شناسهٔ خبر: 32077749 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آمانو از عربستان خواست پادمان‌های جامع هسته‌ای را بپذیرد

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، آژانس بین المللی انرژی اتمی از عربستان سعودی خواست یکسری پادمان‌ها را در خصوص اولین راکتور هسته‌ای خود بپذیرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، یوکیو آمانو رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه گفت: سازمان او از عربستان سعودی خواسته است یکسری پادمان‌ها را در خصوص موادی که تا اواخر امسال برای اولین راکتور اتمی آن وارد این کشور می‌شود، بپذیرد.
تصاویر ماهواره‌ای که اخیرا به دست آمده است، پروژه‌ای را نشان می‌دهد که آرژانتین در حومه ریاض اجرا می‌کند. این پروژه در میانه بحث‌ها در واشنگتن بر سر اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به تایید طرح‌های هسته‌ای این پادشاهی نفت خیر دنبال می‌شود.
آمانو گفت: موضوع ساخت این راکتور هسته‌ای مخفی نبوده است و عربستان سعودی در سال ۲۰۱۴ درباره این طرح به آژانس اطلاع داد. وی افزود آژانس بین المللی انرژی اتمی، عربستان سعودی را تشویق کرد پادمان‌های جامعی را به اجرا درآورد تا بر اساس آن آژانس اطمینان حاصل کند که این مواد برای مصارف تسلیحاتی تغییر کاربری نمی‌دهند.
آمانو گفت: "آن‌ها نه به این درخواست پاسخ منفی دادند، نه پاسخ مثبت، و فعلا سرگرم بررسی آن هستند. ما منتظریم. در حال حاضر آن‌ها این مواد را در اختیار ندارند بنابراین تخلفی صورت نگرفته است. "
آمانو گفت: عربستان سعودی ممکن است "تا آخر امسال" مواد هسته‌ای خود را دریافت کند، هرچند این طرح‌های هسته‌ای اخیرا با تاخیر همراه بوده اند.
عربستان سعودی اعلام کرده است قصد دارد در دو دهه پیش رو، ۱۶ راکتور هسته‌ای احداث کند.
رابرت کلی کارشناس کهنه کار وزارت انرژی آمریکا و مدیر سابق بازرسان هسته‌ای آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: این راکتور، با سایز کوچکی که دارد، فی نفسه مهم به شمار نمی‌رود، اما با توجه به دورنمای اقدام حساب نشده دولت ترامپ در تبادل فناوری حساس با عربستان، به منزله "باز کردن قوطی پر از کِرم" است.
عربستان سعودی به علت تلفات غیرنظامیان در تهاجم این کشور به یمن و نیز قتل و مثله کردن جمال خاشقجی نویسنده ناراضی مقیم آمریکا، با انتقاد شدید مواجه بوده است.
براد شرمن نماینده دموکراتیک کنگره، هفته پیش در جلسه استماع به مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا گفت: "اگر شما نمی‌توانید به رژیمی که اره استخوان بُر در دست دارد اعتماد کنید، نباید اعتماد کنید و سلاح هسته‌ای در اختیار آن‌ها بگذارید. "

نظر شما