شناسهٔ خبر: 32117356 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

از توافق برای توسعه میادین نفتی تا افزایش 20 میلیارد دلاری مبادلات

در دیدارهای اقتصادی مقامات ایران و عراق چه گذشت؟

گروه اقتصادی/ عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق 17 فروردین ماه برای سفر دو روزه به همراه هیأتی بلندپایه وارد تهران شد. روز گذشته، مقامات اقتصادی دو کشور با هم دیدار کردند و همایش اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و عراق با هدف توسعه روابط تجاری ۲ کشور در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

صاحب‌خبر -
 
 
 
 
عادل عبدالمهدی، در این همایش گفت: «قبل از جنگی که میان ایران و عراق رخ داد، دو کشور ده میلیون بشکه نفت به صورت روزانه صادر می‌کردند. کوتاهی در تولید و صادرات نفت از سوی ایران و عراق صورت نگرفته است، تحریم و جنگ، بشدت صادرات نفت دو کشور را کاهش داد.» در جریان این سفر علاوه بر وزیر اقتصاد عراق برخی از مقامات ارشد دولت عراق از جمله وزیران نفت، خارجه، برنامه‌ریزی، تجارت، برق و منابع آبی، مشاور امنیت ملی عراق، رئیس ستاد ارتش این کشور، قائم مقام وزیر کشور، رئیس گذرگاه‌های مرزی و چند نفر از نمایندگان مجلس عراق، نخست‌وزیر این کشور همسایه را همراهی می‌کنند. روز گذشته در مهم‌ترین دیدار، وزیران نفت ایران و عراق به توافق اولیه برای توسعه 2 میدان نفتی مرزی رسیدند.
در جریان همایش تجاری روز گذشته نیز رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، از تشکیل کمیته مشترک بازرگانی ایران و عراق خبر داد و گفت:«در این راستا، یک هیأت ایرانی در آینده ای نزدیک به عراق سفر خواهد کرد.» همچنین بورس کالای ایران و اتاق بازرگانی بصره تفاهمنامه همکاری امضا کردند که بر اساس آن، بورس کالای مشترک 2 کشور با هدف ایجاد شفافیت، سرعت و امنیت تجاری برای فعالان اقتصادی و بازرگانی 
راه اندازی می شود.
توافق اولیه ایران و عراق برای توسعه 
2 میدان نفتی مرزی
«مذاکرات مربوط به توسعه مشترک دو میدان گازی نفت شهر و خرمشهر انجام شده و اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که بتوان یک چارچوب تفاهم رسمی برای توسعه مشترک آنها داشت.» بیژن زنگنه، وزیر نفت روز گذشته در حاشیه بازدید وزیر نفت عراق از شرکت طراحی و مهندسی صنایع انرژی ایران این خبر را داد. به گزارش روابط عمومی شرکت نفت، او درباره طلب صادرات گاز ایران از عراق نیز گفت: طلب گازی ایران از عراق حدود یک میلیارد دلار است.قرار است بانک مرکزی دریافت پول صادرات گاز از عراق را پیگیری کند.
زنگنه در جمع خبرنگاران درباره مذاکرات با وزیر نفت عراق نیز گفت:«ثامر غضبان معاون نخست‌وزیر و وزیر نفت عراق و هیأت همراه از شرکت مهندسی و طراحی صنایع انرژی ایران بازدید کردند و با توانایی‌های شرکت‌های ایرانی آشنا شدند.شرکت‌های ایرانی می‌توانند در اجرای پروژه‌ها در عراق مشارکت کنند. 
شرکت مشابه عراقی قرار شد به ایران آمده و مذاکراتی را در رابطه با نحوه همکاری و انتقال تجربیات با ایران داشته باشد.» زنگنه تأکید کرد:«عراق کشوری در حال توسعه است که پروژه‌های زیاد نفتی در آن در حال اجراست و بر این اساس زمینه همکاری‌های گسترده وجود دارد.»
امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت درباره جزئیات این توافق گفت:«پیرو مذاکرات انجام شده، به‌تازگی سند همکاری ایران و عراق امضا شد که بر مبنای آن، صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به عراق، توسعه مشترک میدان‌ها، بازسازی پالایشگاه‌های قدیمی عراق و ایجاد شبکه گازرسانی در این کشور مدنظر قرار گرفته است.»  او ادامه داد:«از حیث فضای سیاسی، بهترین موقعیت برای توسعه همکاری‌های صنعت نفت ایران و عراق است، با توجه به ظرفیت‌های سرشار فنی و مهندسی صنعت نفت ایران، امکان صادرات خدمات فنی و مهندسی کشورمان به عراق وجود دارد، همچنین با توجه به منحصربه‌فرد بودن ایران در توسعه حداکثری شبکه گازرسانی، استفاده از تجارب و ظرفیت‌های ایران برای ایجاد شبکه گازرسانی در عراق نیز مورد تأکید قرار گرفته است.» به گفته معاون وزیر نفت، بازسازی و نوسازی پالایشگاه‌های قدیمی عراق و توسعه دو میدان مشترک نفت‌شهر و خرمشهر به‌صورت مشترک، از دیگر مواردی است که دوطرف برای اجرایی شدن آن به تفاهم رسیده‌اند.زمانی‌نیا ابراز امیدواری کرد که خط لوله فرآورده‌های نفتی‌ بین آبادان و بصره هم که سال‌های درازی است در مذاکرات بین ایران و عراق مطرح می‌شود، در آینده نزدیک اجرایی شود.
دژپسند: انتظار می‌رود مبادلات ایران و عراق دو برابر شود
 وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران نیز در دیدار مشترک با معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی و همچنین وزیر برنامه‌ریزی عراق بر توسعه هر چه بیشتر همکاری‌های اقتصادی مبتنی بر برنامه‌های مشخص و عملیاتی تأکید کرد. بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت اموراقتصادی و دارایی فرهاد دژپسند در این دیدار افزود: «اراده جمهوری اسلامی بر توسعه همکاری‌های اقتصادی جدی و بدون محدودیت است و انتظار می‌رود در این زمینه نیز به مانند روابط سیاسی مستحکم دو کشور، همکاری‌های متنوع، گسترده، زیربنایی و بلند مدت داشته باشیم.» به گفته دژپسند، تهران و بغداد در حوزه عمرانی بویژه ابنیه و راه سازی، گردشگری، صدور خدمات فنی و مهندسی، ساخت سد، نیروگاه، بیمارستان و ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌توانند همکاری‌های بسیار خوبی داشته باشند. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: «مبادلات تجاری ایران و عراق حدود هشت میلیارد یورو است که انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این رقم 2 برابر شود.»  او پیرامون همکاری‌های بیمه‌ای با اشاره به لزوم ایجاد تفاهمنامه همکاری بیمه‌ای بین تجار دو کشور اظهار کرد: «تهران و بغداد با این حجم تجارت، نیازمند یک تفاهمنامه بیمه‌ای برای سهولت در تجارت بازرگانان دو کشور هستند.» دژپسند با بیان این‌که لازم است موافقتنامه همکاری‌های گمرکی بین دو کشور مبادله شود، تأکید کرد: «چنانچه در موضوع گمرک به توافق دست یابیم، یک جهش بزرگ در روابط تجاری ایجاد خواهد شد.»
رحمانی: برای افزایش مبادلات تجاری بین ایران و عراق تا سال ۱۴۰۰ توافق شد
روز گذشته رضا رحمانی با عبدالمجید جاسم، وزیر تجارت عراق نشست مشترک داشت. در این نشست رحمانی با اشاره به اجرای توافق تجاری با عراق مبنی بر افزایش تجارت بین دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۰ خواستار تسریع در اجرای توافقات شد. او با بیان این‌که ملاقات‌های وزیر صمت ایران و وزیر تجارت عراق برای توسعه روابط دو جانبه مؤثر خواهد بود، گفت: «در سفر قبلی به بغداد نیز چندین تفاهمنامه همکاری بین وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و وزارت تجارت عراق امضا شد که این تنها یکی از توافقات امضا شده میان دو کشور در این سفر بود. وی با بیان این‌که این سفر آثار سیاسی و اقتصادی فراوانی داشت. در مدت کمی بعد از سفر، بخشی از اجرای توافقات که یکی از آنها عدم اخذ هزینه روادید بین دو کشور بود، اجرایی شد.»
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: «تفاهمات در راستای تسهیل در حوزه تأمین زیرساخت، تجارت، حمل نقل جاده‌ای، موضوعات کنسولی، بیمه‌ای، استاندارد، ترانزیت و… است که به‌طور مثال در حوزه ریل، احداث راه آهن شلمچه به بصره تفاهم شده است. یکی دیگر از مواردی که بین دو کشور تفاهم شد، افزایش مبادلات تجاری به ۲۰ میلیارد دلار تا سال ۱۴۰۰ بود.» او محور تحقق افزایش مبادلات تجاری را دو وزارتخانه صمت ایران و تجارت عراق عنوان کرد و گفت: «مواردی که نیاز است برای آن کمیته‌های تخصصی مشترک تشکیل شود را نیز تسریع می‌کنیم.  این موضوع خواست دو دولت و ملت و به نفع کشورها است، در این جهت، یکی بحث تعرفه تجارت ترجیحی بود؛ باید به تجارت آزاد بین دو کشور برسیم که در این زمینه ضرورت دارد به کارگروه‌ها دستور آغاز مذاکرات را بدهیم.»
جاسم: اجرایی شدن لغو روادید و پیگیری راه آهن شلمچه، مهم‌ترین هدف سفر است
عبدالمجید جاسم، وزیر تجارت عراق تیز در این دیدار، سفر هیأت عالیرتبه عراقی به ایران را پیامی آشکار مبنی بر اهمیت و علاقه وافر عراق برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: روابط بین 2 کشور دیرینه است و طولانی‌ترین مرز را نیز در میان همسایگانمان با ایران داریم. 
وی افزود: برنامه مطرح شده از سوی نخست‌وزیر عراق، مبتنی بر گشایش و آزادی در روابط اقتصادی با همسایگان بویژه ایران است. او اضافه کرد: «اکنون فضا برای ورود تجار و سرمایه گذاران ایرانی به عراق آماده است و راه اندازی خط ریلی شلمچه به بصره، مهمترین توافق دیگر 2 طرف محسوب می‌شود که در گذشته توافقنامه ساخت این راه آهن امضا شد و اکنون به مرحله اجرای توافق وارد شده‌ایم و این موضوع نیازمند تشکیل کارگروه مشترک است.» وزیر تجارت عراق اعلام کرد که کشور متبوعش برای توسعه روابط با ایران با وجود موانع تحریم‌های تحمیلی امریکا، آماده است. او گفت: «دلیل اصلی برای اثبات این ادعا، دعوت نخست‌وزیر عراق از رئیس کل بانک مرکزی ایران برای سفر و دیدار با همتای عراقی به منظور عبور از موانع موجود است.» عبدالمجید جاسم پیرامون طرح ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک بین دو کشور گفت: «عراق با دیگر همسایگان هم در این باره اقداماتی داشته و در ارتباط با ایران برای اجرایی شدن آن به تشکیل کارگروه نیاز دارد و منتظر پیشنهادهای ایران برای بررسی هستیم.»
عبدالمجید در همایش تجاری ایران و عراق در پارلمان بخش خصوصی نیز اعلام کرد: «مهمترین اهداف این سفر اجرایی شدن لغو روادید و پیگیری راه آهن شلمچه است که برای هر دو کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است.»
اردکانیان: ۹۰ درصد از بهای برق صادراتی ایران به عراق وصول شد
رضا اردکانیان، وزیر نیرو در همایش تجاری ایران و عراق اعلام کرد که ۹۰ درصد از بهای برق صادراتی ایران به عراق وصول شده و همچنان آماده صادرات برق به این کشور هستیم. او با اشاره به برنامه توسعه‌ای ایران و عراق در حوزه صنعت که به تازگی طراحی شده است، گفت: امیدواریم برابر زمان بندی، بتوان در طول سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به هدف این برنامه رسید؛ این در حالی است که طبیعتاً در طول سه سال پیش رو، هر زمان نیازهایی برای صدور برق برای عراق وجود داشته باشد، با رعایت شرایط فنی لازم برای ایران و در چارچوب قراردادی که به امضا رسیده است، صادرات برق را انجام خواهیم داد.
وی افزود: بنا بر جدول زمانی، این قرارداد با بازپرداخت مربوط به صادرات برق به شکل منصفانه‌ای برخورد کرده است و همان‌طور که در طول ۱۵ سال گذشته بیش از ۶ میلیارد دلار برق به کشور عراق صادر کرده‌ایم، این مسیر را ادامه خواهیم داد؛ این در حالی است که در طول این مدت، ۹۰ درصد بهای برق صادراتی دریافت شده و مابقی آن نیز با حمایت دولت عراق مطابق با قرارداد مربوطه، بازپرداخت خواهد شد.

کلمات کلیدی

توسعه میادین نفتی

دیدارهای اقتصادی

ایران و عراق

نظر شما