شناسهٔ خبر: 32089539 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

۲۰ فروردین، رونمایی از ۱۱۴ دستاورد جدید انرژی اتمی

سیزدهمین سالروز ملی فناوری هسته ای سه شنبه ۲۰ فروردین با حضور با حضور ریاست جمهوری و جمعی از وزرا و مقامات کشوری و لشکری برگزار می شود و در این مراسم ۱۱۴ دستاورد جدید هسته ای کشورمان رونمایی می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، 20 فروردین ماه سال 1385 خبر دستیابی ایران به فن آوری غنی سازی اورانیوم و راه اندازی یک زنجیره کامل غنی سازی در نطنز اعلام شد. در پی این خبر با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به پاس قدردانی از تلاش های افتخار آمیز دانشمندان جوان ایران اسلامی، بیستم فروردین ماه، مقارن با تکمیل چرخه سوخت هسته ای در تقویم رسمی ایرانیان روز ملی فن آوری هسته ای نام گرفت.

 

هر ساله به مناسبت این روز مراسم ویژه ای با حضور شخصیت های بزرگ نظام برگزار می شود و در این مراسم هر ساله دستاوردهای جدیدی از کشورمان در حوزه هسته ای رونمایی می شود امسال نیز مراسم روز ملی فناوری هسته ای با حضور ریاست جمهوری و جمعی از وزرا و مقامات کشوری و لشکری روز سه‌شنبه 20 فروردین در محل سالن اجلاس برگزار می شود.

 

در برنامه امسال روز ملی فناوری هسته ای 114 دستاورد جدید سازمان انرژی اتمی که در سال 1397 به نتیجه رسیده‌اند، ارائه و رونمایی می شود. تعدادی از این دستاوردها در محل سالن رونمایی می شود و تعدادی از دستاوردها بصورت ویدئو کنفرانس افتتاح، و بقیه موارد در نمایشگاه جنبی سالن ارائه می شود.

 

بنابراین گزارش سال گذشته در دوازدهمین سالروز ملی فناوری هسته ای 83 دستاورد بومی جدید در حوزه فناوری هسته‌ای رونمایی، افتتاح یا عملیات اجرایی آن آغاز شد که از میان این دستاوردها، سه دستاورد در سالن اصلی و پنج دستاورد به صورت ویدئو کنفرانس رونمایی و از بقیه دستاورد ها نیز در محل نمایشگاه جنبی رونمایی شد.

 

انتقال اولین محموله کیک زرد تولید کارخانه شهید رضایی نژاد اردکان یزد به یو سی اف اصفهان، بهره برداری از واحد اختلاط انتقال و نمونه گیری شهید احمدی روشن در سایت غنی سازی نطنز اصفهان، بهره برداری از تست لوپ اکتیو تست سوخت راکتورهای تحقیقاتی در راکتور تحقیقاتی تهران، بهره برداری از مرکز ملی تحقیق و توسعه علوم و مهندسی مواد فردو ، بهره برداری از اولین شتاب دهنده خطی الکترون بومی در پژوهشگاه دانشهای بنیادین و آغاز عملیات اجرایی اولین شبیه ساز سنجش فرآیندی و آزمایشگاههای وابسته، پروژه ها و دستاوردهایی بودند که در این مراسم از طریق ویدئو کنفرانس و با دستور رییس جمهوری افتتاح شدند.

 

روحانی در این مراسم با اشاره به اینکه پیام روشن دستاوردهای هسته ای، چرخش سریعتر و دقیقتر صنعت هسته‌ای در دولت یازدهم و دوازدهم است، گفت: «از فناوری ملی کوتاه نیامدیم و نخواهیم آمد. برای تحقیق جوانان غیور و دانشمند خود از کسی اجازه نمی‌گیریم.»

 

وی ادامه داد: «پس از برجام، بیش از 120 دستاورد بزرگ هسته‌ای داشته‌ایم. برجام باشد یا نباشد، بدون آمریکا یا با آمریکا؛ برای هر شرایطی آماده‌ایم و برنامه داریم. اگر پیمان بشکنند حتما پشیمان خواهند شد؛ کمتر از یک‌هفته نتایجش را خواهند دید.»/

نظر شما