شناسهٔ خبر: 32136055 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در کمیسیون عمران مجلس مطرح شد؛

پیش بینی؛ نقطه شروع در مدیریت سیلاب

وزیر نیرو: در عرصه مدیریت سیلاب نقطه شروع،​ پیش بینی است، درواقع باید به اعتبار پیش بینی‌ها برنامه ریزی‌های خود را انجام دهیم

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، رضا اردکانیان امروز در کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه پیش بینی مناسب به ظرفیت فناوری و منابع انسانی متخصص بستگی دارد، افزود: خوشبختانه در هر دو عرصه ما وضعیت خوبی در کشور داریم.

<div id="video-display-embed-code_3367075"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2395879/3367075?width=350&height=250"></script></div>

وی با بیان اینکه زمان وقوع سیلاب کوتاه، اما مدیریت و رسیدگی به آن زمانبر است، گفت: من فقط به دلیل وزیر نیرو بودن عالم بر همه امور مربوط به آب و برق نیستم و برای مدیریت باید بر نظرات کارشناسان تکیه کنم و اگر در موضوعی شخصا وارد می‌شوم حتما در آن مورد اطلاعاتی از قبل داشته ام.

وزیر نیرو فعالیت سازمان هواشناسی جهانی را بر دو عرصه پیش بینی سیل و هشدار دانست و افزود: ادبیات پیش بینی مبتنی بر احتمالات و هشدار سیل دارای بیانی متفاوت است که البته هشدار یک بازه زمانی کوتاه از ۲۴ تا ۷۲ ساعت قبل از وقوع سیل انجام می‌شود.

<div id="video-display-embed-code_3367077"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2395879/3367077?width=350&height=250"></script></div>

اردکانیان گفت: برای مدیریت منابع آب در کشور بر اساس ماده ۱۰ قانون، شورای عالی آب تاسیس شده است که برنامه ریزی در این بخش بدون این شورا امکان پذیر نیست.

وی افزود: زمانی که ساز‌های بناشده براساس دستورالعمل موجود در کشور با دوره بازگشت ۲۵ ساله طراحی شده است در زمان وقوع سیلاب ۵۰۰ یا هزار ساله این طراحی‌ها و محاسبات درست انجام نمی‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به برگزاری چهار جلسه شورای عالی آب در سال ۹۷ گفت: طبق پیش بینی‌ها در بهمن بارش‌های کشور بجز استان‌های شمال شرق،​ در ۳ ماه پس آن باید بطور نرمال انجام می‌شد درحالیکه ما هشدار وقوع سیل را دریافت کردیم.

نظر شما