شناسهٔ خبر: 32004399 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ارتش مردم سيل زده گلستان را تنها نمي گذارد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - گرگان - ايرنا - فرمانده کل ارتش جمهوري اسلامي ايران گفت: با اطاعت از دستور فرماندهي کل قوا براي بکارگيري تمام توان و ظرفيت نيروهاي مسلح در کمک به مناطق سيل زده کشور به ويژه گلستان، مردم اين استان را تا آخرين لحظه حل مشکلات تنها نخواهيم گذاشت.

به گزارش خبرنگار ايرنا اميرسرلشگر سيدعبدالرحيم موسوي روز يکشنبه هنگام سرکشي از مناطق سيل زده گلستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به شرايط نامساعد جوي گلستان، شايد امدادرساني و خدمت به مناطق آسيب ديده با مشکل و اختلال مواجه شود اما مردم نگران نباشند زيرا هدف ارتش از حضور در منطقه، خدمت به مردم و کاهش آسيب ها و خسارات است و براي تحقق اين موضوع، از همه توان خود استفاده خواهيم کرد.
وي افزود: براي تثبيت وضعيت مناطق سيل زده از هيچ کوششي دريغ نمي کنيم اما موج ناپايداري جديد هوا و احتمال بارش فراوان بارش و ذوب شدن برف ها در مناطق کوهستاني، ممکن است سيلاب هاي بعدي را در اين منطقه به همراه داشته باشد که تلاش مي کنيم با برنامه ريزي مناسب مانع بروز مشکلات بيشتر شويم.
امير سر لشکر سيد عبدالرحيم موسوي فرمانده کل ارتش جمهوري اسلامي ايران صبح امروز با هدف سرکشي از روند امدادررساني و خدمات ارتش به سيل زدگان استان گلستان از طريق فرودگاه گرگان وارد استان گلستان شده بود.
چندين دستگاه خودروهاي سبک و سنگين لجستيکي از جمله لودر، بيل ميکانيکي، گريدر، آمبولانس و خودروهاي ديگر ارتش در حال خدمت رساني به سيل زدگان گلستان هستند.
امدادرساني منطقه سيل زده آق قلا زير نظر تيپ 230 شهيد اسدالله متاجي گرگان و منطقه سيل زده گميشان زير نظر تيپ 130 بجنورد از خراسان شمالي با مديريت قرارگاه عملياتي لشگر 30 انجام مي شود.
گفتني است استان گلستان در آخرين روزهاي سال 97 با يکي از کم نظيرترين بارش هاي تاريخ خود مواجه بود بطوريکه برابر داده هاي هواشناسي در نقاط مختلف اين استان بين 74 تا 353 ميلي متر باران در مدت زمان کوتاهي باريد.
براي مقايسه اين حجم از بارندگي بايد يادآور شد که ميانگين بارش ساليانه گلستان 450 ميلي متر است ضمن اينکه باران شيراز که تعدادي از شهروندان و مسافران نوروزي را به کام سيلاب فرود برد فقط 17 ميلي متر بوده است ولي در بيابانهاي کم باران شمال گلستان بارش 74 تا 120 ميلي متر بود.
اين ميزان بارندگي در ارتفاعات و نقاط بالادستي سدهاي گلستان از جمله گاليکش، مينودشت، آزادشهر و راميان بين 220 تا 353 ميلي متر در مدت زمان کوتاهي بوده است ضمن اينکه حجم زيادي از برف ماندگار قبلي را نيز ذوب کرد.
بارش شديد باران اخير در گلستان باعث سر ريز شدن سد گلستان در گنبدکاووس، سد بوستان در کلاله و سد وشمگير در آق قلا شد که به دنبال آن سيل از شرق استان آغاز و با طغيان رودخانه هاي گرگان رود، چهل چاي، قره سو و اوغان بخش هاي وسيعي از شمال و غرب گلستان را به زير آب برد.
با گذشت حدود 10 روز سرريز سدهاي استان گلستان همچنان با جوش و خروش زياد ادامه دارد.
بر اثر سيل ناشي از اين بارندگي و برابر آخرين آمار رو به تزايد بخش زيادي از زيرساخت هاي گلستان بويژه در حوزه کشاورزي نابود شده است.
سيل و حوادث ناشي از آن نظير تخريب منازل و واژگوني قايق تاکنون جان 7 نفر را در گلستان گرفته و يک نفر همچنان مفقود است.
شهرهاي آق قلا، گُميشان، گنبد، سيمين شهر و بسياري از روستاهاي تابعه اين مناطق گلستان بيشتر از ساير نقاط استان بر اثر وقوع سيل آسيب ديده اند ضمن اينکه 3 هزار نفر کارگر بر اثر تخريب و تعطيلي واحدهاي توليدي و خدماتي منطقه بيکار شده اند.
به گزارش ايرنا؛ گلستان يکي از استان هاي مستعد سيل کشور است که در سال هاي گذشته همواره شاهد بروز اين پديده طبيعي همراه با تلفات فراوان بوده است.
بزرگترين سيل گلستان در مرداد 1380 و مرداد 1381 رخ داد که در آن بيش از 300 نفر جان خود را از دست دادند و خسارت هاي سنگين زيادي به بخش هاي گوناگون استان وارد شد.
اقليم جغرافيايي خاص و اختلاف شديد ارتفاع نقاط مختلف گلستان باعث تشديد خسارت هاي سيل منطقه مي شود که به باور کارشناسان اجراي طرح هاي آبخيزداري، احداث سد و اجراي فني تر و دقيق تر طرحهاي عمراني همچون جاده سازي راهکار کاهش خسارات و تلفات سيل گلستان است.
گلستان افزون بر 20 هزار کيلومتر مربع مساحت دارد و حدود 1.9 ميليون نفر جمعيت آن در سطح 14 شهرستان زندگي مي کنند و اقتصاد آن بر کشاورزي متمرکز است.
3014/3091
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما