت دارد باید آگاه باشیم و همچنین حکومت ها و ملت های کشورهای حاشیه خلیج فارس باید از واقعیت ها و اهداف جنگ یمن آگاه باشند. هنگامی که عملیات نظامی علیه یمن موسوم به "طوفان قاطعیت" آغاز شد، بر روی آن سرمایه گذاری بزرگی صورت گرفت و تصور این بود که محمد بن سلمان و رهبری سعودی این نبرد را در طول چند هفته یا نهایتا یک و دو ماه به پایان برسانند.

آنها در تحلیل ها و ارزیابی های خود همان سؤال هایی را پرسیدند که در زمان جنگ سال 2006 علیه لبنان پرسیدند و گفتند اگر حزب الله در این جنگ شکست بخورد و اسرائیل پیروز شود، در لبنان، فلسطین، سوریه، عراق و کل منطقه چه اتفاقی خواهد افتاد؟ امروز همان سؤال را پرسیدند که اگر محمد بن سلمان و متجاوزان سعودی، آمریکایی در جنگ یمن در طول چند هفته یا ماه پیروز شوند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

ما باید بدانیم نخستین چیزی و کسی که هزینه پیروزی محمد بن سلمان را در یمن خواهد پرداخت، فلسطین و مردم فلسطین، قدس، مقدسات و آرمان فلسطین خواهد بود، چرا که این مرد (بن سلمان) و نظام سعودی و همراه آنها دولت آمریکا غرق تسویه مسئله فلسطین به نفع اسرائیل هستند. آمریکا و متحدانش همیشه برای رسیدن به اهداف خود در منطقه به حمایت و تأیید کشورهای عربی نیاز دارند و اگر بن سلمان در جنگ یمن پیروز شود، به عنوان یک رهبر و فرمانده پیروز در جهان عربی و اسلامی جا زده می شود و این پیروزی را به صورت گمراه کننده و بسیار عظیم برای مردم تفسیر می کنند و جلوه می دهند و شخص بن سلمان و رهبران سعودی از این موضع و به عنوان خادم حرمین شریفین معامله قرن را بر ملت فلسطین تحمیل و فلسطینیان را وادار به امضای آن می کنند.

اما شکست نظام سعودی و محمد بن سلمان به دست نیروهای ارتش و کمیته های مردمی و مردان، زنان و کودکان مظلوم و تحت شکنجه و غریب و محاصره شده یمن، به معنای دفاع و حمایت از قدس و فلسطین و آرمان فلسطین و همه اراضی عربی اشغالی است که ترامپ به اسرائیل بخشیده است. امروز من در چند هفته نخست از سال پنجم جنگ در یمن تأکید می کنم مظلومان یمن علاوه بر دفاع از وطن، حاکمیت، کرامت، آبرو و گذشته و حال و آینده خود به خاطر حفظ اندک کرامت و آزادی باقی مانده حکومت ها و ملت های حاشیه خلیج فارس در مقابل یک طاغوت و سلطه طلب و آقابالاسر جدید (محمد بن سلمان و نظام سعودی)، می جنگند و مقاومت می کنند.

امروز و در آغاز سال پنجم جنگ علیه یمن، هر روز حجت خداوند بر همه اعراب، مسلمانان، آزادگان و شرافتمندان جهان کامل تر می شود و آنها باید در مقابله با استکبار سعودی، آمریکایی و اصرار ترامپ بر ادامه جنگ یمن مداخله کنند و به سخن بیایند و سکوت خود را بشکنند. هر کسی که می تواند تلاشی کند و صدایی بلند کند تا ظلمی را از ملت یمن دفع کند، باید وارد این عرصه شود و موضع مشخصی اتخاذ کند.

از مردم لبنان که با وجود شرایط دشوار زندگی همیشه از محور مقاومت حمایت کرده اند تشکر می کنم. آنها در گذشته برای کمک به مردم یمن پیشقدم شدند و اکنون نیز جمعیت ها و نهادهایی آمادگی خود را برای جمع آوری کمک به برادران سیل زده ایرانی اعلام کرده اند. بله ایران کشور بزرگ و قدرتمندی است و ممکن است به کمک و یاری ما نیاز چندانی نداشته باشد اما این کمک ها بیانگر وفاداری و رعایت جانب اخلاق و انسانیت در قبال ملت شریف و عزیز ایران است که همیشه در مشکلات در کنار ما بوده است. من همچنین از همه کسانی که با سخنان و اظهارات بنده در مورد تحریم ها و محاصره مالی علیه مقاومت اعلام همبستگی و همراهی کردند تشکر می کنم.

من در مقابل این بزرگواری ها و فداکاری ها به هواداران مقاومت و مناطق میزبان مقاومت و همه مردم لبنان می گویم به آینده درخشان این مقاومت امیدوار باشید و به همه شما اطمینان می دهم در این نبرد پیروز خواهیم شد و چیزی جز ناامیدی، شکست، ننگ و ذلت برای ترامپ و نتانیاهو و همه کسانی که در جبهه آنان حضور دارند باقی نمی ماند. من به همه شما اطمینان می دهم که ملت ها و محور مقاومت، پیروزی ها و دستاوردها و موفقیت های بیشتر و بیشتری کسب خواهند کرد.

نظر شما