شناسهٔ خبر: 32129507 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در پي درگيريها در اطراف پايتخت؛

آوارگي هزاران نفر در ليبي

سازمان ملل متحد اعلام کرد درگیری ها در اطراف طرابلس, پایتخت لیبی, به آواره شدن هزاران نفر را در پي داشته است.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل  خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری رویترز؛ سازمان ملل متحد اعلام کرد درگیری ها در اطراف طرابلس, پایتخت لیبی, به آواره شدن دو هزار و 200 نفر منجر شده است و تعداد بیشتری از مردم ممکن است از خانه های خود بگریزند. با این حال, در برخی مناطق غیرنظامیان گرفتار شده اند.
منبعی در ارتش لیبی روز دوشنبه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت نیروهای ژنرال خلیفه حفتر کنترل اردوگاه یرموک را در جنوب طرابلس در دست گرفتند.
 خبرگزاری فرانسه از طرابلس گزارش داد حمید عمر وزیر بهداشت دولت وحدت ملی لیبی تحت حمایت سازمان ملل متحد، به شبکه تلویزیونی الحرار لیبی اعلام کرد از آغاز تهاجم نیروهای ژنرال حفتر به طرابلس در روز پنج شنبه دست کم 32 نفر کشته و 50 نفر دیگر زخمی شده اند.
وی گفت برخی از قربانیان غیر نظامی بودند اما به شمار دقیق این قربانیان اشاره ای نکرد.
از سوی دیگر "ارتش ملی لیبی" که ژنرال حفتر فرماندهی آن را بر عهده دارد شنبه شب از کشته شدن 14 تن از نیروهای خود خبر داد.
به رغم درخواست های بین المللی برای توقف نبردها، درگیری های شدیدی روز یکشنبه نزدیک طرابلس بین نیروهای دولت وحدت ملی و نیروهای حفتر روی داد. نیروهای حفتر که می خواهند طرابلس را تحت کنترل خود درآورند، یکشنبه شب از اولین حمله هوایی خود به حومه جنوبی طرابلس خبر دادند.
جنگ در لیبی به رسانه های اجتماعی هم کشیده شده است
تحلیلگر رسانه های اجتماعی در گفتگو با شبکه تلویزیونی یورونیوز درباره تحولات اخیر در لیبی گفت جنگ در لیبی به رسانه های اجتماعی هم کشیده شده است.
بر اساس این گزارش خدیجه رمالی  گفت: " این روند مدتی است که ادامه دارد اما رسانه های اجتماعی یکی از ابزارهایی هستند که ارتش ملی لیبی در حال استفاده از آن برای تقویت رویکرد خود در ارتباط با جهان و در ارتباط با خود لیبیایی هاست."
این کارشناس گفت: " روز گذشته قطری ها هم سخنانی مشابه را اعلام کردند و شبکه تلویزیونی الجزیره برای مقابله با روایت های سعودی ها, اماراتی ها و مصری ها در ارتباط بل تروریسم در طرابلس تلاش کرده است."
این کارشناسادامه داد: " مردم ابراز نگرانی می کنند. آنها خواهان جنگ نیستند. تنها موضوع این تحول خاص مطرح نیست. مردم خواهان جنگ ویرانگر نیستند."
موضع اتحاديه اروپا : باید اجرای کامل آتش بس بشر دوستانه در لیبی وجود داشته باشد
 فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد باید اجرای کامل آتش بس بشر دوستانه در لیبی وجود داشته باشد و طرف ها به مذاکرات بازگردند.
وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا در مقر برگزاری نشست خود در لوکزامبورگ حضور یافته اند و بحران لیبی در راس دستور کار آنها قرار دارد.
روسیه از تصویب بیانیه رسمی شورای امنیت درباره لیبی مانع شد
دیپلمات ها اعلام کردند، روسیه روز یکشنبه مانع تصویب بیانیه ای در شورای امنیت شد که از نیروهای ژنرال حفتر می خواست پیشروی به سوی طرابلس، پایتخت لیبی، را متوقف کند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، منابع دیپلماتیک اعلام کردند هیئت روس درخواست کرده بود این بیانیه رسمی شورای امنیت از همه نیروهای مسلح لیبی، نه فقط از ژنرال حفتر، بخواهد نبردها را متوقف کنند اما آمریکا این پیشنهاد اصلاحی را رد و روسیه هم با تصویب بیانیه مخالفت کرد.
وزارت امور خارجه ترکیه درباره اوضاع طرابلس ابراز نگرانی کرد
وزارت امور خارجه ترکیه با ابراز نگرانی درباره اوضاع پایتخت لیبی در پی عملیات نظامی در طرابلس، طرف های درگیری را به گوش دادن به ندای عقل و منطق فراخواند.
این وزارتخانه دیروز (یکشنبه) در بیانیه ای، تصریح کرد: "چنین اقداماتی بی فایده است و تنها نتیجه آن آسیب دیدن غیر نظامیان، سوق دادن کشور به سمت نابسامانی و نابودی فرایند سیاسی است که با تلاش های سازمان ملل در حال اجراست".

نظر شما