شناسهٔ خبر: 32090614 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

تريبون

صاحب‌خبر -

 چک‌هاي پشت‌نويسي شده کماکان معتبرند

چک‌هاي عادي پشت‌نويسي شده در سال 1398 کماکان معتبرند و فقط چک‌هاي تضميني، قابل پشت‌نويسي نيستند.

به گزارش ايلنا ، صبح (17 فروردين) خبري در برخي کانال‌هاي تلگرامي و سايت‌هاي خبري با موضوع "بي‌اعتبار شدن تمامي چک‌هاي پشت‌نويسي شده طبق تصويب شوراي عالي اقتصاد و پول کشور" منتشر شد.

اين خبر حاکي از آن بود که "هرگونه چک حتماً بايد به نام فرد صادر و نقد شود و چک‌هاي در وجه حامل يا تغيير نام در وجه کاغذ باطله‌اي بيش نيست که اين بخش‌نامه شامل تمامي چک‌هاي تضميني و بانکي مي‌شود".

اين در حالي است که پيگيري‌ها از بانک مرکزي نشان مي‌دهد که چنين بخش‌نامه‌اي وجود ندارد و چک‌هاي بانکي پشت‌نويسي شده کماکان در سال جديد معتبر هستند.

بر اساس اين اطلاعات، ممنوعيت پشت‌نويسي صرفاً مربوط به چک‌هاي تضميني است که بايد در وجه ذي‌نفع و با درج کد ملي صادر شود که اين بخش‌نامه نيز مربوط به سال جديد نيست و از 11 آذر سال گذشته ابلاغ شده است.

در اين تاريخ فرصت يک ماهه براي وصول چک‌هاي تضميني پشت‌نويسي شده داده شد و در 11 دي ماه به پايان رسيد.

جالب‌تر آن‌که در نظام اقتصادي کشور، شورايي به نام "شوراي عالي اقتصاد و پول کشور" که خبر نخستين با مصوبه اين شوراي اعلام شده بود، وجود ندارد و مرجع تصميم‌گيري براي اين‌گونه موارد شوراي پول و اعتبار است.

بر اساس تبصره يک ماده 21 مکرر قانون چک، ظهرنويسي (پشت‌نويسي) چک‌هاي فيزيکي عادي تا 29 آذر سال 1399 مجاز است و بعد از آن در خصوص چک‌هاي صادره بر اساس قانون جديد، صرفاً ظهرنويسي فيزيکي ممنوع است.

24 فروردين ، آخرين مهلت براي پرداخت عوارض آزاد راه ها

با توجه به الکترونيکي شدن عوارض چهار آزادراه از بامداد 28 اسفندماه سال 1397، در صورتي که مالکان خودروهاي عبوري از اين مناطق، تا 24 فروردين‌ماه عوارض خود را پرداخت نکنند 30 هزار تومان جريمه خواهند شد. پس از 24 فروردين نيز تنها مهلت 48 ساعته براي پرداخت الکترونيکي عوارض آزادراه‌ها در نظر گرفته شده است.

سيد حسين ميرشفيع – معاون شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل - در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به اين‌که از بامداد 28 اسفندماه سال 1397 عوارض چهار آزادراه تهران – ساوه، قزوين – زنجان، کرج – قزوين، تهران – قم الکترونيکي شد، اظهار کرد: روش پرداخت عوارض در اين چهار آزادراه از 28 اسفندماه سال گذشته به صورت الکترونيکي درآمد تا پلاک خودرو توسط دوربين‌هاي مربوطه خوانده شود.

وي ادامه داد: تا 24 فروردين‌ماه سال 1398، به مالکان خودرو فرصت داده‌ايم تا عوارض الکترونيکي اين چهار آزادراه را پرداخت نمايند و در صورتي که نسبت به اين مساله اقدام نکنند به ميزان 30 هزار تومان جريمه خواهند شد.به گفته ميرشفيع، براي افرادي که با چنين نرم‌افزارهايي آشنايي ندارند دستگاه‌هاي کارت‌خوان (POS) در مجتمع‌هاي خدماتي در نظر گرفته شده تا از اين طريق عوارض خود را پرداخت کنند. اين در حالي است که دستگاه‌هاي مربوطه در محل عوارضي‌ها استقرار نيافته تا از اين طريق ترافيکي در محل عوارضي‌ها ايجاد نشود.

معاون شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل در مورد اين‌که اگر شماره تلفن مالک خودرويي در سامانه پليس ثبت و يا به روز نشده باشد چگونه از استعلام بدهي عوارض خود مطلع مي‌شود، گفت: در اپليکيشن‌هاي مربوطه استعلام بدهي براي صاحبان خودرو وجود دارد و از طريق شماره پلاک خودروي خود مي‌توانند بدهي‌شان را استعلام و پرداخت کنند و علاوه بر اين کيف پول خود را شارژ نمايند.

وي تاکيد کرد که پس از تاريخ 24 فروردين‌ماه سال 1398 مهلت پرداخت الکترونيکي عوارض 48 ساعته خواهد بود و مالکان خودرو از هر آزادراهي که عبور مي‌کنند با ظرف اين مدت عوارض‌شان را پرداخت کنند و در غير اين صورت مشمول جريمه 30 هزار توماني خواهند شد.

رئيس هيأت عامل ايميدرو:

احيا معادن کوچک در سال 98

رئيس هيأت عامل ايميدرو از بررسي 15 استان جديد در طرح احيا، فعال سازي و توسعه معادن کوچک مقياس طي سال 98 خبر داد.

به گزارش سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، خداداد غريب‌پور اظهار کرد: طرح احيا، فعال سازي و توسعه معادن کوچک مقياس در ايميدرو با هدف تأمين مواد اوليه صنايع معدني، توسعه مناطق محروم و ايجاد اشتغال در سال 97 آغاز و در پنج استان کشور اجرايي شد.وي ادامه داد: در بررسي‌هاي صورت گرفته از معادن اين استان‌ها، نتايج مثبتي حاصل شد. در سال آينده نيز بررسي 600 محدوده معدني (در 15 استان) هدف‌گذاري شده است که اميدواريم اقدامات اجرايي آن براي حداقل 100 معدن انجام پذيرد.رئيس هيأت عامل ايميدرو با اشاره به برنامه‌هاي سال 98 اين سازمان براي توسعه طرح احيا، فعال سازي و توسعه معادن کوچک مقياس تصريح کرد: «گسترش دامنه پوشش طرح در معادن غير فلزي در کنار معادن فلزي بر مبناي مزيت‌هاي نسبي، اولويت استاني و منطقه‌اي» و «معرفي بسته‌هاي سرمايه‌گذاري در سطوح مختلف» از جمله اين برنامه‌ها است.

تسهيلات ويژه سازمان تأمين اجتماعي به کارفرمايان و کارگران مناطق سيل زده

سرپرست سازمان تأمين اجتماعي از در نظر گرفتن تسهيلات بيمه بيکاري به کارفرمايان و کارگران مناطق سيل زده که کسب و کار خود را از دست داده اند خبر داد.

محمد حسن زدا در مصاحبه با راديو ايران با اشاره به اينکه تمام بيمارستان ها و مراکز درماني سازمان تأمين اجتماعي در مناطق سيل زده در آماده باش کامل هستند افزود: براي کارگراني که کارشان را از دست داده و کارفرماياني که کارگاه آنها از بين رفته است، قصد داريم با ياري دولت به مدت چند ماه بيمه بيکاري در نظر بگيريم تا آنها بتوانند واحد توليدي خودشان را مجدد راه اندازي کرده و کارگران مجدد به سر کار خود برگردند.وي همچنين ادامه داد: تسهيلات ديگري نيز در اين زمينه در نظر گرفته شده است که واحدهايي که نتوانسته اند حق بيمه خود را پرداخت و دچار جريمه شده اند، از پرداخت جريمه معاف شوند.محمد حسن زدا تصريح کرد: اميدواريم با اين کار مقداري از مشکلات مردم عزيزمان کاسته شود.

برچسب‌ها:

نظر شما