شناسهٔ خبر: 31961147 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

هشدار سازمان آب و برق خوزستان به مناطق پایین دست رودخانه های دز و کرخه

سازمان آب و برق خوزستان در اطلاعیه ای به مناطق پایین دست در اثرافزایش دبی خروجی سدهای دز و کرخه هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، سازمان آب و برق خوزستان، در اطلاعیه ای اعلام کرد: با پایش حجم آب های ورودی به مخزن سد دز از ۴۸ ساعت آینده به صورت پلکانی و تدریجی دبی خروجی از سد دز به ۲۰۰۰ متر مکعب و و احتمال افزایش آن نیز محتمل خواهد بود.

 

از آنجایی که لازم است طبق دستورالعمل ها و قوانین ایمنی سیلاب محتمل پیش رو  خروجی های آب از سد دز افزایش یابد و به صورت پلکانی به بیش از ۲۰۰۰ متر مکعب بر ثانیه برسد، افزایش خروجی به میزان فوق الذکر احتمال وقوع خسارات قابل توجه در پایین دست این سد را به شدت افزایش می دهد.

 

همچنین با توجه به حجم آب ورودی به مخزن سد کرخه در اثر بارندگی های بالادست از روز شنبه سد کرخه به حداکثر امکان افزیش ارتفاع می رسد که با توجه به دستورالعمل ها و قوانین ایمنی سد کرخه و سیلاب محتمل پیش رو، نیاز مبرم و قطعی است که خروجی های آب از این سد افزایش یافته و به صورت پلکانی تا ۱۰۰۰ متر مکعب بر ثانیه برسد. افزایش خروجی به میزان فوق الذکر احتمال وقوع خسارات قابل توجه در پایین دست این سد را به شدت افزایش می دهد.

 

لذا با هشدار مجدد انجام اقدامات لازم متناسب با شرایط سیلابی  مورد تأکید است و باید دستگاه های اجرایی مرتبط ضمن آمادگی کامل، برنامه ریزی لازم برای روبرو شدن با شرایط سیلابی پیش رو را داشته باشند. همچنین موارد زیر توصیه جدی می گردد:

 

۱- آمادگی برای افزایش دبی از سد های دز و کرخه و اطلاع رسانی به مردم مستقر درمناطق حاشیه رودخانه های دز و کرخه.

 

۲- آمادگی و برنامه ریزی اضطراری و از پیش طراحی شده برای تخلیه بازه های پر خطر و سیلابی مناطق مسکونی شهری و روستایی مسیر رودخانه های دز و کرخه و تعیین نقاط مطمئن و تمهیدات لازم برای این منظور.

 

۳- تحکیم سیل بندها و رفع موانع احتمالی در مناطق پرخطرتوسط دستگاه های مسئول.

 

نظر شما