شناسهٔ خبر: 32078768 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

جدال وزرای خارجه ایران و امریکا درباره کمک به سیل‌زدگان

صاحب‌خبر -




وزیر امور خارجه ایران با انتشار بیانیه‌ای، از رویکرد سیاست‌زده امریکا نسبت به وقوع سیل در ایران  انتقاد و توصیه کرد مقام‌های این کشور به وضعیت مصیبت‌زدگان داخل امریکا که ماه‌هاست از حوادث طبیعی در رنج و عذابند، رسیدگی کند.
دو روز پیش مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا در بیانیه‌ای مدعی شد که این کشور آماده است تا از طریق صلیب سرخ جهانی به سیل‌زدگان در ایران کمک‌رسانی کند. او گفته این نهادها می‌توانند کمک‌های نقدی را به هلال احمر ایران منتقل کنند.
به گزارش ایرنا، پمپئو در عین حال ادعاهای خود علیه ایران را تکرار کرد و مدعی شد سیل اخیر بار دیگر سوء ‌مدیریت حکومت ایران در برنامه‌ریزی شهری و آمادگی برای شرایط اضطراری را نشان داده است. او همچنین ادعا کرد که حکومت ایران نهادهای خارج از این کشور را مقصر اعلام کرده در حالی که به گفته او، سوء مدیریت خودشان باعث این فاجعه شده است.»  
وزیر خارجه امریکا در حالی ادعای کمک به مردم سیل‌زده ایران را مطرح کرده است که این کشور سال گذشته از برجام خارج شد و اعمال همه تحریم‌های رفع شده با این توافق را مجدداً از سر گرفت اما در عین حال مدعی شد که اقلام بشردوستانه را از شمول تحریم‌ها علیه ایران معاف کرده اما مقام‌های کشورمان ضمن شکایت به دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه این ادعای امریکا را رد کرده‌اند. در پاسخ به اظهارات پمپئو بود که وزیر امور خارجه ایران اعضای دولت امریکا را متهم کرد که با تروریسم اقتصادی،‌ مردم ایران را هدف قرار داده‌اند و حتی مانع واریز شدن کمک‌های مالی ایرانیان خارج از کشور به حساب‌های هلال احمر ایران برای کمک به سیل‌زدگان شده‌اند.
ظریف پیش‌تر نسبت به نبودن کمک‌های بین‌المللی برای کمک به سیل‌زدگان اعتراض کرده و گفته بود که اروپا نتوانسته برای مقابله با تحریم‌های امریکا، حتی یک کانال بانکی ویژه برای کمک‌های انساندوستانه باز کند. همچنین  بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم گفته بود که با توجه به مسدود بودن حساب‌های بانکی هلال احمر، هیچ شهروند خارجی یا ایرانی مقیم خارج نمی‌تواند کمکی به مردم سیل‌زده ارسال کند.
اگرچه صلیب سرخ جهانی گفته که مانعی برای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان ایران وجود ندارد و اگر تهران بخواهد، این سازمان مایل به همکاری است با این حال وزیر امور خارجه ایران در بیانیه‌ای که در واکنش به ادعاهای همتای امریکایی خود منتشر کرد نسبت به کارشکنی‌های پیدا و پنهان امریکا در کمک‌های مالی سایر کشورها به ایران اعتراض کرد.
ظریف در بخش دیگری از بیانیه خود اظهارات پمپئو را مداخله‌جویانه و فریبکارانه خواند و گفت: «وزیر امور خارجه امریکا ظاهراً از سوء مدیریت حوادث دو سال گذشته در امریکا ناآگاه است که این‌گونه اظهارنظرهای غیرحرفه‌ای، مداخله‌جویانه و فریبکارانه در مورد مدیریت سیل‌های سهمگین و بی‌سابقه روزهای گذشته که همزمان 24 استان ایران را درگیر خود ساخته است، می‌کند. ایشان فراموش کرده‌ است که هزاران امریکایی بر اثر بلایای طبیعی کشته شدند، برق بسیاری از مناطق برای روزها و هفته‌های متمادی قطع بود، صدها هزار نفر مجبور شدند خانه‌های خود را رها کنند و دولت‌ فدرال از رسیدگی لازم در بسیاری از مناطق آسیب دیده ناتوان بودند.  به واقع مردم «پورتوریکو»ی امریکا و یا آسیب‌دیدگان طوفان‌های «هاروی»، «مایکل»  یا «فلورانس» بعد از گذشت ماه‌ها هنوز نتوانسته‌اند حتی به زندگی شبه عادی برگردند. بیش از یک دهه پس از طوفان کاترینا که ناکارآمدی مطلق دولت امریکا در مدیریت بلایای طبیعی را به نمایش گذاشت، بهتر است سردمداران امریکایی به داد مردم خودشان برسند که هزاران نفر از آنان هنوز با عواقب این بلایا دست به گریبانند.»
وزیر خارجه ایران ادامه داد: «مردم بزرگ ایران با اتحاد و همدلی و تلاش هماهنگ مردم، دولت، نیروهای مسلح و همه نهادهای عمومی، غیردولتی و خصوصی، به یاری خدا بزودی نه تنها بر مصائب حوادث طبیعی اخیر چیره خواهند شد و از آن با کوله باری از عبرت و تجربه‌ برای ساختن آینده‌ای بهتر و پیشگیری از تکرار فجایعی که به جان و مال تعدادی از هموطنان عزیز ما آسیب زد عبور خواهند کرد بلکه تحریم‌های غیرقانونی و تروریسم اقتصادی امریکا را نیز به شکست خواهند کشاند ولی تجربه رفتار امریکا را در حافظه تاریخی خود ثبت خواهند کرد.»
حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلیس نیز در توئیتی با اشاره به سخنان پمپئو که گفته است «سیل ایران حاصل سوء مدیریت در برنامه‌ریزی شهری و فقدان مدیریت بحران است»، چنین واکنش نشان داد: «این بیانیه شرم‌آور امریکا در حالی صادر می‌شود که این کشور نتوانسته برای سیلاب وسیعی که یک ماه است چند ایالت بزرگ امریکا را در برگرفته، راه حلی بیابد.»
گفتنی است رئیس جمهوری کشورمان هم با انتقاد از اعمال فشارهای امریکا گفته است: «روسیاهان کسانی بودند که می‌خواستند از سیل در میان مردم تفرقه ایجاد کنند، اما نتوانستند؛ روسیاهان کسانی بودند که اجازه ندادند ایرانیان خارج از کشور به مردم خود کمک برسانند و حتی اجازه ندادند که این کمک‌ها به حساب‌های هلال احمر واریز شود؛ روسیاهان کسانی هستند که نتوانستند چنین حوادثی را تاکنون در خود امریکا کنترل کنند.»


برش
کمک‌های بشردوستانه جهانی برای همیاری با سیل‌زدگان ایران

کمک‌های بشردوستانه تعدادی از کشورها و نهادهای بین‌المللی برای کمک به سیل‌زدگان با وجود تحریم به ایران ارسال می‌شود. کمک یک میلیون و دویست هزار یورویی اتحادیه اروپا از جمله همین یاری‌های بین‌المللی است. روز پنجشنبه «کریستوس استیلیانیدس» کمیسر امور کمک‌های بشردوستانه اتحادیه اروپا با اعلام این خبر در صفحه توئیتر خود نوشت: «ما در این زمان دشوار کاملاً با مردم ایران ابراز همبستگی می‌کنیم». اتحادیه اروپا ۱.۲ میلیون یوروی اختصاص‌یافته به سیل‌زدگان ایران را در اختیار نهادهایی همچون صلیب سرخ جهانی و هلال احمر ایران قرار می‌دهد. به‌گفته استیلیانیدس، کمک اضطراری اتحادیه اروپا به آسیب‌پذیرترین اقشار در مناطق سیل‌زده اختصاص می‌یابد. هواپیمای حامل کمک‌های بشر دوستانه آلمان برای امدادرسانی به سیل‌زدگان کشورمان نیز روز گذشته وارد ایران شد.  وزارت امور خارجه سوئیس هم اعلام کرده دو دستگاه تصفیه آب، هرکدام با ظرفیت تهیه آب آشامیدنی برای پنج هزار نفر، به‌منظور امدادرسانی به آسیب دیدگان از سیل اخیر در ایران اهدا می‌کند. به‌گزارش ایرنا، اداره توسعه و همکاری وزارت امور خارجه سوئیس با اعلام این خبر افزود که این دستگاه‌ها هریک به وزن یک ‌تن، شنبه‌شب به تهران می‌رسد و به جمعیت هلال‌احمر ایران تحویل می‌شود.  
چین و نروژ نیز از جمله کشورهایی هستند که برای ارسال کمک اعلام آمادگی کرده‌اند. گنگ شوانگ روز پنجشنبه درجمع خبرنگاران داخلی و خارجی در پکن ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت ایران، گفت: «اگر ایران به کمک نیاز داشته باشد، چین مایل است به طور فعالانه با توجه به نیازهای خاص این کشور، کمک‌های خود را ارائه کند». در عین حال وزیر امور خارجه چین در پیام تسلیت خود به همتای ایرانی خود نوشت: «باور دارم که با درایت دولت جمهوری اسلامی ایران، مردم مناطق سیل زده قطعاً از این مشکلات نجات می‌یابند و شهرهای خود را بازسازی می‌کنند.»  جمعیت‌های ملی و نهادهای بشردوستانه بین‌المللی نیز برای همیاری و کمک به سیل زدگان اعلام آمادگی کردند. دبیرکل فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمردر پیامی اعلام کرد که از دفتر منطقه‌ای و همچنین تیم‌های ژنو درخواست همکاری نزدیک و حصول اطمینان از تأمین کمک‌های ضروری و ابزار برای جمعیت هلال احمر ایران را کرده و خانواده صلیب سرخ و هلال احمر در این لحظات سخت آماده حمایت است. دفتر هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران نیز در پیامی آمادگی سازمان ملل متحد را برای اعزام تیم ارزیابی سازمان ملل متحد با هدف ارزیابی مناطق آسیب دیده و شناسایی نیازهای جمعیت آسیب پذیر و کمک به اقدامات پاسخگویی محلی در مناطق آسیب دیده کشور، اعلام کرده است. جمعیت هلال احمر جمهوری آذربایجان و افغانستان نیز علاوه بر ابراز همدردی، از آمادگی برای همکاری خبر دادند. صلیب سرخ انگلستان نیز به سفارت کشورمان در لندن اعلام کرد که آمادگی کامل دارد که به محض دریافت فهرست مورد نیاز اقلام فوری کمک‌رسانی و تجهیزات مقابله با سیل از سوی هلال احمر ایران، مـوارد مورد نیاز را به‌صورت فوری به ایران ارسال کند. گفتنی است که جمعیت هلال احمر ترکیه یکی از نخستین جمعیت‌های ملی بود که با ارسال پیامی علاوه بر ابراز همدردی با خانواده‌های داغدیده و همچنین سایر افرادی که متأثر از سیل بودند؛ برای همراهی با جمعیت هلال احمر ایران در رسیدگی به حادثه دیدگان اعلام آمادگی کرد. در پی این اعلام آمادگی، جمعیت هلال احمر ترکیه پنج کامیون محموله بشردوستانه شامل چادر، ملحفه، پتو، ست ظروف آشپزخانه و والور به منظور حمایت از فعالیت‌های امدادی و تلاش‌های بی‌وقفه امدادگران به ایران ارسال کرد.



برچسب‌ها:

نظر شما