شناسهٔ خبر: 32022550 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

آخرین اخبار از سیل در لرستان؛

ارتباط با شهر پلدختر برقرار شد/ زیرساخت‌های شهر از بین رفته است/ مردم کمک فوری و امدادی نیاز دارند/ دریافت چند پیام مردمی امیدبخش

فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان اظهار کرد: از شب گذشته تا به امروز عصر هیچ گونه راه ارتباطی با مردم پلدختر و معمولان وجود نداشته اما با تلاش شبانه روزی مسوولین و سپاه خوشبختانه ارتباط تلفنی با آن‌ها برقرار شد و بر اساس شواهد خسارات فراوانی به زیرساخت‌ها و اماکن مسکونی و تجاری پلدختر وارد شده است.

صاحب‌خبر -

رجانیوز: موج جدید بارندگی که طی روزهای اخیر وارد استان‌های غربی کشور شده است همچنان فعال است و از روز گذشته موجب بروز مشکلات عدیده ای در اکثر استان‌ها نوار غربی کشور شده است.

 

طبق اعلام سازمان هواشناسی بارش‌ها امروز از شدت بیشتری برخوردار خواهند بود و این سامانه به مرور استان‌های شمالی و شمال شرق را نیز در برخواهد گرفت.

هم اکنون بیشترین بارش‌ها در استان‌های لرستان، کرمانشاه و خوزستان، همدان، ایلام و کردستان روی داده است که موجب بروز خسارت‌های در بخش‌های مختلف شده است.

 

تخلیه ساکنان نوار ساحلی رودخانه‌ها، آبگرفتگی شدید شهرها، تعطیلی برخی از ادارات طی روز گذشته و خسارت شدید به واحدهای مسکونی و اداری و تأسیسات زیربنایی و کشته شدن یک نفر در لرستان از جمله خسارت‌های ناشی از سیلاب بوده است. برخی از خبرهای مربوط به سیلاب اخیر را می‌توانید در خبرهای زیر مرور کنید.

 

ارتباط با پلدختر برقرار شد/ برپایی دو بیمارستان صحرایی در پلدختر و معمولان

سردار مرتضی کشکولی بیان کرد: علت اصلی خسارت های ناشی از سیل اشتباهات مسوولین و مردم در سالیان گذشته بوده که به ساخت ساز و کشت‌وکار در حریم و بستر رودخانه پرداخته‌اند.

 

وی با بیان اینکه  حدود 600 خانه در بخش جنوبی معمولان به صورت کامل زیرآب رفته است، افزود: حدود 30 درصد شهر پلدختر که در بخش غربی این شهرستان واقع شده است.  از شب گذشته تا به امروز در محاصره آب قرار دارد اما با وجود تمامی این مشکلات  خوشبختانه  تنها شاهد یک فوتی در این مناطق بوده‌ایم.

 

فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان اظهار کرد: از شب گذشته تا به امروز عصر هیچ گونه راه ارتباطی با مردم پلدختر و معمولان وجود نداشته اما با تلاش شبانه روزی مسوولین و سپاه خوشبختانه ارتباط تلفنی با آن‌ها برقرار شد و بر اساس شواهد خسارات فراوانی به زیرساخت‌ها و اماکن مسکونی و تجاری پلدختر وارد شده است.

 

سردار کشکولی با اشاره به اینکه مجموعه سپاه لرستان از روزهای ابتدایی در کنار مردم حضور داشته، تصریح کرد: ظهر امروز جلسه‌ای با حضور تمامی معاونت‌های سپاه استان در راستای ارائه خدمت به مردم مناطق سیل زده لرستان برگزار شد.

 

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: سپاه استان‌های قم، مرکزی، اصفهان و کرمانشاه در راستای کمک رسانی به مردم سیل زده استان اعلام آمادگی کرده و از عصر دوشنبه همراه با ماشین‌های مهندسی به سمت لرستان حرکت کردند؛ همچنین دو بیمارستان صحرایی نیز طی روز‌های آینده در شهر معمولان و پلدختر برپا خواهد شد.

 

پیام‌هایی امیدبخش از مردم پلدختر
*سلام، به اطلاع مردم برسانید که با پیامک، برقراری ارتباط با آن دسته از عزیزانی که در داخل پلدختر هستند امکان‌پذیر است، چون خودم با چند نفر از اقوام ارتباط برقرار کردم.
 
*سلام خوشبختانه ما تونستیم با برخی فامیل که در میدان بسیج بودند تماس بگیریم و خدا را شکر سالم بودند اما میگفتند حجم خرابی‌ها خیلی زیاده و یه مقدار سطح آب پایین رفته و با ماشین سنگین دارند میرن مردم را از تو شهر خارج میکنن.
 
*خدا رو شکر همین الان با بدبختی تونستم با برادرم در پلدختر تماس بگیرم که گفت قسمت سازمانی‌ها و ولاب با لودر دارن مردم رو جابجا میکنن به این دست پل...

 

تلاش برای برقراری ارتباط با پلدختر

استاندار لرستان، از تلاش برای برقراری ارتباط با پلدختر غرق در سیلاب خبر داد و گفت: هنوز نتوانسته‌ایم امکاناتی را به این شهرستان ارسال کنیم.

 

سید موسی خادمی در گفت و گو با شبکه خبر در سخنانی با اشاره به وضعیت شهرستان سیلاب زده پلدختر، اظهار داشت: متأسفانه به دلیل اینکه ارتباط ما با آنجا برقرار نیست و دسترسی نداریم، بیشترین تلاش و فعالیت خود را برقراری ارتباط با این شهرستان است.

 

وی با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی در استان حضور دارند، از چند ساعت پیش در منطقه پلدختر حضور پیدا کرده‌اند، افزود: در تلاش هستیم که از طریق آزاد راه خرم آباد - پل زال با شهرستان پلدختر ارتباط برقرار کنیم.

 

استاندار لرستان، بیان داشت: از امکانات موجود در شهرستان استفاده کرده‌ایم، اما متأسفانه از امروز به دلیل مشکلاتی که در ارتباط داریم هنوز نتوانسته‌ایم امکاناتی را به آنجا ارسال کنیم.

 

خادمی با بیان اینکه بالگردها در فاصله زمانی محدودی که شرایط آب و هوا بهتر شد، به منطقه اعزام شدند، گفت: اما متأسفانه نتوانستند و در بین راه برگشتند.

وی، تاکید کرد: امیدواریم اگر بتوانیم امشب و یا تا چند ساعت دیگر که بستگی به وضعیت خرابی‌های شهرستان، وضع جاده و… به سرعت بتوانیم با شهرستان ارتباط برقرار کنیم.

 

نجات ۹ نفر گرفتار در سیل روستای «چم مهر»

۹ نفر گرفتار در سیل روستای «چم مهر» شهرستان پلدختر توسط اورژانس هوایی ایلام نجات یافتند.

 

یک نفر از نجات یافتگان زن حامله بود که به نقطه امن انتقال یافتند.

 

راه ارتباطی پلدختر همچنان قطع است / تلاش برای ایجاد محور جایگزین

مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده‌ای لرستان، با اشاره به قطع راه ارتباطی پلدختر به مرکز لرستان، گفت: تلاش ما ایجاد محور جایگزین در این مسیر است.

 

عباس شرفی با اشاره به وضعیت راههای اصلی لرستان در جریان سیلاب، اظهار داشت: بارش‌های سنگینی که در سطح استان داشته‌ایم موجب طغیان اکثر رودخانه‌های بزرگ استان و همچنین انسداد بخش زیادی از راههای اصلی، فرعی و روستایی لرستان شده است.

 

وی با بیان اینکه با تمام امکانات، نیروها و تجهیزات خود در تلاش هستیم که اجازه ندهیم محورهای اصلی استان مسدود شوند، عنوان کرد: در این راستا محور خرم آباد - بروجرد در ساعتی مختل شد که بلافاصله محور جایگزین را معرفی و ترافیک را ساماندهی کردیم.

 

مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده‌ای لرستان با اشاره به اینکه همچنین محور خرم آباد - کوهدشت و دو دهنه پل کشکان تخریب شد که بلافاصله در این محل نیز محور جایگزین ایجاد کردیم، گفت: در تلاش هستیم که راه دسترسی به پلدخترو بخش معمولان را ایجاد کنیم در این راستا همکاران ما در تلاش هستند که از انتهای آزاد راه به سمت خرم آباد یک مسیر را ایجاد کنیم تا بتوانیم به شهر پلدختر دسترسی داشته باشیم.

 

چیزی به نام زیرساخت در پلدختر باقی نمانده است

نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی، گفت: به دلیل وقوع سیلاب چیزی به نام زیرساخت در پلدختر باقی نمانده است و دولت باید تدبیر ویژه داشته باشد.

 

سید حمیدرضا کاظمی در سخنانی با بیان اینکه متأسفانه سیلاب خیلی شدید بوده و به پلدختر، معمولان، روستاهای شهرستان، زیرساخت‌ها شامل پل، برق، آب، گاز، تلفن و… خسارت وارد کرده است، اظهار داشت: در حال حاضر ضروری‌ترین نیاز مردم کمک‌های امدادی برای نجات جان گرفتاران در سیل است.

 

وی با بیان اینکه افرادی گرفتار سیل شده‌اند، طغیان رودخانه به حدی است که مردم باور نکرده‌اند، عنوان کرد: به هر شکلی و با استفاده از قایق، بالگرد و… باید نسبت به نجات مردم اقدام کرد.

 

نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ضروری‌ترین کمک به مردم نجات جان گرفتاران در سیل است، گفت: در حال حاضر چیزی به عنوان زیرساخت در شهرستان پلدختر و بخش معمولان باقی نمانده است.

 

کاظمی، عنوان کرد: انتظار این بوده که ریاست جمهور به طور ویژه وارد عمل شود و کمک‌های سریع به مردم شهرستان پلدختر و نجات مردم و گرفتاران در سیل را در دستور کار قرار دهند.

 

بخش غربی شهر پلدختر به زیر آب رفت

بخش غربی شهر پلدختر به زیر آب رفته و جریان سیلاب به شدت در حال پیش روی است.

 

سیل وارد شهر پلدختر شده و بخش غربی شهر پلدختر به زیر آب رفت.

 

مناطق رسالت ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ و کوی سازمانی‌ها، خیابان هفت تیر به زیر آب رفته است و سیلاب به سرعت در بخش‌های دیگر در حال پیش روی است.

 

استخر شنای امید، ورزشگاه شهید سرمالیان، ‏‬ جهاد کشاورزی و دانشکده پرستاری به زیر آب رفتند.

 

ارتباط با بخش غربی شهر قطع شده است و مردم‏‬ خواستار ورود نیروهای سپاه و ارتش برای امدادرسانی هستند.

 

تمام راه‌های ارتباطی پلدختر قطع شد

مدیرکل راهداری لرستان گفت: ارتفاع آب در پل تاریخی پلدختر به یک و نیم متر رسید و تمام محورهای ارتباطی شهری و روستایی پلدختر قطع شده است.

 

به گزارش خبرنگار مهر، عباس شرفی ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به حجم بالای سیلاب و شدت بارش در حال حاضر تمام راه‌های ارتباطی پلدختر قطع شده است.

 

وی گفت: ارتفاع آب در پل تاریخی پلدختر در محور پلدختر - خرم آباد به یک و نیم متر رسیده است.

 

شرفی گفت: علاوه بر نیروهای راهداری پلدختر، تیم پشتیبانی اداره کل نیز در این شهرستان حضور دارند.

 

امکان امداد رسانی هوایی و زمینی به مناطق سیل‌زده پلدختر وجودندارد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان، گفت: امکان امداد رسانی هوایی و زمینی به مناطق سیل‌زده پلدختر وجود ندارد.

 

صارم رضایی با بیان اینکه اقلام امدادی و غذایی زیادی برای مناطق سیل زده پلدختر ارسال کرده‌ایم، اظهار داشت: با توجه به اینکه شدت سیل زیاد بوده و خسارت‌های زیادی به همراه دارد، پیش بینی‌هایی از قبل در ستاد داشته‌ایم.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به شرایط آب و هوایی امکان امداد رسانی به سیل زدگان از طریق زمین وجود ندارد، عنوان کرد: در این راستا باید کار امداد رسانی و ارسال اقلام امدادی از طریق هوایی صورت گیرد.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان، بیان داشت: شرایط آب و هوایی نیز به گونه‌ای بوده که امکان پرواز بالگرد برای ما وجود ندارد و بلافاصله در صورت آرام شدن شرایط جوی یک بالگرد از سوی ارتش و دو بالگرد نیز از سوی هلال احمر به مناطق سیل زده اعزام خواهیم کرد.

 

سیلاب کشکان در ۲۰۰ سال اخیر سابقه نداشته است / عبور دبی ۴۶۰۰ مترمکعبی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: سیلاب رودخانه کشکان در محل شهر پلدختر در ۲۰۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

 

رضا میرزایی با اشاره به اینکه سد مروک یک ساعت قبل سرریز کرد و ‬ نیم مترمکعب در ثانیه خروجی دارد، اظهار داشت: ورودی‌ها از سد کمال صالح ۱۶۰ مترمکعب در ثانیه است و سیلاب فعلاً در داخل مخزن سد مروک دارد گرفته می‌شود و سرریز آن به آرامی و طی ساعات آینده افزایش می‌یابد.

 

وی با بیان اینکه آب دهی رودخانه تیره شهرستان دورود در حال حاضر‬ ۴۰۰ مترمکعب در ثانیه یعنی لبالب است، تصریح کرد: ‬سیلاب شهر دورود مربوط به سد مروک نیست، حداکثر آبدهی سد مروک ۳۸ مترمکعب در ثانیه است و مابقی سیلاب شهر دورود رواناب‌های شهرستان بروجرد و رودخانه سیلاخور است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با تاکید بر اینکه سیلاب امروز رودخانه کشکان با دوره بازگشت ۲۰۰ ساله است، افزود: ‬الان دبی کشکان در روستای افرینه ۳۰۰۰ مترمکعب در ثانیه است که با اضافه شدن سیلاب ‬رودخانه چولهول و مادیان رود به ۴۶۰۰ مترمکعب در ثانیه رسیده است.

 

بخش غربی شهر معمولان به زیر آب رفت / سیل جان یک نفر را گرفت

پلدختر- بخشدار معمولان گفت: سیل بخش غربی شهر معمولان را به زیر آب برد.

 

سید حبیب الله موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سیل بخش غربی شهر معمولان را به زیر آب برده است، اظهار داشت: پل‌های زورانتل، دمرود افرینه، برگلان سوخته، سرنجه زیودار در جریان سیل تخریب شد.

 

وی افزود: تمام راه‌های روستایی و عشایری بخش معلولان و همچنین راه اصلی به شهر معمولان قطع است، رودخانه‌های کشکان، مادیان رود و چولهول طغیان کرده و سطح آب نسبت به قبل بالاتر رفته است.

 

وی از مردم خواست تا شعاع ۱۰۰ متری از بستر و مسیر رودخانه‌ها فاصله بگیرند و به آن نزدیک نشود.

 

موسوی با تاکید بر اینکه سیل راه‌های ارتباطی بیش از ۱۰۰ روستای بخش معمولان راقطع کرد، گفت: آب آشامیدنی شهر معمولان از دیروز قطع است.

برچسب‌ها:

نظر شما