شناسهٔ خبر: 32126823 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحولات لیبی ، معاون سراج در حمایت از خلیفه حفتر استعفا داد

تهران - ایرنا - همزمان با ادامه درگیری ها میان نیروهای دولت وفاق ملی و نیروهای خلیفه حفتر در اطراف طرابلس پایتخت لیبی، «علی القطرانی» معاون فایز السراج رئیس شورای ریاست جمهوری لیبی در حمایت از خلیفه حفتر استعفا داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روزنامه القدس العربی چاپ لندن، القطرانی دلیل استعفای خود را استبداد رای فایز السراج در تصمیم گیری های سیاسی عنوان کرد.
وی با قدردانی از خلیفه حفتر و تحسین پیشروی نیروهای وی تاکید کرد که حفتر به زودی پایتخت را از شر 'تروریست ها و شبه نظامیان مسلح' نجات می دهد.
معاون سابق فایز السراج افزود: رفتار السراج لیبی را به سمت تجزیه، اختلافات قومی و سیاسی می برد.

**پنجمین روز درگیری ها در لیبی
همزمان با تحولات عرصه سیاسی، در عرصه میدانی هم درگیری ها دراطراف پایتخت وارد روز پنجم خود شده است.
در همین راستا منابع لیبیایی گزارش دادند که جنگنده بمب افکن های نیروی هوایی وابسته به دولت وفاق ملی، پایگاه هوایی 'الوطیه' (تحت تسلط نیروهای حفتر) در جنوب غرب طرابلس را بمباران کردند.
این پایگاه هوایی تنها پایگاهی است نیروهای حفتر در غرب لیبی بر آن سیطره دارند. روز گذشته (یکشنبه) یک جنگنده بمب افکن وابسته به حفتر مواضع نیروهای دولت الوفاق را هدف قرار داد.
هم چنین در درگیری های روز گذشته، بیش از 20 تن از نیروهای دو طرف کشته شدند.

**صدور بیانیه شورای امنیت درباره لیبی و وتوی روسیه
خبرگزاری یورونیوز نیز در این باره نوشت که پس از تشدید درگیری ها در لیبی، شورای امنیت سازمان ملل متحد با تشکیل یک جلسه فوق العاده اوضاع لیبی را بررسی کرد. این جلسه با صدور یک بیانیه پایانی همراه بود که در آن از ارتش ملی لیبی( تحت فرمان خلیفه حفتر) خواسته شده بود که حمله به پایتخت را به سرعت متوقف کند.
اما دولت روسیه با نگنجاندن نام دولت وفاق ملی برای توقف درگیری ها مخالفت کرد و این بیانیه را وتو کرد.
پیش نویس این بیانیه را انگلیس به شورای امنیت برده بود و روسیه خواستار اصلاح آن شد اما آمریکا با پیشنهاد روسیه مخالفت کرد.

**سرنوشت نیروهای آمریکایی در لیبی
روز گذشته (یکشنبه) تارنمای آمریکایی 'هیل' گزارش داد به دنبال افزایش خشونت ها در پایتخت لیبی، آمریکا، گروهی از نظامیان خود را از این کشور خارج کرد.
فرماندهی نیروهای آمریکایی در قاره آفریقا (آفریکام) نیز در بیانیه ای ضمن اعلام این خبر تاکید کرد که جابجایی این نیروها در واکنش به نگرانی های امنیتی انجام شده است.
در این بیانیه تصریح شده است: به دلیل ناآرامی های فزاینده در لیبی و در واکنش به اوضاع امنیتی موجود، گروهی از نیروهای آمریکایی در خدمت فرماندهی قوای آمریکا در آفریقا، به طور موقت جابجا شده اند.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که 'فرماندهی نیروهای آمریکا در آفریقا به کنترل اوضاع در لیبی ادامه می دهد و در زمان مناسب، امکان احیای حضور نظامی آمریکا در این کشور را بررسی می کند.'
از سوی دیگر 'احمد المسماری' سخنگوی ارتش ملی لیبی (تحت فرمان حفتر) بامداد امروز (دوشنبه) اعلام کرد که حضور بیش از 300 نظامی آمریکایی در پایتخت ما را متعجب کرده است.
پنجشنبه گذشته، خلیفه حفتر ژنرال سابق ارتش لیبی در یک فایل صوتی به نظامیان تحت امر خود فرمان حمله به طرابلس (پایتخت لیبی) را صادر کرد و از ساکنان این شهر خواست در برابر نیروهای نظامی او مقاومت نکنند.
حمله به پایتخت از سه محور اصلی آغاز شد . ابتدا این نیروها از طریق شهرهای 'سرت' و 'بنی ولید' از جنوب شرق به طرابلس حمله کردند، بخش دیگری از این نیروها با ورود به دو شهر 'اصابعه' و 'غریان' از محور جنوبی به طرابلس حمله کردند و در محور آخر نیز نیروهای حفتر با ورود به دو شهر 'صبراته' و 'صرمان' پایتخت را از غرب مورد هجوم قرار دادند.
با تشدید درگیری و تبادل آتش میان طرف های درگیر در لیبی، سازمان ملل برای بررسی این موضوع جلسه اضطراری تشکیل داد.
شورای امنیت ملی تونس در واکنش به اوضاع جاری لیبی کشور همسایه خود به مدت یک ماه حالت فوق العاده اعلام کرد.
لیبی از زمان سقوط حکومت «معمر قذافی» در سال 2011 دستخوش جنگ و ناآرامی است، این هرج و مرج باعث تقویت گروه های تندرو و تروریستی در این کشور شده است.
از سوی دیگر 'داعش' نیز با شکست های پیاپی در عراق و سوریه سعی در تقویت جایگاه خود در این کشور دارد.
اکنون دو دولت در لیبی وجود دارد، دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی و «دولت طبرق» در شرق لیبی (دولت موقت) به ریاست «عبدالله الثنی» که ژنرال حفتر، چند کشور عربی و اروپایی از آن حمایت می کند.
خاورم*9208*1508

نظر شما