شناسهٔ خبر: 32145002 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

کرخه به اهواز نرسید

سیلاب ناشی از طغیان رودخانه های دز، کارون و کرخه در خوزستان باعث آبگرفتگی و سیل در 183 روستا و 6 شهر(سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، ابوحمیظه، بستان و کوت سید نعیم) در این استان شده، به طوریکه برای اسکان ساکنان این مناطق بیش از 700 اردوگاه دایر شده است.

صاحب‌خبر -

Image result for ‫سیل Øوزستان‬‎

بلای طبیعی خانمانسوز

بیش از 2 هفته است که مردم غیور خوزستان با سیل؛ این بلای طبیعی خانمانسوز دست و پنجه نرم می‌کنند و نیروهای امدادی نیز اعم از ارتش، سپاه و مردمی دلسوزانه برای کمک به آنان وارد میدان شده‌اند.

بارش های اخیر در خوزستان و استان های بالا دست از نهم فروردین ماه امسال مشکلاتی برای مردم این استان ها به خصوص مردم حاشیه رودخانه های دز، کرخه و کارون در خوزستان ایجاد کرده است.

اهواز در ثبات

«عبدالرضا رحمانی فضلی»، وزیر کشور که به منظور ارزیابی آخرین وضعیت سیلاب در برخی از مناطق خوزستان دیروز (دوشنبه) به اهواز سفر کرده بود، گفت: وضعیت این شهر هیچ‌گونه جای نگرانی ندارد و شرایط پایدار و باثبات است.

رحمانی فضلی با حضور در استانداری، بیان کرد: یکشنبه شب گذشته سیلاب از یکی از کانال های انتقال آب رودخانه کرخه که از حاشیه شهر اهواز عبور می کرد به برخی معابر حاشیه ای این شهر سرایت کرد که بلافاصله دستگاه‌های اجرایی و امدادی نسبت به رفع مشکل وارد عمل شدند و در حال حاضر وضعیت به طور کامل در کنترل است.

وزیر کشور با تأکید براینکه بحران در برخی از مناطق خوزستان که دچار سیلاب هستند به طور کامل از سوی تمامی دستگاه‌های اجرایی و امدادی در حال کنترل و مدیریت است، افزود: براساس گزارش های دریافتی از برخی مناطق خوزستان، شاهد کاهش سیلاب هستیم و مشکل حاشیه شهر اهواز نیز مرتفع خواهد شد.

خاطرنشان می شود، وزیرکشور برای دومین بار در جریان جاری شدن سیلاب اخیر برای بررسی وضعیت مناطق سیل زده به اهواز سفر کرده است.

Related image

ورود سیلاب کرخه به مناطقی از شهر اهواز

درهمین حال، «جمال عالمی نیسی»، فرماندار اهواز نیز گفت: سیلاب رودخانه کرخه از سد تنظیمی حمیدیه و کانال های چمران و سلمان بامداد دیروز (دوشنبه) به مناطقی از شمال کلانشهر اهواز نفوذ کرد.

وی افزود: بخشی از ماشین آلات دستگاه های اجرایی منطقه به همراه گروه های جهادی و جوانان نیز در حال انسداد سرریز سیلاب سد تنظیمی کرخه از طریق کانال چمران هستند تا از نفوذ بیشتر آب به این بخش از کلانشهر اهواز جلوگیری شود.

اقدامات ایمنی زندان‌ها در مناطق سیلابی

در همین حال، «علیرضا بابایی»، مدیرکل زندان‌های خوزستان با اشاره به اینکه اقدامات و طرح‌های ایمن‌سازی زندان‌ها در مناطق دچار سیلاب، براساس هشدارها و اطلاعات مدیریت بحران استان انجام شده، اظهار داشت: هیچ یک از زندانیان و زندان‌های استان در جریان سیلاب اخیر دچار مشکل نشده‌اند و برنامه‌های ایمن‌سازی لازم در این خصوص انجام گرفته است.

وی ادامه داد: یک اردوگاه در مسیر اندیمشک وجود دارد که زندانیان آن به‌دلیل وقوع سیلاب جابه‌جا شدند و اسناد این اردوگاه نیز در امنیت کامل منتقل شد.

بابایی افزود: تخلیه اسناد و مدارک از ادارات این دستگاه و زندان‌های شهرستان‌هایی که دچار سیلاب یا در معرض سیلاب هستند، ازجمله اقدامات انجام شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: 11 زندان در شهرستان‌های دزفول، شوشتر، مسجد سلیمان، اهواز، رامهرمز، بهبهان و ماهشهر وجود دارد.

تخلیه بیمارستان سلامت اهواز به علت خطر آبگرفتگی

«فرهاد حمزه لویی»، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه بیمارستان سلامت این شهر به علت احتمال خطر آبگرفتگی تخلیه شد، به ایرنا اظهار داشت: دراین بیمارستان 110 نفر بستری بودند که 27 نفر از آنان به بیمارستان سینا و مابقی به بیمارستان گلستان اهواز منتقل شدند.

صدور تخلیه مردم شهر «شیبان»

همچنین«منوچهر ورناصری»، فرماندار شهرستان باوی در خوزستان گفت: در پی شکسته شدن سیل بند شهر «شیبان» در بخش مرکزی این شهرستان و احتمال جاری شدن سیلاب در آن، دستور تخلیه این شهر صادر شد.

ورناصری بیان کرد: سیل بند شیبان شامگاه یکشنبه گذشته شکسته شد و در حال احداث سیل بند دوم در این منطقه هستیم.

وی با اشاره به جمعیت 40 هزار نفری شهر شیبان تصریح کرد: استانداری البزر( به عنوان استان معین خوزستان) در حال برپا کردن چادر برای اسکان مردم این شهر در مناطق امن و مرتفع و مدارس است. همچنین یک کمپ در شهرک رامین این شهرستان برای استقرار مردم شیبان دردست ایجاد است.

فرماندار شهرستان باوی گفت: سیلاب دربسیاری از روستاهای دهستان عنافچه ازتوابع این شهرستان وارد شده و یا جاده های ارتباطی آنها را قطع کرده است.

Image result for ‫سیل Øوزستان‬‎

 

آبگرفتگی 78 روستا در خوزستان

«کیامرث حاجی زاده»، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان هم گفت: از زمان آغاز سیلاب تاکنون 78 روستا در این استان دچار آبگرفتگی شده است.براساس آخرین آمار تعداد روستاهای تخلیه شده در روز یکشنبه گذشته 182 روستا بود که احتمالا این تعداد به 200 روستا می رسد.

وی با اشاره به اینکه برای روستاهای تخلیه شده 48 اردوگاه اسکان اضطراری در نظرگرفته شده، بیان کرد: این اردوگاه ها در اهواز، باوی، شوشتر، الهایی، بستان، حمیدیه، شوش، دشت ازادگان، هویزه، شادگان، کارون آماده شده اند و تاکنون 43 هزار نفر در آنها اسکان داده شده اند.همچنین 62 هزار واحد مسکونی در سیلاب دچار آسیب شده اند و 51 هزار واحد مسکونی نیز در معرض خطر است.

وی بیان کرد: 140 هزار دام سبک و 85 هزار دام سنگین هم جابه جا و تعلیف شده اند.

توزیع بیش از یک میلیون لیتر سوخت در مناطق سیل‌زده اهواز

«نعمت‌الله نجفی» مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز نیز از توزیع نزدیک به ۹۰۰ هزار لیتر سوخت میان مردم و نیروها و تجهیزات امدادی مناطق سیل‌زده اهواز خبر داد و افزود: از ابتدای وقوع حادثه تاکنون به‌منظور تأمین سوخت ادوات امدادی از جمله ادوات احداث سیل‌بندها، از محل ستاد بحران منطقه، ۴۸۰ هزار لیتر نفت‌گاز به شهرستان‌های هویزه، سوسنگرد، شوش، اهواز، حمیدیه و شوشتر ارسال شده است. افزون بر این تاکنون ۲۷۱ هزار لیتر نفت‌گاز به شهرستان‌های شوش، اهواز، شوشتر و دزفول و ۱۹۰ هزار لیتر نفت سفید به مناطق مسجدسلیمان و ایذه ارسال شده است.

نجفی با تاکید بر ذخیره‌سازی مناسب سوخت در منطقه پیش از وقوع حادثه، گفت: خوشبختانه با تلاش همکاران تاکنون شرایط مدیریت شده و با احداث سیل‌بند از ورود آب به تأسیسات انبار نفت نظامیه اهواز جلوگیری شده است.

Image result for ‫سیل Øوزستان‬‎

 

کلمات کلیدی

برچسب‌ها:

نظر شما