شناسهٔ خبر: 32081476 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

روحانی: جولان بخش جدایی ناپذیر سوریه خواهد ماند/ لایروبی اروند بعد از ماه رمضان اجرایی می‌شود/ عبدالمهدی: ایران همسایه و دوست ماست/ تنها راه حل بحران یمن، راه حل سیاسی است

صاحب‌خبر -

روحانی: جولان بخش جدایی ناپذیر سوریه خواهد ماند/ لایروبی اروند بعد از ماه رمضان اجرایی می‌شود/ عبدالمهدی: ایران همسایه و دوست ماست/ تنها راه حل یمن، راه حل سیاسی استبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در نشست خبری حجت الاسلام حسن روحانی با نخست وزیر عراق؛ رئیس جمهور کشورمان با اشاره به روابط دو کشور ایران و عراق گفت: ایران و عراق دو همسایه قدیمی با یکدیگر بوده اند و روابط بین این دو کشور ادامه پیدا می کند.

روحانی با اشاره به پذیرایی گرم کشور عراق  در سفر اخیر خود به این کشور   اظهار کرد: امیدوارم ما هم بتوانیم امروز و فردا میزبان خوبی برای هیئت عالی رتبه عراقی باشیم؛ روابط بین دو ملت، روابط عمیق تاریخی در طول قرن‌ها به حساب می‌آید و همواره دو ملت به عنوان دو همسایه خوب در کنار یکدیگر بوده و نقش مهمی در توسعه روابط بین دو کشور  و کل منطقه داشته‌اند.

رئیس جمهور با اشاره به توافقات صورت گرفته در جلسه امروز گفت: یکی از مباحث مهم امروز اجرایی شدن همه توافقاتی بود که بین دو کشور در سفر من به بغداد انجام شده بود؛ اولین توافق ما تا امروز اجرایی و عملیاتی شده است که این توافق، رایگان شدن ویزا بین ایران و عراق است؛ امیدوارم از این نعمت هم مردم ایران و هم مردم عراق بتوانند استفاده کنند و روابط دو ملت نزدیک‌تر و تسهیل شود.

روحانی ادامه داد: توافق بسیار مهمی که ما با هم انجام دادیم برای لایروبی اروند رود بود که امروز هم مورد تأکید دو طرف بود.  امیدواریم تا پایان ماه مبارک رمضان همه برنامه‌های فنی این طرح تدوین شود و بعد از ماه مبارک رمضان شاهد شروع عملیات لایروبی در اروند رود باشیم.

رئیس جمهور افزود: همچنین طرح مهم اتصال راه آهن ایران و عراق مطرح شد که امیدواریم در آینده در مسیر‌های مختلفی این راه آهن وصل شود؛ در حال حاضر اتصال بین شلمچه و بصره مورد تأکید دو طرف است و ما امیدواریم عملیات فنی این طرح انجام شده و بعد از ماه مبارک رمضان شاهد شروع این عملیات راه آهن باشیم.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: برنامه صادرات برق و گاز به عراق و در آینده نفت ادامه پیدا می‌کند و ما در این زمینه آمادگی لازم را داریم که بین دو کشور اتصالات بسیار خوبی نه تنها برای دو کشور بلکه برای سایر کشور‌های منطقه تسهیل شود.

وی با اشاره به اینکه روابط مالی، پولی و بانکی بین دو کشور در ماه‌های گذشته قدم‌های موثری برداشته شده است، افزود: امیدواریم در سفر آینده رئیس بانک مرکزی ما به بغداد ما شاهد تکمیل این قدم‌ها برای ارتباطات مالی بین دو کشور باشیم.

وی با اشاره به سطح همکاری ها میان دو کشور گفت:  در مذاکراتی که داشتیم توافق شد تا لایروبی اروند رود بعد از ماه رمضان اجرایی شود. امیدواریم بعد از ماه رمضان هم شاهد اجرای طرح اتصال راه آهن شلمچه به بصره باشیم.

روحانی  گفت: امیدواریم در ماه‌های آینده توافقات خوبی اتفاق بیفتد. بین دو کشور توافق شد که شهرک‌های صنعتی مشترک در مناطق مرزی دو کشور داشته باشیم و امروز توافق کردیم در قدم اول یک منطقه صنعتی در جنوب و یک منطقه صنعتی در غرب و یک منطقه صنعتی در اقلیم به عنوان اولویت کار ما قرار بگیرد.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت موضوع استاندارد گفت: استاندارد برای کالا‌های دو طرف و همچنین دارو‌های مصرفی مورد تأکید ما بوده است؛  امیدواریم شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند و مسئول استاندارد هستند مورد توافق بین دو کشور قرار بگیرند.

وی با اشاره به روابط علمی و تحقیقاتی بین دو کشور گفت: از دیرباز بین دو کشور روابط علمی برقرار بوده است. بین حوزه نجف و حوزه قم یک ارتباط بسیار صمیمانه و نزدیکی وجود داشت  و امروز نه تنها ارتباط حوزه‌های علمیه بلکه امیدواریم ارتباط دانشگاه‌های ما و مراکز تحقیقاتی ما روز به روز بیشتر از گذشته شوند؛  ما آمادگی این روابط نزدیک‌تر را داریم.

روحانی با تاکید بر اینکه موضوع امنیت برای هر دو کشور حائز اهمیت است؛ اظهار کرد: همکاری‌های دو کشور در فعالیت‌های مرزی، مبارزه با مواد مخدر و تروریسم از سال‌های قبل وجود داشته است؛ امیدواریم این روابط قوی‌تری شود.  در این دو روز بین دو وزارت کشور مذاکراتی صورت خواهد گرفت؛ برای مبارزه گسترده‌تر با تروریسم که گا‌ها شاهد مشکلاتی در مرز اقلیم به شمال غرب کشور هستیم که حتما با همکاری یکدیگر جلوی این معضلات را خواهیم گرفت.

روحانی با اشاره به اینکه موضوعات منطقه‌ای از موضوعات مورد بحث در جلسه امروز بود، گفت: در بسیاری از مسائل منطقه، نقطه نظرات مشترکی بین دو کشور وجود دارد. قدس پایتخت دائمی فلسطین خواهد بود و جولان بخش جدایی ناپذیر سوریه است و  هرچه سریعتر باید جنگ در یمن خاتمه پیدا کند و راه حل یمن راه حل سیاسی است. این‌ها مواردی است که مورد نظر دو طرف است.

نخست وزیر عراق هم در این نشست گفت: من از رئیس جمهور به خاطر استقبال و میزبانی خوب شما تشکر و قدردانی می‌کنم که از سوی شما ملت و دولت ایران شاهد بودیم. اولا به خاطر بعثت پیغمبر اسلام و همچنین به خاطر اعیادی که در نوروز داشتیم. شنیدم این اعیاد دیروز پایان یافته است.  هرچند با تأخیر، ولی وظیفه ما این بود که این عید را تبریک بگوییم. امروز هم از حضور در جمهوری اسلامی ایران خوشحال هستیم.

نخست وزیر عراق با بیان اینکه ایران یک کشور همسایه و دوست برای ماست، افزود: ایران یک کشور دارای فرهنگ و تمدن است که قدمتش با عمر تاریخ است، من فکر نمی‌کنم  هیچ دو کشوری در دنیا مانند ایران و عراق مشترکات و عمق تاریخی داشته باشند.

عبدالمهدی با تاکید بر اینکه دو ملت در خوشی و ناخوشی کنار هم هستیم، اظهار کرد:  فکر نمی‌کنم دو کشور با عمق و نفوذ تاریخی مانند ایران و عراق در دنیا پیدا بشود، دو کشوری که در کنار هم بودند  و دستاورد‌های زیادی را در عرصه علوم و انسانیت به بشریت دادند.

نخست وزیر عراق افزود: جناب آقای رئیس جمهور تقریبا همه مواردی را که در عراق و امروز به آن رسیدیم بیان کردند و در موردشان توضیح دادند.  در مورد قدس، جولان و منطقه توضیحاتی دادند و از همکاری‌های بین دو کشور نظیر راه آهن و فعالیت‌های اقتصادی گفتند که همه این‌ها ما را به یک شرایط بهتر برای کشور‌های منطقه و حتی جهان  به پیش خواهد برد.

عبدالمهدی با تاکید بر اینکه  در کنار ملت شریف ایران هستیم؛ گفت: برای حوادثی که اخیرا رخ داده است، به شما تسلیت می‌گوییم. ما هم در عراق همین مسئله سیل را داشتیم و با آن دست و پنجه نرم کردیم، وقتی صحبت از مشترکات دو کشور می‌کنیم از خشک سالی هم باید گفت و وقتی که سیل هم می‌آید هر دوی ما با مشکل مواجه می‌شویم، اما به هر حال نعمت‌های خداوند فراوان است و باید طوری برنامه ریزی کنیم که از این نعمت‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تروریسم به ما کمک کرده است؛ افزود: در همین راستا به کمک ایران توانستیم پیروزی‌های خوبی را به دست آوریم؛ تا جایی که امروز شاهد صلح و ثبات بیشتری در عراق هستیم و  از پایتخت‌های معتبر دنیا امروز به عراق سفر می‌کنند.  ما شاهد بروز یک تحول کیفی هستیم که این تحول به نفع مردم عراق و کشور‌های منطقه است.   معتقدیم این موفقیت‌هایی که عراق به آن دست پیدا کرده، با حمایت‌هایی همراه بوده است.

عبدالمهدی تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که روابط پیشرفته‌ای  که بین جمهوری اسلامی ایران و عراق وجود دارد بیش از پیش گسترش پیدا کند. به دنبال این هستیم که روابط موجود بین ما یک الگویی برای روابط پیشرفته با کشور‌های منطقه به شمار رود.

نخست وزیر عراق با بیان اینکه کشورش به دنبال تعمیق روابط میان دو کشور  است، گفت: : عراق به دنبال این نیست که صرفا خود را منحصر به این سطحی از روابط که به‌آن دست پیدا کرده است بکند،  بلکه به دنبال این است که این روابط را تعمیق ببخشد و روابطی را با کشور‌های کویت، عربستان سعودی، قطر، امارات، ترکیه و سایر کشور‌ها ایجاد کند؛  ما باید به دنبال این باشیم که این منطقه، منطقه‌ای با ثبات بوده و صلح در آن وجود داشته باشد. باید شاهد این موضوع باشیم که اصل جنگ‌ها به پایان برسد به ویژه در مسئله یمن خواستار این هستیم که این کشور هم شاهد صلح و ثبات باشد و تنها راه حلی که برای رسیدن به این هدف وجود دارد راه حل سیاسی است.

عبدالمهدی خطاب به رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما در دیدار‌هایی که با هم داشتیم به این مسئله اشاره کردیم که احیانا تهدیداتی وجود دارد که در شمال، غرب، جنوب و در مناطق دیگر وجود دارد که از خاک عراق علیه جمهوری اسلامی ایران ممکن است اعمال شود؛ به همین خاطر ما عزم خود را جزم کردیم تا برای مقابله با هر گونه تهدیدی از هر کشوری در منطقه بایستیم؛ قانون اساسی عراق به طور کامل ممنوع کرده است  که  که از اراضی و خاک عراق هر حرکتی علیه کشور دیگری آغاز شود؛  ایران و عراق تلاش می‌کنند که با این نوع حرکت‌ها بجنگند و  برای برقراری صلح و ثبات تلاش نمایند.

وی در پایان یادآور شد: اگر اختلافی وجود دارد باید از راه حل‌های دیپلماتیک و مسالمت آمیز حل شود نه از راه حل‌های خشن و مسلحانه؛  من بار دیگر از رئیس جمهور ایران تشکر می‌کنم و با همدیگر توافق کردیم که توافقات صورت گرفته را با یکدیگر پیگیری کنیم و بار دیگر مایل هستم که از میزبانی خوب شما ایرانیان قدردانی کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما