شناسهٔ خبر: 32069122 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

با حمله شورشیان تحت امر خلیفه حفتر، نیروهای دولت وفاق ملی لیبی راهی پایتخت شدند

جبهه‌گیری کودتاچیان و دولتی‌ها در دو سوی طرابلس

با صدور فرمان خلیفه حفتر، یکی از بلندپایه‎ترین فرماندهان نظامی لیبی، مبنی بر حرکت نیروهای تحت امرش از سوی غرب این کشور برای تصرف طرابلس، آرامش لیبی بار دیگر روی لبه تیغ قرار گرفت.

صاحب‌خبر -
 
 
 
 
 
در واکنش، دولت لیبی که از حمایت بین‎المللی برخوردار است، روز گذشته نیروهای خود را راهی طرابلس پایتخت این کشور کرد تا در نهایت نظم و آرایش نظامی حضور خود را در برابر شورشیان وفادار به حفتر نشان بدهند و با صدور فرمان حمله به ستاد نیروی هوایی، خواستار مقابله همه‎جانبه با شورشیان شد.
به‌گزارش الجزیره، این فرمان پس از آن صادر شد که روز پنجشنبه خلیفه حفتر از تمامی یگان‎های تحت امر خود خواست که با حضور در داخل طرابلس و اطراف آن، این شهر را که محل استقرار دولت وفاق ملی لیبی است، به تصرف خود در آورند. حفتر پنجشنبه در پیامی که از طریق بی‌سیم مخابره شد به تمامی یگان‌های ارتش ملی لیبی فرمان داد پایتخت لیبی را محاصره کنند تا «از چنگال تروریسم و شبه‎نظامیان آزاد شود.» او در این پیام گفت: «خطاب به ارتش من که اکنون طرابلس را در محاصره خود درآورده‎اند، امروز ما رژه‎مان را تکمیل می‎کنیم... ما بزودی فعالیت‌مان را آغاز می‎کنیم.»
در نوار صوتی‎ای که صفحه رسانه ارتش ملی لیبی در فیس‌بوک منتشر کرده، حفتر حرکت نیروهای خود به سوی طرابلس را «دستاورد و پیروزی بزرگ برای به لرزه درآوردن قدم‎های گروه‎های نامناسب» دانسته است. او همچنین بارها ‎گفته است: «طرابلس ما در راهیم.»
فایز السراج، نخست‌وزیر دولت توافق ملی به فرمانده ستاد نیروی هوایی خود فرمان داد که هرچه سریع‎تر وارد عمل شود. او در این پیام گفت: «فرمانده کل ستاد نیروی هوایی دولت لیبی مکلف است هرچه سریع‎تر علیه شورشیان و خائنان عملیات خود را آغاز کند و با تمام قدرت سد راه نیروهای مهاجمی شود که می‎خواهند امنیت شهروندان و نهادهای مهم ما را به خطر بیندازند.»
به‌گزارش خبرگزاری رویترز، در پی تشدید تنش‎ها در طرابلس، سازمان ملل درخواست کرد نشستی فوری برگزار شود تا راه‎حل خروج از بحران کنونی پیدا شود. حفتر که فرماندهی نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی را بر عهده دارد، صبح روز پنجشنبه کنترل شهر غریان در 100 کیلومتری بنغازی را به دست گرفت. در پی آن نیز، عبدالسلام الحاسی فرمانده اتاق عملیات منطقه غربی نیروهای ارتش ملی لیبی اعلام کرد نیروهای آن توانسته‎اند به 27 کیلومتری دروازه غربی طرابلس برسند. در همین حال، اعلام شد نیروهای ارتش ملی لیبی دو شهر صبراته و صرمان در فاصله 60 کیلومتری غرب طرابلس را هم تصرف کردند. اما منابع وابسته به دولت وفاق ملی در طرابلس لیبی خبر دادند نیروهای آنها با نیروهای وابسته به ژنرال خلیفه حفتر مقابله کرده و دو زره‌پوش آنها را منهدم کرده‎اند و دو خودروی نظامی را به غنیمت گرفته‎اند. همچنین دولت وفاق ملی تسلط نیروهای حفتر بر مناطق العزیزیه، السراج و السبیعه را تکذیب و اعلام کردند که این مناطق همچنان در کنترل نیروهای وابسته به دولت وفاق ملی لیبی است. خبرگزاری فرانسه هم روز جمعه در گزارش خود نوشت که برخی یگان‎های تحت امر حفتر، هنگام عبور از موانع امنیتی منطقه‎ای در 30 کیلومتری طرابلس که در دست شبه‎نظامیان است کیلومترها به عقب رانده شدند.
فتحی باشقا، وزیر کشور لیبی در گفت‌و‌گو با شبکه خبری الجزیره گفت: «چرا نیروهای تحت امر حفتر دست به سلاح برده‎اند تا با ارعاب و ترساندن و قتل مردم لیبی، آنها را مجبور کنند حکومتی را که توسط یک دیکتاتور نظامی ایجاد شده، بپذیرند؟ چه چیزی باعث شده حفتر نامزد بهتری نسبت به دیگر نامزدهای لیبی باشد؟ ما نمی‎توانیم بپذیریم او یا هر شخص دیگری با زور و ارعاب می‎خواهد به مردم حکومت کند. ما چنین اجازه‎ای نمی‎دهیم. اما اگر کسی بخواهد با زور و اسلحه به قدرت برسد، ما حاضر هستیم خودمان را فدای ملت بکنیم تا بار دیگر شاهد نباشیم دموکراسی تضعیف شده و مردم در رنج به سر می‎برند. ما از همان ابتدا به‌ دنبال دموکراسی بودیم و برای برقراری آن از همه‎چیز می‎گذریم. نیروها و سربازان تحت امر خلیفه حفتر بدانند که کارشان مصداق خیانت به ملت است و نباید برای رساندن او به صندلی قدرت، پای خود را روی گلوی مردم بگذارند.»
نگرانی جهان از اوضاع لیبی
اگرچه حفتر از نیروهای تحت فرمانش خواست امنیت و سلامتی شهروندان خارجی، غیرنظامیان و کسانی که خود را تسلیم ارتش می‌کنند تضمین کنند اما سازمان ملل و جامعه بین‎الملل شدیداً از تنش رو به افزایش لیبی ابراز نگرانی کرده است. در همین راستا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم با هشدار دادن درباره عواقب افزایش تنش‎ها از طرفین خواست خویشتنداری و در جلسه اضطراری شرکت کنند. دولت انگلیس نیز ضمن خواستار شدن برگزاری نشست اضطراری در شورای امنیت سازمان ملل، اعلام کرد اوضاع این کشور بحرانی است و نباید آرامش مردم خدشه دار شود. همچنین امریکا، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و امارات نیز با صدور بیانیه‌ای نسبت به پیامدهای این اقدام ارتش ملی لیبی هشدار دادند. اما سخنگوی وزارت خارجه قطر ضمن محکوم کردن تحرکات نظامی در طرابلس، در واکنش به ابراز نگرانی امارات اعلام کرد: «چطور ممکن است دولت امارات که خود حامی خلیفه حفتر است، خواهان توقف درگیری‎ها شود؟»
دبیرخانه شورای همکاری اسلامی نیز با انتشار بیانیه‌ای نسبت به تنش نظامی در طرابلس واکنش نشان داد و ضمن ابراز نگرانی از این وضعیت، تمامی طرف‌های درگیر در این کشور را به خویشتنداری فراخواند. در این بیانیه نوشته شده است: «مذاکره تنها راه برون‌رفت از اختلافات و درگیری‎ها در لیبی است. ما از سازمان ملل می‎خواهیم با مداخله خود در راه تحقق صلح ملی گام بردارد و در این مسیر حمایت مقتدرانه خود را از تلاش‎های این سازمان نشان می‎دهیم.»
 

کلمات کلیدی

حمله شورشیان

جبهه‌گیری کودتاچیان

طرابلس

نظر شما