شناسهٔ خبر: 31977836 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سد دز پنج سيلاب مهيب را مهار کرد

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - دزفول - ايرنا - مديرعامل سد و نيروگاه دز با اشاره به بارندگي هاي سيل آساي ماه هاي اخير گفت: پنج سيل مهيب در چهار ماه گذشته توسط سد دز مهار شد.

به گزارش ايرنا سعيد رئوفي روز جمعه در جريان بازديد مديرعامل موسسه ايران و معاون پشتيباني سازمان خبرگزاري جمهوري اسلامي در محل سد و نيروگاه دز با بيان اينکه سد دز اهميت بسيار ويژه اي در کنترل سيلاب ها و توليد برق دارد، افزود: نيمه اول سال 97 با خشکسالي مطلق و در نيمه دوم آن با ترسالي مطلق مواجه شديم که ادامه اين ترسالي به امسال نيز کشيده شد.
وي با بيان اينکه ابتداي امسال بيش از 15 هزار مترمکعب بر ثانيه آب از استان هاي همجوار وارد خوزستان شد، گفت: اين مقدار آب مانند يک هيولا مي توانست تمام خوزستان را ببلعد ولي 80 درصد آن توسط سدها مهار و فقط حدود 20 درصد آن رها شد.
مديرعامل سد و نيروگاه دز با اشاره به اقدامات انجام شده براي مهار سيلاب ها گفت: براساس پيش بيني هواشناسي و هماهنگي با سازمان آب و برق خوزستان بخشي از حجم سد خالي نگه داشته شد و آمادگي کاملي براي مهار سيلاب ها داشتيم.
وي افزود: با وجود خالي نگه داشتن حدود پنج متر از تراز درياچه سد دز باز هم آوردها بيش از تصور ما بود به گونه اي که ارتفاع آب پشت سد ظرف 48 ساعت 10 متر برابر با 500 ميليون مترمکعب بالا آمد که فقط 20 درصد آن يعني 150 ميليون مترمکعب رهاسازي شد.
رئوفي گفت: آورد سد دز در پيک سيلاب ورودي نزديک به 6 هزار و 500 مترمکعب بود که فقط 800 مترمکعب آن رها شد.
** يک سوم آبهاي کشور در خوزستان جاري است
مديرعامل سد و نيروگاه دز اظهار داشت: يک سوم آب هاي سطحي کشور يعني حدود 40 ميليارد مترمکعب آب در خوزستان جاري است که بايد توسط سدهاي اين استان مديريت شود.
وي فلسفه ذاتي سدها را مهار سيلاب ها و سپس توليد برق دانست و افزود: مي توان با مديريرت درست اين آب ها علاوه بر تامين نياز مردم و زمين هاي کشاورزي خوزستان، بخش عمده اي از تالاب هاي خشک استان را نيز به زير آب برد.
رئوفي با بيان اينکه اين تالاب هاي خشک شده در سال هاي گذشته به منشا ريزگردها تبديل شده بودند، افزود: آنچه براي ما مشکل ساز شده دخل و تصرف ها در مسير رودخانه ها است.
وي اظهار داشت: افزايش يا کاهش دبي خروجي سد تابع دستورالعمل هاي سازمان آب و برق خوزستان است البته اين کار با هماهنگي فرمانداران شوشتر، شوش، دزفول و انديمشک انجام مي شود تا مردم کمترين خسارات را ببينند.
مديرعامل سد و نيروگاه دز مهمترين اولويت خود را صيانت از سد دانست و عنوان کرد: صيانت از سد براي حفظ جان و مال مردم براي ما اهميت فراواني دارد.
وي با اشاره به جاري شدن سيل در 20 استان کشور گفت: خوزستان تنها استاني است که تلفات نداشته و دليل آن مديريت سد با هماهنگي و تعامل مسئولان و فرمانداران بوده است.
** دبي خروجي سد دز يکهزار و 700 مترمکعب است
رئوفي دبي خروجي سد دز را يکهزار و 700 مترمکعب عنوان کرد و گفت: اين دبي از 800 مترمکعب بر ثانيه آغاز شد و به ترتيب يکهزار، يکهزار و 200، يکهزار و 350، يکهزار و 500 و در نهايت به يکهزار و 700 مترمکعب بر ثانيه رسيد.
وي افزود: با توجه به پيش بيني بارش 70 تا 80 ميليمتري باران در بالادست سد اميدواريم بتوانيم ميزان خروجي سد را در حد يکهزار و 700 مترمکعب بر ثانيه نگه داريم.
مديرعامل سد و نيروگاه دز با اشاره به بارش سنگين برف در لرستان اظهار داشت: درصورت بارش باران بر روي اين برف ها، سيل دوچندان مي شود.
وي تمام تلاش مجموعه سد و نيروگاه دز را رهاسازي حداقل آب عنوان کرد و افزود: در صورت افزايش خروجي مشکل زيادي در دزفول و انديمشک پيش نمي آيد ولي برخي روستاها و اراضي شوش و شوشتر با مشکل مواجه مي شوند.
رئوفي با بيان اينکه در 20 سال گذشته به خشکسالي عادت کرده بوديم، گفت: اکنون وارد ترسالي شده ايم و بايد خود را با اين شرايط عادت دهيم.
وي با تاکيد بر لزوم تبديل تهديد سيلاب ها به فرصت افزود: آب هاي زيرزميني و چشمه ها به طور قطع با افزايش بارندگي ها فعال مي شوند و منابع برفي کمک مي کنند که رودخانه ها در تابستان همچنان فعال بمانند.
** سد دز در سلامت کامل است
مديرعامل سد و نيروگاه دز با اشاره به بازار گرم شايعات پيرامون اين سد خواستار اطمينان مردم به مسئولان شد و اظهار داشت: سد دز هيچ مشکلي ندارد و در سلامت کامل است.
وي سد دز را يکي از محکم ترين سدهاي جهان دانست و افزود: مردم به شبکه هاي اجتماعي و شايعات توجه نکنند و اخبار را از رسانه هاي معتبر دريافت کنند.
رئوفي ضمن هشدار نسبت به فاصله گرفتن مردم از حريم رودخانه ها گفت: چنانچه روستايي بايد به صورت موقت تخليه شود انتظار مي رود اهالي روستا همکاري لازم را صورت دهند و اگر خسارتي ديدند، مطمئن باشند دولت آن را جبران مي کند.
وي با اشاره به انتشار شايعاتي مبني بر سرريز کردن سد دز اظهار داشت: عبور آب از روي سد هرگز رخ نداده و تخليه آب از دريچه هاي آب بر عادي انجام مي شود.
وي افزود: مردم و گردشگران اکنون بر روي تاج سد حضور دارند که نشان مي دهد هيچ مشکلي براي سد ايجاد نشده است.
** حضور وزير نيرو در استان خوزستان مايه دلگرمي است
مديرعامل سد و نيروگاه دز با اشاره به دستور رئيس جمهوري مبني بر حضور وزير نيرو در استان براي مديريت آب گفت: تخصص وزير نيرو در حوزه آب است لذا حضور او در استان علاوه بر کمک به مديريت آب باعث دلگرمي و هماهنگي بيشتر مي شود.
وي افزود: تعامل مسئولان استان خوزستان با هدايت هاي استاندار بسيار خوب است لذا اميدواريم با وجود هجوم سيلاب هاي فراوان مشکلي در استان پيش نيايد.
رئوفي با بيان اينکه هر ساعت 2 سانتيمتر از ارتفاع آب مخزن سد دز کم مي شود، اظهار داشت: روستاهاي زاويه دزفول و روستاهاي بوحمدان و شعيبيه از روستاهاي شوش و شوشتر هستند که ممکن است با افزايش دبي خروجي سد دز با مشکل مواجه شوند.
** سه متر تا تکميل ظرفيت سد دز باقي مانده است
مديرعامل سد و نيروگاه دز با اشاره به آمادگي مجموعه سد و نيروگاه دز از پنج ماه قبل تاکنون گفت: سد دز براي آورد هفت تا حداکثر هشت ميليارد مترمکعب در هر سال آبي طراحي شده است ولي پيش بيني مي شود اين عدد در سال آبي جاري به 11 ميليارد مترمکعب برسد.
وي با بيان اينکه دبي آورد مخزن سد دز بين 30 تا 10 هزار و 400 مترمکعب متفاوت است، افزود: اين حجم از آب را تک سد دز بايد مديريت و مهار کند.
رئوفي با بيان اينکه 600 ميليون مترمکعب از حجم مخزن سد دچار رسوب شده است، گفت: طبق دستورالعمل ها تا 2 هزار مترمکعب بر ثانيه مي توانيم آب رها کنيم ولي ميزان رهاسازي آب براساس آستانه تحمل سيل بندهاي پايين دست خروجي سد مديريت مي شود.
وي لايروبي نکردن و دخل و تصرف در بستر رودخانه ها را از موانع افزايش دبي رودخانه ها دانست و افزود: دريچه هاي سد دز قدرت تخليه 6 هزار مترمکعب آب در ثانيه را حسب ضرورت دارند ولي با توجه به ساخت و سازها و دخل و تصرف هاي صورت گرفته در بستر رودخانه دز حتي رهاسازي يکهزار مترمکعب آب نيز مشکل ايجاد مي کند.
وي اضافه کرد: تابع مديريت سازمان آب و برق خوزستان هستيم اما به منظور جلوگيري از آسيب مردم با فرمانداران شهرستان هاي پايين دست نيز هماهنگي مي شود.
مديرعامل سد و نيروگاه دز گفت: فرمانداران شوش، دزفول، شوشتر و انديمشک به صورت لحظه اي با من ارتباط دارند و همکاري خوبي داشته اند.
وي با بيان اينکه 270 مترمکعب بر ثانيه آب از نيروگاه عبور مي کند، افزود: بالاي 9 ميليون کيلووات ساعت برق توسط نيروگاه سد دز توليد مي شود.
به گزارش ايرنا بارش شديد باران در يک هفته اخير موجب افزايش حجم آب ورودي سدهاي کرخه و دز شده است. سدهاي کرخه و دز در انديمشک نقش مهمي در کنترل سيلاب هاي اخير داشته اند.
سد دز نخستين سد از رشته سدهاي چند منظوره اي است که در 23 کيلومتري شمال شرقي انديمشک بر روي رودخانه دز احداث شده است.
3022
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما