شناسهٔ خبر: 3180019 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

شبستان گزارش می دهد:

ظریف درسفریک روزه به کابل/تلاش برای کمک به وحدت داخلی افغان ها/تقدیم دعوتنامه به اشرف غنی

خبرگزاری شبستان:وزیر امور خارجه کشورمان از صبح امروز راهی کابل شده تا در سفری یک روزه با مقامات این کشور دیدار و گفتگو کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری شبستان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان از صبح امروز راهی کابل شده تا در سفری یک روزه به این کشور با مقامات افغان دیدار و گفتگو کند.

بنابراین گزارش، وی در بدو ورود به کابل در جمع خبرنگاران روابط با همسایگان را اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و با ابراز خرسندی از تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان، افزود: خوشحالیم که همه مردم این کشور حضورشان را در دولت مشاهده می‌کنند که این فرصت خوبی برای ریشه کنی افراط و ترویسم و مقابله با نیروهای خارجی است.

ظریف خاطرنشان کرد: به آینده روابط دو کشور بسیار امیدوارم چرا که مردم ایران در کنار ملت افغانستان در روزهای سخت جهاد و دولت سازی بوده‌اند و خواهند بود.

وزیر امور خارجه کشورمان در اولین گام این سفر با نیکلاس هیثم نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ادامه سفر، با عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان به رایزنی پرداخت.

ظریف پس از دیدار با عبدالله در جمع خبرنگاران ضمن قدردانی از دوست قدیمی خود و میزبان افغانستان عنوان کرد: خوشحالیم که امروز که روز خوب معرفی کابینه وحدت ملی افغانستان به مجلس برای رای اعتماد است که با حضور دو دوست قدیمی جمهوری اسلامی ایران آقای اشرف غنی و عبدالله عبدالله تشکیل شده، در اینجا حضور داریم.

وی افزود: امروز، روزی است که همه مردم افغانستان خود را در دولت حاضر و شریک می‌بینند و آینده روشنی برای ثبات و پیشرفت افغانستان وجود دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با تبریک به مردم به دلیل وجود عبدالله عبدالله و اشرف غنی یادآور شد: ایران در دوران‌های گذشته از جمله دوران سازندگی و تشکیل دولت وحدت ملی در کنار مردم و دولت افغانستان بوده و خوشحال است که نقش خوبی در این خصوص داشته، زیرا ما توسعه و ثبات افغانستان را ثبات خود می‌دانیم و ثبات و پیشرفت افغانستان، برای ما از اهمیت راهبردی برخوردار است.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به چالش‌های مشترک بین ایران و افغانستان که مشکل افراط و تروریسم بوده و کل منطقه و متاسفانه جهان را درگیر کرده است، خاطرنشان کرد: افراط در بی‌توجهی به مقدسات و حرمت‌ها و مقدسات دینی ما مشکلی است که افراط‌گرایی و خشونت را دامن می‌زند و امیداریم در کنار ملت افغانستان با این تهدیدات مقابله کنیم.

ظریف مبارزه با مواد مخدر را نیازمند همکاری همه کشورهای منطقه و جامعه بین‌الملل خواند و افزود: متاسفانه در گذشته این همکاری از سوی جامعه بین‌الملل کم بوده است.

وزیر خارجه قانونمند کردن حضور مهاجران، همکاری در زمینه‌های مختلف مانند آب، حوزه‌های مشترک، تروریسم و قاچاق مواد مخدر را از زمینه‌های همکاری دو کشور عنوان کرد و گفت: توسعه شرق ایران و افغانستان نیز از زمینه‌های خوبی بود که مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

وی همچنین به همکاری‌های علمی و فرهنگی بین دو کشور اشاره کرد و افزود: خوشحالیم که توانسته‌ایم میزبان دانشجویان افغانستان در ایران باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سؤالی در خصوص کمک ایران به افغانستان برای حل خشونت‌ها و ایجاد صلح وثبات گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره خواهان ثبات افغانستان و مشارکت همه مردم این کشور در ساختن آینده آن بوده و امروز خوشحالیم که بیش از هر زمان دیگری این امر در حال تحقق است و فرصتی فراهم شده که دولت بر چالش‌هایی که کل منطقه از آن رنج می‌برند، فائق آید و به همین دلیل در کنار افغانستان هستیم.

ظریف افزود: جمهوری اسلامی از سال‌ها قبل به دنبال ایجاد شرایط آرامش و ثبات و مقابله با افراط در منطقه بوده و این تلاش‌ها بدون وقفه ادامه دارد. ما در بازسازی و امنیت افغانستان و مبارزه با افراط در کنار مردم افغانستان هستیم.

وی همچنین در خصوص نقش نیروهای بین‌المللی در افغانستان نیز گفت: متاسفانه شرایط منطقه با حضور خارجی بهبود پیدا نکرد. ما در امور داخلی افغانستان هیچگاه دخالت نکردیم و در آینده نیز این سیاست را به عنوان سیاست اصولی دنبال می‌کنیم. البته نگرانی‌هایی در خصوص اهداف حضور خارجی‌ داشتیم که آن را به صورت برادرانه و با صراحت با برادران و خواهران خود در منطقه در میان گذاشته و اعلام کردیم. همچنین اطمینان‌هایی از طرف افغانستان نیز در این خصوص گرفته‌ایم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه کشت و قاچاق مواد مخدر در آن دوران رو به افزایش بوده، خاطرنشان کرد: اطمینان داریم که دولت جدید با مواد مخدر مقابله می‌کند چرا که یک عامل بی‌نظمی و بی‌ثباتی در افغانستان و منطقه است و ما در کنار افغانستان هستیم؛ البته معتقدیم که جامعه بین‌المللی باید در این خصوص تلاش بیشتری داشته باشد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان پس از دیدار و گفت‌وگو با محمدجواد ظریف ضمن خوشامدگویی به ظریف در خصوص روابط تهران و کابل گفت: در زمینه‌های همکاری و ادامه روابط دوستانه و برادرانه بین دو کشور صحبت شد.

وی افزود: در گفت‌وگوهای امروز درخصوص چالش‌های ۱۳ سال گذشته و همچنین پیش از آن در زمان جهاد و مقاومت و مبارزه با تروریسم و القاعده و افراط و همچنین شرایط جدید افغانستان و نقش جمهوری اسلامی به رایزنی پرداختیم و سرآغاز تشکیل دولت جدید که در همه عرصه‌ها ایران همکار ما بود و از این روند حرکت کرد و ایران در بازسازی و عمران افغانستان نقش ایفا و سرمایه‌گذاری کرد.

رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان با اشاره به میزبانی و پذیرایی ایران از مهاجران افغانستان یادآور شد: ایران همچنین در مبارزه با قاچاق مواد مخدر نقشی فعال داشته و همکاری همه جانبه جمهوری اسلامی ایران با افغانستان ادامه دارد و این کشور تا به حال از بازیگران اصلی و دوست مطمئن مردم و دولت افغانستان بوده است که ما آرزومند استحکام و گسترش هر چه بیشتر روابط دوستانه و همکاری‌ها هستیم.

عبدالله با بیان اینکه با ظریف در خصوص ظرفیت‌های همکاری در زمینه تجارت، ترانزیت، مواصلات و عرصه‌های فرهنگی گفت‌وگو کرده، خاطرنشان کرد: سفرهای مقامات افغانستان به ایران مورد بررسی قرار گرفت.

وی عنوان کرد: درباره سفر رئیس جمهور افغانستان به ایران در آینده نزدیک و همچنین در رابطه با موافقتنامه همکاری‌های جامع بین ۲ کشور گفت‌وگو شد.

رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در پاسخ به سؤالی درباره توسعه همکاری‌های اقتصادی و سیاسی دو کشور با بیان اینکه از اولویت‌های سیاست خارجی افغانستان روابط با ایران است، یادآور شد: جمهوری اسلامی همکاری‌هایی با افغانستان داشته و با تشکیل حکومت وحدت ملی زمینه‌های مناسب‌تری در این خصوص فراهم شده است.

عبدالله عبدالله خاطرنشان کرد: در بسیاری از زمینه‌ها به نتایج عملی رسیده‌ایم. گسترش تجارت، استفاده از بندر چابهار و متصل شدن به شبکه راه‌آهن جمهوری اسلامی که به ترکمنستان و قزاقستان رسیده و فرصت خوبی برای مناسبات اقتصادی افغانستان در منطقه را فراهم می‌کند از جمله زمینه‌های همکاری می‌باشد که روابط در عرصه‌های آموزش و پرورش، بهداشت و مبارزه با مواد مخدر نیز از جمله این زمینه‌هاست.

وی با بیان اینکه از ۱۳ سال قبل روابط دو کشور گسترش یافته و امروز افغانستان به مرحله تازه‌ای رسیده که از یک سو حضور نیروهای بین‌المللی در آن کمتر می‌شود و از سوی دیگر منطقه با چالش‌های بزرگی روبرو است که داعش از جمله آنهاست، عنوان کرد: این موارد ایجاد روابط جدی‌تر را طلب می‌کند.

رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان ادامه داد: موضوع مبارزه با مواد مخدر و مهاجران افغانستان مسائلی است که در بحث‌های ما در گسترش روابط وجود دارد و امیدواریم با تکمیل توافقنامه همکاری، گام‌های بیشتری در این زمینه برداریم.

عبدالله عبدالله همچنین یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در خصوص صلح و ثبات افغانستان تأثیرگذار است.

وی در خصوص موافقنامه همکاری‌های جامع بین دو کشور و تاخیر در امضای آن نیز گفت: اوضاع امنیتی، نظامی و شرایطی که در مرحله انتقالی بود و همچنین خروج نیروهای خارجی و انتخابات و تشکیل دولت وحدت ملی باعث شد این موضوع تاکنون محقق نشود که مسئله خاصی نیست و با امضای موافقتنامه اساس روابط برادرانه مستحکمتر می‌شود.

هدف از سفر یک روزه ظریف تسلیم دعوت رسمی حسن روحانی از اشرف غنی برای سفر به ایران و مرور روابط دوجانبه است.

وزیر خارجه ایران همچنین با حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه، مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی و علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی ظریف را در این سفر یک روزه همراهی می‌کنند.

پایان پیام/

نظر شما