شناسهٔ خبر: 31973066 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

پیش بینی آب و هوا ۹ فروردین/

آغاز موج جدید بارش ها/ ۱۱ و ۱۲ فروردین به سفر نروید

کارشناس سازمان هواشناسی از آغاز موج جدید بارش ها در اکثر مناطق کشور و احتمال سیلابی شدن رودخانه ها خبر داد و گفت: مسافران نوروزی پیش از آغاز سفر از وضعیت راه ها و هوا مطلع شوند.

صاحب‌خبر -

« کامران مالکی» درباره وضعیت هوای مناطق مختلف کشور به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان گفت: امروز جمعه ( 9 فروردین) در استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، بخش هایی از خراسان شمالی، ارتفاعات سمنان و شرق یزد بارش باران، گاهی رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف خواهیم داشت.

 

کارشناس سازمان هواشناسی با اشاره به آغاز بارش پراکنده از سمت شمال غرب و غرب کشور، افزود: بارش های پراکنده تا اواخر وقت امروز سواحل غربی خزر و دامنه های البرز مرکزی در استان های قزوین، تهران و البرز را دربرمی گیرد.

 

وی ادامه داد: روز شنبه دامنه بارش ها گسترش می یابد و علاو بر شمال غرب و غرب در مناطق جنوب غرب، نواحی مرکزی کشور، بخش هایی از جنوب در استان های بوشهر و فارس، نواح غربی و مرکزی خلیج فارس، استان های ساحلی خزر، استان های واقع در دامنه های البرز مرکزی در استان های قزوین، تهران، البرز و به تدریج سمنان را دربرمی گیرد و باعث بارش باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در ارتفاعات و مناطق سردسیر رشته کوه البرز غربی و مرکزی و زاگرس مرکزی باعث بارش برف خواهد شد.

 

مالکی با اشاره به تقویت فعالیت سامانه بارشی در روز یکشنبه 11 فروردین، گفت: بیشترین بارندگی را در این روز در استان های کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، شمال شرق خوزستان، نیمه جنوبی استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، برخی نقاط استان های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و اردبیل، نیمه غربی همدان و شمال غرب فارس خواهیم داشت که در این مناطق بارش تگرگ نیز پیش بینی می شود.

 

کارشناس سازمان هواشناسی افزود: بیشینه شدت بارش از صبح تا  اواخر دوشنبه  پیش بینی می شود و حجم بارش تجمعی در میانگین حوضه رودخانه های بزرگ جنوب غرب  کشور شامل کرخه، دز و کارون  حدود 70 میلیمتر  برآورد  می شود. 

 

وی خاطرنشان کرد: انتظار داریم  به سبب بارش باران و ذوب برف، حجم  روان آب و سیلاب  در رودخانه های منطقه از ظهر دوشنبه تا صبح سه شنبه به بیشینه مقدار خود برسد.

 

کارشناس سازمان هواشناسی افزود: بعدازظهر و شب یکشنبه، رگبار باران گاهی همراه با رعدوبرق و  سیلابی شدن مسیل ها  در استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، جنوب غرب آذربایجان غربی، غرب کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری و  کهگیلویه و بویر احمد، بارش باران، گاهی با رگبار ورعدوبرق و آبگرفتگی معابر با احتمال سیلابی شدن مسیل ها در استان های همدان، آذربایجان شرقی و زنجان پیش بینی می شود.

 

وی با اشاره به فعالیت سامانه بارشی طی روز دوشنبه 12 فروردین در نیمه غربی، نواحی مرکزی و استان های واقع در نوار شمالی کشور و وقوع بارش های شدید، گفت: رگبار باران  همراه با رعدوبرق، برخی نقاط بارش تگرگ و وزش باد شدید و سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه ها در استان های خوزستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب استان فارس، جنوب و شمال غرب اصفهان، نیمه شمالی بوشهر و جزایر شمالی خلیج فارس پیش بینی می شود.

 

کارشناس سازمان هواشناسی خاطرنشان کرد: بارش باران گاهی با رگبار و رعدوبرق و  وزش باد شدید با  احتمال آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل ها در استان های مرکزی، همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان  و دامنه های البرز در شمال استان های تهران، البرز، قزوین  و سمنان؛ همچنین بارش باران با احتمال آبگرفتگی معابر عمومی در گیلان و غرب مازندران پیش بینی می شود.

 

وی تصریح کرد: از یکشنبه شب تا اواخر روز دوشنبه مسیرهای  کوهستانی و گردنه های برفگیر دامنه های البرز در شمال و زاگرس در شمال غرب و غرب کشور، با بارش برف پیش بینی می شود بنابراین هموطنان برای انجام سفرهای نوروزی در روزهای یکشنبه تا سه شنبه هفته آتی با کسب اطلاع از آخرین وضع هوا  در مسیر سفر برنامه ریزی و انجام دهند. با توجه به پیش بینی بارش برف در  مسیرهای کوهستانی شمال، شمالغرب و غرب کشور و همچنین سیلابی شدن مسیلها  احتیاط لازم  بعمل آید. در طول سفر  از توقف در حاشیه و بستر رودخانه ها و مناطق مستعد سیلاب جدا خودداری شود.  

 

کارشناس سازمان هواشناسی خاطرنشان کرد: احتمال وقوع بارش های سیل آسا از یکشنبه شب تا اواخر دوشنبه  و سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه ها از اواسط دوشنبه تا سه شنبه در جنوب غرب و غرب کشور بسیار بالا است. و به دلیل  پیش بینی  رگبار و رعدوبرق و وقوع آذرخش بخصوص در مناطق کوهستانی و همچنین احتمال وقوع بهمن، صعودهای کوهستانی توصیه نمی شود.

 

 

این درحالی است که رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا ضمن توصیه اکید به هموطنان مبنی بر آنکه روزهای ۱۱و۱۲ فروردین ماه روزهای مناسبی برای سفر به ویژه به سمت استان‌های جنوبی، غربی و جنوب غربی نیستند، گفت: تمام محورها از فردا، دهم فروردین تا دوشنبه به جز استان سیستان و بلوچستان، درگیر باران و برف هستند.

 

نظر شما