شناسهٔ خبر: 32002291 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

انفجار سپاه حصر سیل را شکست/ شیرینی صدای امید در سیل مهیب

شیرین‌ترین صداهایی که مردم گرفتار در سیل در شهرستان آق‌قلا و گمیشان شنیدند صدای انفجارهای سپاه در مسیرهای سیل بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، عظمت و وسعت سیل استان گلستان آنقدر بود که مردم شهرستان آققلا و گمیشان ناامیدانه زندگی خود را در آب می‌دیدند.

از این رو بود که حضور برخی مسوولان در مناطق سیل زده با قایق‌ها و بالگردهایی که انتظار می‌رفت کمک‌های امدادی و غذایی را به سیل‌زدگان برساند سبب نارضایتی مردم آسیب دیده شد.

شاید مهم‌تر از غذا و اقلام امدادی نخستین اولویت مردم سیل‌زده اهتمام  مسوولان  امر که با کم‌کاری خود بر آتش ویرانی سیل دامن زده بودند خروج آب و سیلاب از شهر و روستاها بود و از این رو وقتی خط راه آهن را مانع از خروج سیلاب از شهر می‌دیدند اعتراض‌های مردمی منجر شد که در مدیریت بحران استان گلستان از سپاه درخواست کند که نسبت به شکافتن جاده‌های مسیر سیل اهتمام ورزد.

*انفجار امید در سیل

شیرین‌ترین صداهایی که مردم گرفتار در سیل در شهرستان آققلا و گمیشان  در این ایام شنیدند صدای انفجارهای سپاه در مسیرهای سیل بود که رقم خورد؛ این اقدام  منجر به کاهش سطح آب در شهرستان آققلا شد.

علت  این انفجار ها «رهاسازی آب انباشت‌شده در منطقه» اعلام شد و این اقدام مورد تحسین محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران قرار گرفت و از این انفجارها به عنوان «انفجار امید» یاد شد.

همچنین در روز هفتم فروردین، گردان مهندسی و تخریب سپاه با دستور مستقیم سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه، بخشی از جاده «چارقلی-گمیشان» را منفجر کرد.

این اقدام در حالی بود که بیان شد سردار جعفری به این موضوع اهتمام جدی داشت، از این دو انفجار به عنوان راه‌حل کاهش حجم آب در شهر آققلا و جلوگیری از وقوع بحران در گمیشان  یاد شد  و مدیریت جهادی سپاه را در منطقه متبلور کرد.

اما صدای این انفجارها که مردم سیل‌زده منطقه اعتقاد داشتند این اقدام حتی قبل از رسیدن سیلاب به شهر‌ آققلا باید اتفاق می‌افتاد حاشیه بزرگی را در پی داشت.

حسن روحانی، رئیس جمهور در ستاد بحران خوزستان عنوان کرده بود که «برایم سوال بود که چرا آب از آققلا و گمیشان خارج نمی‌شود. جاده‌ها و راه‌آهن را شکافته‌اند؛ این هیچ تاثیری ندارد، آب از یک سمت به سمت دیگر رفته است. با این کار سیلاب آققلا به گمیشان منتقل شده. طبق گزارش‌ها، شکستن جاده‌ها هیچ تاثیری نداشته است. رودخانه باید آب را خارج کند.»

به گفته آقای روحانی، ارتفاع این منطقه فاصله زیادی با ارتفاع دریای خزر ندارد و به همین دلیل آب در این مناطق تخلیه نمی‌شد وی گفت: «آب باید از طریق رودخانه خارج شود اما رودخانه رسوب گرفته است».

*سیلاب دشت موثرترین اقدام برای کاهش خسارت سیل در گلستان

این انتقادات در حالی است که آب منطقه‌ای استان گلستان  سیلاب دشت را یکی از موثرترین اقدامات برای کاهش خسارات عنوان کرده بود و حتی در ستاد مدیریت بحران استان عنوان شده بود که اگر سیلاب دشت اتفاق نمی‌افتاد امروز گمیشان به زیر آب رفته بود.
با سیلاب‌دشتی که شهر تاریخی گمیشان (گمیش تپه) در آن احداث شده نهایت آب به تالاب گمیشان و بعد از آن به دریای خزر( کاسپین) وارد می‌شود و تلاش چند همه مردم، دستگاه‌های دولتی و نیروهای نظامی بر این مهم استوار است.
در واقع  با ایجاد مانع درصدد هستند که جای ورود سیلاب به شهر از اطراف به تالاب بریزد و همچنین ظرفیت زهکش‌ها به سمت تالاب افزایش یابد.

از این رو بنا شد کانال های جدید برای تخلیه آب در غرب شهر تا تالاب حفر شود و در صورت پر شدن تالاب گمیشان، براساس نظر آب‌منطقه‌ای با شکافتن دیواره طبیعی بین تالاب به دریا تلاش خواهد شد که کشش آب کاهش پیدا نکند.
این مهم مسئله‌ای است که به اقدام شکاف مسیر توسط انفجارهای سپاه صحه می‌گذارد.
از سویی دیگر ۱۸ برش توسط مردم محلی روی محور بندرترکمن تا گمیشان حدفاصل «خواجه نفس» تا گمیشان  به منظور تخلیه آب ایجاد  شده بود که تاکنون بر روی ۱۵ نقطه از محور پل خرپایی و لوله های فلزی و بتنی توسط راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ساخته شده و این موضوع خود سند دیگری است که نشان می‌دهد اقدام سپاه در مسیر تخلیه آب اصولی بوده است.

از سوی دیگر تصور اینکه اگر چنین حجم آبی بر پشت درب شهر آققلا باقی ‌می‌ماند تا با رودخانه‌ای که نیاز مبرهن به لایروبی دارد قطعا ابعاد خسارت مالی و حتی جانی در شهرستان آققلا افزایش چشم‌گیری از خود نشان می‌داد.

*سایه حضور برادران سپاه و بسیج بیش از دولت در کنار مردم منطقه سیل زده

اما آن چیزی که مشخص است مردم اهل سنت منطقه آققلا و گمیشان امروز برادران سپاه را بیش از دولت در کنار خود می‌بینند و از اقدامات سپاه و تلاش‌های نیروی بسیجی در امدادرسانی و کمک به مردم منطقه در فضاهای مجازی و غیرمجازی تشکر کردند.
به گونه‌ای که از سردار جعفری درخواست داشتند که لباس‌های خود را که در سیلاب شهرستان آققلا خیس شده بود برای آنکه به عنوان یک نماد در موزه شهر نگهداری کنند به مردم این شهر بسپارد.

===============

گزارش از: داود خاندوزی

===============

انتهای پیام/83015

نظر شما