شناسهٔ خبر: 31903721 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیرعامل آب منطقه‌ای کردستان خبرداد

خطر سیلاب در کمین سنندجی‌ها/پرشدن مخازن سه سد در کردستان

مدیرعامل آب منطقه‌ای کردستان گفت: در حال حاضر سدهای گاران، سورهال و زیویه کاملا پر شده و سد قشلاق سنندج نیز در حال پرشدن است و ورودی آب روان این سد بیشتر از خروجی آن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، کامران خرم ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان کردستان در سنندج اظهار کرد: به فضل الهی منابع آبی پشت سدهای کردستان وضعیت مناسبی دارد و هم‌اکنون سدهای گاران، سورهال و زیویه کاملا پر شده است.

وی افزود: سد چراغ‌ویس سقز نیز در زمان آبگیری 31 میلیون مترمکعب را در خود جای داده است که حدود 14 میلیون مترمکعب فضا برای ذخیره آب دارد و بیشتر از این حجم ایجاد مشکل خواهد کرد لذا هم‌اکنون روزانه 2 میلیون مترمکعب تخلیه انجام می‌دهیم تا روان آب ورودی این سد که بین 10 تا 15 مترمکعب است در پشت سد ذخیره نشود.

خرم افزود: افزایش آب پشت سد چراغ‌ویس برای روستای میره دره که در بالادست سد قرار دارد مشکل‌ساز می‌شود و به همین دلیل اقدام به تخلیه روزانه 2 میلیون مترمکعب آب سد نموده‌ایم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کردستان اعلام کرد: دغدغه اصلی ما در خصوص سد قشلاق سنندج است که 204 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده دارد  و هم اکنون 12متر مکعب در ثانیه خروجی دارد اما میزان آب ورودی به آن 13 مترمکعب در ثانیه است.

خرم افزود: سد قشلاق تنها 20 میلیون مترمکعب فضای خالی باقی‌مانده برای ذخیره آب دارد و در روزهای آینده ناچار خواهیم شد میزان آب خروجی را همراه با سرریز سد به 40 مترمکعب در ثانبه افزایش دهیم.

وی اظهار داشت: به دلیل نزدیکی به شهر و دخل و تصرف‌هایی که در بستر رودخانه قشلاق در چندین دهه اخیر صورت گرفته است این حجم آب خروجی می‌تواند خسارت‌های مالی و جانی را داشته باشد لذا به همه شهروندان و مسافران در این ایام توصیه می‌کنیم از اراضی پایین‌دستی سدقشلاق سنندج فاصله بگیرند و از اتراق و اسکان در این اراضی پرهیز نمایند.

خرم خاطرنشان کرد: برای موج‌های بارش در هفته‌های آینده نیز وضعیت استان در پایین‌دست و بالادست سدها بحرانی‌تر خواهد شد که نیاز است مردم به توصیه‌های ایمنی و پیشگیرانه دستگاه‌های متولی امر توجه ویژه نمایند.

انتهای پیام/76/2330

نظر شما