شناسهٔ خبر: 31998586 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

با موج بارشي جديد؛

رسيدن 3ميليارد و 400ميليون مترمکعب آب به خوزستان

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- وزير نيرو: موج بارشي جديد در پنج روز آينده سه ميليارد و 400 ميليون مترمکعب آب را به خوزستان مي‌رساند.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از صدا و سيما، رضا اردکانيان در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما افزود: بخشي از اين آب پشت سد‌ها ذخيره و بخشي ديگر رهاسازي مي‌شود.
وي گفت: تا پيش از بارش‌هاي اخير ميزان بارندگي‌هاي سال گذشته 205 ميلي متر بود که در اين بارندگي‌ها به 261 ميلي متر رسيد.
اردکانيان افزود: تا کنون چنين موج بارشي به اين شدت، وسعت و مدت وجود نداشته است.
وي گفت: مجموع حجم مخازن آبي کشور 50 ميليارد مترمکعب است که تا کنون 70 درصد آن‌ها پر شده است.
وزير نيرو افزود: هم اکنون 35 ميليارد مترمکعب آب در مخازن ذخيره شده است که اين ميزان پارسال در همين زمان 23 ميليارد مترمکعب بود.
اردکانيان گفت: هم اکنون پنج ميليارد و 200 ميليون مترمکعب آب پشت سد کرخه است و اين سد از حيث پايداري در وضعيت مناسبي قرار دارد.
وي با بيان اينکه با بارندگي‌هاي اخير تالاب‌هاي بسياري در کشور پر آب شده است، افزود: به تالاب هامون در هيرمند 20 درصد آب وارد شده است و 700 ميليون مترمکعب به درياچه اروميه وارد شده که سطح آب در مقايسه با پارسال 32 سانتي متر افزايش يافته است.

رئيس سازمان مديريت بحران کشور: بارندگي‌هاي اخير، نگراني در زمينه تأمين آب خوزستان را رفع کرده است
رئيس سازمان مديريت بحران کشور نيز در اين برنامه گفت: به منظور بررسي شرايط کشور شوراي هماهنگي مديريت بحران به طور شبانه روزي با حضور نمايندگان دستگاه‌هاي ذيربط در وزارت کشور داير شده است.
اسماعيل نجار افزود: سامانه بارشي جديد 70 تا يکصد ميليمتر بارندگي دارد و نگراني‌ها به خاطر ورود اين حجم بارندگي به خوزستان است.
وي گفت: سد‌هاي کرخه و دز پر شده است، احتمال آب گرفتگي در مسير سد‌ها وجود دارد.
نجار افزود: تا آبان پارسال نگران تأمين آب در خوزستان بوديم که با بارندگي‌هاي اخير اين نگراني‌ها برطرف شده است.

استاندار خوزستان: تمهيدات براي استحکام سيل بند‌هاي روستا‌هايي که اهالي آن‌ها حاضر به ترک خانه هايشان نشده اند
استاندار خوزستان نيز در اين برنامه گفت: برخي روستا‌هاي استان با شرايط آبي جديد سازگاري دارند و اهالي آن‌ها حاضر به ترک روستاهايشان نمي‌شوند.
غلامرضا شريعتي افزود: تا کنون 20 روستا تخليه شده و تمهيدات لازم براي استحکام سيل بند‌هاي روستا‌هايي که اهالي آن‌ها حاضر به ترک خانه هايشان نشده اند انديشيده شده است.
وي گفت: امکانات لازم براي اقامت اضطراري ناشي از حوادث احتمالي در نظر گرفته شده است.

سرپرست استانداري گلستان: علت اصلي ماندگاري آب در مناطق سيل زده؛ عدم لايروبي رودخانه‌ها
سرپرست استانداري گلستان نيز در اين برنامه گفت: علت اصلي ماندگاري آب در مناطق سيل زده اين استان؛ عدم لايروبي رودخانه‌ها و رسوبات زياد در نقاط متصل به درياست.
ميرمحمد غراوي افزود: دبي رودخانه گرگان رود حداکثر 120 مترمکعب در ثانيه است در حالي که حجم سيلاب 320 مترمکعب در ثانيه بود.

رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر: آماده باش 50 تيم عملياتي در استان خوزستان
رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر نيز در اين برنامه گفت: در سيل اخير 13 هزار نفر در استان گلستان اسکان اضطراري داده شدند.
مرتضي سليمي افزود: پنج نقطه جديد براي اسکان اضطراري در سيل احتمالي پيش رو در استان گلستان در نظر گرفته شده است.
وي گفت: 50 تيم عملياتي در استان خوزستان آماده باش هستند و در چند استان معين هم هر کدام 50 تيم عملياتي آماده ورود به مناطق سيل زده هستند.

فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا: شيب رودخانه گرگان رود، تخليه سيلاب را سخت مي‌کند
فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا نيز در اين برنامه گفت: شيب رودخانه گرگان رود به گونه‌اي است که آب در آن به صورت ساکن است و تخليه سيلاب را سخت مي‌کند.
سعيد محمد افزود: انتقال آب از بالادست گرگان رود و انتقال سيلاب از آق قلا به درياي خزر از اقدامات چند روز گذشته اين قرارگاه بوده است.

معاون هماهنگ کننده نيروي زميني ارتش: 4هزار نفر نيرو از ارتش در مناطق سيل زده گلستان مشغول خدمت رساني
معاون هماهنگ کننده نيروي زميني ارتش نيز در اين برنامه گفت: چهار هزار نفر نيرو از يگان‌هاي ارتش در مناطق سيل زده استان گلستان مشغول خدمت رساني به سيل زدگان هستند.
امير جهانشاهي افزود: انتقال خودرو‌هاي سنگين، نفربر‌هاي آبي- خاکي و قايق ها، ايجاد کانال‌هاي فرعي براي انتقال آب گرگان رود به دريا، برپايي بيمارستان صحرايي مجهز و ايجاد پل‌هاي متحرک براي برقراري ارتباط زميني ميان گميشان و آق قلا از مهمترين اقدامات ارتش در مناطق سيل زده گلستان بوده است.
وي گفت: يگان‌هاي ارتش در استان‌هاي خوزستان و کرمانشاه براي خدمت رساني به مردم در سيل احتمالي در آماده باش کامل هستند.

نظر شما