شناسهٔ خبر: 31965583 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

استاندار خوزستان در بازدید از سدهای کرخه و دز؛

شرایط سدهای خوزستان عادی است/خروجی سد کرخه به 900 مترمکعب افزایش میابد/خسارات وارده جبران می شود

غلامرضا شریعتی با اشاره به افزایش حجم رهاسازی مخازن سدها گفت: با اطلاع رسانی و مدیریت صحیح خود را برای سیلاب های آتی آماده می کنیم تا شرایط به نحوی کنترل شود که مسئله غیر قابل کنترلی پیش نیاید.

صاحب‌خبر -

غلامرضا شریعتی شامگاه چهارشنبه در حاشیه بازدید از سدهای کرخه و دز اظهار کرد: اکنون سد دز از لحاظ ذخیره در بهترین شرایط قرار دارد و حجم خالی مخازن آن حداکثر 220 میلیون مترمکعب است.

استاندار خوزستان با بیان اینکه برنامه ریزی بر این بوده که تا پایان اردیبهشت به سقف این میزان از حجم خالی در مخزن سد دز برسیم، گفت: بارش های اخیر شرایط را تغییر داده و با توجه به پیشبینی بارش های جدیدی، مجبور هستیم که حجم بیشتری از آب مخازن را خالی و شرایط سد را برای پذیرش سیلاب های جدید مهیا کنیم.

مقام عالی دولت در خوزستان اضافه کرد: اگر سیلاب های جدید به سمت این رودخانه و سد بیاید و قبل از آن نتوانیم مخازن سد را خالی کنیم، مجبوریم همان سیلاب ها را مستقیم روانه رودخانه کنیم که تبعات بدی برای پایین دست در بر دارد.

رییس شورای تامین استان توضیح داد: این رهاسازی ها نیز شاید نگرانی هایی ایجاد کند ولی این کار مدیریت شده و با برنامه است اما اگر به شرایطی برسیم که بدون کنترل سیلاب را رهاسازی کنیم آن وقت خسارت های غیر قابل جبرانی را به وجود می آورد.

شریعتی تصریح کرد: از شب گذشته با مدیریت و برنامه ریزی های انجام شده ظرفیت خروجی سد دز را افزایش دادیم و در صورت نیاز، آن را بیشتر خواهیم کرد.

استاندار خوزستان با این توضیح که شرایط در حال حاضر نرمال است و تصمیم گیری های لازم انجام می شود، بیان کرد: با اطلاع رسانی و مدیریت صحیح، خود را برای سیلاب های آتی آماده می کنیم تا شرایط به نحوی کنترل شود که مسئله غیر قابل کنترلی پیش نیاید.

او گفت: سد کرخه رقمی از حجم ذخیره آب را تجربه می کند که از زمان ساخت تاکنون بی سابقه بوده است.

شریعتی با بیان اینکه باید این شرایط را مدیریت کنیم و خیلی امکان ریسک نداریم ولی زمان و فرصت کافی برای برنامه ریزی و مدیریت وجود دارد، افزود: این برای نخستین بار است که آبگیری سد کرخه به تراز ۲۱۹ متر رسیده، البته ظرفیت اسمی این سد 220 متر است و این قابلیت وجود دارد که تا ۲۲۶ متر آب‌گیری در پشت سد صورت بگیرد.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه در پایین دست، فیوز پلاک ها را آماده می کنیم و مردم و کشاورزان را قانع کردیم، توضیح داد: شرایطی فراهم خواهیم کرد که میزان خروجی از سد کرخه را به 800 تا 900 مترمکعب افزایش دهیم.

شریعتی با تقدیر از همکاری مردم و لزوم توجه آنها به هشدارها افزود: امیدواریم که به لطف الهی و با هماهنگی همه دستگاه های انتظامی، نظامی، اجرایی و قضایی شرایطی را به نحوی مدیریت کنیم که مشکل خاصی پیش نیاید.

مقام عالی دولت در خوزستان با بیان این که خسارت های وارد شده احتمالی به دلیل رهاسازی آب با برنامه ریزی جبران می شود، خاطر نشان کرد: اگر مردم همکاری لازم را داشته باشند، دیگر در شرایط غیر قابل کنترل تصمیمات اجباری نخواهیم گرفت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما