شناسهٔ خبر: 31924338 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معاون سازمان آب و برق خوزستان خبر داد

ورود نخستین موج سیلاب به استان تا 24 ساعت آینده

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: تا 24 ساعت آینده نخستین موج سیلابی وارد سد مارون می‌شود؛ با توجه به تمهیدات و ظرفیت سازی انجام شده در مخازن سدها انتظار می‌رود که موج اولیه سیلاب تعدیل شود.

صاحب‌خبر -

داریوش بهارلویی امشب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، بابیان اینکه اکنون موج اولیه سیلاب وارد سدهای کرخه، دز و کارون شده و مخازن آن‌ها را به حالت سیلابی درآورده، اظهار کرد: تا 24 ساعت آینده نخستین موج سیلابی وارد سد مارون می‌شود؛ با توجه به تمهیدات و ظرفیت‌سازی انجام‌شده در مخازن سدها انتظار می‌رود که‌موج اولیه سیلاب تعدیل شود.

وی افزود: طبق پیش‌بینی اداره هواشناسی طی بارش‌های اخیر حجم ورودی به سدهای استان در همه حوضه‌های آبریز افزایش پیداکرده و به شرایط سیلابی می‌رسد به همین دلیل اعلام آماده‌باش شده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: بیشترین سیلاب ورودی مربوط به حوضه دز و کرخه است که پیک آن در حوضه دز در حدود 3 هزار مترمکعب بر ثانیه و در حوضه کرخه 2 هزار و 500 مترمکعب بر ثانیه است.

بهارلویی بابیان اینکه اکنون خروجی آب از سدهای خوزستان بر اساس تاب‌آوری و دبی ایمن رودخانه‌ها تنظیم‌شده گفت: دبی خروجی سدها به نحوی است که مناطق مختلف دچار سیلاب و آب‌گرفتگی نشوند؛ البته بخشی از بارش‌ها بعد از سدها اتفاق می‌افتد و سبب فعال شدن حوضه میانی می‌شود که این مسئله می‌تواند سبب افزایش رواناب رودخانه‌ها شود.

وی عنوان کرد: احتمال بالا رفتن دبی رودخانه کارون در اهواز تا بیش از 2 هزار مترمکعب بر ثانیه وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود پارک‌ها و جاده‌های ساحلی دچار آب‌گرفتگی شود.

وی بیان کرد: آب‌گرفتگی‌هایی که تاکنون در برخی مناطق استان رخ‌داده به دلیل افزایش خروجی سدها نیست بلکه به دلیل بارندگی است؛ در اروندکنار آبادان نیز بالاآمده آب انهار تحت تأثیر «مَد اکبر» و خلیج‌فارس بوده اتفاق افتاد.

بهارلویی در رابطه با وضعیت مناطق پایین‌دست کرخه در شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه گفت: در این مناطق آماده‌باش کامل اعلام شد تا در صورت بروز حوادث ناگهانی و یا شکستن سیل بندها وارد عمل شویم.

انتهای پیام/و

نظر شما