شناسهٔ خبر: 3179017 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دیدار ظریف با عبدالله عبدالله

ظریف: اهمیت راهبردی برای توسعه و ثبات افغانستان قائلیم

وزیر خارجه کشورمان با عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت وحدت ملی و رییس شورای امنیت ملی افغانستان دیدار کرد.

صاحب‌خبر -

وزیر خارجه کشورمان با عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت وحدت ملی و رییس شورای امنیت ملی افغانستان دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به افغانستان، محمدجواد ظریف پس از دیدار با عبدالله عبدالله با بیان این که کابینه دولت وحدت ملی افغانستان به مجلس این کشور معرفی شده است و دولت وحدت ملی با وجود دو دوست قدیمی ایران شکل گرفته، گفت: باید بگویم امروز روزی است که همه مردم افغانستان در دولت وحدت ملی حاضر و شریک هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: امروز برای آینده و ثبات افغانستان بسیار مهم است و به مردم این کشور برای داشتن رهبران خردمند مثل آقای غنی احمدزی و عبدالله تبریک می‌گویم.

ظریف که به منظور دعوت از رییس‌جمهور افغانستان برای سفر به ایران روز سه‌شنبه به کابل سفر کرده است، اظهار کرد: ما در ایران همواره در کنار مردم افغانستان در تمامی مقاطع از جمله دوران جهاد، مقاومت در برابر تروریسم، سازندگی، تشکیل دولت موقت و هم‌اکنون بوده‌ایم.

او گفت: ایران به دنبال ایفای نقش در توسعه و ثبات افغانستان است و اهمیت راهبردی برای این مساله قائلیم.

وی با اشاره به مشترکات دو کشور، گفت: ما علاقه‌مندی‌ها و چالش‌های مشترکی از جمله مبارزه با افراط و تروریسم در کل منطقه داریم و شاهد هستید تحولات اخیر کل جهان را با این موضوع درگیر کرده است و افراط در بی‌توجهی به مقدسات و حرمت‌های دینی امروز مساله مشترک ما و افغانستان نیز هست. امیدواریم در کنار مردم این کشور و سایر کشورهای اسلامی بتوانیم حرکت منسجمی در مبارزه با افراط داشته باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: در زمینه موادمخدر ما نیازمند به راه‌حل‌های مشترک و حضور موثر و مفید جامعه بین‌الملل در این زمینه هستیم که متاسفانه در گذشته جامعه بین‌الملل نقش کم‌رنگی داشته است. هم‌چنین قانون‌مند کردن حضور مهاجران در ایران و همکاری‌ها در حوزه اقتصادی و آب و مبارزه با قاچاق موادمخدر موضوعاتی هستند که ما و افغانستان را به هم پیوند می‌دهد.

او هم‌چنین از استفاده از امکانات ترانزیتی ایران برای توسعه شرق افغانستان و نیز توسعه همکاری‌های فرهنگی و علمی میان دو کشور استقبال کرد.

به گزارش ایسنا، هم‌چنین عبدالله عبدالله، رییس اجرایی دولت وحدت ملی در این دیدار تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و افراط‌گری چه در مرحله جدید سیاسی و چه در زمان آغاز کنفرانس بین‌المللی بن، نقش کلیدی ایفا کرده است و همواره در کنار مردم افغانستان در عرصه‌های مختلف بوده است.

رییس اجرایی دولت وحدت ملی گفت: ایران در بازسازی افغانستان سهم عمده‌ای داشته و همواره با روی باز پذیرای مهاجران افغان بوده است. هم‌چنین جمهوری اسلامی ایران در مقابله با چالش‌های افغانستان به ویژه مبارزه با قاچاق موادمخدر نقش مهمی داشته است.

او اظهار کرد: ایران از سال‌های گذشته تا به امروز از بازیگران اصلی در صحنه افغانستان بوده است و از دوستان مطمئن مردم و دولت افغانستان است.

رییس اجرایی دولت وحدت ملی هم‌چنین با اشاره به دیدارش با ظریف گفت: ما در این دیدار در رابطه با هماهنگی‌ها برای سفر رییس‌جمهور افغانستان به ایران صحبت کردیم و ان‌شاءالله کار روی موافقت‌نامه مشترک میان دو کشور ادامه پیدا می‌کند و هم‌چنین در این رابطه صحبت‌هایی صورت گرفت.

ظریف با اشرف غی احمد زی، رییس‌جمهور افغانستان نیز دیدار خواهد کرد.

انتهای پیام

نظر شما