شناسهٔ خبر: 31798782 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور:

انفجار خط لوله گاز تروریستی نبود/ ساختار اداری کشور و بروکراسی نیاز به بازنگری اساسی دارد

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: در خصوص حادثه نشست گاز اخیر گفت: این حادثه نه خرابکاری و نه تروریستی بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، «حسین ذوالفقاری»، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور، در آخرین نشست خبری خود در سال ۹۷با بیان تبریک این ایام و تبریک عیدانه گفت: در روزهای پایانی سال 97 هستیم. در این نشست مقداری عمیق تر به مسایل ۹۷ اشاره می‌کنیم و مردم عزیز را در جریان شرایط امنیتی قرار می دهیم. ۹۷ جز سال های خاص کشور بود. امریکا هر انچه که می توانست را انجام داد و کوتاهی نکرد از تحریم تا اقدامات سیاسی و عملیات سنگین روانی و رسانه ای علیه کشور و هماهنگ کردن اپوزسیون بیرون مرزها و حمایت اطلاعاتی و مالی، برای گروهک های تروریستی و همینطور تحریک به اعتراض و تحسن. امریکا حتی به تحریک اقوام در مسابقات ورزشی اقدام کرد.

او اضافه کرد: همچنین امریکا زمان بندی های زیادی برای از پا در اوردن ایران اعلام‌ کرد. در استانه چهلمین سال انقلاب اعلام کردند، ایران‌جشن چهل سالگی نمی گیرد. انها اتاق فکر تشکیل دادند و به دنبال مشکل بودند. هدف اصلی تحریم اقتصادی و همه اقدامات امریکا برای ایجاد بحران و بهم ریختن ثبات و ورود ناامنی در کشور بود.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور همچنین با اشاره به اینکه رویکرد اصلی شورای امنیت کشور و وزارت کشور، پیشگیری بود، ادامه داد: تلاش شد که از ناامنی ها و برخی ناآرامی ها جلوگیری شود. بی سابقه ترین اقدامات را برای پیگیری حل مشکلات اقشار مختلف در شورای امنیت کشور داشتیم مثل حل مشکلات بازار، رانندگان یا حل مشکلات آبی.

ذوالفقاری گفت: وقتی از امنیت کشور صحبت می‌کنیم باید میزان تهدیدها و آسیب‌پذیری‌ها مد نظر و سنجیده  شود. در سال 97 ده ها تیم تروریستی بنا داشتند در کشور ناامنی ایجاد کنند ولی همگی دستگیر شدند. دشمنان تلاش کردند اوضاع کشور را به سمت بحران سوق دهند اما موفق نشدند. تابستان داغی که آنها مطرح کردند از زمستان سرد سال گذشته هم سردتر بود. در کنار همه اقدامات دشمنان، چندین مورد در ثبات کشور نقش اساسی داشت. در درجه اول هدایت‌های راهبردی مقام معظم رهبری در صحنه‌های مختلف از عوامل مهم و تعیین‌کننده برای ثبات کشور بود. دوم تلاش همه دستگاه‌ها برای رفع مشکلات را شاهد بودیم. شهادت می‌دهم آنچه را که پیگیری می‌کردیم، همه وزارت‌خانه‌ها و رئیس دولت هم پیگیر بودند و با جلسات ویژه در جریان آن قرار می‌گرفتند. سومین مسئله حضور هوشمندانه، جدی و دلسوزانه همه نیروهای تأمین کننده امنیت، نیروی انتظامی، نیروی نظامی، دستگاه قضایی و استانداران و فرمانداران بود.

او ادامه داد: با همه وجود می‌گویم عنصر مهمی که در این ثبات امنیت نقش کلیدی داشت، هوشیاری و آگاهی مردم بود. مَردم در کنار مشکلات و حرف‌هایی که دارند به خوبی می‌دانند که امنیت کشور از مسائل اساسی است. در همه نظرسنجی‌ها از 72 درصد تا بالای 80 درصد مردم بالاترین رضایتمندی را از امنیت کشور داشته‌اند که ناگفته نماند در این امنیت، خودشان بیشترین نقش را داشته‌اند. نکته محوری و تأکیدی این است که مسئله امنیت کشور، مردم  هستند. محور اصلی برای حضور مردم در همه صحنه‌ها رضایتنمدی است. شاید بخشی از مشکلات مردم مالی یا اقتصادی باشد ولی بخش عمده آن مربوط به خدمات‌دهی و کارکردهای اداری است.

معاون امنیتی وزارت کشور بیان کرد: ساختار اداری کشورمان و فرایند انجام کار و بروکراسی نیازمند بازنگری اساسی و ریشه‌‌ای است. یکی از موضوعات مهم در مشکلات مسائل مربوط به بروکراسی است. هر کاری به ده دستگاه سپرده شده و این امر باعث سرگردانی مردم می‌شود. این را هم قبول داریم  که کارمندان در رسیدگی به مشکلات مردم کوتاهی‌هایی دارند ولی ریشه اصلی آن در قوانین است.

او در خصوص  بحث معیشت مرزنشینان بیان داشت: در کشور تعدادی از افراد به دلیل خواسته‌های شخصی یا شرایطی که دارند از  وضعیت به وجود آمده استفاده دیگری می‌کنند. طی دو سال و نیم و در جلسه با کمیسیون‌های مختلف به دنبال معافیت برای مرزنشینان بودیم تا دیگر شاهد بارکشی افراد نباشیم. برای هر خانوار تا 280 میلیون معافیت در ماه در  نظر گرفته شده است.

ذوالفقاری گفت: برای مرزنشینان چهار استان آذربایجان غربی، کرمانشاه، سیستان‌ و بلوچستان و کردستان 48 قلم کالا برای تبادل در مرزها در نظر گرفته شده است، یک لیست که شامل 100 قلم کالا هم می‌شود برای کل استان‌های مرزی در نظر گرفته‌ایم. 

او بیان داشت: در استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و سیستان‌  و بلوچستان هم فروش سوخت را در نظر گرفته‌ایم که مرزنشینان با قمیت مناسبی سوخت را به فروش می رسانند و سود آن را دریافت می‌کنند. این طرح برای چند استان دیگر هم اجرایی می‌شود. درخواست ما از مرزنشینان این است که از مرزهای غیر قانونی تردد نکنند.

معاون امنیتی وزرات کشور در خصوص آمار اتباع خارجی بیان داشت: تلاش شد هزینه اتباع خارجی در داخل کشور که به صورت قانونی سفر کردند را  کاهش دهیم. مشکلی که  موجود بود این بود که هزینه قانونی برای سفر  به ایران چند برابر هزینه غیرقانونی بود. کمیسیون ساماندهی وزارت کشور این موضوع را دنبال کرد و هزینه‌هایی را که می‌توانستیم کاهش دادیم و هزینه ورود غیرقانونی با ورود قانونی تا حدودی یکسان شد. تأکید کردیم که هر سال بالغ بر 500 هزار ویزا را آمادگی صدور داریم کسانی  که می‌خواهند برای کار به ایران سفر کنند از طریق قانونی وارد شوند. 1 میلیون  و 400 هزار نفر اتباع افغانی در کشور حضور دارند که به صورت  قانونی وارد شدند. حدود 480 هزار نفر محصل افغانی در مدارس داریم یعنی 17 هزار کلاس و 1400 مدرسه در اختیار آنهاست. 25 هزار دانشجوی افاغنه داریم که از دانشگاه‌های ایران فارغ‌التحصیل شدیم. 16 هزار و 500 دانشجوی افاغنه در داخل کشور در حال تحصیل هستند. اینها زمانی که وارد ایران شدند میزان سوادآموزی‌شان 6 درصد بود ولی الان بالای 70 درصد است. 15 هزار افاغنه تا کنون در فنی حرفه‌ای کشورمان آموزش دیدند. 24 هزار نفر افراد افاغنه را داریم که قانونی به ایران آمدند و با دختران و زنان ایرانی ازدواج کردند. 7 هزار نفر هم  کسانی هستند که به صورت غیر  مجاز به ایران آمدند و با زنان و دختران  ایرانی ازدواج کردند که البته فرزندان اینها دارای مشکل هستند. امیدواریم در لایحه ارسالی در مجلس این موضوع حل و فصل شود.

ذوالفقاری ادامه داد:  750هزار نفر از افرادی که غیرقانونی وارد کشور شدند را شناسایی  کردیم و ثبت‌نامشان صورت گرفته و قرار شده گذرنامه برایشان صادر شود. روی صحبتم با افراد افاغنه است. این همه تحصیلات ایجاد کردیم، هزینه‌های رفت‌و آمد را کاهش دادیم و اعلام آمادگی کردیم که غیر از ورود اولیه‌شان که سه ماه است تا 9 ماه اقامت آنها را تمدید کنیم. امیدواریم افاغنه از این فرصت‌ها استفاده کنند و حضورشان را  قانونی کنند. نکته مهم این است که افراد افغانی که برای بار دوم و سوم دستگیر شوند مدت طولانی در اردوگاه‌ها می‌مانند و برای این امر ظرفیت اردوگاه‌ها را افزایش دادیم.

ذوالفقاری در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است در مرز ایران و پاکستان دیوارکشی شود، گفت‌: ما طرحی در این زمینه  با همه ملاحظات زیست محیطی، اطلاعاتی، نظامی و انتظامی تهیه کرده ایم که شورای عالی امنیت ملی نیز آن را تصویب کرده است. در واقع طرح ویژه‌ای برای کنترل مرزهای شرقی داریم که اگر اعتبار آن اختصاص داده شود، امنیت این مرزها ارتقا می‌یابد؛ البته با 78 میلیارد تومان اعتباری که برای سال جاری در خصوص مرزها اختصاص داده شده بود، امکان اجرایی این طرح وجود ندارد. حتی با 100 یا 200 میلیارد تومان هم نمی‌توان اقدام بزرگی برای کنترل مرزها انجام داد، اما اگر اعتبار کافی تامین شود و طرح‌های ما در این زمینه  تکمیل گردد، تا حد اطمینان بخشی مرزها کنترل می‌شود.

ذوالفقاری درباره آخرین وضعیت سربازان ربوده شده کشورمان گفت: پاکستان قول داده است اقدام ویژه‌ برای آزادی آنها انجام دهد، البته آن گروه تروریستی که این کار را انجام داده است به دنبال امتیاز بیشتری است و خواهان آزادی افراد خود در ایران است که این کار شدنی نیست. درباره تماس تلفنی این سربازان با خانواده‌های خود اطلاع دقیقی ندارم.

او در خصوص مشکلات مرزی با بیان چند نکته گفت: اعتبارات در سال 97 کم بود و 87 میلیارد اختصاص داده شد که البته 100 درصد آن تخصیص پیدا کرده است. پیشنهاد ما در سال 98، 375 میلیارد بود ولی 175 میلیارد تومان تصویب شد؛ امیدواریم همین رقم به موقع اختصاص یابد. مقداری خلأهای مرزی داریم که باید تلاش‌های بیشتری در این خصوص داشته باشیم.

ذوالفقاری در خصوص مرزهای آسیب‌پذیر با بیان این جمله که عمده آسیب‌پذیری در مرز مشترک با پاکستان است، گفت: پس از پاکستان، مرزهای کردستان و عراق است که کنترل لازم از سمت آن کشورها وجود ندارد.  ما در مرز مشترک با ترکیه، آذربایجان و ترکمنستان و حوزه دریایی خزر و عراق مشکلی نداریم. توافقات سال گذشته در خصوص کنترل مرز مشترک با ترکیه کم سابقه بود. بنا داریم کنترل تردد تروریست را همزمان در مرزها داشته باشیم. در برخی کشورها مانند افغانستان همچنان  شاهد آسیب‌پذیری‌هایی هستیم البته با پاکستان جلساتی داشتیم و قول هایی به ما داده شده است.

ذوالفقاری در خصوص رایزنی با دولت پاکستان درباره حادثه تروریستی در سیستان گفت: دولت پاکستان به دنبال کمک برای کاهش ناامنی ها است. موضوع روابط بین ایران و پاکستان برای هر دو کشور مهم است. اما در کنار این، عزم جدی برای پایان دادن به پایگاه کروهگ های تروریستی اتفاق نیفتاده است. بعد از حوادث سال جاری تماس های زیاد صورت گرفت و جلسات متعدد تشکیل شد و دولت پاکستان قول به اقدامات اساسی داده است

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در خصوص انفجار خط لوله گاز در جاده اهواز ماهشهر گفت: این حادثه نه خرابکاری و نه تروریستی بود. کارشناسان پیگیری کردند و علت فقط نشست گاز بوده است. به اتوبوس دانشجویی راهیان نور اسیی وارد شد که راننده و کمک راننده اسیب دیدند. هیچ موضوع خرابکاری مطرح نبوده است.

ذوالفقاری در پیامی نوروزی در خصوص دستورالعمل تهیه و به شوراهای تامین در سراسر کشور ابلاغ شده است، بیان‌ کرد: مسائلی همچون امنیت منازل مردم، امنیت جاده‌ها و اقامتگاه‌ها مورد تاکید ما قرار دارد. حتما تاکید داریم که از اسکان مردم در نقاط پراکنده حاشیه شهرها، میادین و کنار  رودخانه‌ جلوگیری به عمل آید. اگر قرار است مردم در پارک‌ها اسکان داده شوند، حتما آن پارک‌ها دارای زیر ساخت‌های کافی باشد. تیم‌های نظارتی مشترک، ساماندهی می‌شوند تا بر  ارائه خدمات نیز نظارت داشته باشند و شبکه بانکی کشور نظارت می‌شود. نیروی انتظامی و بسیج حضور بیشتری در محلات خواهند داشت. برای مقابله با ترافیک هم شوراهای ترافیک باید با برگزاری جلسات تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. از استانداران و فرمانداران نیز این را می‌خواهیم که به جد دستورالعمل‌ها را دنبال کرده و از مردم می‌خواهیم با نیروی انتظامی همکاری لازم را داشته باشند.

 

نظر شما