شناسهٔ خبر: 32058135 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

دانشگاه‌های کرمان در سال ۹۷|

پسته‌های رفسنجان دیگر لبخند نمی‌زنند/ مشغله‌های دانشجویان کرمانی در سال گذشته چه بود؟

سال گذشته در استان کرمان شاهد اتفاقات و موضوعاتی در سطح استان و دانشگاه‌ها بودیم که با جنبش دانشجویی را با خود همراه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سال ۹۷ با همه خوبی‌ها و بدی‌های که داشت به پایان رسید، سال گذشته در استان کرمان شاهد اتفاقات و حوادثی در استان و دانشگاه‌ها بودیم که با واکنش دانشجویان و جامعه دانشگاهی همراه بود.


خشکسالی‌های فراوان و مشکل کم آبی  سال گذشته   استان کرمان به باغات پسته رفسنجان خسارت‌های فراوانی وارد کرد. این شهرستان حدود ۸۰ هزار هکتار سطح زیرکشت پسته و مقام نخست تولید این محصول در دنیا را دارد، که خشکسالی دامن محصولاتش را گرفته و با کاهش آن‌ها روبه‌رو هستیم. خشکسالی و برداشت‌های بی رویه آب در مصارف کشاورزی یکی از دلایل و مشکلاتی است که باعث کاهش این طلای سبز شد.
 
علی علیزاده، عضو هیات علمی دانشگاه ولیعصر رفسنجان حفر چاه بدون کار کارشناسی و برداشت بی رویه آب‌های زیر زمینی را از عوامل کم آبی دانست و گفت: شرایط اقلیمی در پرورش پسته تأثیرگذار است؛ چرا که پسته یک گیاه وحشی است که در مناطق خشک و نیمه خشک کشت می‌شود و نیاز به سرمایش دارد. امسال نیز شاهد تکرار مشکلات سال قبل هستیم و بیش از ۹۵ درصد مناطق پسته خیز در رفسنجان را از دست داده ایم.
 
اما در این راستا به منظور انسجام و ایجاد وحدت رویه در سیاستگذاری‌های کاشت پسته و بهره‌گیری از تجارب دانشگاه‌ها و مراکز و موسسات تحقیقاتی کشور، دانشگاه ولی عصر رفسنجان اقدام به برگزاری دومین همایش ملی پسته ایران  ماه کرد؛ که این همایش نقش مهمی در کمک به کشاورزان و پسته‌کاران داشت.

البته مشکل کم آبی مردم بویژه کشاورزان را هم با مشکلات مواجه کرد به طوریکه ۸۴۹ روستای کرمان با خطر بی‌آبی در تابستان مواجه شدند.
 
/گزارش 16 فروردین/ کرمان در سالی که گذشت/ از وضعیت نامطلوب تولید پسته تا رنج کشاورزان از دسترنج‌شان
 
زلزله کوهبنان هم یکی از وقایع غم انگیز در ۳۱ آذر  ۹۶  بود، اما با وجودی که یک سال از آن وقوع گذشته، مردم زلزله زده در کنار روز‌های تلخ، روز‌های خوبی از همراهی جهادگران دانشجو در خاطر داشتند.
 
گروه‌های جهادی دانشجویی بسیاری از جمله گروه جهادی دانشجویان دانشگاه پیام نور کوهبنان، گروه‌های جهادی از دانشگاه شهید باهنر کرمان و دانشگاه آزاد کرمان سال گذشته در کوهبنان حضور پیدا کردند. حتی برخی گروه‌های جهادی از شهر‌های دیگری چون تهران و یزد به این منطقه آمدند.
 
/گزارش 16 فروردین/ کرمان در سالی که گذشت/ از وضعیت نامطلوب تولید پسته تا رنج کشاورزان از دسترنج‌شان
 
مشکلات صنفی هم یکی از مهمترین مشکلات دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کرمان بود؛  سال گذشته اعضای شورای صنفی پردیس خواجه نصیرالدین دانشگاه فرهنگیان کرمان در نامه‌ای، به طور دسته جمعی انصراف دادند. به گفته دانشجویان برخی از مشکلات از جمله عدم توجه مسئولان به خواسته‌های آن‌ها، عامل این استعفای دسته جمعی بوده است.

خبر‌هایی مبنی بر یک فساد کلان برخی افراد منتسب به حزب کارگزاران نیز  سال گذشته   در فضای مجازی با واکنش کاربران فضای مجازی همراه بود.

خبر منتشر شده از این قرار بود که با دستور قوه قضائیه روند اعطای تسهیلات ۵۰۰ میلیون دلاری به یکی از اعضای مرکزیت حزب کارگزاران که با رانت دولت در حال به سرانجام رسیدن بود، متوقف شد، بنا بر این خبر، دولت به بهانه احداث ۷۵۰ هکتار گلخانه هیدروپونیک، مبلغی معادل ۵۰۰ میلیون دلار به «شرکت عمران کرمان» با عاملیت حسین مرعشی تخصیص داده بود.
 
بیشتر بخوانید:
  • ماجرای #عمران_کرمان چه بود؟ / هوشیاری قوه قضائیه جلوی رانتی دیگر از کارگزارانی‌ها را گرفت
 
در سال ۹۷ دانشجویان استان کرمان در عرصه‌های ورزشی هم موفقیت‌های بسیاری داشتند؛   منصور صادقی، دانشجوی دانشکده سما واحد کرمان در قالب تیم منتخب به همراه ۱۲ ملی پوش دیگر، به مسابقات آسیایی کیک بوکسینگ به میزبانی کشور لبنان اعزام شد و پس از رقابت با حریفان موفق شد مدال برنز این مسابقات را به دست آورد.

در آیین استقبال از این ورزشکار که در فرودگاه کرمان برگزار شد، جمعی از مسئولان ورزش استان حضور داشتند و مدیر تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان با اشاره به سطح بالای این مسابقات گفت که تیم کیک بوکسینگ موفق شد در مسابقات قهرمانی آسیا در لبنان ٧ مدال طلا، ٤ مدال نقره و٧ مدال برنز به دست آورد.

/گزارش 16 فروردین/ کرمان در سالی که گذشت/ از وضعیت نامطلوب تولید پسته تا رنج کشاورزان از دسترنج‌شان 
 
یکی از دیگر از برنامه های پرحاشیه در کرمان در سالی که گذشت، عدم مجوز به سخنرانی حسن عباسی در کرمان بود که مورد اعتراض تشکلهای دانشجویی قرار گرفت. محمدی کیا، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید باهنر کرمان در این خصوص گفت: این مراسم به دلیل عدم اجازه مسئولان در این دانشگاه برگزار نمی‌شود. این مراسم قرار بود که در اتحادیه انجمن‌های دانش آموزی کرمان برگزار می‌شود، اما مجوز به آن داده نشد.
 
دانشگاه هایتک در استان کرمان هم در سال گذشته بدون حاشیه نبود؛ دانشجویان این دانشگاه نسبت به عملکرد مسئولان این دانشگاه معترض بودند.

لغو برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی، مشکلات صنفی، سرکوب فعالیت‌های دانشجویان و عدم پاسخگویی مسئولان دانشگاه به دانشجویان، عمده انتقاد‌های دانشجویان بود. البته شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی شهرستان کرمان نیز در بیانیه‌ای از لغو برنامه‌های دانشجویان دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان انتقاد کرد؛ که مسئولان این دانشگاه نسبت به آن واکنش نشان دادند. 
 
/گزارش 16 فروردین/ کرمان در سالی که گذشت/ از وضعیت نامطلوب تولید پسته تا رنج کشاورزان از دسترنج‌شان

لاز م به یادآوریست که دانشجویان کرمانی در سال گذشته در مسابقات علمی نیز موفقیت‌های بسیاری کسب کردند؛ تیم کمیکار بسیج دانشجویی دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان در مسابقات کشوری موفق به کسب مقام سوم در بخش ساخت و طراحی سیستم‌های برقی شیمیایی و مکانیکی ماشین‌های شیمیایی کمیکار و همچنین کسب مقام چهارم در بخش لیگ آزاد ماشین‌ها شد.

تیم کمیکار دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان که برای نخستین بار در این دوره از مسابقات شرکت کرد، توانست موفق به ساخت و طراحی طراحی سیستم‌های برقی شیمیایی و مکانیکی ماشین‌های شیمیایی کمیکار شود. 

نظر شما