شناسهٔ خبر: 31976981 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مديرعامل سد دز: هيچ خطري سد دز را تهديد نمي کند

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - دزفول - ايرنا - مديرعامل سد و نيروگاه دز گفت: هيچ خطري سد دز در خوزستان را تهديد نمي کند و جاي هيچ نگراني نيست.

سعيد رئوفي نسب روز جمعه در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا افزود:ظرفيت خروجي دريچه هاي تخليه سرريزهاي سد دز 6 هزار مترمکعب بر ثانيه است که شامل 2 دريچه خروجي يا ظرفيت هرکدام سه هزار مترمکعب است.
وي گفت: با توجه به آورد آبي که در روزهاي يکشنبه و دوشنبه هفته آينده پيش بيني شده، خروجي سد دز را به يک هزار و750 مترمکعب بر ثانيه رسانديم تا شرايط به درستي مديريت شود.
وي اظهاراميدواري کرد دبي رودخانه دز بيشتر از يک هزار و 700 مترمکعب بر ثانيه نشود با اين وجود در صورت سنگين بودن بارش ها مجبور به افزايش خروجي هستيم‌.
وي با بيان اينکه هر ساعت يک سانتيمتر از ارتفاع آب سد دز کاسته مي شود گفت: تلاش بر اين است که مشکلي براي پايين دست سد دز پيش نيايد.
رئوفي نسب بيان کرد: پارسال پنج سيلاب مهيب به بهترين شکل در سد دز کنترل شد و همکاران به صورت شبانه روزي وضعيت خروجي و ورودي سد را رصد و اطلاع رساني مي کنند لذا به مردم توصيه مي شود به شايعات توجه نکنند چرا که تخليه رسوبي در سد دز نداشته ايم.
وي با تاکيد بر اينکه سد دز سرريز نشده گفت: دريچه هاي مخصوص آب اضافي سد دز باز شده اند و اکنون همه کارها به صورت طبيعي در حال انجام است.
مديرعامل سد و نيروگاه دز افزود: افزايش بارندگي ها موجب شده تا توليد برق در سد دز و نيروگاه دز 2 برابر شود.
وي بيان کرد:اکنون سه متر از حجم سد دز خالي مانده که پيش بيني مي شود با بارندگي هاي هفته آينده اين ميزان پر شود با اين وجود اميدواريم مجبور به افزايش خروجي نباشيم.
وي افزود:حجم کلي درياچه سد دز 2،7 ميليارد مترمکعب است که اکنون 2،5 ميليارد متر مکعب آن پر شده و 200 ميليون مترمکعب معادل سه متر ارتفاع ظرفيت خالي دارد.
وي گفت: به مردم توصيه مي شود براي بازديد از رودخانه خروشان دز فاصله خود را با اين رودخانه حفظ کنند.
وي ادامه داد: جاي هيچ نگراني در خصوص سد دز وجود ندارد و سد 100درصد سالم است چرا که دريچه هاي سرريز به بهترين شکل فعاليت مي کنند.
** آورد بي سابقه 11 ميليارد متر مکعب
وي افزود: با بارندگي هاي امسال وارد ترسالي شده ايم و طبق پيش بيني صورت گرفته در سال آبي جاري (ابتداي مهر تا پيان شهريور آينده) ،حدود 11 ميليارد متر مکعب آورد آب خواهيم داشت که تقريبا در طول تاريخ سد دز بي سابقه است.
وي گفت: سد دز براي آورد حدود هشت ميليارد متر مکعب آب در سال پيش بيني شده که آورد سال آبي کنوني 40 درصد افزايش يافته است.
** بازديد 70 هزار نفر از سد دز
مديرعامل سد و نيروگاه سد دز گفت: از 25 اسفند گذشته تاکنون حدود 70 هزار نفر از سد دز ديدن کردند که به دليل بارندگي هاي اخير و احتمال خطر ريزش سنگ، بازديد تا پس از بارندگي هاي هفته آينده متوقف شده است.
وي با اشاره به استقبال مردم از بازديد سد دز ادامه داد:روزانه حدود 13 هزار نفر از سد دز ديدن مي کنند.
به گزارش ايرنا بارش شديد باران در يک هفته اخير موجب افزايش حجم آب ورودي سدهاي کرخه و دز شده است.
سدهاي کرخه و دز در انديمشک نقش مهمي در کنترل سيلاب هاي اخير داشته اند.
7278/ 6037
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما