شناسهٔ خبر: 32074607 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغاز دوران نوین در تولیت آستان قدس رضوی با ریاست حجت الاسلام مروی

تهران- ایرنا- تصدی حجت الاسلام احمد مروی بر تولیت آستان قدس رضوی، آغاز دوران نوینی را دراین نهاد نوید می دهد. امید است تا در پرتو تدبیر وی، بستری مناسب برای خدمت رسانی کارآمدتر به زایران حرم امام رضا(ع) فراهم آید و از تمام ظرفیت های فرهنگی آستان قدس برای پاسداری و مراقبت از این گنجینه‌ منحصربه‌فرد استفاده شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ پس از انتصاب حجت الاسلام «سید ابراهیم رییسی» به ریاست قوه قضاییه در 16 اسفند سال گذشته، گمانه زنی ها در رسانه ها و فضای مجازی پیرامون آن که چه فردی مسوولیت تولیت آستان قدس رضوی را برعهده خواهد گرفت، شدت یافت تا آن که با انتصاب حجت الاسلام «احمد مروی» به عنوان رییس جدید تولیت آستان قدس رضوی به وسیله آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در 15 فرودین 1398 خورشیدی به این گمانه زنی ها پایان داده شد، قرار است معارفه حجت الاسلام «احمد مروی» 17 فروردین سال جاری برگزار شود و در این مراسم از تولیت سابق نیز تقدیر به عمل آید. وی پیش از این معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبر انقلاب بود.

**مروری بر زندگی نامه حجت الاسلام احمد مروی
حجت الاسلام احمد مروی در فروردین 1337 خورشیدی در خانواده ای متدین در مشهد متولد شد، وی پس از آن که دروس ابتدایی خویش را در مدرسه عسگریه به پایان رساند، بنابر سفارش و تاکید پدرش به حوزه علمیه مشهد رفت و پس از گذراندن دروس مقدماتی در مدرسه علمیه نواب و آیت الله میلانی برای ادامه تحصیل به مدرسه آیت‌الله العظمی بروجردی رفت و توانست مدرک «سطوح عالی فقه و اصول» را از حوزه علمیه قم دریافت کند. او همچنین موفق به اخذ مدرک کارشناسی‌ارشد و دکتری رشته الهیات و معارف اسلامی از دانشگاه قم شده است.

**سوابق مبارزاتی احمد مروی پیش از انقلاب اسلامی
ورود احمد مروی به قم با اوج گیری اعتراضات ملت به پاخاسته ایران علیه حکومت طاغوت همزمان شد و وی ضمن تحصیل در اجتماعات اعتراضی که مبدا بیشتر آنها، مدرسه فیضیه بود، شرکت می‌کرد. در حماسه 17 خرداد 1354 و در جریان حمله ساواک به مدرسه فیضیه به همراه شمار زیادی از طلاب دستگیر و پس از ضرب و شتم، ابتدا در شهربانی قم و سپس، تحت تدابیر شدید امنیتی به تهران منتقل و در زندان اوین بازداشت شد.

**حیات سیاسی احمد مروی پس از پیروزی انقلاب
احمد مروی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نماینده امام خمینی(ره) در بهبهان و مسجدسلیمان حضور یافت و نسبت به کمک در امور فرهنگی، مبارزه با گروهک‌ها سیاسی و اداره این شهرها همت گماشت و سپس با انتخاب آیت‌الله شهید قدوسی به عنوان دادستان کل کشور به ریاست دفتر ایشان منصوب شد و تا 1364 در سمت معاون سیاسی دادستانی کل کشور در این نهاد انقلابی مشغول به خدمت بود.

**بازگشت به قم و ادامه تحصیلات حوزوی
او در 1364 به منظور ادامه تحصیلات خود به قم بازگشت و در این مدت درس خارج را از محضر اساتید بزرگی چون آیات عظام «حسینعلی منتظری، شیخ جواد تبریزی و وحید خراسانی» فراگرفت و در همین مدت، چندین بار توفیق حضور در جبهه‌های دفاع مقدس را به عنوان طلبه پیدا کرد.

**حضور در دفتر رهبر انقلاب
احمد مروی در 1368 به عنوان معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبر انقلاب فعالیت خود را آغاز کرد و این فعالیت تا کنون ادامه یافت. همچنین او در تهران از درس خارج فقه رهبر معظم انقلاب و شیخ مجتبی تهرانی بهره برد و به تدریس دروس حوزوی نیز اشتغال داشت. از دیگر مسوولیت های وی می توان به ریاست ستاد استهلال دفتر رهبری، مسوول دفتر رهبری در قم از 1370 و رییس شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی اشاره کرد.

حجت الاسلام مروی درباره چگونگی آشنایی با آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب و همکاری با ایشان می گوید: «من تقریباً از اواخر 1368 افتخار همکاری در دفتر مقام معظم رهبری را پیدا کردم. تقریباً حدود هشت یا 9 ماه که از دوره رهبری ایشان می گذشت. بنده در قم، مشغول درس و کارهای طلبگی ام بودم که به امر ایشان و با عنایت و نظر مبارک خود ایشان، این افتخار نصیب این حقیر شد که همکاری را در دفتر شروع کنم و در خدمت ایشان باشم. البته قبل از انقلاب هم از دوره نوجوانی خدمت ایشان در مشهد بودیم و ارادت داشتیم. در سخنرانی های ایشان در مساجد امام حسن(ع) و کرامت و همچنین جلساتی که در منزلشان داشتند، خدمتشان می رسیدیم. ما از همان دوره نوجوانی، ارادت به ایشان و ارتباط داشتیم. حتی یادم هست ایشان با مرحوم پدر و مرحوم اخوی ما آشنا بودند و گاهی منزل ما تشریف می آوردند و ارتباط، ارادت و آشنایی ما با ایشان به سال های 1352 تا 1353 برمی گردد، ولی ارتباط کاری مان از تقریباً اسفند یا بهمن 1368 شروع شد که اینجا در معاونت ارتباطات حوزه ای، در خدمت ایشان هستیم.»

** آستان قدس رضوی؛ نهادی با مسوولیت های دشوار
«آستان قدس رضوی» عنوان رسمی مجموعه‌ای به شمار می رود که حرم مطهر رضوی‏‏‏‏‏‏‎‎‎‎‎‎‎، موقوفات و متعلقات آن را سرپرستی و مدیریت می‌کند و در جهت احیای درست موقوفات گام برمی‌دارد تا خدمات مورد نیاز زایران و مجاوران امام رضا(ع) را با اتکا بر نذورات و اوقاف زایران حرم رضوی تأمین کند.

نوسازی و بازسازی حریم مقدّس حرم، نگهداری و آماده‌سازی اماکن متبرکه جهت میزبانی زایران، ایجاد امکانات مختلف برای انجام زیارتی آسوده همراه با شناخت، راهنمایی زایران از جمله خدمات آستان قدس رضوی به شمار می رود اما محدوده‏ فعالیت‏های آستان قدس رضوی، فراتر از ابعاد گسترده‏ حرم مطهر است. اداره و مدیریت موزه‌ها، کتابخانه‌ها، دانشگاه‏ها و مدارس، مراکز بیمارستانی و درمانی و مراکز صنعتی از دیگر فعالیت‏های این آستان محسوب می شود. حضور سالیانه بیش از 20میلیون زائر در شهر مقدس مشهد و لزوم فراهم آوردن امکانات مورد نیاز آنان و اجابت خواسته‌هایشان، گواهی روشن بر رسالت این نهاد است که امید می رود تا در دوره مدیریت جدید، مورد توجه و اهتمام ویژه قرار گیرد.

**واکنش ها به انتصاب احمد مروی به ریاست تولیت آستان قدس رضوی
- حجت الاسلام ابراهیم رییس قوه قضاییه نیز با صدور پیامی، انتصاب حجت ‌الاسلام احمد مروی را به تولیت آستان قدس رضوی تبریک گفت و اظهار داشت: «قطعا وجود اخلاص و سایر ویژگی های بارز اخلاقی و مردمی در شخصیت جنابعالی که در طول دوران آشنایی بیش از چهل ساله باشما سراغ دارم، زمینه جلب این توفیق عظیم و حسن اعتماد رهبر حکیم انقلاب (مدظله العالی) بوده است.

- علی اکبر صالحی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی ایران انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ احمد مروی را به عنوان تولیت آستان قدس رضوی تبریک گفت در بخشی از این پیام آمده است: «توفیق خدمتگزاری خالصانه با حضور آن شخصیت انقلابی، مجاهد و ولایتمدار در این جایگاه والا و ارزشمند، سرمایه معنوی و با ارزش در کارنامه حسنات جنابعالی خواهد بود. بدون تردید حسن اعتماد رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی به تقوای الهی و توانمندی های مدیریتی جنابعـالی پشتوانه ای ارزنده، در راستای تحقق منویات و رهنمودهای معظم له در آینده نزدیک می باشد.»

- محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نیز ضمن تبریک به شیخ احمد مروی نوشت: «اعتماد گرانقدر مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) و انتصاب جنابعالی به عنوان تولیت آستان مقدس هشتمین شمس فروزان منظومه امامت و ولایت، حضرت علی ابن موسی الرضا(ع)، نشان از صلاحیت های علمی، اخلاقی، امانتداری و مدیریتی توأم با ولایتمداری جنابعالی دارد.»

پژوهشم**2059**9131

نظر شما