شناسهٔ خبر: 32069037 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در پی حملات نیروهای خلیفه حفتر به طرابلس؛

درخواست سازمان ملل براي توقف درگيري ها

رئیس دوره ای شورای امنیت: در جلسه فوق العاده شورای امنیت اعضا نگرانی شدید خود را در قبال فعالیت های نظامی که در طرابلس صورت می گیرد اعلام داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  شورای امنیت سازمان ملل متحد از نیروهای خلیفه حفتر خواست تمامی فعالیت های نظامی خود را متوقف کنند.
کریستف هاسگن نماينده آلمان در شوراي امنيت و رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: در جلسه فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد که جهت بررسی تحولات لیبی تشکیل شده بود به نتایج زیر دست یافتیم: اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد نگرانی شدید خود را در قبال فعالیت های نظامی که در طرابلس صورت می گیرد اعلام می دارد. این تحرکات نظامی باعث تهدید ثبات لیبی شده و می تواند تلاش های سازمان ملل متحد برای دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران این کشور را ناکام بگذارد. اعضای شورای امنیت از تمامی طرف های لیبیایی می خواهند که تحرکات نظامی را متوقف کرده و فعالیت های نظامی و تنش را کاهش دهند و باید دانست که این بحران و اختلاف راه حل نظامی ندارد. اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد بر این نکته تاکید کردند که باید مسئولان این درگیری ها، مسئولیت خود را بر عهده بگیرند. اعضای شورای امنیت بار دیگر حمایت کامل خود را از تلاش های دبیر کل سازمان ملل متحد و نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی اعلام کردند. اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد از تمامی طرف های درگیر می خواهد که به مذاکره بپردازند و به تعهدات خویش پایبند بوده و به صورت سازنده ای با فرایند سیاسی تحت نظر سازمان ملل متحد تعامل داشته باشند. اعضای شورای امنیت بر اهمیت سلامت و امنیت کارکنان سازمان ملل متحد تاکید کرده و به تمامی طرف های درگیری تعهداتی را که بر اساس حقوق بشر بین المللی بر عهده دارند یادآور شدند که یکی از این تعهدات محافظت از غیرنظامیان است.
نماینده آلمان در شورای امنیت سازمان ملل متحد در پاسخ به پاره ای سئوالات که خبرنگاران مطرح کردند گفت: من از انگیزه خلیفه حفتر برای حمله به طرابلس خبر ندارم و شما باید این سئوال را از خود او بپرسید و همچنین از اینکه آیا او با پشتیبانی برخی کشورها دست به چنین اقدامی زده است نیز اطلاعی ندارم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3357540"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2393393/3357540?width=400&height=300"></script></div>
سخنگوی پوتین: مسکو به نیروهای حفتر در حمله به طرابلس کمک نمی کند
سخنگوی ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد، کشورش به نیروهای خلیفه حفتر در لیبی، جهت پیشروی به سمت پایتخت این کشور کمک نمی کند.
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، دیمتری پسکوف با بیان این مطلب افزود، مسکو از راه حل سیاسی و گفتگو که بتواند مانع هرگونه خونریزی در این کشور شود حمایت می کند.
وی افزود، ما به دقت اوضاع لیبی را تحت نظر داریم و طبیعی است که معتقد باشیم تحرکات در این کشور باید به سمت و سویی باشد که منجر به خونریزی نشود، به نظر ما ضروری است برای آرامش کامل اوضاع از طریق مسالمت آمیز، تمامی تلاش های ممکن به کار گرفته شود.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3357369"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2393393/3357369?width=400&height=300"></script></div>
 
لاوروف: روسیه از تلاش های سازمان ملل برای برقراری آرامش در لیبی حمایت می کند
وزیر خارجه روسیه گفت از تلاش های سازمان ملل برای برقراری آرامش در لیبی حمایت می کند.
­به گزارش خبرگزاری ایتارتاس از مسکو، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مصاحبه ای با روزنامه الاهرام مصر که شنبه منتشر شد، گفت: روسیه از تلاش ها برای عادی سازی اوضاع در لیبی از طریق انتخابات و اصلاحات در قانون اساسی حمایت می کند.
وی گفت: " ما از تلاش های غسان سلامه نماینده ویژه سازمان ملل برای عملی کردن نقشه راهش به منظور عادی سازی اوضاع در لیبی از طریق برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه و ایجاد اصلاحات در قانون اساسی این کشور حمایت می کنیم."
لاوروف گفت: "امیدواریم کنفرانس حمایت از لیبی در غدامس(شهری در شمال غرب لیبی) که نماینده ویژه سازمان ملل در اواسط آوریل برگزار خواهد کرد، به دست یابی به برخی دستاوردها در مسیر تحقق اهداف برقراری آرامش در لیبی کمک کند
 
نماینده سازمان ملل در امور لیبی دیدار گوترش با حفتر را ناامید کننده خواند
نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی، دیدار دبیر کل سازمان ملل متحد با فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی را ناامید کننده خواند.
دیپلمات های حاضر در شورای امنیت به نقل از غسان سلامه گفتند که وی به شورای امنیت سازمان ملل اطلاع داده است که دیدار گوترش با حفتر امید و آرزوهای سازمان ملل متحد را ناکام گذاشته است.
این دیپلمات ها گفتند حفتر در دیدار با گوترش اقدام به چالش طلبی کرده است. غسان سلامه به شورای امنیت اطلاع داد گوترش به خلیفه حفتر و فائز السراج پیشنهاد کرده است که با یکدیگر دیداری در ژنو داشته باشند. فائز السراج با این پیشنهاد موافقت کرده است به شرط آنکه درگیری و تحریک ها پایان یابد اما خلیفه حفتر با این پیشنهاد مخالفت کرده است. غسان سلامه از اینکه درگیری های طرابلس به دیگر مناطق لیبی سرایت کند ابرازی نگرانی کرده است. غسان سلامه تاکید کرد او در لیبی باقی خواهد ماند و مشخص خواهد کرد که با توجه به اوضاع امنیتی آیا امکان برگزاری کنگره گفتگوی ملی وجود دارد یا نه. غسان سلامه به اطلاع شورای امنیت رساند که وی روز شنبه با فائز السراج دیدار و با خلیفه حفتر تلفنی گفتگو خواهد کرد.
درخواست سازمان ملل براي توقف درگيري ها درخواست سازمان ملل براي توقف درگيري ها درخواست سازمان ملل براي توقف درگيري ها درخواست سازمان ملل براي توقف درگيري ها درخواست سازمان ملل براي توقف درگيري ها درخواست سازمان ملل براي توقف درگيري ها درخواست سازمان ملل براي توقف درگيري ها درخواست سازمان ملل براي توقف درگيري ها درخواست سازمان ملل براي توقف درگيري ها درخواست سازمان ملل براي توقف درگيري ها درخواست سازمان ملل براي توقف درگيري ها درخواست سازمان ملل براي توقف درگيري ها درخواست سازمان ملل براي توقف درگيري ها درخواست سازمان ملل براي توقف درگيري ها درخواست سازمان ملل براي توقف درگيري ها درخواست سازمان ملل براي توقف درگيري ها
گوترش به دنبال راه حلي براي حل بحران ليبي
دبیر کل سازمان ملل متحد به منظور تلاش برای یافتن راه حلی برای بحران لیبی به این کشور سفر کرده است.
به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس 24، اوضاع در لیبی همچنان ناپدار و بی ثبات است. درگیری های خشونت باری در جنوب طرابلس به ویژه در اطراف فرودگاه بین المللی قدیمی این شهر رخ داد. نیروهای ارتش ملی لیبی به درخواست ژنرال خلیفه حفتر همچنان تلاش می کنند وارد طرابلس شوند. این شرایط برای آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد احساس شکست را به دنبال دارد. گوترش پس از دیدار روز جمعه با خلیفه حفتر و فایز السراج نخست وزیر لیبی، بدون کسب موفقیت در زمینه از سرگیری مذاکرات، بنغازی را ترک کرد.
گوترش گفت با نگرانی عمیق همچنان امیدوارم که می توان از درگیری های خونین در طرابلس جلوگیری کرد.
روز پنجشنبه ژنرال حفتر به ارتش ملی لیبی دستور داد طرابلس را اشغال کنند. نخستین رویارویی بامداد جمعه در یک ایستگاه بازرسی در بیست و هفت کیلومتری طرابلس رخ داد. پس از چند ساعت نیروهای حامی دولت، مهاجمان را به عقب راندند. فایز السراج نیز از این منطقه بازدید کرد.
ارتش ملی لیبی اعلام کرد به دروازه پایتخت رسیده است. احمد المسماری سخنگوی ارتش ملی لیبی گفت فرودگاه بین المللی طرابلس هم اکنون به طور کامل تحت کنترل ماست. وی تاکید کرد عملیات ادامه دارد و ما تا زمانی که ماموریت مان به پایان نرسد متوقف نخواهیم شد. با این حال مقامات طرابلس اعلام کردند کنترل این فرودگاه را پس گرفته اند.
جامعه بین الملل خواستار کاهش تنش در لیبی شده است. لیبی میان دولت به رسمیت شناخته شده از سوی جامعه بین الملل در غرب و ارتش ملی لیبی در شرق تقسیم شده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد برای جلوگیری از تشدید خشونت ها در لیبی نشست فوری برگزار کرد.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3356672"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2393393/3356672?width=400&height=300"></script></div>
 
سياست غلط سعودي ها در حمايت از حفتر 
رئیس پیشین شورای عالی کشور لیبی گفت: عربستان با حمایت از حفتر وجهه خود را در میان لیبیایی ها از دست می دهد.
عبدالرحمان السویحلی در مصاحبه با الجزيره گفت: عربستان با استقبال از خلیفه حفتر به حامیان وی پیوسته است. تا زمانی که نیروهای خلیفه حفتر دست از پیشروی برنداشته باشند خبری از توقف تنش آفرینی نیست. پادشاه عربستان در برهه اخیر با استقبال از افسری که متهم به ارتکاب جنایت های جنگی است و هیچ سمتی هم در دولت لیبی ندارد به حامیان برنامه حفتر پیوسته است و این سیاست عربستان تاثیر منفی بر موضع مردم لیبی در قبال عربستان خواهد داشت.
سویحلی خاطرنشان کرد: امارات متحده عربی با حمایت از نیروهای مخالف با توافقنامه صخیرات که در سال 2015 منعقد شد طرح توافق میان طرف های لیبیایی را متوقف کرده است با این حال ما تنها راه پیش روی لیبیایی ها را توافق می دانیم.

وقوع درگیری میان نیروهای دولت وفاق ملی لیبی با نیروهای حفتر

شبکه تلویزیونی الجزیره عربی در خبری از وقوع درگیری میان نیروهای دولت وفاق ملی لیبی با نیروهای خلیفه حفتر (نیروهای شرق لیبی) در مسیر فرودگاه طرابلس واقع در جنوب پایتخت خبر داد.

فائز السراج، رئیس دولت وفاق ملی لیبی اتاق عملیات مشترکی از فرماندهان نیروهای منطقه غربی تشکیل می دهد. این نیروها، تحت فرمان رئیس ستاد کل ارتش لیبی هستند.

همچنین؛ یک منبع نظامی لیبیایی گفت: نیروهای محافظت طرابلس اطراف فرودگاه طرابلس و منطقه قصر بن غشیر در جنوب غربی این شهر را در کنترل خود دارند. از دو منطقه غربی و میانی نیروهای کمکی و تجهیزات به محورهای نبرد در جنوب غرب پایتخت لیبی رسیده است تا از نیروهای محافظت طرابلس در نبرد با نیروهای حفتر حمایت به عمل آورند. ده ها خودروی نظامی از شهر مصراته به سوی پایتخت لیبی در حرکتند تا از نیروهای محافظت طرابلس حمایت کنند.

وزیر کشور لیبی نیز اعلام کرد نیروهای وفادار به دولت طرابلس، کنترل فرودگاه بین المللی سابق طرابلس را پس گرفتند. پیش از این، سخنگوی نیروهای شرق لیبی اعلام کرده بود این نیروها کنترل فرودگاه بین المللی سابق طرابلس را به دست گرفته اند.

در خبری دیگر؛ وزرای امور خارجه گروه هفت کشور بزرگ صنعتی (متشکل از آمریکا، فرانسه، کانادا، ژاپن، آلمان، ایتالیا و انگلیس) در بیانیه ای در پایان نشستی دو روزه در پاریس پایتخت فرانسه، درباره شرایط لیبی اعلام کردند هرگونه عامل یا حزب در لیبی که باعث تشدید درگیری های داخلی شود به مردم بی گناه آسیب می رساند و در مقابل راه صلحی که مردم لیبی سزاوار آن هستند، می ایستد.

درخواست سازمان ملل براي توقف درگيري ها درخواست سازمان ملل براي توقف درگيري ها درخواست سازمان ملل براي توقف درگيري ها درخواست سازمان ملل براي توقف درگيري ها درخواست سازمان ملل براي توقف درگيري ها

نظر شما